Keaton Skrevet 3. august 2016 #26521 Skrevet 3. august 2016 Kort designprosess: vi setter på en litt annen hæl, dere? Ja, ok! Ferdig. 16
Viking-girl Skrevet 4. august 2016 #26522 Skrevet 4. august 2016 Den 30. juli 2016 at 19.38, BlendaSensitive skrev: Om du ser, så er det linjeskifte mellom operert injesert delen og "hvilken etteræle. Får da være måte på flisespikkeri. ----- Vet ikke hvor gammel mamman til cbe er, men er vel i allefall 20 år forskjell vil jeg tro. CBE er 29 år, ikke fylt 30 engang. Mamman til cbe: edit: tatt bort link da mamman til cbe ikke er offentligperson, bilder finnes fortsatt på cbe.no. Men ønsker ikke lenke henne her direkte, da hun ikke har bedt om å bli profilert. cbe: http://www.cdn.tv2.no/images?imageId=6504499&x=0&y=7.67313123705517&cropw=100&croph=84.56430050837884&width=998&height=562 (nei, har ikke valgt det verste bildet av henne) cbe, profesjonelt (?) passelig sminket: http://1.vgc.no/drpublish/images/article/2016/01/15/23597067/1/normal-big_10/2482941.jpg Konklusjon: fillers her og der, og halve sminkekofferten behøver ikke gjøre underverker. AMEN!!! 👌🏽👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Så MYYE friskere og sunnere ut på vgtv intervjuet enn det hun gjør nå, som høygravid 😳 6
Safiye Skrevet 4. august 2016 #26523 Skrevet 4. august 2016 Tråden er ryddet for spekulasjoner - Pavilion, mod 1
Attami Skrevet 4. august 2016 #26524 Skrevet 4. august 2016 7 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: Å tro at CBE har designet noe som helst i såvel denne som den tidligere kolleksjonen, er ingenting annet enn en blottlegging av egen ignoranse. For ikke å glemme en grov fornærmelse mot faktiske designere. Sjekk @Bianco på ig. Der svarer LK et utsagn om hvem som har designet. 😂 5
Cavatina Skrevet 4. august 2016 #26525 Skrevet 4. august 2016 5 minutter siden, Attami skrev: Sjekk @Bianco på ig. Der svarer LK et utsagn om hvem som har designet. 😂 I så fall ser jeg frem til eget innlegg om den kreative prosessen fra idé til ferdig prøvemodell: moodboards, skisser, notater, kladder, visjoner, årsaker til valg av materialer og annen delaktighet i prosessen. Ellers er det vel stort sett snakk om samme type designsamarbeid som med enhver annen modell/blogger/kjendis: lisensiere navnet. Bilder av den kreative prosessen, takk. 15
BeverTramp Skrevet 4. august 2016 #26526 Skrevet 4. august 2016 (endret) I kommentarfeltet på blogginnlegget om den nye kolleksjonen svarer hun at hun ikke vet høyde på hælen. Spesielt å ikke ha kontroll på dette etter å ha designet en sko... På generell basis skjønner jeg ikke hvorfor bloggere må tviholde på at de har skapt et produkt, når de i all hovedsak bare fronter produkt med navn og bilde. Det må da være prestisje nok at et eller annet selskap ønsker å bruke deg som trekkplaster for nye produkter?? Endret 4. august 2016 av BeverTramp Byttet en bokstav 22
Inocybe Skrevet 4. august 2016 #26527 Skrevet 4. august 2016 9 timer siden, skyflakes skrev: Det er jo ikke slik at hun skriver "hei jeg bruker xs" i markant fet skrift, det er jo i de aller fleste tilfeller svar til noen som spør i kommentarfeltet. At folk faktisk skriver "hvilken størrelse bruker du" til en levende reklameplakat er jo i bunn og grunn bare tull, men det ansvaret får folk faktisk ta på egen kappe. Syns det er litt rart å legge ansvaret for hva som publiseres på bloggen over på leserne. CBE/LKE er redaktører av bloggen sin og kan selv velge hva de vil svare på og hvordan. Tidligere (og kanskje også nå?) var de også veldig selektive på hvilke kommentarer som ble publisert. Det neste her er ikke egentlig et svar til deg @skyflakes men mer generelt : I tilleg mener jeg det er fryktelig tullete å få vite hvilken størrelse CBE bruker. Med mindre man har samme høyde, samme kroppsform og er høygravid akkurat nå er størrelsen hun bruker helt ubrukelig informasjon. Da må man også kjenne til hennes