Kladd Skrevet 9. august 2017 #37241 Skrevet 9. august 2017 Oi, huset deres har jo samme stil som Kaptein Sabeltann-suita! 29
Stjernekikkeren Skrevet 9. august 2017 #37242 Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, Lopploella skrev: Koselig hjemme hos-jule-pludre-reportasje, der de humrer og ler litt bagatelliserende rundt kommentarfeltjukset, før det fades ut i barnebabbel... Ikke akkurat kritisk journalistikk, eller noe etterlatt inntrykk av at paret har tatt inn over seg hvor alvorlig dette jukset er, ikke minst det å gi seg ut for lege eller annet helsepersonell. 2 timer siden, Sirkustjukk skrev: Man kan gjette seg til at premissene for å hele tatt spørre om kommentar/bildejukset var ganske satt og noen dypere utspørring hadde ført til at intervjuet ikke ble gjennomført. 2 timer siden, Aricia skrev: Det er jo også noe med at nesten alle oppslagene om kommentarjukset ble kategorisert som kjendisstoff. Senkveldintervjuet var vel et stjerneeksempel på det. Thomas og Harald stilte liksom noen "kritiske" spørsmål, men det ble bare parodisk og et spill for galleriet, siden det ikke er greia deres og helt på kollisjonskurs med programformatet. Så Caroline småløy, og de fulgte ikke opp. Ikke var de godt nok forberedte/orienterte, og ikke ville de ødelegge fredagsstemningen. Kanskje ville det blitt annerledes om jukset hadde blitt avslørt i dag. Det virker som det er større rom i offentligheten nå for å behandle SoMe-problematikk seriøst, media sover ikke i timen lenger. Jf feks kommentarartikkelen i Aftenposten. Det jeg ikke forstår er at en person som har blitt kjent for å være kona til en fotballspiller, jeg er ikke så interessert i fotball så vet ikke alle hans høydepunkter der, og typen hennes som ble mer kjent for å være hennes type enn fotballspiller. Hvordan kan de to her få så mye makt og innflytelse at de kan lure folk i kommentarfeltet til å tro at de diskuterer med folk med forskjellige meninger mens de egentlig diskuterer med to stykker som ikke tåler det minste spor av kritikk, og påstår de til slutt er lege for å få rett, altså hva pokker? Hvorfor får en av Norges største bloggere lov til å styre på slik uten å bli stilt til veggs for det? Thomas og Harald show er jo bare et dikkedikk program der alt det kritiske de tar opp er nøye gjennomgått på forhånd. 19
neon_sun Skrevet 9. august 2017 #37243 Skrevet 9. august 2017 (endret) Argumentasjonen for å dra eldstemann inn i bloggen er jo helt på trynet. Reagerte på det da og reagerer igjen. Kan sammenligne det litt med meg og min mann som jobber med psykisk syke og har valgt å totalt skåne barna våre fra SoMe, vi har ikke hatt bilde i avisen, ingenting. Og vi er to av mange på jobb, vi er ikke kjente fjes eller noe som helst interresante for allmennheten. Vi har opplevd trusler rettet mot familien vår, men vi velger jo da ikke å ta med barna på jobb og vise de frem. Igjen er det det med denne evinnelige troverdigheten, jeg tror ikke på det i det hele tatt, det er en rar strategi for å løse problemet. Alt blir bagatellisert, løyet om og personalisert, det er en salig suppe på så mange plan at det er vanskelig å ta bedriften seriøst. Likevel er det tydeligvis mange som gjør det og jeg håper de blir sitt ansvar bevisst en gang. sånn på sidelinjen; Jeg synes at LKE fremstår som en koselig og morsom type når man ser han på tv/snap o.l, overraskende at han kan være så totalt det motsatte bak tastaturet. Endret 9. august 2017 av neon_sun 30
Gjest Magnifiq Skrevet 9. august 2017 #37244 Skrevet 9. august 2017 (endret) Så på snap i går fra sabeltann. Dette gjelder ikle bare bloggeren altså, men syns det er å trist med alle foreldrene som må ta opp alt på telefonen. Hva med å oppleve verden utenom å se den gjennom skjermen på mobilen? Er det ikke på snap-har det ikke skjedd..? Endret 9. august 2017 av Magnifiq
