Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Roadrunner skrev:

Amen til dette også!

http://pappahjerte.blogg.no/1474362375_missekonkurranse_p_ba.html

Kort sammenfattet; Pappahjerte driter i størrelsen på mors mage rett etter fødsel og mener at om det er èn gang i livet man kan legge overfladiske behov til side, så er det på barsel. Han påpeker at før i tiden strøk mor gjerne med i fødselsprosessen og er himmelfallen over behovet for å fokusere på "ting som ikke betyr en dritt" i stedet for det som betyr alt: det nyfødte barnet. Jeg siterer;  "å gnage over størrelsen på magen og å dytte unna den brysomme babyen så det ikke skal se rotete ut i bakgrunnen på det flotte instagrambildet." Jeg nikker anerkjennende og vet nesten ikke om jeg skal le eller grine. Pappahjerte treffer spikeren på hodet, det er hvert fall sikkert.

Man trenger ikke å nevne eksponerte kroppers utseende med et ord; her er kjernen: er mammakropp-bildet som cbe.no publiserte etisk riktig å poste? Jeg gjentar hvem som har postet bildet; det er snakk om Norges største, kommersielle veteranblogger med journalistutdannelse, som lever av å påvirke andre mennesker. Og mediet bildet ble postet på: den kommersielle bedriften sin offisielle instagramkonto, som har flere hundre tusen følgere.

Endret av Ultiva
  • Liker 28
Skrevet (endret)

En siste link til reaksjoner utenfra på bildet om lettkledt mammakropp; her en kommentar som er postet inne på cbe.no, som daglig leder Berg Eriksen har valgt å ikke besvare:

http://imgur.com/a/CiYOX

Kort fortalt; en som har arbeidet med gravide og fødende i mange år, som minner om at tiden i livet med graviditet, fødsel og barsel for mange er vanskelige med store endringer både psykisk og fysisk. Mange opplever fysiske endringer som de ikke kunne forutse og som de ikke kan kontrollere; ekstrem kvalme, bekkenløsning, blødninger, svangerskapsforgiftning, hyperemesis eller stor vektoppgang. For ikke å snakke om traumatiske fødsler med senskader for mor og/eller barn. Mange sliter lenge etter fødsel med disse endringene og starter barseltiden med en knekk i selvtilliten. Hun skriver at bildet er ingen solidaritetshandling ovenfor andre kvinner, dessverre tvert i mot. Hun skriver at det er nok et bilde som hauser opp presset om en vellykket og sexy kropp rett etter fødsel. Kvinner skal ikke trenge å føle på press om å være sexy etter fødsel, kvinner trenger ro med den nyfødte.

PS: jeg poster disse lenkene for å minne trådens lesere om at det har kommet mange reaksjoner på bedriftens skrytebilde. Noen her ser ut til å tro at det kun er kritikerne i denne tråden som bedriver flisespikking, men sannheten er at bedriften harseleres med både i tv-program og på instagram, og at diverse bloggere og andre stiller store spørsmålstegn ved bedriftens fokusering på kroppspress. Jeg kan jo her minne om sunn fornuft-plakaten som Kvinneguiden har vært med på å utforme:

http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/

Sitat fra plakaten: Vårt formål er å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer.

Endret av Ultiva
  • Liker 37
Skrevet
7 minutter siden, Ultiva skrev:

En siste link til reaksjoner utenfra på bildet om lettkledt mammakropp; her en kommentar som er postet inne på cbe.no, som daglig leder Berg Eriksen har valgt å ikke besvare:

http://imgur.com/a/CiYOX

Et utrolig godt skrevet innspill. Og utrolig flaut at hun ikke klarer å svare på det. Men hun blir jo uansett svar skyldig. 

• Liker 21
Gjest Bergensia
Skrevet
2 minutter siden, Valetta skrev:

Et utrolig godt skrevet innspill. Og utrolig flaut at hun ikke klarer å svare på det. Men hun blir jo uansett svar skyldig. 

#carolinemåsvareselv

Skrevet
1 time siden, Ultiva skrev:

Signerer denne. Leste om stikket fra hekkeløperen Christina Vukicevic Demidov til journalisten Berg Eriksen, og klikket på meningsmålingen under:

https://imgur.com/U8y14F2

12 500 stemmer, hvorav kun 6 % til Berg Eriksen. Avsmaken begynner tydeligvis å bre seg.

Det er cirka 170 innlegg på fødehistorien denne gangen, endel av disse er deres egne svar. Forrige fødehistorie har over 900 innlegg. Selv velkommen til verden-innlegget denne gangen har cirka 430 innlegg, sist var det nesten 3000. Konklusjonen min er at hard core-leserskaren har minsket, selv om de oppnådde god PR både på fødsel og undertøysbildet nå. 

• Liker 20
Skrevet

Jeg synes bloggen er litt merkelig etter fødselen. Husker etter første fødsel da var fokuset mere på det å bli mamma og babyen. Nå derimot så gir bloggen inntrykket av å ha poppet ut en unge, og livet går som før. Med outfit-bilder, reklameinnlegg, matoppskrift. Det å få et nytt barn er underordnet på en måte. 

Bortsett fra det innlegget med fødselshistorien så er det ikke så mye som fokuserer at de nå har fått et barn til. Eldstebarnet er som vanlig med på bloggen, mens den nyfødte er det nesten ikke noe fokus på. 

Det blir litt vel mye Glam-mom.. 

