Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alternativ C: ukonstruktiv kritikk skal man ha seg frabedt. 

Gjerne en kombinasjon av A, B og C i kjent stil. 

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et øyeblikk siden, LilleSnupp skrev:

Det kommer nok et..

Alternativ A: Fosterstilling-innlegg

eller..

Alternativ B: Kjefte på leserne-innlegg

.. bare vent!

Ja, jeg tviler ikke! De som blogger om å være imot har jo mange gode argumenter. Særlig det med kroppspress, og at vi setter lista for barna våre eller noe sånt som Lizbeth Osnes skrev om (hun har jo krangla med både fotballmannen og cbe før om noe lignende, tror det var forrige magebilde). Men hva svarer cbe? At hun har lov å være stolt. Altså, det er en viss forskjell på de ulike argumentene.....

• Liker 10
Skrevet
Et øyeblikk siden, Francis skrev:

Er ikke B og C det samme da?

• Liker 1
Skrevet

Som relativt nybakt mor selv, så er det SÅ befriende å lese for eksempel Fitnessnora sin blogg, kontra CBE. CBE begynner virkelig å bli en parodi på seg selv.

• Liker 21
Skrevet

Bloggen Trines treningsglede hadde også et flott innlegg om denne saken. Og for en fin blogg som tar for seg trening og småbarnsliv på en helt annen måte! Null glamour. Kun dunn positiv tenkning. Fikk ikke til å lenke.

• Liker 14
Skrevet

Det dukker stadig opp nye stemmer som ikke ser det samme behovet som CBE for å slå et slag for barselkvinners kroppsfasong. 

Antall klikk økte og øker kanskje akkurat nå, men ikke nødvendigvis av grunner som kommer CBE-merkevaren og kundene til Treasures til gode. Tross alt er ikke økt mengde klikk nødvendigvis ensbetydende med økt popularitet. 

Det er jo stadig stemmer som erklærer at de styrer unna produkter og merker som frontes av bloggere, det skulle ikke forundre meg om hun ødela for flere enn seg selv nå når hun liksågreit fornærmet store deler av målgruppen sin og mange fler enn det.

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Capri skrev:

Det dukker stadig opp nye stemmer som ikke ser det samme behovet som CBE for å slå et slag for barselkvinners kroppsfasong. 

Antall klikk økte og øker kanskje akkurat nå, men ikke nødvendigvis av grunner som kommer CBE-merkevaren og kundene til Treasures til gode. Tross alt er ikke økt mengde klikk nødvendigvis ensbetydende med økt popularitet. 

Det er jo stadig stemmer som erklærer at de styrer unna produkter og merker som frontes av bloggere, det skulle ikke forundre meg om hun ødela for flere enn seg selv nå når hun liksågreit fornærmet store deler av målgruppen sin og mange fler enn det.

Flere av dem som har skrevet om CBEs bilde denne gangen har påpekt akkurat dette; MÅ hun vise seg frem? Har det noen nytteverdi for andre enn Treasures? 

Som Trine Bækkevar Semb skrev; 

"Noen tror at det er oppnåelig for folk flest å se sånn ut rett etter et svangerskap. Men det er helt spesielle genetiske forutsetninger som gjør dette mulig, og de færreste som har hatt et normalt og sunt svangerskap vil kunne se sånn ut få dager etter fødsel.

Siden genetiske årsaker trolig betyr mye for hvordan hun ser ut rett etter et svangerskap, fungerer hun dårlig som et ideal. Så alle dere unge, gravide – dette er ikke noe å strebe etter."

http://trinestreningsglede.no/2016/09/16/magen-til-caroline/

Og dette mener jeg er hovedpoenget. Hva om en ung og påvirkelig gravid med spiseforstyrrelser i bagasjen ikke skjønner akkurat dette med at det er genetiske årsaker bak CBEs postpartum-mage? Kan dette føre til at unge gravide slanker seg og trener så godt de klarer under graviditeten, for så å føle seg uendelig mislykket når de ender opp med en mer gjennomsnittlig postpartumkropp? Hva vil ikke det gjøre med sinnet til en sårbar barselskvinne? Har CBE som influencer noe ansvar oppi det hele, eller har hun rett til å gjøre akkurat som hun vil uten tanke for leseren? 

Jeg var den unge gravide med spiseforstyrrelser i bagasjen en gang. Men som jeg har nevnt var dette før bloggingen og SoMe, så forandringene i kroppen min var ikke gjenstand for bekymring overhodet. Hadde det vært i dag hadde dette trigget meg så til de grader. 

Endret av accountdeleted
  • Liker 19
Skrevet (endret)

@accountdeleted Det er leit å høre om dine erfaringer med sf. 

Jeg lurer hvorfor så mange som skriver kommentarer* refererer til gener. Hva som er gener og hva som er knallhard kontroll og forsakelser er ukjent for både meg og andre. ... Kanskje det kan være en trøst for noen å tenke på at det ikke kun er flaks og uflaks med hva naturen har tildelt av egenskaper dette handler om - jeg tenker her på at det sikkert er enkelte som føler at de har helt feil gener på toppen av det hele.

Det er også viktig for den som lett blir opphengt å huske at dette er et bilde, ikke hele sannheten/virkeligheten.

* Edit: Jeg tenker ikke på innlegget ditt @accountdeleted , men andres blogginnlegg og offentlige kommentarer utenfor tråden her.

Endret av Capri
Skrevet

CBE har åpen IG.
Jeg har lest alle kommentarene til post-partum-bildet, og merket meg at det er MANGE som kritiserer hennes valg.
Så jeg føler at "vinden har snudd" etter bildet for snart 3 år siden.

