Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Bergensia
Skrevet
3 minutter siden, penny_ skrev:

Jeg vet ikke hvor mange forskjellige og hvor mye melkesyrebakterier det er i de tablettene hun reklamerte for i forhold til Biola, men det skulle jeg gjerne likt å vite om du har noen dokumentasjon på den påstanden. Jeg kan i alle fall ikke leve uten melkesyrebakteriene mine i kapselform. Jeg har ikke prøvd å kun drikke Biola, så jeg vet ikke hvor mye det hjelper i forhold til kapslene mine, men det er i alle fall mindre styr å ta en tablett.

http://forskning.no/bakterier-mat-og-helse/2008/02/melkesyrebakterier-en-kilde-til-sunnhet-og-god-mat

http://www.melk.no/helsepersonell/melk-og-helse/artikler/hva-er-probiotika/?loggetinn=true

Dette er linken CBE la ut i kommentarfeltet på det slettede innlegget når noen etterspurte dokumentasjon.

"I hvilke matvarer finnes probiotika?

I Norge finner vi probiotiske bakerier i meieriproduktene Cultura, Biola og BioQ. 

Biola er syrnet med A- og B- bakterier som i Cultura, men er i tillegg tilsatt bakterien LGG.

Det finnes ingen offisielle anbefalinger for inntak av probiotiske bakterier. Men friske, voksne mennesker kan fint innta produkter som inneholder probiotika på en daglig basis, da det kan virke normaliserende på de som har en forstyrret tarmflora for eksempel ved stress, diarè og antibiotikabruk"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
55 minutter siden, Atheena skrev:

Ja og hvordan kan vi egentlig vite hvem som skriver hva under LKE eller CBE sitt navn? Kan det være sånn at også CBE svarer offentlig, men da som LKE? Når man tenker på det omfattende kommentarjukset så kan man neimen ikke være sikker. 

Nesten skremmende å tenke på, men ikke helt usansynlig. Og det samme når det gjelder enkelte blogginnlegg kanskje? Tanken: dette er skrevet av LKE, har streifet meg.

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Bergensia skrev:

http://www.melk.no/helsepersonell/melk-og-helse/artikler/hva-er-probiotika/?loggetinn=true

Dette er linken CBE la ut i kommentarfeltet på det slettede innlegget når noen etterspurte dokumentasjon.

"I hvilke matvarer finnes probiotika?

I Norge finner vi probiotiske bakerier i meieriproduktene Cultura, Biola og BioQ. 

Biola er syrnet med A- og B- bakterier som i Cultura, men er i tillegg tilsatt bakterien LGG.

Det finnes ingen offisielle anbefalinger for inntak av probiotiske bakterier. Men friske, voksne mennesker kan fint innta produkter som inneholder probiotika på en daglig basis, da det kan virke normaliserende på de som har en forstyrret tarmflora for eksempel ved stress, diarè og antibiotikabruk"

Men det sies ikke noe om Biola fungerer like bra eller bedre enn tablettene du får på apoteket. Selv om det ikke er noen anbefaling av hvor mye man bør få i seg, så kan det jo tenkes at større doser fungerer bedre, men så er spørsmålet om det er større doser i tablettene enn i ett glass Biola.

Endret av penny_
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Kan ikke si jeg ble veldig imponert over nettsiden til Probioform. Probioform.no . Dårlig oversatt fra svensk (syre på svensk er ikke syre på norsk og gir en helt annen mening). De har forsøkt å underbygge påstandene sine på akkurat den måten @Cavatina sier over "Noen har gjort en studie på at noe som ligner virker under visse forutsetninger, så da er det dét som er dokumentasjonen for dette produktet." 

Edit. Klarer ikke å finne innholdsfortegnelsen til produktet på hjemmesiden deres heller. Slikt blir jeg skeptisk av. Produkter som lover himmel og jord men ikke sier hva de innholder. 

Endret av Inocybe
  • Liker 12
Skrevet

Fant en innholdsfortegnelse på en annen nettside https://www.clearlife.se/sv/artiklar/probiform.html

Den innholder sukker (antar det er mat til mikroorganismene. produktet har jo i følge dem veldig lang holdbarhet så litt mat må de vel få så ikke de dør av sult), 4 arter av melkesyrebakterier, enzymer (hvilke sier de ikke noe om men siden blandingen innholder levende organismer går jeg ut undra det dekker over alle de enzymene mikroorganismene nødvendigvis må ha i seg for at leve) og ølgjær. Hva gjærsoppen gjør der lurer jeg veldig på. Gjærsopp er kjent for å gi mageproblemer som mye luft i magen og noen mennesker reagerer serdeles kraftig hvis de spiser mye av det. Ikke rart de skriver man kan få luft i tarmen av å spise produktet (er ikke det blant annet mye luft man vil unngå eller? Skjønner ikke). 

