BlendaSensitive Skrevet 16. august 2017 #37801 Skrevet 16. august 2017 44 minutter siden, Lin10 skrev: Hun har også designet og lansert veske-/ sko kolleksjon, satt navnet sitt på is, hun gjør TV, er i magasiner, skrevet bok. Så hun er ikke bare blogger. Dette er BLOGGJOBBEN hennes. Hun hadde ikke fått gjøre noe som helst av dette uten sine lesere på bloggen. Alt er til for å skape innhold og reklame ( snitt 50 000 per reklame innlegg), ikke fordi hun er blogger OG etellerannet. Beyonce hadde heller ikke fått navnet sitt på parfyme om hun ikke var nettopp Beynonce. ps. å sette navnet på en veske, is, etc. krever bare en kontrakt og underskrift. Det tar ikke så mye tid. Igjen, prat om noe du vet noe om. Markedsføring og designprosjekt, kjenner du ikke til. CBE:NO har også eget managment og rådgivere som bistår og haler frem avtaler. Hun setter sitt navn på dette. Hun har egen privat fotograf som tar bildene og redigerer/klargjør de for sosiale medier. Denne personen hjelper også til i bedriften ellers. CBE er frontfiguren med seg selv som varemerke. 23
Gjest Asti Skrevet 16. august 2017 #37802 Skrevet 16. august 2017 10 minutter siden, minimymlen skrev: ... Var det noe lignende som skjedde da hun/de kritiserte Blondinbella? http://stoppapressarna.se/svenskabloggare/Norsk bloggare på spotlife dissar Blondinbella Nei, da glemte CBE å logge seg ut, slik at hun signerte med "Fotballfrue". Oppdaget det, og forandret så til Tonje. Det var imidlertid en oppvakt leser som fikk tatt skjermbilde som beviste det som skjedde.
Gjest Anna Nas Skrevet 16. august 2017 #37803 Skrevet 16. august 2017 (endret) 1 time siden, Lin10 skrev: Det er hennes valg å skive om familielivet og at dette også inkluderer av og til barna. Hun jobber b.l.a som blogger og reklame er endel av virksomhetene. Hun bryter ikke noen norsk lov ved å gjøre dette. Hvis man er imot at hun inkluderer barna i bloggen, så kan man faktisk slutte å lese bloggen. Jeg respekter at noen er imot å vise barn i sosiale medier, men det blir jo også dobbeltmoralsk og kritisere dette og samtidig lese bloggen. Jeg leser til de grader ikke CBE.no, men tillater meg likevel å være sterkt kritisk til ekteparet Eriksens valg om å bruke barna som en del av merkevaren. Å fortelle om barnas privatliv samt offentliggjøre bilder av sine barn (og omgivelser/private barnerom) er som du skriver noe hun (og han) velger å gjøre. Det gjør de altså til tross for at de nå er eller burde være godt orientert om risikoen ved å krenke barns personvern og integritet i tekst og bilder. Uavhengig av risiko, har barn uansett rett til å beholde sitt privatliv og sin integritet. Hvis du er opptatt av dokumentasjon om barns rettigheter, står det massevis i bloggerbarnatråden. Stikkordet er i all sin enkelhet hva som er til barnas beste. Hvorfor er det ikke til barnas beste å få leve et liv og vokse opp helt privat og utenfor en virksomhet med gud vet hvor mange lesere og andre nysgjerrige? Det finnes ikke et eneste godt argument, spør du meg. Helt uavhengig av hvilket yrke foreldrene har og uavhengig av foreldrenes kjærlighet og omsorgsevne ellers, og helt uavhengig av hvor bedårende barna er, har de like fullt rett til ikke å få sitt privatliv og integritet krenket. Når du nevner at ekteparet Eriksen ("hun") "av og til" offentliggjør bilder av barna, må du også tenke på hvor mange som ser disse bildene. Vi snakker ikke om en liten foreldregjeng på en privat instagramkonto. Nei, over kort tid er det snakk om gud vet hvor mange mennesker som ser og leser om barna. Legg til at bildene og andre opplysninger ikke blir fjernet etter en dag, men ligger i et arkiv som etterhvert er ganske omfattende. Etter det jeg har lest her inne, er det tusenvis av bilder og opplysninger om disse barna, som lar seg google. Kan man virkelig hevde at dette kan tenke å være til barnas beste??? Jeg er som nevnt før i tråden her klar over at ikke bare CBE og andre bloggere, men mange voksne og sikkert mange som leser denne tråden fortsatt mener at deres behov for å se bilder og få opplysninger om andres barn samt offentliggjøre bilder og opplysninger om egne barn, trumfer ethvert motargument. Jeg synes det er vanvittig egoistisk. Endret 16. august 2017 av Anna Nas Rettet skrivefeil
