Gjest CecilieX Skrevet 4. august 2016 #26561 Skrevet 4. august 2016 1 time siden, Shopgirl2014 skrev: Poenget mitt, som kanskje ikke kom så godt fram, er at dette med å designe, eller være med på utvelgelsesprosessen som det antagelig mest er, er en utvidet form for den samme type reklame som vi har sett til alle tider. Jeg tenker dette er lite problematisk. I hvert fall ikke et så stort problem som man skulle tro det var i denne tråden. I så fall, hvis dette er poenget ditt så har du misset det som er problemet som diskuteres. Det er ikke problematisk at hun er med i en utvelgelsesprosess, det som kritiseres av de aller fleste er at hun prøver å fortelle en historie som Ikke er sann (som så mange ganger før). Hun skriver slik at det underforstått oppfattes som om hun har tatt stor del i å skape disse produktene og daglig leder går enda lenger i å skrive at at hun har designet. Det er det gjentatte mønsteret av å fremstille en virkelighet som ikke er sann. De har blitt tatt med buksene nede i forhold til ærlighet, og da er det betimelig å rette kritikk mot dem, når de fortsetter å omskrive sannheten.
Attami Skrevet 4. august 2016 #26562 Skrevet 4. august 2016 2 timer siden, Francis skrev: Ja, men kjære all verden. De som frontet/fronter enten sigaretter eller brus har da aldri i verden smakt seg frem til blandingen, uansett hvilken berømthet eller varemerke du trekker frem. Joda😋 Cbe har smakt seg fram til sin egen miksa ispinne nesten helt uten frukt og med lite kalorier. Fikk nesten følelsen av at hun hadde miksa den på kjøkkenet hjemme. 13
Shopgirl2014 Skrevet 4. august 2016 #26563 Skrevet 4. august 2016 (endret) 27 minutter siden, CecilieX skrev: I så fall, hvis dette er poenget ditt så har du misset det som er problemet som diskuteres. Det er ikke problematisk at hun er med i en utvelgelsesprosess, det som kritiseres av de aller fleste er at hun prøver å fortelle en historie som Ikke er sann (som så mange ganger før). Hun skriver slik at det underforstått oppfattes som om hun har tatt stor del i å skape disse produktene og daglig leder går enda lenger i å skrive at at hun har designet. Det er det gjentatte mønsteret av å fremstille en virkelighet som ikke er sann. De har blitt tatt med buksene nede i forhold til ærlighet, og da er det betimelig å rette kritikk mot dem, når de fortsetter å omskrive sannheten. Som sagt, designer er ikke en beskyttet tittel. Det er ingen spesifikke krav til prosessen. KGs brukere må gjerne ramse opp en rekke ting de mener er en del av designprosessen til Bianco, men det er enkeltpersoners meninger. Hva er det du mener er fremstilt av CBE/LKE som ikke er sant? Endret 4. august 2016 av Shopgirl2014 3
Emilie112 Skrevet 4. august 2016 #26564 Skrevet 4. august 2016 38 minutter siden, LEI_av_terrorfrykt skrev: Må si det er fascinerende at hun må vise frem kropp i absolutt alle mulige innlegg. Dagens innlegg om babyen hadde vel vært like bra om hun ikke stilte opp i kort morgenkåpe. Jaja. Kan være mulig det skal inspirere til noe.. Jeg forsøker å la være, men jeg blir mer og mer irritert den totale mangelen over refleksjon over at hun viser så mye kropp hele tiden. Selv om hun mener hun ikke gjør det selv. Det går nesten ikke en dag uten at hun viser seg med bar mage eller veldig korte skjørt ol på blogg, insta eller snap. Hun som er så opptatt av evidens hopper gladelig bukk over forsking eller uttalelser fra fagpersoner ( som hun også er så opptatt av) som hevdet at lett kledde tynne kropper kan føre til overdreven slanking hos andre. 9
Fredrik29 Skrevet 4. august 2016 #26565 Skrevet 4. august 2016 3 timer siden, KBNS skrev: .... Det er mye av kritikken i denne tråden jeg er enig i. CBE og mannen har gjort mye som er verdt å kritisere, virkelig. Men å hevde at CBE hermer etter andre designere er rett og slett bare ikke konstruktiv kritikk og løfter ikke denne tråden i det hele tatt. Det er nesten pinlig å lese innleggene deres, hvor dere kritiserer CBE for de rareste ting ....... Veldig enig. Det er så mye å kritisere med denne bedriften men dette er bare fjas 4