• Liker 30
Skrevet (endret)

Jeg er glad for at det ikke er flere bilder av det nye avkommet, det er allerede alt for mange av det første. Forrige gang gikk det noen måneder før de viste ansiktet skikkelig, håper de skjermer nå også. Forøvrig enig i at "business as usual" er gjennomgangstonen.

Endret av Francis
  • Liker 17
Skrevet

Det var et fantastisk innlegg Amafalathiel!! Og så til kjernen av saken som det går ann å komme!! Du sa egentlig ALT! Det er jo fulltreffer på alle punkt - og ikke overraskende at det ikke ble publisert. For det er jo NETOPP dette det handler om! Ikke om bildet i seg selv - Caroline i trusa (og uten trusa) har vi jo sett utallige ganger før. Men det er måten hun forsvarer og unnskylder det på - som ikke henger på greip og faller på sin egen urimelighet. Godt å vite at hun ivertfall har lest innlegget ditt, for det vsr fantastisk.

• Liker 12
Skrevet
14 minutter siden, skruf skrev:

Jeg synes bloggen er litt merkelig etter fødselen. Husker etter første fødsel da var fokuset mere på det å bli mamma og babyen. Nå derimot så gir bloggen inntrykket av å ha poppet ut en unge, og livet går som før. Med outfit-bilder, reklameinnlegg, matoppskrift. Det å få et nytt barn er underordnet på en måte. 

Bortsett fra det innlegget med fødselshistorien så er det ikke så mye som fokuserer at de nå har fått et barn til. Eldstebarnet er som vanlig med på bloggen, mens den nyfødte er det nesten ikke noe fokus på. 

Det blir litt vel mye Glam-mom.. 

Enig. Har lagt merke til dt samme. Forrige gang var det litt mer "i pysjen frem til middag" og litt mer sånn troverdig barseltilværelse. Nå er er det virkelig ingenting overhode som tilsier at hun fødte for en uke siden. Rett inn i kjoler og høye hæler liksom. Men det er vel bare et bevis på hvor komersiell og virkelighetsfjern bloggen har blitt.

• Liker 21
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, spekulasjoner, diskusjoner om kropp og barn.

ninuska_, adm

• Liker 1
Gjest Brienne of Tarth
Skrevet
9 timer siden, skruf skrev:

Skjønner ikke helt vitsen med å ta nærbilde av skrittet til CBE sånn som i det innlegget om høstlufta.. personlig så har jeg null interesse av å se skrittet hennes. Det viser jo ikke klærne hvordan de ser ut, bare øverste del av buksa og nederste del av genseren, så hva er det da? Stemningsbilde?

Det er vel for å (be)vise at hun ikke bruker etter-fødsel-bleie. Det var iallfall det første som slo meg. 

Skrevet
10 timer siden, skruf skrev:

Skjønner ikke helt vitsen med å ta nærbilde av skrittet til CBE sånn som i det innlegget om høstlufta.. personlig så har jeg null interesse av å se skrittet hennes. Det viser jo ikke klærne hvordan de ser ut, bare øverste del av buksa og nederste del av genseren, så hva er det da? Stemningsbilde?

Blir litt som boligannonser der de har nærbilde av familens katt f.eks 😛

• Liker 8
Skrevet

Ser jordmorforbundet har delt et kritisk innlegg om undertøysbildet til CBE. 

Hurra for riktig fokus i en sårbar fase av livet! 🎈

• Liker 40
Skrevet
13 timer siden, Ultiva skrev:

Amen til dette også!

http://pappahjerte.blogg.no/1474362375_missekonkurranse_p_ba.html

Kort sammenfattet; Pappahjerte driter i størrelsen på mors mage rett etter fødsel og mener at om det er èn gang i livet man kan legge overfladiske behov til side, så er det på barsel. Han påpeker at før i tiden strøk mor gjerne med i fødselsprosessen og er himmelfallen over behovet for å fokusere på "ting som ikke betyr en dritt" i stedet for det som betyr alt: det nyfødte barnet. Jeg siterer;  "å gnage over størrelsen på magen og å dytte unna den brysomme babyen så det ikke skal se rotete ut i bakgrunnen på det flotte instagrambildet." Jeg nikker anerkjennende og vet nesten ikke om jeg skal le eller grine. Pappahjerte treffer spikeren på hodet, det er hvert fall sikkert.

Man trenger ikke å nevne eksponerte kroppers utseende med et ord; her er kjernen: er mammakropp-bildet som cbe.no publiserte etisk riktig å poste? Jeg gjentar hvem som har postet bildet; det er snakk om Norges største, kommersielle veteranblogger med journalistutdannelse, som lever av å påvirke andre mennesker. Og mediet bildet ble postet på: den kommersielle bedriften sin offisielle instagramkonto, som har flere hundre tusen følgere.

Ser ut til at pappahjerte har kommet på bedre tanker, for han var ikke ikke like reflektert ved forrige magebilde. Da var han mer på planet hvor "alle må ta ansvar for seg selv og CBE kan ikke ta ansvar for hva du tenker om egen kropp" 

http://pappahjerte.blogg.no/1386007938_skal_vi_sparke_fotbal.html

Kanskje det er håp da, når en av de som har vært minst reflektert og mest opptatt av å forsvare de som får kritikk begynner å se lyset. 

Skrevet
4 minutter siden, Abrahima skrev:

Ser jordmorforbundet har delt et kritisk innlegg om undertøysbildet til CBE. 

Hurra for riktig fokus i en sårbar fase av livet! 🎈

hvor har de gjort det?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Amafalathiel skrev:

hvor har de gjort det?

På fb. Sjekk jordmorforbundet NSF. 😊

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...