minimymlen Skrevet 16. august 2017 #37804 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, Asti skrev: Nei, da glemte CBE å logge seg ut, slik at hun signerte med "Fotballfrue". Oppdaget det, og forandret så til Tonje. Det var imidlertid en oppvakt leser som fikk tatt skjermbilde som beviste det som skjedde. Det viser at de over lengre tid har regissert og manipulert kommentarfeltet. At noen tror de har sluttet fordi det var så pinlig å bli tatt med buksa nede fremstår for meg som utrolig naivt all den tid de har blokkert muligheten for å se kildekode og opererer uten verifisering av brukere. 32
Stjernekikkeren Skrevet 16. august 2017 #37805 Skrevet 16. august 2017 15 minutter siden, Lin10 skrev: Selvfølgelig vet hun mye om hvordan og hvilke som er hennes primærlesere. Det er jo viktig både i forhold til innlegg på bloggen og hva slaks type reklame hun ønsker å ha der. Vet du hva, det tror jeg faktisk ikke stemmer i det hele tatt. Før cbe var i stand til å ta betalt og reklamere for ting hun ble bedt om, så tror jeg at hun kjøpte ting og klær hun selv likte og som var på moten. Jeg tror IKKE hun tilpasser seg sin fanskare eller gir en døyt om hvem og hva de er, det er de som kommer til henne. Og hva annonsører angår så er det ikke veldig vanskelig å skjønne at før så tiltrakk caroline seg en del lesere i alder tenåring-30 åring ca, vet ikke jeg, men kan si det som eksempel. Da er det ikke veldig vanskelig å finne produkter til den aldersgruppen. Og nå som hun har fått unger har mye av fokuset gått til å fronte og reklamere det. Så nei, jeg tror hun gikk fra å poste innlegg om ting som var moteriktig og interessant, til å poste mye innlegg som betaler mest. IKKE fordi hun kjenner fansen sin. 12
Emilie112 Skrevet 16. august 2017 #37806 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Lin10 skrev: Hun har også designet og lansert veske-/ sko kolleksjon, satt navnet sitt på is, hun gjør TV, er i magasiner, skrevet bok. Så hun er ikke bare blogger. CBE gjør det fortsatt i kraft av å være blogger, hun er verken designer eller lager is. Ikke vil hun ta leserne med i noe prosesser av dette heller så da kan man jo lure på hvor mye hun faktisk har vært med i prosessen. @Lin10 du skriver at det finnes en tråd her som diskuterer henne som person, tror du må holde tungen rett i munnen : her diskuteres bedriften CBE og bloggen. Privatlivet hennes vet vi jo ikke noe om, kun det som beskrives på bloggen. 18
minimymlen Skrevet 16. august 2017 #37807 Skrevet 16. august 2017 13 timer siden, Fredrik29 skrev: Hvem bryr seg om hvem ungene ligner på? Og hvorfor gidde å diskutere det med barnas mor? Det har vel fint lite å gjøre med "debatt rundt CBE's virksomhet" Du har helt rett, det er ikke en del av debatten Intensjonen min bak innlegget mitt var at jeg ikke oppfattet måten CBE svarte på som bedrevitersk, og argumentere hvorfor jeg oppfattet det slik, men jeg ser jeg ikke lyktes i særlig grad. Lesson learned 5
fina Skrevet 16. august 2017 #37808 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Lin10 skrev: Selvfølgelig vet hun mye om hvordan og hvilke som er hennes primærlesere. Det er jo viktig både i forhold til innlegg på bloggen og hva slaks type reklame hun ønsker å ha der. Jeg lurer på hvordan hun vet dette. Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen brukerundersøkelse, ei heller fått med meg at kommentarer o.l. signeres med stillingstittel og komplett CV. 15
