¤flicka¤ Skrevet 18. september 2016 #27761 Skrevet 18. september 2016 2 minutter siden, Jenki skrev: Og kanskje trenger ikke de "slanke og pene" like mye hyllest, men det blir feil hvis de i stedet skal trykkes ned. Det er jeg enig i, men for å være ærlig har jeg ikke sett mye til dette. 14
pøbelsara Skrevet 18. september 2016 #27762 Skrevet 18. september 2016 (endret) Nei, det er vel ikke akkurat et utbredt problem at tynne, slanke folk trykkes ned. En herværende blogger omsetter for mer enn tre millioner ved å vise frem sin slanke kropp mer eller mindre påkledd. Så at vedkommende ikke får lov, blir en litt latterlig påstand egentlig. Jeg mistenker at det hun mener er at hun vil vise seg i undertøy og ikke få noen påminnelser om at dette gir et økt kroppsfokus og gir økt press på kvinner for å se perfekte ut. (Et press hun selv hevdet tvang henne til å redigere bilder av seg selv enda slankere for bar et par år siden.) For hun får da vitterlig lov til å poste så mange lettkledde bilder av seg sjæl hun bare vil. Endret 19. september 2016 av Bond 30
SusieDerkins Skrevet 18. september 2016 #27763 Skrevet 18. september 2016 2 timer siden, ¤flicka¤ skrev: Men hun var jo misforstått (enten bevisst eller ubevisst) for det handler da ikke om å hylle en type kropp og ikke hylle en annen type kropp. Det man hyller er motet det kreves for å vise seg fram når man ikke oppfyller "skjønnhetskravet" om flat mage, ingen strekkmerker og stringtruse like etter fødsel. For å vise at dette OGSÅ er en mammakropp, og at det ikke er uvanlig at det vises på kroppen at man har født et barn, til trøst og solidaritet for alle som sitter rundt om og har lav selvtillit. Tviler på at det er flust med slanke pene nybakte mødre som trenger dem type solidaritet, de vet vel helst at de ser bra ut. Så hun har all rett til å legge ut bildet, og hennes kropp er like mye en mammakropp som alle andres, MEN: å forkle det som at hun kjemper en slags kamp for stigmatiserte og undertrykte er intet annet enn en gigantisk fornærmelse! Hadde hun vært ærlig om hvorfor hun gjorde det hadde det bare vært komisk, men sånn som det er nå er det rett og slett tragisk. dette!! 7
Populært innlegg Hr Petter Skrevet 18. september 2016 Populært innlegg #27764 Skrevet 18. september 2016 Woff. I likhet med de fleste her inne er jeg gjespende lei av CBEs trusefest. Men syns likevel følgende er viktig: Mange av oss er ufortjent friske, pene og slanke, uten å løpe mil, sette sprøyter i fjes og spise lavkarbo. Flaks heter det. Flaks er vilkårlig. Flaks trenger man ikke gni i trynet på de som har mindre av det, eller enda verre, (mis)bruke det som moralsk overtak. http://forskning.no/2015/02/ble-plutselig-fet-etter-ha-fatt-bakterier-fra-overvektig-donor Om mennesker kunne bestemme seg for å bli friske, vakre, rasjonelle, trygge, slanke, ressurssterke, rike osv, kunne man tillatt seg argumenter av typen: -Kritikk = sjalusi -Skjerp deg, tren, bli slank, frisk, fin -Ignorer presset "Voksne bør tåle kroppspress". Mulig det. Fakta er uansett at barn sliter. Stadig flere barn hater kroppene sine. Blir alvorlig syke. Fordi de er redde for fett, skavanker, å være uperfekt. Redde for at de har de samme "ødelagte kroppene" CBE har som eksplisitt hovedmål å unngå. http://www.nettavisen.no/nyheter/73000-barn-slanker-seg/1569051.html http://www.barnevakten.no/mange-unge-har-daarlig-kroppsbilde/ http://www.tv2.no/a/8593125/ Man kan gjerne kreve at alle bare må skjerpe seg, tåle mer, bli tryggere. Å delta i samfunnsdebatten med dette utgangspunktet er i beste fall kontraproduktivt. Disse barna og ungdommene fins. De har ingen forutsetning for å skille mellom kynisk bedrift og innsmigrende venninne. "Foreldrenes ansvar". Kutt ut. Alle har ikke voksne som kan hjelpe med navigering. Eksempelvis her inne, hvor mer eller mindre ressurssterke mennesker møtes til debatt, er det fortsatt folk som ikke skjønner forskjell på venninna Caroline og bedriften CBE. Det er helt forståelig, all den