normal-størrelse for å kunne trekke noen konklusjoner om plaggets faktiske størrelse. Skulle jeg ha gjettet ut fra bilder hadde jeg tippet at CBE er en M kanskje S i størrelse, men det vet jeg jo fra tidligere innlegg på bloggen er feil. Så basert på den info hadde jeg kjøpt feil størrelse til meg. Det er da mye mer praktisk å vite om plagget er stort, lite eller normalt i størrelsen. I tillegg vil det i mindre grad trigge personer med Spiseforstyrrelser og det er vel bra? CBE virker til å ha skjerpet seg noe på en del områder sammenlignet med for noen år tilbake. Når hun skriver størrelsen sin kjenner jeg et gufs fra fortidens skryt av "se så lite jeg spiser, så mye jeg trener og så tynn jeg er". Syns det virker veldig skrytete og lite sjarmerende, men det er kanskje bare meg. 6
Ultiva Skrevet 4. august 2016 Forfatter #26528 Skrevet 4. august 2016 45 minutter siden, BeverTramp skrev: I kommentarfeltet på blogginnlegget om den nye kolleksjonen svarer hun at hun ikke vet høyde på hælen. Spesielt å ikke ha kontroll på dette etter å ha designet en sko... På generell basis skjønner jeg ikke hvorfor bloggere må tviholde på at de har skapt et produkt, når de i all hovedsak bare fronter produkt med navn og bilde. Det må da være prestisje nok at et eller annet selskap ønsker å bruke deg som trekkplaster for nye produkter?? I følge LKE så har CBE selv designet kolleksjonen: http://m.imgur.com/a/8bjC2 Og da er det, som du påpeker, merkelig at hun ikke engang vet høyden på skohælen. Men vi kan jo kanskje spørre Stuart Weizman, som designet originalen https://imgur.com/QMpHdTN 9
Keaton Skrevet 4. august 2016 #26529 Skrevet 4. august 2016 Utrolig pinlig å ha en mann som svarer for deg hele tiden. 41
BlendaSensitive Skrevet 4. august 2016 #26530 Skrevet 4. august 2016 15 minutter siden, Ultiva skrev: I følge LKE så har CBE selv designet kolleksjonen: http://m.imgur.com/a/8bjC2 Og da er det, som du påpeker, merkelig at hun ikke engang vet høyden på skohælen. Men vi kan jo kanskje spørre Stuart Weizman, som designet originalen https://imgur.com/QMpHdTN Seriøst. Når man ikke vet hælstørrelsen, så har man nok ikke designet et puck. Mest sannsynlig har man tittet på noen bilder av ulike farget etc og valgt ut noe. Litt som når man setter sammen et antrekk via se på bilder på nelly.com. Men det gjør meg ikke til fashiondesigner. Å virkelig designe noe er en laaang process med flere involverte, tøy/skinn, tegninger (fra enkle skisser til high tec skisser), prøvninger, samtaler med syersker, produsent, etc. Det er IKKE noe som foregår ved å se på bilder via en data. Bedre med Zlatan som er ærlig på at han selger sitt navn til en parfyme, men han kaller seg ikke parfyme-kreatør, eller hva det heter når man jobber med parfymer. åååå, jeg blir så provosert når folk kaller seg designer og ikke er det!! (ja jeg studerer/jobber med design selv.....) 24
Shopgirl2014 Skrevet 4. august 2016 #26531 Skrevet 4. august 2016 (endret) 10 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Seriøst. Når man ikke vet hælstørrelsen, så har man nok ikke designet et puck. Mest sannsynlig har man tittet på noen bilder av ulike farget etc og valgt ut noe. Litt som når man setter sammen et antrekk via se på bilder på nelly.com. Men det gjør meg ikke til fashiondesigner. Å virkelig designe noe er en laaang process med flere involverte, tøy/skinn, tegninger (fra enkle skisser til high tec skisser), prøvninger, samtaler med syersker, produsent, etc. Det er IKKE noe som foregår ved å se på bilder via en data. Bedre med Zlatan som er ærlig på at han selger sitt navn til en parfyme, men han kaller seg ikke parfyme-kreatør, eller hva det heter når man jobber med parfymer. åååå, jeg blir så provosert når folk kaller seg designer og ikke er det!! (ja jeg studerer/jobber med design selv.....) Hun kaller seg ikke designer. I hvert fall ikke dette innlegget her: http://www.carolinebergeriksen.no/2016/08/02/lansering-av-ny-kolleksjon/ Det står at hun slipper en kolleksjon i samarbeid med Bianco. Hun skriver at "vi" har lagt inn stretchy materiale på støvletten, og skriver om designprosessen fra et overordnet perspektiv, men ikke at hun utførlig designet hver sko. ETA: Så ikke LKE-innlegget på insta før nå. Endret 4. august 2016 av Shopgirl2014 2