Inocybe Skrevet 16. august 2017 #37809 Skrevet 16. august 2017 Hvordan i allverden kan man konkludere at en mammablogger er en god mor ut i fra det man ser på bloggen og andre SoMe? Jeg syns det er en veldig rar og veldig lite reflektert konklusjon. Nå må jeg presisere at jeg snakker helt generelt om mamma/pappabloggere og IKKE spesifikt om CBE.no. Så ingen spekulasjoner. Det som er mulig. Er å konkludere at en blogger er en dårlig forelder ved enkelte omstendigheter. Hadde en blogger lagt ut en snap hvor hun/han hadde slått barnet eller av en annen form for fysisk eller psykisk overgrep, hadde vi kunnet si noe om foreldreevnen til denne bloggeren. I dette tilfelle en dårlig forelder som slår barnet sitt (forhåpentligvis hadde vi også ringt politi/barnevern asap). Kanskje den delen av familielivet som ikke snappes ellers er helt fint, men i og med vi har sett vold mot barn er forelderen ikke en god forelder. Omvent kan vi ikke si noe om foreldreevnene til de bloggerne som (heldigvis) ikke legger ut bilder av vold/overgrep. Vi vet intet nada nix om hva som foregår mellom snappene. Kanskje alt er like fint som bildene av de smilene fornøyde barna eller kanskje mamma/pappa truer med slag og spark og brenning av leker hvis ikke barnet oppfører seg slik de voksne ønsker. Poenget mitt er at selv om alt ser glitterrosa ut på overflaten så vet vi intet om hva som skjer når kameraet er skrudd av. Mange av de som mishandler barn er overraskende gode til å skjule det. Det er ikke uvanlig at naboer, venner og familie blir sjokkerte når de får vite hva som egentlig foregikk for det hadde de aldri trodd om dem. Tilbake til bloggforeldrene. Altså er det ikke mulig å konkludere positivt om foreldreevnene til bloggforeldrene. Vi er nemlig ikke barnevernet og har ikke observert familien i de nødvendige settingene eller snakket med skole, barnehage, helsesøster, tannlege eller lege. Personlig mener jeg at de fleste foreldrebloggere utleverer barna sine alt alt alt for mye. Jeg mener det er et overgrep mot barnet som ikke selv får velge hvilken identitet det skal ha etterhvert som det vokser opp. Det er ikke til barnets beste å bli vist fram tusenvis av ganger årlig. Eksponeringen av barna kan jeg (på samme måten som hadde bloggen vist bilder av vold mot barnet) observere herfra hvor jeg er. Ut fra dette konkluderer jeg at de fleste mamma/pappabloggere er særdeles dårlige foreldre. De setter sine egne og bedriftens behov for å vise fram barna over barnets beste. Siste biten her handler om CBE.no. Jeg mener foreldrene her falder under kategorien av bloggforeldre som tenker på seg selv og bedriften før de tenker på barna sine. De utleverer barna sine på det groveste! Altså mener jeg at på dette punket er de dårlige foreldre. 28
minimymlen Skrevet 16. august 2017 #37810 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, fina skrev: Jeg lurer på hvordan hun vet dette. Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen brukerundersøkelse, ei heller fått med meg at kommentarer o.l. signeres med stillingstittel og komplett CV. "Jurist med spesialisering i opphavsrett" har visst forekommet i kommentarfeltet. 31
fina Skrevet 16. august 2017 #37811 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, minimymlen skrev: "Jurist med spesialisering i opphavsrett" har visst forekommet i kommentarfeltet. Hehe, Åge har vel for vane å kommentere med tittel, ja. 25