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, FruRosa skrev:

CBE har åpen IG.
Jeg har lest alle kommentarene til post-partum-bildet, og merket meg at det er MANGE som kritiserer hennes valg.
Så jeg føler at "vinden har snudd" etter bildet for snart 3 år siden.

Ja, jeg har også merket meg det. Men jeg har også lest en del i kommentarfelt der disse knallgode motsvarene som har kommet i blogger, på instagram, aviser osv er delt, og det er virkelig nokså forstemmende å se hvor mange som ikke forstår hva kritikken går på, eller evner å se det store bildet, og at CBE er med på å nøre opp under et samfunnsproblem. Folk er skremmende enkle, altså. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

@metempsychosis Nå endret jeg innlegget mitt og postet noen sekunder etter at du postet sitering, jeg ser at mitt første innlegg kunne misforstås. Jeg tenkte rett og slett på at det nok er noen som føler på at man har hatt skikkelig uflaks med genene sine på toppen av det hele. Men fremstillingen av at alt er effortless og på alle måter helt naturlig med balanse over hele linja, kan jo være sånn som bloggpersonen opplever det, mens ting likevel kan være litt mer nyansert og se annerledes ut i andres øyne. Jeg påstår ikke at det er sånn, jeg peker bare på at det ikke er noe vi vet sikkert.

Igjen er det også viktig å tenke på at det tross alt er et bilde og en posering som er postet, ikke hele virkeligheten.

Så er det jo sånn at det egentlig ikke bør være så allverdens viktig hvordan magen mm ser ut rett etter fødsel, som Birgitte Dambo skriver bra om:

http://www.dagbladet.no/kultur/i-barseltiden-er-ikke-kvinnekroppen-mannens-kropp/63297505

Endret av Capri
Skrevet
3 minutter siden, Capri skrev:

@metempsychosis Nå endret jeg innlegget mitt og postet noen sekunder etter at du postet sitering, jeg ser at mitt første innlegg kunne misforstås. Jeg tenkte rett og slett på at det nok er noen som føler på at man har hatt skikkelig uflaks med genene sine på toppen av det hele. Jeg tenker også på fremstillingen av at alt er effortless og på alle måter helt naturlig med balanse over hele linja, kan være sånn som bloggpersonen opplever det, mens ting likevel kan være litt mer nyansert - øyet som ser osv. Så er det altså sånn at det egentlig ikke er så allverdens viktig hvordan magen ser ut rett etter fødsel, som Birgitte Dambo skriver bra om:

http://www.dagbladet.no/kultur/i-barseltiden-er-ikke-kvinnekroppen-mannens-kropp/63297505

Barseltiden er allerede en veldig sårbar periode i kvinners liv, og jeg synes det er oppriktig trist at noen kan sette fokus på å se "smashing" ut bare få dager etter fødselen...    

• Liker 19
Skrevet
14 timer siden, Francis skrev:

Alternativ D: Ignorere ALT og ikke svare på noe som helst noen gang. 

• Liker 15
Skrevet

Enig. Virker ikke som hun har tenkt å svare/kommentere dette. Feigt!

• Liker 13
Gjest Speilvegg
Skrevet

Heldigvis er jeg smart nok til å skjønne at reklamebloggere ikke er rollemodeller, men et utslag av en grådig markedsføringsindustri blandt annonsører. 

Skrevet
3 minutter siden, Speilvegg skrev:

Heldigvis er jeg smart nok til å skjønne at reklamebloggere ikke er rollemodeller, men et utslag av en grådig markedsføringsindustri blandt annonsører. 

Men hele debatten dreier seg om hvilket ansvar CBE og hennes like har i en verden hvor kroppsfokuset stadig øker, hvor småbarn ønsker seg plastpupper når de blir store, og det går mote i å ha bittesmå gravidemager, bittesmå babyer, og vaskebrett fire dager etter fødsel. Og selv om vi er flere som ser at dette handler om business as usual og cash i kassen gjennom økt aktivitet på blogg, så vil det alltid være noen som faller i fellen for markedsføringsindustrien. Og det er det vi diskuterer; Hvem har ansvaret for hva som publiseres, hvor går grensen for hva som er moralsk riktig  og ikke minst nødvendig å publisere?

CBE er en livsstilsblogg, hvor går grensen mellom uskyldig inspirasjon og direkte påvirkning?

• Liker 17
Skrevet (endret)

Det som overrasker meg er at forrige gang hun la ut etter-fødsel-bilde og fikk så mye negativ respons omtrent sa at kritikken hadde ødelagt tiden etter fødsel. Og nå er hun på pletten igjen og VELGER å gjøre det samme. Og det at hun skriver innlegget på engelsk viser jo at hun har tenkt til at dette skal få oppmerksomhet utenfor Norges grenser.

Og jeg fatter ikke hvordan hun 9 dager etter fødsel er på plass med outfitbilder og ser så smashing ut. Jeg har etter alle mine 3 svangerskap ligget med sting her og der, hatt på stor bleie fordi jeg blør så mye, og bare hatt på koseklær. Fordi jeg er helt i babybobla der all tid går med til å ta vare på baby og å komme meg ovenpå etter fødsel. Det er verken tid eller overskudd til sminke og fashion der. Jeg sier ikke at hun ikke tar vare på baby, men jeg greier bare ikke å identifisere meg med henne. Det er så urealistisk at alt er marshmellows og ballonger 9 dager etter en sånn påkjennelse.

Endret av lilletrilleline
  • Liker 28
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...