Gjest Atheena Skrevet 4. august 2016 #26566 Skrevet 4. august 2016 15 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Som sagt, designer er ikke en beskyttet tittel. Det er ingen spesifikke krav til prosessen. KGs brukere må gjerne ramse opp en rekke ting de mener er en del av designprosessen til Bianco, men det er enkeltpersoners meninger. Hva er det du mener er fremstilt av CBE/LKE som ikke er sant? Skal man lykkes og skape seg et navn som designer må man ha teft, talent eller utdannelse. Du kommer ingen vei med å undergrave designere ved å si at det ikke er en beskyttet tittel. Alle som har litt kunnskap innen design vet at det er en krevende prosess å gå fra idé til ferdig produkt. Når jeg leser CBE sitt innlegg om Bianco ser man at leserne sitter igjen med et inntrykk av at hun har designet disse helt selv. Det er bare å gå inn i kommentarfeltet så ser man bevis for det.. Med LKE sitt svar på Bianco sin IG så understreker de det samme og det er tydelig at de ønsker å fremstille det slik. Når man vet hva det kreves for å få til et sluttprodukt av denne skalaen med en hel kolleksjon så er det kunnskapsløst å tro at hun har designet disse egenhendig.
Safiye Skrevet 4. august 2016 #26567 Skrevet 4. august 2016 Tråden er ryddet for latterliggjøring - Pavilion, mod
Gjest CecilieX Skrevet 4. august 2016 #26568 Skrevet 4. august 2016 @Shopgirl2014, det har ikke noen hensikt å gå i gang med en diskusjon på definisjonen av "å designe" noe er. Hva som er din forståelse av ordet er åpenbart ikke den samme som min, selv om du også erkjenner i innlegget jeg svarte på, at det nok mer er snakk om en utvelgelsesprosess. Det er som @Atheena skriver, de formulerer seg på en slik måte at det dannes et inntrykk hos leseren av at dette. Denne gangen har til og med daglig leder understreket at det ER CBE som har designet skoene. Ved forrige veskekolleksjon skrev forøvrig CBE et rikt illustrert innlegg om designprosessen, der ikke et eneste bilde viste aktiviteter eller elementer som man forbinder med designing. Det var også et forsøk på å skape tilsvarende inntrykk, der man prøvde å dokumentere deltakelsen i prosessen. Studerte du bildene nøyere så fantes det ikke et eneste element fra det man blr finne i en slik prosess. Helt ned til det faktum at alle bildene var tatt samme dagen. Selv om noen kanskje går på fortellingen om CBE som en racer på design, så klarer nok heller ikke hun å designe en veskekolleksjon i løpet av en eneste dag. Som andre også ha påpekt så ville innblikk i de ulike fasene i prosessen kunne skapt virkelig kvalitetsinnhold på bloggen, så mangelen på sådanne innlegg i forbindelse med de to foregående kolleksjonenen taler sitt tydelig språk.
Ultiva Skrevet 4. august 2016 Forfatter #26569 Skrevet 4. august 2016 Cbe.no fremholdt i januar at bloggen har skrevet samfunnsengasjerte innlegg i flere år og at de også selv ønsket å slå et lite slag for miljøet: http://imgur.com/8n8rDKk Da er det unektelig trist at cbe.no nå velger å fortsette samarbeidet med en kjent versting, nemlig Bianco. http://www.framtiden.no/201511166885/aktuelt/levelonn/framskritt-i-skobransjen-men-bianco-henger-fortsatt-etter.html "Bianco er verstingen i en bransje som i utgangspunktet er kjent for svært dårlige arbeidsvilkår, hevder Arild Hermstad, daglig leder i FIVH. FIVH gjennomførte i 2014 en undersøkelse hvor Bianco kom dårligst ut av de største skokjedene. «Den totale mangelen på informasjon og åpenhet gir oss grunn til å anta at skokjeden gjør svært lite, om noe, for å sikre at skoene de selger er produsert under gode arbeidsforhold, med respekt for menneskerettigheter og miljø» hevdes det i FIVH-rapporten." http://www.framtiden.no/annet/760-vurdering-av-biancos-etikkarbeid/file.html http://www.kjendis.no/2015/11/12/kjendis/mote/sko/framtiden_i_vare_hender/bianco/41891550/ http://www.framtiden.no/201506176795/aktuelt/levelonn/biancos-etikkarbeid-halter.html http://www.minmote.no/#!/artikkel/23460360/to-av-fire-skokjeder-nekter-aa-oppgi-hvor-skoene-produseres 12