Mengdeforholdet mellom mikroorganismene er ikke spesifisert.

De er veldig flinke til å si hvor mange av mikroorganismene som er levende når guggen tappes på flaske. Strengt tatt er det vel mer interessant å vite hvor mye som er levende når forbrukeren skal sette det til livs vil jeg tro. 

Tror jeg holder meg til biolaen. Den smaker og lukter i det miste godt. Bakterie- og gjærkulturer lukter ikke akkurat innbydende kan jeg hilse og si. 

• Liker 11
Skrevet

Sjekket én av ingrediensene i Probioform, Saccharomyces cerevisiae, og dette er ikke noe å anbefale for folk med kroniske problemer: 
Antibodies against S. cerevisiae are found in 60–70% of patients with Crohn's disease and
10–15% of patients with ulcerative colitis (and 8% of healthy controls

• Liker 8
Gjest Articuno
Skrevet

De greiene i kalenderen var ikke tabletter vel? Var det ikke flytende?

Merkelig ting å vinne i en julekalender forresten.

Skrevet (endret)
38 minutter siden, Articuno skrev:

De greiene i kalenderen var ikke tabletter vel? Var det ikke flytende?

Merkelig ting å vinne i en julekalender forresten.

Probioform er en 2-liters dunk med sirup som drikkes. For å virke der den skal, i tarmen, syns jeg det er lang reisevei for bakterier.

Og ja, merkelig premie :)

Endret av Cavatina
  • Liker 8
Gjest Articuno
Skrevet
28 minutter siden, Cavatina skrev:

Probioform er en 2-liters dunk med sirup som drikkes. For å virke der den skal, i tarmen, syns jeg det er lang reisevei for bakterier.

Og ja, merkelig premie :)

Smaker sikkert godt. :P 

Skrevet

Jeg legger merke til at hun ikke svarer på hvorfor hun har slettet luke 7. Det gjør det jo hele ikke mindre mystisk..

• Liker 13
Skrevet
22 minutter siden, Emilie112 skrev:

Jeg legger merke til at hun ikke svarer på hvorfor hun har slettet luke 7. Det gjør det jo hele ikke mindre mystisk..

Mannen hennes svarer sikkert for henne snart :)

• Liker 28
Skrevet

Var litt i bunnen av en stor søppelsekk alt de hadde å bidra med til Omvendt julenisse?! Ja, vet at alle monner drar.. men tilsvarer jo bare en brøkdel av søppelet etter søppelbergbursdagen. Håper de har myyyye mer utenfor kamera.

• Liker 19
Skrevet
6 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Var litt i bunnen av en stor søppelsekk alt de hadde å bidra med til Omvendt julenisse?! Ja, vet at alle monner drar.. men tilsvarer jo bare en brøkdel av søppelet etter søppelbergbursdagen. Håper de har myyyye mer utenfor kamera.

Bloggen drar ikke inn penger på å gi bort noe gratis, vettu. Litt på samme måte som alle premiene i julekalenderen er sponset, ellers måtte de ha kjøpt de selv av egen lomme slik som mange andre bloggere gjør. Go figure...

• Liker 22
Gjest Hummingbird1
Skrevet

Her fortjener hun faktisk litt skryt! 👏🏻👍🏻 Det er godt å se at hun tar til seg noe av kritikken og gjør noe for andre! Alle monner drar! Det virker som et flott initiativ de har i Telemark, og håper flere blir inspirert til å støtte prosjektet 😊👍🏻 Håper på flere slike innlegg!

Skrevet (endret)
På ‎11‎.‎12‎.‎2016 den 23.02, Hummingbird1 skrev:

Her fortjener hun faktisk litt skryt! 👏🏻👍🏻 Det er godt å se at hun tar til seg noe av kritikken og gjør noe for andre! Alle monner drar! Det virker som et flott initiativ de har i Telemark, og håper flere blir inspirert til å støtte prosjektet 😊👍🏻 Håper på flere slike innlegg!