tid det virker høyst uklart for CBE selv. Foreldre når ut til sine barn med trygghet og bærekraftige verdier, kanskje. Hvis de har flaks (der var den igjen). CBE når ut til 50 000-100 000 lesere. For et ENORMT ansvar. For en enestående mulighet til å påvirke, på godt og vondt. Ingen nekter CBE å kle av seg for penger. Ingen nekter CBE å være slank. Men all den tid CBE hevder å være en stemme man bør lytte til, som lever fett av å selge livsstilsråd til unge sårbare folk, i en bransje som enn så lenge får sveve fritt og forstemmende uregulert, er kritiske blikk et samfunnsoppdrag. "Vi trenger sunne forbilder, i kampen mot sykdomsfremkallende fedme og inaktivitet". Klart vi gjør. Flott. Sunne forbilder redigerer ikke seg selv tynnere, vakrere, og lyver om det til de blir ferska. Har man i sammenheng med graviditet sagt ordene "Min største motivasjon er å unngå en ødelagt kropp", kan man glemme å leke feministikon i tanga. CBE bør bestemme seg for hva bloggen skal kommunisere. Det er ærlig, om ikke høyverdig, å si "Føkkit, CBE har som hovedmål å se bra ut på bilder, og tar i bruk de virkemidler som er nødvendig for å klare det, herunder Photoshop, løshår, sminke, injisering, posering, trening og lavkarbo. Hvis du syns det er kjipt, ikke følg meg". Det er fortsatt en drittmåte å bruke innflytelsen sin på, men det er ærligere enn dobbeltspillet CBE har lagt opp til så langt. En livsstilsblogger med redigeringsjuks og spiseforstyrrelser i nær fortid, som nekter å vedkjenne seg bloggernes "vær varsomplakat", og som fraskriver seg ansvar for negativ påvirkning av unge sårbare lesere, tross stadig oppfordringer fra fagmiljøer om å vise hensyn, kan ikke forvente å bli bejublet som en troverdig og viktig stemme i debatten rundt hva et sunt barselsfokus bør være. Nyfødte barn og ferske mødres livskvalitet og fokus er så uendelig mye viktigere enn en rosabloggers umettelige behov for å vise kropp. http://www.carolinebergeriksen.no/2016/08/01/mspa/ http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/ http://www.side2.no/helse/--fokuset-pa-mat-har-delagt-mange-ar-av-mitt-liv/3422791971.html Vær ærlig CBE. Slakt den skyhøye hesten. La offerrollen få pause. Etter fødsel-bildet i string handler om to ting: Penger og ego. Stå for det. Eller enda bedre: Nyt barseltiden, uten utseendefokus, og la resten av oss få gjøre det samme. 93
pøbelsara Skrevet 18. september 2016 #27766 Skrevet 18. september 2016 Bravo, @Hr Petter AKkurat slik. Post så mye bilder du vil av deg sjæl, CBE. Server familien din på gullfat til de som er villig til å betale for det. Men vær for fanken ærlig om at det er det du gjør. Jeg er så skuffet over at dette bildet kom etter alt som skjedde sist - og ikke minst etter all angeren og innrømmelsene om at det var et ønske om å leve opp til et umulig ideal som gjorde at CBE syntes at hun måtte redigere seg selv tynnere. For så å feire ny **** med å kle av seg for mobilen igjen. Og så synes jeg det er en helt merkelig prioritering å slippe løs en skittstorm som de helt sikkert har visst at de bildene kom til å forårsake. Midt i barseltiden. Jeg tror neppe et "stakkarsmegsomakkuratharfødtogsåerderesåslemme"-innlegg vil fenge like mye nå. 18
Emilie112 Skrevet 18. september 2016 #27767 Skrevet 18. september 2016 @Hr Petter 👏👏👏👏 åå! Jeg håper så inderlig CBE.no leser dette!! Så utrolig bra skrevet! Og tatt på kornet! Hun kan få posere så mye hun vil for meg, naken eller ei, men ta ansvar og vær ærlig, ikke før blir man et forbilde. Det skal kanskje mer til for å bli et godt et,men., 13
Valetta Skrevet 18. september 2016 #27768 Skrevet 18. september 2016 Nok et fantastisk innlegg av Hr.Petter!!!!! 8
Gjest Atheena Skrevet 18. september 2016 #27769 Skrevet 18. september 2016 Den 21. august 2016 at 21.12, Onbothsides skrev:
Gjest Atheena Skrevet 18. september 2016 #27770 Skrevet 18. september 2016 @Hr Petter Stående applaus og for et meget godt innlegg og helt spot on i forhold til hva som er sakens kjerne.