Inocybe Skrevet 16. august 2017 #37812 Skrevet 16. august 2017 4 minutter siden, minimymlen skrev: Du har helt rett, det er ikke en del av debatten Intensjonen min bak innlegget mitt var at jeg ikke oppfattet måten CBE svarte på som bedrevitersk, og argumentere hvorfor jeg oppfattet det slik, men jeg ser jeg ikke lyktes i særlig grad. Lesson learned Jeg skjønte hva du mente Det var måten bloggeieren svarte det subjektive spørsmålet (om hvem barna ligner på) som var greia. Hvorfor denne trangen til å være besserwisser på slikt? Denne trangen til å ha rett er noe det er flust med i de falske kommentarene som @Asti har lagt ut. 14
pøbelsara Skrevet 16. august 2017 #37813 Skrevet 16. august 2017 4 timer siden, Lin10 skrev: Jeg kommer med mine synspunkter på endel ting, på samme måte som mange av dere gjør det her inne. Jeg har lest bakover her på forumet og folk synser om både om sminke, interiør, klær, feriereiser osv. Greit nok det, men har jo i realiteten ikke noe med bedriftens virksomhet, men heller henne som person. Skal det være andre regler for meg, fordi jeg har et annet syn på flere ting dere diskuterer her inne ? Hun har selv på bloggen forklart tidligere hva hennes arbeidsoppgave er, og det har ikke bare vært å blogge og ta bilder. Må ikke glemme at hun ikke bare har bloggen. Hun oppdaterer faceboook, Instagram og tar snap flere ganger daglig. Det er jo dette som er selve forretningsvirksomheten hennes - det er dette som ER bedriftens virksomhet. Det er dette hun tjener millioner på i året. I tillegg kan de utgiftsføre eks feriereiser de skriver om i bloggen, overnattinger på hotell i embeds medfør, innkjøp av klær for fremvisning i bloggen, interiørartikler etc. og alt mulig annet de skriver om eller som er kostnader som kommer fordi de skriver om noe - alt kan føres som utgifter til embeds medfør. Hvordan hun har det hjemme er ikke en privatsak når hun blogger om det - og tjener penger på det. Ikke hvordan hun sminker seg eller kler seg eller hva ungene har på seg heller - når hun blogger om det og dessuten svært ofte tjener penger direkte på slike innlegg fordi det er reklame. Det er virkelig ikke vanskelig å skjønne. Det er de utvalgte delene av privatlivet som hun deler på bloggen som ER selve forretningsvirksomheten. Og for øvrig vil jeg bare si at INGEN jeg kjenner han en inntekt i nærheten av hennes, har 8-16-jobber. De er på i ferie, på fritiden, de jobber litt på kveldstid, tar telefoner, planlegger arbeidet. Erna Solberg tjener adskilling mindre enn fotballfrue. Jeg forventer faktisk at alle som tjener så mye mer enn vanlige ansatte, gjør en ganske ekstraordinær jobb. Og i mitt hode er det adskillig mer krevende å styre et land enn å bruke tre timer i en frisørstol for å fikse på sveisen nå, og forhandle en kontrakt om reklame for en barberhøvel da. Jeg antar at ganske mange er helt enige med meg i det, faktisk. 45
minimymlen Skrevet 16. august 2017 #37814 Skrevet 16. august 2017 12 minutter siden, pøbelsara skrev: Det er jo dette som er selve forretningsvirksomheten hennes - det er dette som ER bedriftens virksomhet. Det er dette hun tjener millioner på i året. I tillegg kan de utgiftsføre eks feriereiser de skriver om i bloggen, overnattinger på hotell i embeds medfør, innkjøp av klær for fremvisning i bloggen, interiørartikler etc. og alt mulig annet de skriver om eller som er kostnader som kommer fordi de skriver om noe - alt kan føres som utgifter til embeds medfør. Hvordan hun har det hjemme er ikke en privatsak når hun blogger om det - og tjener penger på det. Ikke hvordan hun sminker seg eller kler seg eller hva ungene har på seg heller - når hun blogger om det og dessuten svært ofte tjener penger direkte på slike innlegg fordi det er reklame. Det er virkelig ikke vanskelig å skjønne. Det er de utvalgte delene av privatlivet som hun deler på bloggen som ER selve forretningsvirksomheten. Og for øvrig vil jeg bare si at INGEN jeg kjenner han en inntekt i nærheten av hennes, har 8-16-jobber. De er på i ferie, på fritiden, de