pøbelsara Skrevet 4. august 2016 #26532 Skrevet 4. august 2016 (endret) Gud, jeg blir så flau når folk juger i vei og det er så åpenlyst at de gjør det. hun svarer ikke på et eneste spørsmål om designprosessen i kommentarfeltet under biancoinnlegget heller, takker bare for alle komplimenter. Det hadde vært supergøy å lese om selve designprosessen i bloggen, hvilke materialer og hvorfor, hvilke bruksområder, hvordan man går fra ide til ferdig sko. Men istedet holder hun kjeft om det og blogger om kaffekopper og trening og kjøreturer og lunsjer strødd med annonselenker og ispedd en og annen annonse for ting. Hun publiserte jo et helt uendelig antall av bilder av solsenger, basseng, drinker og fruktfat fra en to ukers ferie, så da burde det jo være som sendt fra himmelen å ha en hel designprosess å skrive om. Tilogmed hvis hun ikke har designet fra scratch, er det interessant å vite om hva hun har vært med på, har hun sagt ja og nei til modeller? Farger? Hvem har satt navn på modellene? Hvem har hun samarbeidet med? Hvor produseres skoene? Hvilken policy har Bianco for bærekraftighet i forhold til produksjon? Hvordan slrger bianco for etiske spørsmål rundt produksjonen? Hvem lager skoene? Det er utrolig mye spennende bloggmat i en slik prosess. Endret 4. august 2016 av pøbelsara 28
Keaton Skrevet 4. august 2016 #26533 Skrevet 4. august 2016 Ikke så spennende som plaststamper, tydeligvis. 7
Inocybe Skrevet 4. august 2016 #26534 Skrevet 4. august 2016 1 minutt siden, pøbelsara skrev: Gud, jeg blir då flau når folk juger i vei og fet er så åpenlyst at de gjør det. hun svarer ikke på et eneste spørsmål om designprosessen i kommentarfeltet undervisningstilbud heller, takker bare for alle komplimenter. Det hadde vært supergøy å lese om selve designprosessen i bloggen, hvilke materialer og hvorfor, hvilke bruksområder, hvordan man går fra ide til ferdig sko. Men istedet holder hun kjeft om det og blogger om kaffekopper og trening og kjøreturer og lunsjer strødd med annonselenker og ispedd en og annen annonse for ting. Hun publiserte jo et helt uendelig antall av bilder av solsenger, basseng, drinker og fruktfat fra en to ukers ferie, så da burde det jo være som sendt fra himmelen å ha en hel designprosess å skrive om. Tilogmed hvis hun ikke har designet fra scratch, er det interessant å vite om hva hun har vært med på, har hun sagt ja og nei til modeller? Farger? Hvem har satt navn på modellene? Hvem har hun samarbeidet med? Hvor produseres skoene? Hvilken policy har Bianco for bærekraftighet i forhold til produksjon? Hvordan slrger bianco for etiske spørsmål rundt produksjonen? Hvem lager skoene? Det er utrolig mye spennende bloggmat i en slik prosess. Er så enig Det hadde vært så moro og spennende å lese om. I stedet ble det utallige like bilder av nesten identiske hoteller 6
Cavatina Skrevet 4. august 2016 #26535 Skrevet 4. august 2016 (endret) Atter en gang kjenner jeg at jeg lar meg provosere så grassalt over bloggere og andre kjendiser som skryter på seg kompetanse og meritter de ikke har rett til - med velsignelse av de ulike kjedene som har gjort dette mulig. Dette er ikke et nytt fenomen, og de færreste skilter med egne bidrag i prosessen - som alltid er hemmelig frem til lanseringsøyeblikket. Da ser vi kun bilder av vedkommende med et ferdig produkt i hendene/kampanjebildene. Jeg har bitt meg merke i følgende sitat av Kjersti Løken Stavrum hentet fra denne artikkelen: "Ifølge generalsekretæren er det en utfordring at innholdsmarkedsføring ikke alltid selger et