Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om en blogger får tilsendt en haug med sponset klær, må hun alltid merke innlegg hvor hun har disse klærne på? Eller kun hvis hun skal linke til klærne? Lurer fordi jeg er nysgjerrig 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, penny_ skrev:

Ok, men da var den misforståelsen oppklart. Det er jo greit at man får det med i spekulasjonene og sannsynlighetsberegningene sine.

Spekulasjoner? At innlegg om bla-bla ikke er merket selv om stort sett alle bilder er av nye klær fra en kolleksjon som er tidligere omtalt i innlegg som er merket? 

• Liker 7
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Francis skrev:

Spekulasjoner? At innlegg om bla-bla ikke er merket selv om stort sett alle bilder er av nye klær fra en kolleksjon som er tidligere omtalt i innlegg som er merket? 

Det er ikke spekulasjon at det ikke er merket, for det er jo fakta, men det er spekulasjon at klærne er sponset nettopp fordi det aktuelle innlegget ikke er merket med annonse NÅ, kun annonselenke.
Hvorfor CBE skrev "annonse" først vet vi ikke.

Endret av penny_
Gjest Zeitgeist
Skrevet
11 minutter siden, Lollipops skrev:

Om en blogger får tilsendt en haug med sponset klær, må hun alltid merke innlegg hvor hun har disse klærne på? Eller kun hvis hun skal linke til klærne? Lurer fordi jeg er nysgjerrig 

Godt spørsmål! Altså, jamfør veiledninger fra FO samt uttalelser fra Skattedirektoratet så må slikt merkes hver gang, da bloggeren ikke kan og/eller gå ut ifra at leseren fikk med seg at produktet/tjenesten var sponset ved første merking. 

Samtidig så innrømmer jeg at jeg ikke vet hvordan regelverket er rundt produkter o.l. som er flere år gamle og på ingen måte kan oppfattes som reklame.

Gjest Bergensia
Skrevet
17 minutter siden, Lollipops skrev:

Eksempel 3: Har du fått en gratis jakke skal dette fremgå tydelig hver gang du omtaler jakken. Og hvis du lenker til nettbutikken gjennom et annonsenettverk må lenken tydelig merkes.

hentet fra Forbrukerombudets veileder for reklame i sosiale medier.

Gjest Bergensia
Skrevet
2 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Godt spørsmål! Altså, jamfør veiledninger fra FO samt uttalelser fra Skattedirektoratet så må slikt merkes hver gang, da bloggeren ikke kan og/eller gå ut ifra at leseren fikk med seg at produktet/tjenesten var sponset ved første merking. 

Samtidig så innrømmer jeg at jeg ikke vet hvordan regelverket er rundt produkter o.l. som er flere år gamle og på ingen måte kan oppfattes som reklame.

Jeg tenker så lenge plagget/tingen er tilgjengeleg for kjøp bør det merkes, da er det jo fortsatt reklameverdi for produsenten...

Gjest Zeitgeist
Skrevet
2 minutter siden, Bergensia skrev:

Jeg tenker så lenge plagget/tingen er tilgjengeleg for kjøp bør det merkes, da er det jo fortsatt reklameverdi for produsenten...

Stemmer. Det tenkte jeg ikke på :blomst:

Da er det jo også bloggerens oppgave å forvisse seg om at produktet fortsatt er tilgjengelig via vedkommende bloggeren reklamerer for. 

Skrevet

Tråen er ryddet for kommentarer til moderering og omtale av barn.

Kragebein, mod

• Liker 2
Skrevet

Film: the jones's

Ikke bare lever Steve, Kate og barna den amerikanske drømmen, de selger den også.

Synes bare det passet:fnise:

• Liker 11
Skrevet
11 timer siden, Francis skrev:

Forøvrig samme med "husjakt"-innlegget, alle klær fra merket, ingen merking. 

Helt siden jeg leste husjakt innlegget har denne fæle hatten OG genseren dukket opp på alle nettsider. Tilfeldig at CBE går kledd i nøyaktig det Boozt prøver å selge akkurat nå? Neppe ☺️

IMG_3388.PNG

• Liker 19
Skrevet

☺️ Siden du tydeligvis har klikket på lenkene, vil dessverre reklamen følge deg en stund. Kjøper du noe fra Boozt i tiden fremover (også noe helt annet) vil bloggeren få prosenter av kjøpet ditt. Det skjer fordi når du har klikket på annonselenken, vil informasjonskapsler/cookies lagres på PCen eller mobilen din. 

• Liker 23
Skrevet
Akkurat nå, Francis skrev:

☺️ Siden du tydeligvis har klikket på lenkene, vil dessverre reklamen følge deg en stund. Kjøper du noe fra Boozt i tiden fremover (også noe helt annet) vil bloggeren få prosenter av kjøpet ditt. Det skjer fordi når du har klikket på annonselenken, vil informasjonskapsler/cookies lagres på PCen eller mobilen din. 

Skjønner det :) men det var ingen annonselenker i innlegget.. 😬

IMG_3479.PNG

• Liker 5
Skrevet

Nei, var rart da. Jeg har annonser for barneklær og hotellopphold fordi jeg har kikket på det...

• Liker 4
Gjest Holititten
Skrevet

Kan ikke diskujon om merking osv tas på Treasures-tråden?

Hadde håpt, slik som den har vært til nå, at denne tråden skulle handle om litt mer sladder og liknende..

Skrevet
8 minutter siden, Holititten skrev:

Hadde håpt, slik som den har vært til nå, at denne tråden skulle handle om litt mer sladder og liknende..

den ble stengt. Er visst bare lov med sladder på KG.

• Liker 25
Gjest Zeitgeist
Skrevet
8 minutter siden, Holititten skrev:

Den ble stengt for et par dager siden :( 

Skrevet

Men det går da fint an å lage en ny tråd?

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 timer siden, Francis skrev:

Nei, var rart da. Jeg har annonser for barneklær og hotellopphold fordi jeg har kikket på det...

For alt vi vet kan det ha blitt laget nye måter å selge reklame på?

Når man kan få virus fra en bilreklame(VG for noen år siden) så kan man helt sikkert lage systemer som reklamerer enda mer snikete, tror du ikke?

Endret av prettybetty
Tok bort et ord.
  • Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og kommentarer til moderering. Om det er usikkert hvorfor en tidligere tråd har blitt stengt ber vi om at diskusjonen holdes til Ris & ros.

Kragebein, mod

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, prettybetty skrev:

For alt vi vet kan det ha blitt laget nye måter å selge reklame på?

Når man kan få virus fra en bilreklame(VG for noen år siden) så kan man helt sikkert lage systemer som reklamerer enda mer snikete, tror du ikke?

Joda, man kan sikkert få cookies av å besøke siden også. 

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...