jobber litt på kveldstid, tar telefoner, planlegger arbeidet. Erna Solberg tjener adskilling mindre enn fotballfrue. Jeg forventer faktisk at alle som tjener så mye mer enn vanlige ansatte, gjør en ganske ekstraordinær jobb. Og i mitt hode er det adskillig mer krevende å styre et land enn å bruke tre timer i en frisørstol for å fikse på sveisen nå, og forhandle en kontrakt om reklame for en barberhøvel da. Jeg antar at ganske mange er helt enige med meg i det, faktisk. I tillegg må Erna, og alle andre i tilsvarende sko, trå ekstremt varsomt i forhold til hva de tar imot av gaver eller deltar på av turer eller arrangementer nettopp fordi det er et krav om integritet. Den uskrevne regelen for disse er at er du i tvil, så er du ikke i tvil. Det kan koste deg karrieren om du ikke har full kontroll på hva du tar imot, hvilke kort du bruker, hva du deltar på osv. 21
Inocybe Skrevet 16. august 2017 #37815 Skrevet 16. august 2017 4 minutter siden, minimymlen skrev: I tillegg må Erna, og alle andre i tilsvarende sko, trå ekstremt varsomt i forhold til hva de tar imot av gaver eller deltar på av turer eller arrangementer nettopp fordi det er et krav om integritet. Den uskrevne regelen for disse er at er du i tvil, så er du ikke i tvil. Det kan koste deg karrieren om du ikke har full kontroll på hva du tar imot, hvilke kort du bruker, hva du deltar på osv. Ingen gråsoner for Erna nei. Jeg kjenner noen politikere og de er ekstremt forsiktige med alt som kan være litt på kanten. Tråkker de feil kan det være bye bye til karrieren. I tillegg har de en god porsjon personlig integritet så de ønsker ikke å gjøre slikt uansett. Tror heller ikke Erna hadde sluppet unna kritiske spørsmål om hun hadde gjort noe shady. Erna kan heller ikke legge seg i fosterstilling og gjemme seg bak hun er en stakkers kvinne og mamma når noe ikke går hennes vei. Ingen er heller himmelfallen imponert over at Erna jobber på kvelden, i helgen eller på ferier. 27
Kleenex Skrevet 16. august 2017 #37816 Skrevet 16. august 2017 10 timer siden, tuppa skrev: Jeg vet ikke om noen andre har kommentert dette tidligere, men hvem har tatt bildene fra utdrikningslaget egentlig? Har LK fulgt etter damegjengen med speilrefleks og fotoutstyret? Ja, ser sånn ut... 3
Shopgirl2014 Skrevet 16. august 2017 #37817 Skrevet 16. august 2017 26 minutter siden, pøbelsara skrev: Det er jo dette som er selve forretningsvirksomheten hennes - det er dette som ER bedriftens virksomhet. Det er dette hun tjener millioner på i året. I tillegg kan de utgiftsføre eks feriereiser de skriver om i bloggen, overnattinger på hotell i embeds medfør, innkjøp av klær for fremvisning i bloggen, interiørartikler etc. og alt mulig annet de skriver om eller som er kostnader som kommer fordi de skriver om noe - alt kan føres som utgifter til embeds medfør. Hvordan hun har det hjemme er ikke en privatsak når hun blogger om det - og tjener penger på det. Ikke hvordan hun sminker seg eller kler seg eller hva ungene har på seg heller - når hun blogger om det og dessuten svært ofte tjener penger direkte på slike innlegg fordi det er reklame. Det er virkelig ikke vanskelig å skjønne. Det er de utvalgte delene av privatlivet som hun deler på bloggen som ER selve forretningsvirksomheten. Og for øvrig vil jeg bare si at INGEN jeg kjenner han en inntekt i nærheten av hennes, har 8-16-jobber. De er på i ferie, på fritiden, de jobber litt på kveldstid, tar telefoner, planlegger arbeidet. Erna Solberg tjener adskilling mindre enn fotballfrue. Jeg forventer faktisk at alle som tjener så mye mer enn vanlige ansatte, gjør en ganske ekstraordinær jobb. Og i mitt hode er det adskillig mer krevende å styre et land enn å bruke tre timer i en frisørstol for å fikse på sveisen nå, og forhandle en kontrakt om reklame