Safiye Skrevet 4. august 2016 #26570 Skrevet 4. august 2016 Tråden er ryddet for brukerdebatt - Pavilion, mod
Shopgirl2014 Skrevet 4. august 2016 #26571 Skrevet 4. august 2016 Et øyeblikk siden, Ultiva skrev: Så du mener det er greit å ta æren for andres arbeid så lenge de som utfører arbeidet ikke har beskyttede titler? Nei, jeg mener at det ikke foreligger noen kriterier for hva som inngår i den såkalte designprosessen, så ingen her har noe grunnlag for å si at CBE ikke har designet skoene med det bidraget hun har gitt til prosessen. Hun har antagelig valgt ut noen modeller, for deretter å komme med noen innspill mht til detaljer. Og det tror jeg er det samme som mange som kaller seg designere gjør. Om jeg skal tippe hvordan en vanlig designprosess i Bianco foregår, så tenker jeg det er en rekke design-team (på gulvet, for å bruke et uttrykk) som kommer fram til et ukjent antall modeller (basert på kopier av dyrere merker) og så starter utvelgelsesprosessen som antagelig gjøres av ledelsen i selskapet. Her har CBE antagelig fått delta på noen møter. Og sånn tror jeg det foregår hos mange merker som er tilsvarende Bianco. Her det antagelig mange designere som er deltagende i prosessen, uten at de sitter og tegner opp hver enkelt støvlett som det etterlyses her. 4
Gjest SuperSonic Skrevet 4. august 2016 #26572 Skrevet 4. august 2016 Det er så vondt å lese bloggen når hun justerer bildene så lyse. Når hun viste frem takvuggen, altså, den er jo nesten ikke synlig. Den går jo et i ett med veggen!
Keaton Skrevet 4. august 2016 #26573 Skrevet 4. august 2016 Kan godt hende at prosessen foregår som du beskriver @Shopgirl2014 eller rett og slett som jeg antar (se andre innlegg), men tror du virkelig at ikke den vanlige leseren har en annen konnotativ forståelse av begrepet "designer" enn det du legger i det? Jeg tror ordet "designet" blir brukt nettopp for å øke tilliten til produktet som skal selges nettopp fordi man ser for seg en historie rundt produktet; en ide, en utvikling, en prosess, ikke bare å peke på fine sko. 12
LEI_av_terrorfrykt Skrevet 4. august 2016 #26574 Skrevet 4. august 2016 Snedig reklameinnlegg hun kom med i kveld: Hva har CBE i stellevesken sin? Noe såpass revolusjonerende som bleier, stellematte, engangskluter og poser til skittent og rent tøy. Som alltid har hun fått mange spørsmål fra lesere, denne gangen om hvilken stelleveske hun skal ha denne gangen. Så da passer det jo fint å starte med en litt over tre minutter lang salgspitch som omhandler en veske fra hennes egen kolleksjon. Selg, selg, selg. 16
Vitulina Skrevet 4. august 2016 #26575 Skrevet 4. august 2016 (endret) 10 timer siden, LEI_av_terrorfrykt skrev: Snedig reklameinnlegg hun kom med i kveld: Hva har CBE i stellevesken sin? Noe såpass revolusjonerende som bleier, stellematte, engangskluter og poser til skittent og rent tøy. Som alltid har hun fått mange spørsmål fra lesere, denne gangen om hvilken stelleveske hun skal ha denne gangen. Så da passer det jo fint å starte med en litt over tre minutter lang salgspitch som omhandler en veske fra hennes egen kolleksjon. Selg, selg, selg. Sleng på følgende: rene reklameinnlegg, sponsede (umerkede klær og gjenstander), produktplassering og branding. Topp det med "TAKK, (navn på leser), du er så søt, lykke til med ditt! Klemz" Sum = bare en venninne som gir gode råd. Godt synlig i tråden her og i kommentarfeltet, kvinner faller som fluer for dette sleipe paret sitt markedsføringsmaskineri. Endret 5. august 2016 av Vitulina 12
Keaton Skrevet 4. august 2016 #26576 Skrevet 4. august 2016 Finnes forøvrig _mange_ sider å finne om skodesignere og hvordan disse jobber feks http://www.theartcareerproject.com/shoe-design/757/ 3