Gjest Bergensia Skrevet 18. september 2016 #27771 Skrevet 18. september 2016 Og det famøse instagrambildet er ikke nevnt i de siste blogginnleggene med ett ord annet enn muggne svar i kommentarfeltet. Det er feigt å legge opp til en debatt om synet på post partum-bilder i media og så for å ikke delta! #carolinemåsvareselv
pøbelsara Skrevet 18. september 2016 #27772 Skrevet 18. september 2016 (endret) 27 minutter siden, Bergensia skrev: Og det famøse instagrambildet er ikke nevnt i de siste blogginnleggene med ett ord annet enn muggne svar i kommentarfeltet. Det er feigt å legge opp til en debatt om synet på post partum-bilder i media og så for å ikke delta! #carolinemåsvareselv Ja. Hva er det for slags greie? Å slippe en mediebombe av dimensjoner, for så å gjøre seg utilgjengelig. Mens fan-garden rydder i kommentarfeltet og kjefter på folk som er kritiske ellertilogmed stiller feil spørsmål. #carolinemåsvareselv Endret 18. september 2016 av pøbelsara 16
accountdeleted Skrevet 18. september 2016 #27773 Skrevet 18. september 2016 (endret) Hadde gjerne gitt deg uendelig mange flere pluss for det innlegget, @Hr Petter!!! Endret 18. september 2016 av accountdeleted 9
Ultiva Skrevet 18. september 2016 Forfatter #27774 Skrevet 18. september 2016 (endret) I og med at det er stadig flere overvektige kvinner og menn her til lands så medfører det jo også at det er stadig flere overvektige som går gravide. Dette medfører økte komplikasjonsfarer som svangerskapsdiabetes og komplikasjoner ved fødselen, og dette problemet er selvfølgelig reelt og bekymringsverdig. Men det er like fullt bekymringsverdig når en normalvektig, privilegert toppblogger seiler gjennom komplikasjonsfrie svangerskap, føder komplikasjonsfritt og feirer dette ved å blotte mammakroppen i tanga og push up-bh på sin blogg, som altså er en av Norges aller største og mest innflytelsesrike. Nettopp for å få ros og bekreftelse fra sine lesere for at hun ikke tilhører førstnevnte gruppe (se sitat nedenfor). Jeg understreker mediet som benyttes; en kommersiell blogg som tjener millioner hvert år i kraft av sin enorme påvirkningskraft ovenfor andre kvinner. Og jeg understreker personen som skriver dette; en veteranblogger med syv års erfaring og journalistutdannelse. Den samme journalisten som på kvinnedagen publiserte en kronikk om at "kvinner er kvinner verst". Berg Eriksen bekrefter altså sin egen 8. mars-kronikk så det runger. Sitat I want to be in my best shape during & after the pregnancy. My dream is to show other women that a pregnancy does not ruin your body. This is my biggest motivation. Hentet fra: https://www.theskinnyconfidential.com/2012/10/26/healthy-deets-norways-top-fitness-blogger-caroline-berg-eriksen/ Hvor samstemmer dette sitatet og det postede mammakropp-bildet med utsagnet om at alle bør være stolte av mammakroppene sine? Berg Eriksen gir et tydelig spark nedover til de kvinnene som ikke har vært like heldige å fått oppleve komplikasjonsfrie svangerskap/fødsler og/eller