Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gleder meg til de fremtidige bloggene til bloggerbarna hvor foreldrene brukes som reklameobjekter. Ser for meg Tena Lady eller voksenbleier (Libero), sporingsbrikker for de demente (mobilklokken med sporing), rulator/rullestol (barnevogn), hemorroidekrem (babyprodukter) mv.

Blir stas å se de voksne posere i voksenbleie eller sendt ut på tur i rullestol for å teste sporingsappen på sporingsbrikken.

:ironi:

• Liker 44
Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, Amafalathiel skrev:

hvis de setter alle pengene de tjener på reklame som barna gjør inn på konto til barna, vil de ganske kjapt støte på Overformynderiet (tror grensen er 170 000). Så den må de lenger ut på landet med.

Kan du forklare dette nærmere? Interessant!

Gjest Snuppi
Skrevet
6 minutter siden, troikaen skrev:

Gleder meg til de fremtidige bloggene til bloggerbarna hvor foreldrene brukes som reklameobjekter. Ser for meg Tena Lady eller voksenbleier (Libero), sporingsbrikker for de demente (mobilklokken med sporing), rulator/rullestol (barnevogn), hemorroidekrem (babyprodukter) mv.

Blir stas å se de voksne posere i voksenbleie eller sendt ut på tur i rullestol for å teste sporingsappen på sporingsbrikken.

:fnise:

Skrevet
10 minutter siden, troikaen skrev:

:skratte:Dét er en blogg jeg vil lese! :danse:

Kanskje de da skjønner hvor inngripende det de driver med faktisk er.

• Liker 19
Gjest Xstrella
Skrevet

Rart kun 6 har kommentert på facebook. De må nok slette en del. ( om dukken )

Skrevet

Mon tro om God Morgen Norge inviterer venninnen sin til en liten rosadebatt?

• Liker 13
Skrevet
9 timer siden, miagunda skrev:

Merkelige ikke PT Lasse har vært frempå enda😂

Han er travel med å gi investeringsråd. 

• Liker 12
Skrevet

Si jeg syr klær og ønsker at hun skal få ett av mine plagg i gave. Er det da sponset? Må jeg betale henne for å gå med det?

for jeg har vel fremdeles til gode å se at det blir linket til produkter som ikke er ett kjent merkenavn i Norge fra før. Hun blir ikke sponset med dyre klær, ikke uavhengige designere eller små aktører. Ingenting i hjemmet er laget lokalt eller på forespørsel fra fruen. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, Pipa skrev:

Si jeg syr klær og ønsker at hun skal få ett av mine plagg i gave. Er det da sponset? Må jeg betale henne for å gå med det?

for jeg har vel fremdeles til gode å se at det blir linket til produkter som ikke er ett kjent merkenavn i Norge fra før. Hun blir ikke sponset med dyre klær, ikke uavhengige designere eller små aktører. Ingenting i hjemmet er laget lokalt eller på forespørsel fra fruen. 

There's no such thing as a free lunch. 

Bloggen er en markedsføringsplattform, et utstillingsvindu om du vil, for de aktørene som er villig til å betale for profilering av produkter og tjenester der. Verken mer eller mindre. 

Og betaler aktøren nok vil man kunne bruke både barnerom og de som bor der i utstillingen. 

Endret av Aida_01
Typo
  • Liker 7
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)

Interessant eksempel.

Dersom du som privatperson ønsker å gi Caroline en gave, så er du i din fulle rett til det. Dersom hun da viser frem gaven og forteller at hun har fått den av deg, så har det ingen konsekvenser verken skattemessig eller markedsføringsmessig. Dette gjelder ikke dersom du ved denne eksponeringen får kunder som ønsker å kjøpe tilsvarende produkt. Litt usikker på hvordan skattereglene er for private gaver. 

Grensa går ved om eksponeringen kan gi deg fordeler, altså om du er næringsdrivende.

Tidligere fungerte bloggverden på følgende måte. Et utall bedrifter sendte produktene sine til bloggere i håp om eksponering og at bloggeren ville anbefale produktet. Slik eksponering var meget virkningsfull. Bloggerne oppdaget at de hadde markedsverdi og at de kunne ta seg betalt for å vise frem produktene. Annonsørene var villige til å betale fordi eksponeringen gav godt salg. Baksiden av medaljen var at troverdigheten til bloggerne gikk ned. Leserne forstår at det ikke er ekte anbefalinger, men noen bloggeren sier fordi hun får betalt. Løsningen er å skjule at det er betalt. 

LKE har fortalt at de fikk tilsendt haugevis av produkter, og at de ikke lenger viser frem noe på bloggen uten å få betalt for det. 

https://www.dn.no/talent/2013/10/18/blogget-for-28-millioner-i-fjor

Lenken gir et innblikk i hvordan det fungerer og inneholder sitater fra både CBE og LKE. Merk også at alle produkter de beholder må de skatte av.

Endret av CecilieX
Skrevet (endret)

Dersom du av din egen gode vilje har lyst til å gi CBE en gave så er du i din fulle rett til det. Men da spør jeg meg hvorfor du ønsker dette? Jeg kan komme på to alternativer. Enten har du gått i venninnefella; du tror CBE er din personlige venninne og du ønsker å gjøre henne glad med en gave. Hun har jo tross alt bare tusenvis av gratis klesplagg i skapet allerede så det blir hun jo sikkert glad for.

Eller nr to; du ønsker eksponering av dine varer på bloggen slik at du kontaktes for å produsere og selge flere plagg. Da faller dette selvfølgelig inn under Markedsføringsloven.

Punkt nr 1 faller også inn under markedsføringsloven straks både du og blogger får en fordel av dette (dvs om du kontaktes av lesere som ønsker å kjøpe varer av deg).