Gjest Cement Skrevet 4. august 2016 #26577 Skrevet 4. august 2016 (endret) 2 timer siden, Shopgirl2014 skrev: Nei, jeg mener at det ikke foreligger noen kriterier for hva som inngår i den såkalte designprosessen, så ingen her har noe grunnlag for å si at CBE ikke har designet skoene med det bidraget hun har gitt til prosessen. Hun har antagelig valgt ut noen modeller, for deretter å komme med noen innspill mht til detaljer. Og det tror jeg er det samme som mange som kaller seg designere gjør. Om jeg skal tippe hvordan en vanlig designprosess i Bianco foregår, så tenker jeg det er en rekke design-team (på gulvet, for å bruke et uttrykk) som kommer fram til et ukjent antall modeller (basert på kopier av dyrere merker) og så starter utvelgelsesprosessen som antagelig gjøres av ledelsen i selskapet. Her har CBE antagelig fått delta på noen møter. Og sånn tror jeg det foregår hos mange merker som er tilsvarende Bianco. Her det antagelig mange designere som er deltagende i prosessen, uten at de sitter og tegner opp hver enkelt støvlett som det etterlyses her. Vi kan vel være enige om at design pr definisjon betyr å skape noe. Når CBE via LKE uten forbehold forteller Biancos potensielle kunder at det er hun som har skapt skokolleksjonen, bør det være sant. Hvis hun bare, som du tror, har deltatt på noen møter, er det etter mitt skjønn usedvanlig frekt å utvetydig markedsføre seg som den som har skapt kolleksjonen. Det er direkte villledende markedsføring. Prosessen du skisserer ovenfor innebærer forøvrig at det allerede tidlig i prosessen må utformes skisser/tegninger av sko og støvletter. Tegningene må være realistiske i formen, det må konstrueres en form og lest som fungerer, produktet må være mulig å produsere innenfor kostnadsrammer og andre ting (man tegner ikke uten å ta hensyn til rammebetingelser av ymse slag) ), det må følge med kvalitetsbskrivelser samt strategiske betraktninger. Den eller de i selskapet som skal beslutte hva det skal satses på må kort sagt ha et realistisk beslutningsgrunnlag og se tegninger med mer, på alle skodesign. Det er tross alt snakk om enorme summer som skal brukes, og man investerer ikke i blinde. Hvis CBEs bidrag er som du tror, å stille i noen møter der hun får se designteamets (tekniske) tegninger av sko, evt fysiske prøver, har hun ikke skapt kolleksjonen og bør heller ikke påstå at hun har det. Endret 4. august 2016 av Capri Rettet skrivefeil og endret noen ord i en setning.
BlendaSensitive Skrevet 5. august 2016 #26578 Skrevet 5. august 2016 Så da vi fikk malt og byggd om hele kjøkkenet, inkludert lakke fronter hos en spesialist, så var det fortsatt jeg som renoverte hele kjøkkenet - det var tross alt jeg som valgte fargene på kjøkkenet. Lurer på hva de to snekkerne og maleren som jobbet i en måned med vårt kjøkken vil si om det. Jeg eller de som renoverte?? Alt er jo tydligvis et definisjonspørsmål - altså var det jeg, ikke de!! 8
penny_ Skrevet 5. august 2016 #26579 Skrevet 5. august 2016 (endret) 4 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Så da vi fikk malt og byggd om hele kjøkkenet, inkludert lakke fronter hos en spesialist, så var det fortsatt jeg som renoverte hele kjøkkenet - det var tross alt jeg som valgte fargene på kjøkkenet. Lurer på hva de to snekkerne og maleren som jobbet i en måned med vårt kjøkken vil si om det. Jeg eller de som renoverte?? Alt er jo tydligvis et definisjonspørsmål - altså var det jeg, ikke de!! Nei, du designet det muligens? Du har sannsynligvis valgt fronter, hvor mange stammer du skal ha, farger, material osv. Det er vel det en interiørdesigner gjør? Caroline har vel ikke akkurat sittet og sydd skoene, men valgt hvordan de skal se ut? Endret 5. august 2016 av penny_ 1
Safiye Skrevet 5. august 2016 #26580 Skrevet 5. august 2016 Tråden er ryddet for hets - Pavilion, mod
Fremhevede innlegg