hatt 2-3 timer egentid daglig til trening og egenpleie. Veteranbloggeren Berg Eriksen forteller under siste mammakroppbilde om hvor vanskelig og stigmatiserende det er å være normalvektig etter fødsel, en problemstilling som er totalt ukjent for de aller fleste av oss. Men en viktig del av bloggens narrativ er jo som kjent å konstruere fiendebilder og å fremstille seg selv i uangripelige offerroller. For ingen vil jo sparke den som har kastet seg ned i offerposisjon. Dette er bedriften dessverre svært god på. Det skal den ha. Endret 18. september 2016 av Ultiva 35
Gjest Bergensia Skrevet 18. september 2016 #27775 Skrevet 18. september 2016 @Ultiva Lurer på hva hun sier om den utalelsen etter to svangeskap og to magebilder? #carolinemåsvareselv
Gjest CecilieX Skrevet 18. september 2016 #27776 Skrevet 18. september 2016 Denne offerposisjonen er svært interessant. Den har blitt inntatt ofte når hun får kritikk. Jeg tror det tjener flere hensikter. For det første er det slik at folk ikke vil bli tatt for å sparke en som ligger nede. Derfor er det lurt å kaste seg ned i liggende posisjon, da vil en del av kritikerne vegre seg for å fortsette kritikken. Deretter har det også vist seg at når hun gjør det, så aktiveres leserne hennes. De føler for å forsvare henne fordi de sympatiserer med noen som opplever seg selv som offer. En tredje effekt er at hun personifiserer sin egen rolle. Selv om kritikken er rettet mot bedriftens etikk så er det genialt å late som kritikken egentlig er mobbing. Jeg synes det siste magebildet avslører hvordan hun jobber i forhold til dette. Både temaet som hun tar opp ;skinnyshaming (som virkelig plasserer henne som et offer) men også fordi det til de grader avslører usannheten hun presenterte forrige gang. For hun la ut bildet og fikk kritikk for deretter å klage over at barseltiden ble ødelagt av mediestormen (les:offer) Og så når sjansen byr seg igjen så gjør hun det samme en gang til. Den fremstillingen hun gav sist om hvor vanskelig det ble for henne, var åpenbart ikke så vanskelig at hun ikke lot være en gang til. Det må jo bety at hun liker denne offerposisjonen? At hun skal forfekte sin rett til å avbilde seg etter fødsel forteller meg at hun ikke greier å ha fokus på andre enn seg selv. For denne debatten handler ikke om denne rettigheten som åpenbart er svært viktig for henne, men det handler om det som for meg nesten er det mest problematiske med hennes måte å blogge på. Hvordan hun fraviker ansvaret for hvordan hun påvirker noen av leserne sine negativt. Det ansvaret vil hun ikke ta, selv om hun selger seg stort som en påvirker ellers. Men det føyer seg inn i rekken av kampsaker der egeninteressen trumfer samfunnsansvaret. For hvem kan vel glemme at hun brukte kvinnedagen til akkurat det samme. For du er relativt blindet av navlelo dersom du tenker at kvinnedagen er dagen for å ta opp kvinner er kvinner verst problematikk. Kvinneshaming på kvinnedagen, folkens, eksemplifisert med henne som offer nok en gang.