Norske designere som ønsker seg eksponering bør nok heller rette seg mot blogger som Polliani.com. Hun er en ekte fashionista med integritet og reklamerer ikke for alt fra Jysk til bæreseler og leverpostei. Det handler jo om hva man ønsker at merkevaren sin skal forbindes med.

Endret av Ultiva
  • Liker 14
Gjest CecilieX
Skrevet
30 minutter siden, Ultiva skrev:

Dersom du av din egen gode vilje har lyst til å gi CBE en gave så er du i din fulle rett til det. Men da spør jeg meg hvorfor du ønsker dette? Jeg kan komme på to alternativer. Enten har du gått i venninnefella; du tror CBE er din personlige venninne og du ønsker å gjøre henne glad med en gave. Hun har jo tross alt bare tusenvis av gratis klesplagg i skapet allerede så det blir hun jo sikkert glad for.

Eller nr to; du ønsker eksponering av dine varer på bloggen slik at du kontaktes for å produsere og selge flere plagg. Da faller dette selvfølgelig inn under Markedsføringsloven.

Punkt nr 1 faller også inn under markedsføringsloven straks både du og blogger får en fordel av dette (dvs om du kontaktes av lesere som ønsker å kjøpe varer av deg).

Norske designere som ønsker seg eksponering bør nok heller rette seg mot blogger som Polliani.com. Hun er en ekte fashionista med integritet og reklamerer ikke for alt fra Jysk til bæreseler og leverpostei. Det handler jo om hva man ønsker at merkevaren sin skal forbindes med.

Gurimalla Ultiva, jeg blir faktisk litt i tvil om du og jeg kanskje er tvillinger.

Skrevet
3 minutter siden, CecilieX skrev:

Gurimalla Ultiva, jeg blir faktisk litt i tvil om du og jeg kanskje er tvillinger.

:nordvesta:

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 time siden, Ultiva skrev:

1 time siden, CecilieX skrev:

Interessant eksempel.

Dersom du som privatperson ønsker å gi Caroline en gave, så er du i din fulle rett til det. Dersom hun da viser frem gaven og forteller at hun har fått den av deg, så har det ingen konsekvenser verken skattemessig eller markedsføringsmessig. Dette gjelder ikke dersom du ved denne eksponeringen får kunder som ønsker å kjøpe tilsvarende produkt. Litt usikker på hvordan skattereglene er for private gaver. 

Grensa går ved om eksponeringen kan gi deg fordeler, altså om du er næringsdrivende.

Tidligere fungerte bloggverden på følgende måte. Et utall bedrifter sendte produktene sine til bloggere i håp om eksponering og at bloggeren ville anbefale produktet. Slik eksponering var meget virkningsfull. Bloggerne oppdaget at de hadde markedsverdi og at de kunne ta seg betalt for å vise frem produktene. Annonsørene var villige til å betale fordi eksponeringen gav godt salg. Baksiden av medaljen var at troverdigheten til bloggerne gikk ned. Leserne forstår at det ikke er ekte anbefalinger, men noen bloggeren sier fordi hun får betalt. Løsningen er å skjule at det er betalt. 

LKE har fortalt at de fikk tilsendt haugevis av produkter, og at de ikke lenger viser frem noe på bloggen uten å få betalt for det. 

https://www.dn.no/talent/2013/10/18/blogget-for-28-millioner-i-fjor

Lenken gir et innblikk i hvordan det fungerer og inneholder sitater fra både CBE og LKE. Merk også at alle produkter de beholder må de skatte av.

Gode svar! Så hun kan strengt tatt ikke vise frem noe på bloggen med mindre hun har brukt egne penger på det da, ikke uten å merke det som reklame i hvertfall.  

Da er det i hvertfall viktig at det kommer godt frem, det at de ikke viser frem noe uten å få betalt for det! Fysj for ett slitsomt og kontrollert liv det ville vært om de valgte å følge reglene. :fnise:  

Ps: vil bare legge til at jeg ikke syr verken klær eller lager noe annet som jeg ønsker å se fruen posere i.

Endret av Pipa
  • Liker 9
Skrevet

Hvor finner man debatten som sammenligner denne utleveringen med Lano-reklame?

Gjest Sirkustjukk
Skrevet
2 minutter siden, LizbethOsnes skrev:

Hvor finner man debatten som sammenligner denne utleveringen med Lano-reklame?

I kommentarfeltet under selve artikkelen og på Facebooksiden til Aftenposten;

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim-622698b.html

https://www.facebook.com/aftenposten/posts/10155195850110516

Skrevet (endret)

Rimelig mye dårlig argumentasjon hos de som forsvarer Caroline. "Stakkars, hvorfor skal HUN bli stilt til veggs når dette problemet er så omfattende, er mange som driver instakontoer med masse bilder av barn osv..."

Ja jeg synes det er helt på sin plass å begynne med de store for å statuere et eksempel!! Hvem bryr seg om lille Gunda på Mo som pusler litt med instakontoen sin på fritiden mens hun får noen gratis produkter for ambassadør-jobben sin?? For å sette det litt på spissen, for å få has på kriminell virksomhet nytter det ikke å gå løs på tannløse stakkarer på gata. Det er de store bakmennene som må taes først. Carro er kanskje ikke verst i klassen når det gjelder eksponering av privatliv (gud forby at det skulle komme frem noe uperfekt liksom), men når man tar i betraktning hennes posisjon og størrelse som blogger og influencer så er det på høy tid at hun blir dratt frem som et grelt eksempel på kynisk markedsføring og utnyttelse av barn.

Endret av Nilfisk1
  • Liker 29
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...