Kokoloko Skrevet 9. august 2017 #37245 Skrevet 9. august 2017 Litt off topic, men ser de er i kapteinsabeltanns suite. Fruen må jo trives veldig godt der, det er jo helt lik stil som hun har hjemme ! 24
Tørst Skrevet 9. august 2017 #37246 Skrevet 9. august 2017 10 timer siden, LizbethOsnes skrev: Åå, neida. Jeg er rimelig ærlig av meg (det vet vel du, du som husker flykræsj-bloggen) :-) Jeg husker også veldig godt denne bloggen, og jeg husker de smiskete kommentarene og lange utredningen i tickeren din, noe som også ofte ble endret. Grunnen til at jeg ikke har sagt noe om det her, er fordi folk endrer seg, og du har aldri skjult hva du holdt på med før. Dessuten var du syk og helt sikkert under et forferdelig press. Men se nå, hvor bra det går, og hvor seriøs du har blitt. Uten å skjule noe som helst. Sikkert flaut å tenke tilbake på, men du står der med hodet hevet og kaller fortid for fortid. Derfor syns jeg det ikke blir riktig å shame deg for ditt tidligere jeg, i en tråd som ikke handler om deg i det hele tatt, slik Fredrik29 gjør her. Alle har gjort feil, ikke alle har lagt det ut på internett, men viktigst av alt, er hvordan man tar det i ettertid. Og det syns jeg du har håndtert forbilledlig. Flykræsj-bloggen var forøvrig en morsom betegnelse. Kun fordi du sa det selv, jeg får helt vondt av å skulle delta i noen shaming av den tidligere Osnes-bloggen. 48
Sandin Skrevet 9. august 2017 #37247 Skrevet 9. august 2017 Kan årsaken til at medier generelt er lite kritiske i sin journalistikk hva gjelder bloggere være fordi det er vanskelig å kritisere bedriften, fordi det automatisk faktisk blir kritikk av menneskene. Da bloggene driver veldig personlig utlevering, vil også kritikken bli ganske personlig. Er dette noe media synes er vanskelig kanskje? Kan ikke se helt hva de tjener på å r*vsleike og hylle bloggere hele tiden. 6
Aricia Skrevet 9. august 2017 #37248 Skrevet 9. august 2017 9 minutter siden, Magnifiq skrev: Så på snap i går fra sabeltann. Dette gjelder ikle bare bloggeren altså, men syns det er å trist med alle foreldrene som må ta opp alt på telefonen. Hva med å oppleve verden utenom å se den gjennom skjermen på mobilen? Er det ikke på snap-har det ikke skjedd..? Veldig enig. Og det ironiske er jo også at når det er på Snap, så har det ikke skjedd da heller. Dvs man er jo ikke selv tilstede i det man dokumenterer, men blir en slags utenforstående som hele tiden tenker regi. Man var ikke der. I bunn og grunn samme problematikk som bloggerlivet. 13
Anonym90059005 Skrevet 9. august 2017 #37249 Skrevet 9. august 2017 Virker som den familien de har vært med i Krsand nå har gitt beskjed om at de ikke ønsker å være en del av realityshowet til frua? Har vel ikke figurert på noen bilder og bare omtalt så vidt. 2
Gjest Anne B Skrevet 9. august 2017 #37250 Skrevet 9. august 2017 1 time siden, Magnifiq skrev: Så på snap i går fra sabeltann. Dette gjelder ikle bare bloggeren altså, men syns det er å trist med alle foreldrene som må ta opp alt på telefonen. Hva med å oppleve verden utenom å se den gjennom skjermen på mobilen? Er det ikke på snap-har det ikke skjedd..? Jeg er helt enig. Skjønner ikke at noen vil sende snap fra hva jeg vil kalle privatliv til tusenvis av fremmede. Hva er vitsen? Jeg synes det er langt over grensa å dra ungene inn i det. Men som du sier, dersom de ikke kan dokumentere det og skryte av seg selv på daglig basis, så er livet meningsløst.
Gjest Anne B Skrevet 9. august 2017 #37251 Skrevet 9. august 2017 Besøket er nå dokumentert. Flere merkelige bilder av barna med ryggen til og det vanlige bildet hvor hun kysser dattera på munnen.