produkt, men er en form for omdømmebygging." Siden bloggere er de fremste på innholdsmarkedsføring, er derfor denne artikkelen relevant her. Når det gjelder designprosessen som så mange spør sine helter og heltinner om, har de sannsynligvis hatt lite til ingenting med den prosessen å gjøre, annet enn å lisensiere navnet sitt som de har bygget en merkevare av, til nok et produkt de kan tjene penger på og bygge omdømme for. Hvis de faktisk har designet noe, så skulle det ikke være så vanskelig å vise frem bilder av den kreative prosessen som de bedyrer de har brukt så mye tid på i ettertid: Moodboards, skisser, notater og utkast av produktet fra flere vinkler. Research, visjoner, inspirasjon og prøvemodeller. Ulike material- og stoffvalg og bevisste beslutninger rundt dette. Etiske betenkeligheter rundt produksjonsland med tanke på miljø, dyrevern, og arbeidsforhold. Og, de bør ha god kunnskap om de produktene de påstår de har designet ved eventuelle spørsmål. Her kan man lese om tidligere samarbeid Bianco har hatt, og hvordan de samarbeider med noen som kjenner til en designprosess. Bloggeren/kjendisen har altså mulighet til å si noe om ønsket resultat, eventuelt farger og form. Disse samarbeidene foregår med kjedeforretninger, og fra sentralt hold i kjeden er det ikke interessant å la folk uten erfaring få fritt spillerom med synsing og mening rundt produkter som skal selges, med mindre de kan vise til solid kompetanse og kjennskap til markedet og målgruppen. Annet er å lefle med kjedens omsetning. Kjendisen/bloggeren brukes i langt de fleste tilfeller kun til storytelling, lanseringskampanjer og events, samt annonsering. De bidrar til å skape en merkevare og bygge et omdømme som appellerer til en satt målgruppe. Kjendisprodukter er oftest produsert på lik linje med resten av gjennomsnittssortimentet for kjeden, i samme kategori som "Egne merkevarer" (EMV, dette krever et annet innlegg i en annen tråd) Produksjonen og materialene er rimelige i forhold til reelle merkevarer som Gucci, Hermés, Marni, eller Alexander McQueen. Til sammenligning. Jeg vet jeg virker bastant når det gjelder bloggere/kjendiser og design, men det er fordi det diskrediterer utdannelsen, erfaringen og kompetansen de reelle inhouse designerne innehar, og det provoserer meg. Det er ikke så enkelt at man plutselig får lyst til å designe sko - og så setter man bare i gang. Det krever tid, nettverk og hardt arbeid, samt besittelse av nok kunnskap til å kunne designe og lansere noe som fungerer og samtidig tjene på det, eller i det minste krever det formidlingskunnskap rundt en klar visjon slik at designeren man knytter til seg faktisk kan designe noe «unikt»som fungerer og faller i smak. En designer bør for eksempel ha kjennskap til fotens anatomi og kjennskap til selve produktet og bruken av det. Det sier seg selv at man ikke plutselig lærer å designe sko, vesker eller klær over natten. Det er egentlig helt utrolig hvor mange autodidakte designtalenter som dukker opp når de ulike kjente og godt innarbeidede navnene lanserer "eget design/egen kolleksjon". Fra Claudia Schiffer, Helena Christensen, Sienna Miller, og div. andre kjente modeller. Fra gutta i Moods of Norway, Vendela Kirsebom, Ulrikke Lund, Lene Orvik og nå både CBE og Camilla Pihl, samt Marthe Kveli Valeberg. Og ikke glem Rihanna. Jeg kunne sikkert ha plukket ut enda flere kjendisdesignere, men disse over (med unntak av Lene Orvik og modellene) kjenner jeg relativt godt til. Blant de nevnte er det kun Valeberg som permanent har knyttet til seg en designer som tegner Valebergs visjoner og tydelige konsept (kjendisstylist, og merket ByMagmalou som de produserer selv). Kirsebom bidro mer og mer med forslag til farger, form, stil og at det skulle være feminint under prosessen. Moods of Norway er kjent som designere men har en helt annen utdannelse som gjorde suksessen mulig, men måtte altså lære design- og