for en barberhøvel da. Jeg antar at ganske mange er helt enige med meg i det, faktisk. Greit nok at alt som er en del av bloggen kan kritiseres. Men noe av kritikken framsettes på et urimelig grunnlag. Utsagn som "lurer på hva familien hennes tenker om hvordan hun sminker seg" eller "hun burde innrede huset slik vanlige, norske småbarnsfamilier har det (akkurat som det er en homogen, ensartet gruppe!)", eller "kaller hun det en aktiv ferie? Jeg og min familie skal reise rundt i kajakk denne sommeren. DET er en aktiv ferie, synes jeg (javel, sånn har dere det i DIN familie!), eller "hjemmekontoret hennes mangler faksmaskin. Det hadde vi nemlig på min arbeidsplass for 6-7 år siden" bla bla bla. Denne kritikken har lite med forretningsdriften og gjøre, men baserer seg på subjektive oppfatninger om hvordan folk liker å ha det hjemme hos seg selv og i sin famlie. Som sagt, kritiser i vei! Men det må også være greit å påpeke at noe av kritikken er urimelig. Det er nok MANGE bedriftseiere som tjener mer enn norske regjeringsmedlemmer, uten at de har en like krevende jobb. Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget ditt med å dra inn dette? Synes du statsministeren burde tjene mer? 3
Stjernekikkeren Skrevet 16. august 2017 #37818 Skrevet 16. august 2017 Slik jeg ser det så har caroline og typen malt seg inn inet hjørne. De kan ikke skylde på travel tilværelse fordi de skaper den selv. De kan ikke skylde på gråsoner og manglende informasjon når de en gang blir tatt for den manglende reklame merkingen sin, for når oppretter en bedrift og et firma så er det minste en kan forvente er at du setter deg inn i regelverket rundt det du skal drive med. De kommer aldri unna det faktum at de har brukt ungene sine i reklamer og tjent enorme summer. Uansett, absolutt hva det måtte være som ikke passer for dem, er de i stand til å endre det. Bloggen deres er ikke livet deres som en omtrent skulle tro, den dagen den ikke lenger drar inn penger eller publisitet, eller på noe måte er skadelig for dem, kan den kvittes med på dagen. De har aldri vært nødt til å fake personer i kommentarfeltet, aldri måtte selge livshendelsene sine, sine barns, venner og familie, de har aldri måtte redigere gravidmager og kropp mindre eller ansikter penere, og de har definitivt ikke vært nødt til å skjule reklamen sin.. og dette er bare noen eksempler, men de gjør de, og der er fordi de setter penger og berømmelse foran sin familie og venner. 22
Shopgirl2014 Skrevet 16. august 2017 #37819 Skrevet 16. august 2017 (endret) 20 minutter siden, Inocybe skrev: Ingen gråsoner for Erna nei. Jeg kjenner noen politikere og de er ekstremt forsiktige med alt som kan være litt på kanten. Tråkker de feil kan det være bye bye til karrieren. I tillegg har de en god porsjon personlig integritet så de ønsker ikke å gjøre slikt uansett. Tror heller ikke Erna hadde sluppet unna kritiske spørsmål om hun hadde gjort noe shady. Erna kan heller ikke legge seg i fosterstilling og gjemme seg bak hun er en stakkers kvinne og mamma når noe ikke går hennes vei. Ingen er heller himmelfallen imponert over at Erna jobber på kvelden, i helgen eller på ferier. Ja, tenk hvis vi f.eks. hadde ministre som anklaget samarbeidspartnere for "å sleike imamer oppetter ryggen" og senere nektet å beklage dette! Det skulle tatt seg ut! Endret 16. august 2017 av Shopgirl2014 4
RompeRusk Skrevet 16. august 2017 #37820 Skrevet 16. august 2017 8 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Ja, tenk hvis vi hadde ministre som anklaget samarbeidspartnere for "å sleike imamer oppetter ryggen" og senere nektet å beklage dette! Det skulle tatt seg ut! Tenk om vi hadde ministre som gjorde grove tabber gang etter gang, og la skylden på regelverket og velgerne.. 32
Fremhevede innlegg