NoDiggity Skrevet 9. august 2017 #37252 Skrevet 9. august 2017 15 timer siden, Asti skrev: Jeg kan finne det frem, så kan man sjekke selv hva kommentarjukset til LKE handlet om. Dette er kun fra CBE-bloggen. Tar også med noen "nye fra 2013. (Beklager langt innlegg, men det er ikke "min feil" at LKE skrev så mange i 2012 og 2013). Til opplysning så er ikke alt sjekket på bloggen, kun det som kunne "gjenskapes" av det som var lagret/bufret før de fjernet muligheten, jfr. "Page cannot be displayed due to robots.txt." - http://web.archive.org/web/*/http://www.carolinebergeriksen.no/2017/08/08/kaptein-sabeltanns-suite-bor-vi/ Jeg var klar over at det har vært/er shady business i kommentarfeltet på bloggen - men jeg ante ikke i min villeste fantasi at det er så omfattende. Jeg er virkelig sjokkert over hva voksne mennesker kan gjøre for å opprettholde/skape et image med den intensjon å tjene penger. Har ikke moral eller verdighet noe å si med en gang det er snakk om penger? 24
Stjernekikkeren Skrevet 9. august 2017 #37253 Skrevet 9. august 2017 1 time siden, Anne B skrev: Jeg er helt enig. Skjønner ikke at noen vil sende snap fra hva jeg vil kalle privatliv til tusenvis av fremmede. Hva er vitsen? Jeg synes det er langt over grensa å dra ungene inn i det. Men som du sier, dersom de ikke kan dokumentere det og skryte av seg selv på daglig basis, så er livet meningsløst. Hvis et tre faller i skogen og det ikke er film av det på sosiale medier, har det da falt? 13
Ultiva Skrevet 9. august 2017 Forfatter #37254 Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, Sandin skrev: Kan årsaken til at medier generelt er lite kritiske i sin journalistikk hva gjelder bloggere være fordi det er vanskelig å kritisere bedriften, fordi det automatisk faktisk blir kritikk av menneskene. Da bloggene driver veldig personlig utlevering, vil også kritikken bli ganske personlig. Er dette noe media synes er vanskelig kanskje? Kan ikke se helt hva de tjener på å r*vsleike og hylle bloggere hele tiden. Tradisjonelle medier graver jo sin egen grav ved å gi ukritisk kosemose-omtale av bloggerne. Bloggerne stjeler jo faktisk annonsørene deres. Gravejournalistikken er en utdøende rase fordi folk ikke lenger kjøper papiraviser og fordi reklameannonsørene forsvinner til SoMe-giganter som CBE; som gjemmer reklamen inn i "venninneprat" og ikke er bundet av pressens vær varsom-plakat. 8
Gjest Asti Skrevet 9. august 2017 #37255 Skrevet 9. august 2017 (endret) Jeg fikk lyst til å trekke frem en av de falske kommentarene til LKE: 27.10.13: Hege skriver: "Hadde vært morsomt å sett hvor mange journalister som skatter av alt de får :p" (som kommentar til en som mener det er helt rett og rimelig at CBE skatter av gavene hun får.) comment-author-lars-kristian-eriksen Vi vet nå at det egentlig er LKE som her svarer på spørsmål om skatt av gaver, dvs sponsing. Skal man her tolke svaret til LKE som at Treasure ikke har oppgitt alle gavene til skattemyndighetene? Det kan iallefall virke som han ikke er helt enig med leseren som mener de skal skatte av slike gaver, og dermed må ty til kommentarjuks for å svare... Lenke til blogginnlegget: http://www.carolinebergeriksen.no/2013/10/27/christmas-comes-early/ (ser ut som "Hege" sin kommentar nå er slettet). --------- Annet svar fra LKE på bloggen som viser hans tankegang rundt "rett og galt": 05.09.13: Rebecca tipser en bloggleser om hvordan hun kan unngå å betale toll på vesker kjøpt i utlandet, ved å bl.a. lyve dersom hun blir stoppet. comment-author-lars-kristian-eriksen Lenke til blogginnlegget (svaret er nå slettet): http://www.carolinebergeriksen.no/2013/09/04/get-inspired-ny-kolleksjon-fra-kari-traa/#comment-167711 Endret 9. august 2017 av Asti
Sandin Skrevet 9. august 2017 #37256 Skrevet 9. august 2017 32 minutter siden, Ultiva skrev: Tradisjonelle medier graver jo sin egen grav ved å gi ukritisk kosemose-omtale av bloggerne. Bloggerne stjeler jo faktisk annonsørene deres. Gravejournalistikken er en utdøende rase fordi folk ikke lenger kjøper papiraviser og fordi reklameannonsørene forsvinner til SoMe-giganter som CBE; som gjemmer reklamen inn i "venninneprat" og ikke er bundet av pressens vær varsom-plakat. Du har så rett, så rett. Merkelig at de ikke er mer på offensiven. Det er jo utrolig mye å ta tak i. Er det noen eierforhold her som kan spille inn? Tenker da på de som ligger på blogg.no. CBE er vel den som har fått mest pes, og er jo den utenfor blogg.no 6