produksjonsprossessen fra bunnen av. Og vips får man denne mediedekningen der kjendisene får hele æren: Simen Staalnacke og Peder Børresen (MoN) selv var ikke inne i designprosessen på disse brillene før 2014, og har et eget designteam på alt annet innenfor deres konsept. Er det noen som tror at disse to over natten visste hvordan de skulle designe en brille? Eller Vendela? Til sammenlikning en mer nøktern fremstilling basert på erfaring og kunnskap, fra kjendisstylisten Marthe Valeberg om byMagmalou-klærne som de produserer i Litauen. Det er naivt å tro at bloggere og andre over natten blir naturtalenter på design av produkter. Kjeden som skal selge noe trenger kort og godt et navn som appellerer til en målgruppe, og passende blogger leaser ut navnet sitt mot inntekt og stiller i annonser og kampanjer. Om man googler litt, vil man finne flere designsamarbeid som rent reelt består av en kjendis lisensierer navnet sitt mot cash, og har svært lite eller ingen medvirkning i selve designprosessen. Og motsatt: Man vil finne de som har satt seg inn i designprosessen og har skapt noe salgbart ut fra eget hode, med god veiledning fra utdannede fagpersoner. Spør Rihanna om hun egenhendig designet Puma-kolleksjonen sin, eller om hun bare er veldig tydelig på hva hun vil ha og en racer på å påvirke og selge. Så, som jeg skrev i et tidligere innlegg: Jeg ser frem til et eget innlegg på cbe.no der cbe viser frem bilder fra den kreative prosessen bloggeieren har brukt så mye tid på - fra idéer og skisser, bevisste beslutninger, og prøvemodeller. Endret 4. august 2016 av Cornucopia endret formulering, fjernet setning/lenker om emv 30
Keaton Skrevet 4. august 2016 #26536 Skrevet 4. august 2016 Bianco har fått 150 likes på "nyheten", ikke akkurat hæla i taket blant kundene der. 5
Gjest Atheena Skrevet 4. august 2016 #26537 Skrevet 4. august 2016 @Cornucopia et meget godt og belysende innlegg. Applaus.
Gjest Zeitgeist Skrevet 4. august 2016 #26538 Skrevet 4. august 2016 Skomaker - bli ved din lest ... Og kan noen vennligst gi daglig leder i firmaet en munnkurv? Den mannen tråkker ikke i salaten, han tramper! Blir nesten pinlig berørt ...
KBNS Skrevet 4. august 2016 #26540 Skrevet 4. august 2016 15 timer siden, Francis skrev: Får ikke endret innlegget mitt. Såe: de lave bootsene fra SW blir omtalt som "ikoniske", mulig de da er originalen. Her sett på Olivia Palermo. https://i.imgur.com/wGugFCx.jpg Weitzman sin versjon ble for første gang solgt på starten av 90-tallet. Knee high boots (og egentlig generelt boots i forskjellige utforminger utover den klassiske chelsea-booten) eksploderte og ble en hit på 60-tallet. Dvs rundt 30 år før Weitzman kom med sin første versjon de er neppe originalen. Når det er sagt sammenlinker jeg på ingen måte CBE OG SW SW-skoene er selvsagt av mye høyere kvalitet på materiale og design, de står på toppen av min ønskeliste når jeg er ferdig student. Jeg stiller meg også undrende til i hvor stor grad CBE har bidratt i designprosessen, og vil på INGEN måte kalle henne en designer. Likevel synes jeg det blir for dumt at folk skal sitte her og anklage henne for å kopiere SW, bare fordi det er en kjent sko. Da hun ga ut sin forrige kolleksjon ble hun jo anklaget for å kopiere Chanel, enda Chanel-skoen bare var 3-4 år gammel på den tiden. Det blir for dumt. Enkelte plagg og sko blir ikoniske for det enkelte merket (SW er kjent for sine knee high boots og over the knee boots, Chanel for quilted vesker, espadrilles og tweed-drakter, Missoni for det velkjente mønstre osv), det betyr verken at de var første ute eller at de fant det på. Det betyr bare at de fikk hype for akkurat det plagget eller den skoen. Det er lett å trekke sammenlikninger bare fordi man selv vet om akkurat det plagget fra det merket, men de færreste har grunnlag for å anklage for noe som helst, da også merkene kopierer fra hverandre. 7
Fremhevede innlegg