Helt enig med deg i at dette var et flott innlegg og en ypperlig måte å bruke påvirkningskraften på. Men jeg noterer meg også at den stivsminkede veteranbloggeren igjen bruker mindreårige tredjeparter som clickbait, samt at hun benytter veldedighetsinnlegget til å bedrive skjult markedsføring (støvletter og veske fra egen kolleksjon, ikke merket).

Endret av Ultiva
  • Liker 18
Skrevet
På 10.12.2016 den 19.41, Inocybe skrev:

Kan ikke si jeg ble veldig imponert over nettsiden til Probioform. Probioform.no . Dårlig oversatt fra svensk (syre på svensk er ikke syre på norsk og gir en helt annen mening). De har forsøkt å underbygge påstandene sine på akkurat den måten @Cavatina sier over "Noen har gjort en studie på at noe som ligner virker under visse forutsetninger, så da er det dét som er dokumentasjonen for dette produktet." 

Edit. Klarer ikke å finne innholdsfortegnelsen til produktet på hjemmesiden deres heller. Slikt blir jeg skeptisk av. Produkter som lover himmel og jord men ikke sier hva de innholder. 

Syre på svensk er oksygen?

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Crash skrev:

Syre på svensk er oksygen?

Ja det er det. Når ikke det blir oversatt gir den delen av teksten ikke mening i det hele tatt. Enten har de ikke lest korrektur på teksten eller også så kan ikke den som leste korrektur kjemi på ungdomsskolenivå.

Slik teksten er nå står det noe slikt som (fritt etter hukommelsen min): "Hold beholderen tett lukket så ikke det kommer syre inn i den". Da lurer jeg på hvilken luft de har i huset sitt som inneholder mye syre. Det kan ikke være sunt. Dernest lurer jeg på hvorfor syre fra luften (hvis det faktisk hadde vært slik at det var det) er problematisk for det som er i blandingen. Blandingen er laget av blant annet melkesyrebakterier som har fått navnet sitt fordi de lager melkesyre som jo er en syre. Melkesyrebakterier trives glimrende i surt miljø de lager det jo til og med selv. Det det ikke er så begeistrede for der i mot er mye oksygen. 

• Liker 8
Skrevet

Rekk opp hånda den som ville ha sett fruen og andre "travle" bloggere i et virkelig hektisk yrke, gjerne med turnus og tung pleie. De skulle ha fått prøvd et halvt år, og så uttalt seg om de virkelig synes hverdagene deres med negledesigner, møtevirksomhet med sponsorer og utemiddager er travle.

Når det er sagt, så hadde jeg gått på veggen av å gå hjemme og pusse på disse bordene med speil, sminke meg som om det er galla hver dag, lime på negler som ikke kan brukes i hverdagen jeg lever og late som at alt er perfekt. Av og til blir jeg litt ekstra takknemlig for det kjedelige A4-livet jeg lever...

• Liker 48
Skrevet (endret)

Jeg skulle gjerne ha sett henne i et tungt yrke, ja til og med i ett som mitt, som ikke er så tungt fysisk, men som krever enormt av selve mennesket. Brukte deler av morgenen på henne og bloggen hennes i undervisningen, interessante tilbakemeldinger å få. Måtte blogge litt etterpå, om det ansvaret hun har for den oppvoksende slekt.

Endret av Fantastica
  • Liker 14
Skrevet
6 timer siden, lilletrilleline skrev:

Rekk opp hånda den som ville ha sett fruen og andre "travle" bloggere i et virkelig hektisk yrke, gjerne med turnus og tung pleie. De skulle ha fått prøvd et halvt år, og så uttalt seg om de virkelig synes hverdagene deres med negledesigner, møtevirksomhet med sponsorer og utemiddager er travle.

Når det er sagt, så hadde jeg gått på veggen av å gå hjemme og pusse på disse bordene med speil, sminke meg som om det er galla hver dag, lime på negler som ikke kan brukes i hverdagen jeg lever og late som at alt er perfekt. Av og til blir jeg litt ekstra takknemlig for det kjedelige A4-livet jeg lever...

Det er nok begrenset hvor fysisk slitsomt det er å være blogger. Psykisk slitsomt er det nok å ha livet sitt på utstilling 24 timer i døgnet. Man må finne på noe "spennende" hele tiden, og alltid være "på". Det må være jævlig slitsomt å leve som en utstillingsdukke!

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...