Jobbermedbarn Skrevet 9. august 2017 #37257 Skrevet 9. august 2017 27 minutter siden, Asti skrev: Jeg fikk lyst til å trekke frem en av de falske kommentarene til LKE: 27.10.13: Hege skriver: "Hadde vært morsomt å sett hvor mange journalister som skatter av alt de får :p" (som kommentar til en som mener det er helt rett og rimelig at CBE skatter av gavene hun får.) comment-author-lars-kristian-eriksen Vi vet nå at det egentlig er LKE som her svarer på spørsmål om skatt av gaver, dvs sponsing. Skal man her tolke svaret til LKE som at Treasure ikke har oppgitt alle gavene til skattemyndighetene? Det kan iallefall virke som han ikke er helt enig med leseren som mener de skal skatte av slike gaver, og dermed må ty til kommentarjuks for å svare... Lenke til blogginnlegget: http://www.carolinebergeriksen.no/2013/10/27/christmas-comes-early/ . Ser ut som "Hege" sin kommentar nå er slettet. Forstår godt undringen din her! I mine øyne er det vanskelig å tolke det på en annen måte! Jeg har en eldre nær slektning som har jobbet høyt oppe i det offentlige Norge i mange år. Det var mye gaver ol i mange år, men det er mange år siden det ble helt stopp. Nå vet jeg ikke ang journalister, men mitt inntrykk er at det er mye mer redelighet rundt slike ting nå! Heldigvis! Kommentaren fra "Hege" gjør at man tenker sitt gitt! 8
Gjest Skribent Skrevet 9. august 2017 #37258 Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, Sandin skrev: Kan årsaken til at medier generelt er lite kritiske i sin journalistikk hva gjelder bloggere være fordi det er vanskelig å kritisere bedriften, fordi det automatisk faktisk blir kritikk av menneskene. Da bloggene driver veldig personlig utlevering, vil også kritikken bli ganske personlig. Er dette noe media synes er vanskelig kanskje? Kan ikke se helt hva de tjener på å r*vsleike og hylle bloggere hele tiden. Tja, hvis man ikke klarer å skille sak fra person i saker som dette har man fint lite i mediebransjen å gjøre, etter min mening. Og der er vel noe av problemet, når butikkdama kan kalle seg journalist og tjene millioner på uredelig virksomhet og salg av unger og familie.
Ultiva Skrevet 9. august 2017 Forfatter #37259 Skrevet 9. august 2017 Jeg tenker på innlegget @pøbelsaraskrev for noen dager siden; om at de kommersielle rosabloggerne ikke tas seriøst. Problemet er jo at disse bloggerne ikke ønsker å bli ansett som profesjonelle. Det passer så altfor godt å kunne knekke sammen som privatperson når millionbedriften tas seriøst. Når man bare er en travel mamma og jente som gjør så godt hun kan stakkars, så kan man jo ikke forvente at den kommersielle bedriften hennes skal følge lovverket. Resultatet ser vi jo; fullstendig fraskrivelse av ansvar innen SoMe hos svært mange, hva gjelder reklame og partiske forbindelser . Skjult reklame florerer, fordi pionerer som CBE leder an. "Når veteranbloggeren CBE driter i lovverket så kan jo vi også gjøre det". For bevisene florerer, men mulktene uteblir. Forbrukerrådet fremstår som tidenes curlingforeldre ovenfor disse kommersielle lovbryterne. For de er vel bare noen stakkars små jenter som gjør så godt de kan (og som samtidig tjener 2-3 mill i året). Millionbedriften CBE mottar jevnlig refs for lovbrudd på alt fra alkoholreklameloven til brudd på markedsføringsloven. De viser en tydelig finger til Barnekonvensjonen og har ertet på seg alt fra Legerådet for Etikk til Jordmorforeningen. De selger sine mindreåriges livshendelser, sine besteforeldres begravelser og venners utdrikningslag til høystbydende. Tidligere daglig leder og nåværende styreleder LKE ble avslørt som et enormt nettroll, og rodde seg unna ved å påstå at han kun beskyttet sin kone fra hatske kommentarer. @Asti har dokumentert grundig at disse falske kommentarene, som var enormt mange, heller gikk ut på å få siste ord i diskusjoner, å hylle konas kropp signert med lege- og PT-titler samt å kalle folk mentalt tilbakestående. Nå er det slik at CBE har gått over til å kalle seg "entrepeneur" på Instagram. Hun skjønner muligens at den arrogante og lyssky forretningsførselen hennes de siste sju årene har vært med på å sverte tittelen "blogger" for alltid. Jeg syns forøvrig det er flott med saklige motdebattanter i denne tråden og ønsker @Lin10 velkommen 🤗 33
Stjernekikkeren Skrevet 9. august 2017 #37260 Skrevet 9. august 2017 Han typen hennes kan ikke gjemme seg bak det at han skulle beskytte henne fra hatske kommentarer, så vidt jeg forstår har han utgitt seg for å være alt fra fjortiss, kvinne, og lege bare for å ha et eller annet å si til folks kommentarer. Morsomme er at de trenger ikke å være hatske eller slemme, de trenger bare å være litt uenige med fotballdama eller pirke litt kritisk i hennes fasade før han slår rekord på tastaturet, enten det er som "lisa på 14" eller personlig trener. Og uansett, de bestemmer jo selv hva slags kommentarer de legger ut, så når alt kommer til alt, hadde de ikke trengt å gjøre dette en gang. 19
Fremhevede innlegg