Gjest Asti Skrevet 16. august 2017 #37881 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, Skribent skrev: Dette kan det umulig ta 7 år å lære? Hvis jeg tar feil, forklar meg gjerne hvorfor det er urimelig å forvente at de to, når de slår hodene sammen, ikke skal kunne dette til fingerspissene nå? Når all sunn fornuft tilsier pluss at ombudet selv anbefaler å merke heller en gang for mye enn en gang for lite? Ser frem til saklig argumentasjon for at virksomheten ikke kan forventes å mestre dette. De virker mer opptatt av "gråsoner" enn å vise leserne respekt ved å merke reklamen sin så tydelig som mulig.
Gjest Skribent Skrevet 16. august 2017 #37882 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, Asti skrev: De virker mer opptatt av "gråsoner" enn å vise leserne respekt ved å merke reklamen sin så tydelig som mulig. Med andre ord, leserne våre er så dumme likevel at vi kan ***kjøre dem og le hele veien til banken så lenge vi kan komme unna med det. Lekkert.
Stjernekikkeren Skrevet 16. august 2017 #37883 Skrevet 16. august 2017 Folk flest mister fort interessen når de ser ordet reklame, og det vet fotballfrueparet. Hadde de fulgt korrekt merking av reklamen sin så hadde de ikke tjent så godt på det. Folk føler seg ofte spesielle hvis de føler de får noe til felles med noen de på ulike måter ser opp til, og det gjelder kanskje spesielt den litt yngre målgruppen. Det vet de to her å utnytte. Er ikke mye klasse over de to der, gitt. 18
Gjest Asti Skrevet 16. august 2017 #37884 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, Skribent skrev: Med andre ord, leserne våre er så dumme likevel at vi kan ***kjøre dem og le hele veien til banken så lenge vi kan komme unna med det. Lekkert. Jeg tror faktisk at CBE&Co virkelig tror de kan lovene bedre enn alle andre, jfr LKE sitt svar som jeg siterte over, der han devaluerer fagfolk på området og lesere som klaget de inn til FO i 2014. Mest sannsynlig var det lesere som hadde satt seg inn i loven. Det viser en arroganse som er verdt å merke seg. Når de da skal tolke loven, og leter etter "gråsoner" - ikke hvordan merke tydeligst. Da blir resultatet slik det er dokumentert her i tråden i kveld. Jeg kan evt se om jeg finner flere eksempler (mener det har blitt dokumentert her på Rampelys tidligere).
fina Skrevet 16. august 2017 #37885 Skrevet 16. august 2017 Jeg kan faktisk ikke finne noen eksempler på at hun merker korrekt på Instagram, jeg? Kun hashtaggen #ad eller #annonse, som FO jo eksplisitt opplyser at ikke er godt nok. 17
Keaton Skrevet 16. august 2017 #37886 Skrevet 16. august 2017 11 minutter siden, Asti skrev: De virker mer opptatt av "gråsoner" enn å vise leserne respekt ved å merke reklamen sin så tydelig som mulig. Disse "gråsonene" utgjør antakelig forskjellen på å tjene 2 millioner og 3 millioner. 24
Gjest Atheena Skrevet 16. august 2017 #37887 Skrevet 16. august 2017 11 minutter siden, Kollontaj skrev: Disse "gråsonene" utgjør antakelig forskjellen på å tjene 2 millioner og 3 millioner. Sikkert og så opprettholder de venninneimaget slik at ikke bloggen tilsynelatende inneholder for mye reklame.
Aldrisur Skrevet 16. august 2017 #37889 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, mamsi skrev: #ad #bestiklassen Søtt. betyr #ad - annonse? I så fall. Hvem andre enn de som er drevne i bloggverdenen kan forstå det? 15
Gjest Regn Skrevet 16. august 2017 #37890 Skrevet 16. august 2017 Naive, tullete lesere som kjøper det vi forteller dem.