Piggi Skrevet 18. september 2016 #27777 Skrevet 18. september 2016 Den 16. september 2016 at 11.25, Magnifiq skrev: Hun gjør det nok kun fordi hun merket sist gang hvor mange klikk det genererte, og dertil penger i kassa. De fleste, meg selv inkludert, blir nok hverken støtt eller forbannet. men jeg kan ikke for fem flate øre forstå hvorfor man skal kle av seg for halv kongeriket. Akkurat som om jeg ikke forstår forsidepikene i Vi Menn. De gjør det nå hvertfall for en ærlig sak. Kle av seg, for så å late som om det er for en viktig sak er bare patetisk. Dama ser bra ut hun, det sier jeg ingen ting på, men hvor ikke bare la seg avbilde i Vi Menn da? Men det generer kanskje ikke like mange klikk? Jeg tror faktisk hun gjør det for hun elsker å vise seg frem. Pengen er bare en bonus og hun blir hyllet opp og ned å i mente. Jeg tror hun er så full av seg selv, det er hovedgrunnen, at hun ler hele veien til banker kommer i andre rekke. MEN jeg tror ALDRI hun hadde vist seg hvis hun hadde hatt strekkmerker, hengemage og valker, og det der " stakkars meg som er så slank å fin og blir hetset av alle for det" pisspreiket er bullshit. Jeg vil gjerne se det som hun påstår, (sleng gjerne med dokumentasjon CBE ) at det er så mangen som sier at kun de med strekkmerker og valker har lov å vise seg på bilder; Jeg har aldri lest det Jeg har til gode å se noen jeg kjenner legge ut bilder av seg seg i undertøyet etter fødsel og jeg tror pinadø at det har de fleste av oss. Hun trener 6 ganger i uken i snitt, naturlig tynn?? Jeg hadde vært en strek hadde jeg gjort det og det gjelder nok mangen. Slutt å vær så dobbelmoralsk, stikk finger i jorda og si det som det er : JEG ELSKER MEG SELV OG VIL AT ALLE SKAL SI DET TIL MEG, HEEEEELE TIDEN, ALLTID!! Skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før hun ligger i fosterstilling og klager..... 38
Ultiva Skrevet 18. september 2016 Forfatter #27778 Skrevet 18. september 2016 (endret) 1 time siden, Bergensia skrev: Og det famøse instagrambildet er ikke nevnt i de siste blogginnleggene med ett ord annet enn muggne svar i kommentarfeltet. Det er feigt å legge opp til en debatt om synet på post partum-bilder i media og så for å ikke delta! #carolinemåsvareselv Signerer denne, hvorfor kan ikke journalisten Berg Eriksen svare selv på debattene hun legger opp til på sosiale medier? For veteranbloggeren har da vel skrevet sine egne kronikker og forsvarstaler, hun må da ha noen tanker bak hva hun publiserer av sporadiske meningsytringer? Frontfiguren og livet som fremstilles på cbe.no har tippet over til å bli en parodi på seg selv, det kan man f eks se i de ulike tv-programmene som nå produserer stadig nye satiriske innslag om bloggens glansede narrativ. Jeg kan f eks nevne "live på direkten" på tv2. Og i de stadig mer syrlige innleggene i kjendisspaltene, som endelig ser ut til å klare å myse gjennom den glitrende rosaboblen. Endret 18. september 2016 av Ultiva 21
Ultiva Skrevet 18. september 2016 Forfatter #27779 Skrevet 18. september 2016 (endret) 1 time siden, Bergensia skrev: @Ultiva Lurer på hva hun sier om den utalelsen etter to svangeskap og to magebilder? #carolinemåsvareselv I og med at bedriften cbe.no presenterer sin versjon av mammakropp som sterkt poserende og i minimalt, sexy undertøy så gjør det ikke annet enn å bekrefte nettopp dette utsagnet: Sitat I want to be in my best shape during & after the pregnancy. My dream is to show other women that a pregnancy does not ruin your body. This is my biggest motivation Mammalykke er ingen steds å spore på dette offentlige instagrambildet, ei heller kan man finne spor av baby eller nylig svangerskap. Alle spor av graviditeten er utslettet, nøyaktig slik toppbloggeren beskrev at hun ønsket det i skinnyconfidential noen måneder før sin første graviditet. Dette bildet står i skarp kontrast mot journalist Berg Eriksens utsagn under bildet; altså at alle mammakropper bør hylles. Endret 18. september 2016 av Ultiva 22
Bringebæret Skrevet 18. september 2016 #27780 Skrevet 18. september 2016 Klart hun liker å vise seg frem. Tidligere "modell", prøvd seg som sanger/artist, og deretter blogger. Å stille opp i trusa i den posisjon der, er baaare flaut. 20
Fremhevede innlegg