monty Skrevet 16. august 2017 #37891 Skrevet 16. august 2017 19 timer siden, tuppa skrev: Jeg vet ikke om noen andre har kommentert dette tidligere, men hvem har tatt bildene fra utdrikningslaget egentlig? Har LK fulgt etter damegjengen med speilrefleks og fotoutstyret? LK er vel utdannet fotograf, så det er ikke utenkelig at det er han som har tatt alle bildene. Siden det var et spleiselag, så måtte kanskje resten av gjengen betale ham for den jobben han sikkert fakturerte firmaet for. Dersom det var spons, så skulle det vært merket. Noen har uansett fotografert... 5
Milio Skrevet 16. august 2017 #37892 Skrevet 16. august 2017 Wow, den headeren på bloggen.. har den eksistert lenge? 5
Gjest Asti Skrevet 16. august 2017 #37893 Skrevet 16. august 2017 (endret) 35 minutter siden, fina skrev: Jeg kan faktisk ikke finne noen eksempler på at hun merker korrekt på Instagram, jeg? Kun hashtaggen #ad eller #annonse, som FO jo eksplisitt opplyser at ikke er godt nok. + merking av reklame skal stå først i selve bildeteksten, jfr. https://forbrukerombudet.no/veiledning-reklame-some "Det klareste er å merke selve bildet på Instagram. Du kan også merke bildet med #reklame eller skrive «reklame» først i selve bildeteksten. Det er ikke godt nok å skrive reklame helt til slutt i en lang rekke hashtags eller til slutt i en lang tekst.....". Endret 16. august 2017 av Asti
Milio Skrevet 16. august 2017 #37894 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, monty skrev: LK er vel utdannet fotograf, så det er ikke utenkelig at det er han som har tatt alle bildene. Siden det var et spleiselag, så måtte kanskje resten av gjengen betale ham for den jobben han sikkert fakturerte firmaet for. Dersom det var spons, så skulle det vært merket. Noen har uansett fotografert... Det hadde vært SÅ morsomt om CBE egentlig hadde med seg stativ og selvutløser. "1-2-3 NÅ LER VI HAHAHAHA" "Kom igjen jenter, jeg skal bare sette stativet her og så går vi over veien en gang til." 18
Stjernekikkeren Skrevet 16. august 2017 #37895 Skrevet 16. august 2017 8 minutter siden, Aldrisur skrev: betyr #ad - annonse? I så fall. Hvem andre enn de som er drevne i bloggverdenen kan forstå det? Er med i noen grupper på facebook hvor kjendiser reklamerer for det grupps handler om, alle kjendisene setter #ad i innlegget når de omtaler produktet. Siste var vel Mario Lopez som tilsynelatende koser seg med candy crush, men husker å sette en stor feit #ad i innlegget. Ellers hadde jeg aldri visst det.. Det der går nok i utlandet, men i Norge er det egne lover og regler, selv om enkelte liker å tro annet. 2
Gjest Asti Skrevet 16. august 2017 #37896 Skrevet 16. august 2017 Lindmo får sagt det: "Det blafrer i løse øyevipper over det ganske land. Programledelsen har gjort seg noen tanker...)": https://www.facebook.com/NRKlindmo/videos/1474781492637300/
Aldrisur Skrevet 16. august 2017 #37897 Skrevet 16. august 2017 3 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Er med i noen grupper på facebook hvor kjendiser reklamerer for det grupps handler om, alle kjendisene setter #ad i innlegget når de omtaler produktet. Siste var vel Mario Lopez som tilsynelatende koser seg med candy crush, men husker å sette en stor feit #ad i innlegget. Ellers hadde jeg aldri visst det.. Det der går nok i utlandet, men i Norge er det egne lover og regler, selv om enkelte liker å tro annet. Takk for oppklarende svar Stjernekikkeren. Jeg blir kvalm av alt dette falske snikeriet jeg. Enda en god grunn til å ikke gå inn på CBE-bloggen. 6
Stjernekikkeren Skrevet 16. august 2017 #37898 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, Aldrisur skrev: Takk for oppklarende svar Stjernekikkeren. Jeg blir kvalm av alt dette falske snikeriet jeg. Enda en god grunn til å ikke gå inn på CBE-bloggen. Bare hyggelig, er helt enig med deg, det er virkelig snikeri, de aller fleste tenker nok ikke over #ad eller hva det betyr, og det er vel akkurat det de er ute etter. 7
Gjest Zeitgeist Skrevet 16. august 2017 #37899 Skrevet 16. august 2017 6 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Er med i noen grupper på facebook hvor kjendiser reklamerer for det grupps handler om, alle kjendisene setter #ad i innlegget når de omtaler produktet. Siste var vel Mario Lopez som tilsynelatende koser seg med candy crush, men husker å sette en stor feit #ad i innlegget. Ellers hadde jeg aldri visst det.. Det der går nok i utlandet, men i Norge er det egne lover og regler, selv om enkelte liker å tro annet. I Europa er regelverket for merking av reklame i sosiale medier mer eller mindre identisk med det vi har i Norge. I tillegg har EU gjort straffetiltakene ved brudd på europeisk markedsføringslov betydelig strengere. Hvis du virkelig kjeder deg, så kan du lese om dette bl.a. her: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52013DC0139&from=DE Og er du flink i tysk, så er denne artikkelen også verd å lese: https://www.gruenderszene.de/allgemein/kennzeichnung-werbung-influencer
Stjernekikkeren Skrevet 16. august 2017 #37900 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, Lafemmemauvaise skrev: I Europa er regelverket for merking av reklame i sosiale medier mer eller mindre identisk med det vi har i Norge. I tillegg har EU gjort straffetiltakene ved brudd på europeisk markedsføringslov betydelig strengere. Hvis du virkelig kjeder deg, så kan du lese om dette bl.a. her: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52013DC0139&from=DE Og er du flink i tysk, så er denne artikkelen også verd å lese: https://www.gruenderszene.de/allgemein/kennzeichnung-werbung-influencer Takk, tror jeg bare tar deg på ordet der når jeg skrev utlandet så mente jeg vel egentlig usa hvor Lopez og resten av #ad brukerene jeg har sett holder til. 3
Fremhevede innlegg