BlendaSensitive Skrevet 5. august 2016 #26581 Skrevet 5. august 2016 12 minutter siden, penny_ skrev: Nei, du designet det muligens? Du har sannsynligvis valgt fronter, hvor mange stammer du skal ha, farger, material osv. Det er vel det en interiørdesigner gjør? Caroline har vel ikke akkurat sittet og sydd skoene, men valgt hvordan de skal se ut? Jeg vil påstå at siden jeg faktisk ikke designet skapene, men renovert de, så har jeg ikke designet et kjøkken. Mye var jo der fra før. Men jeg har ikke selv renovert det - det gjorde snekkerne og maleren. Jeg har muligens designet visse detaljer. Med egne skisser og tegninger, ulike mål i høyde, bredde, lengde, moodboard og instruksjonstegninger. Ellers klart, jeg valgte farger (nsc koder), og alle andre detaljer, gjorde både helhetsskisser og tegninger, samt detaljskisser for å vise hvordan det skulle bli. Men renovert kjøkken har jeg fortsatt ikke. Hvilket var mitt poeng til shopgirl. -------------------------- Det er ikke noe feil det cbe har gjort, men kan man ikke bare være ærlig? At man har fått æren av å være med på å delta i en designprosess, fått lov å være med å påvirke farge og materiale? DET er jo noe helt annet enn å påstå man har designet en sko - som for de fleste er å designe hele skoen, med mål av fotbedd, valv, legg, ankel, tær, hvilken grad skal hælen ha, størrelse på hæl og såle etc. Det går på troverdighethen, når man påstår at man har gjort noe man ikke har. Lyge skulle jeg sagt til mine barn. Men vi er tydeligvis i en tidsalder der alle fortier og dekker over sannheten av seg selv, Ivana Trump sa hun hadde utdannelse hun ikke har, en fremstående tysk politiker det samme. Å være seg selv er tydligvis ikke godt nok. Lenker om ulike designprosesser - en designprosess er en lang prosess, fra små enkle skisser og moodboards til ferdige skisser og produksjonsinstruksjoner. Å velge farge, gjør jo alle i butikken selv. Skal jeg velge de røde eller hvite skoene? Om designprosess: http://www.svid.se/sv/Designprojektguiden/Om-design/Designprocessen/ http://ndla.no/nb/node/22896 Skodesign: http://www.shoedesign.co.uk/design 7
nyher Skrevet 5. august 2016 #26582 Skrevet 5. august 2016 Selvfølgelig har hun ikke designet noe som helst. Da hadde hun lagt ut en bildeserie av hele eller deler av prosessen. Selvfølgelig fra den beste vinkelen av henne. Hun og mannen tror virkelig de er den norske utgaven av Beckham-paret. Det er virkelig kleint. De er ikke noe annet enn et rosablogger-par med altfor høy selvtillit. 23
pøbelsara Skrevet 5. august 2016 #26583 Skrevet 5. august 2016 Jepp, det er det som er så merkelig - hvorfor hevder daglig leder i firmaet at hun har designet skoene, når det ikke er sant? Folk er jo ikke stokk dumme, heller. De fleste skjønner vel at hun selger navnet, ikke har utviklet produktet, de fleste skjønner vel at tar litt mer tid og innsats enn noen turer til kbh og en fotoshoot. Men istedet for å være ærlige å si at hun har valgt ut modeller/farger og er Biancos ansikt utad, velger mannen hennes altså nok engang en lemfeldig omgang med sannheten. Og bare det at de/hun ikke engang skal ha innlegg på bloggen om designprosessen sier jo sitt. Hun blogger jo om absolutt alt hun gjør. 14
Gjest Atheena Skrevet 5. august 2016 #26584 Skrevet 5. august 2016 11 timer siden, Shopgirl2014 skrev: Nei, jeg mener at det ikke foreligger noen kriterier for hva som inngår i den såkalte designprosessen, så ingen her har noe grunnlag for å si at CBE ikke har designet skoene med det bidraget hun har gitt til prosessen. Hun har antagelig valgt ut noen modeller, for deretter å komme med noen innspill mht til detaljer. Og det tror jeg er det samme som mange som kaller seg designere gjør. Om jeg skal tippe hvordan en vanlig designprosess i Bianco foregår, så tenker jeg det er en rekke design-team (på gulvet, for å bruke et uttrykk) som kommer fram til et ukjent antall modeller (basert på kopier av dyrere merker) og så starter utvelgelsesprosessen som antagelig gjøres av ledelsen i selskapet. Her har CBE antagelig fått delta på noen møter. Og sånn tror jeg det foregår hos mange merker som er tilsvarende Bianco. Her det antagelig mange designere som er deltagende i prosessen, uten at de sitter og tegner opp hver enkelt støvlett som det etterlyses her. Mest sannsynlig så har Bianco et designteam og fagansvarlige som allerede har bestemt hva slags sko som skal lanseres som høstens nyheter. Ut fra dette sortimentet ønsker de å markedsføre noe med CBE sitt navn. Dette er kun en markedsføringsstrategi og det har ingenting med å være designer å gjøre. LES @Cornucopia sitt utfyllende innlegg. De kunne sikkert ha brukt hvem som helst sitt navn, CBE i høst, Sophie Elise til våren og Camilla Pihl til neste høst igjen. Hvem som helst her inne kunne vært med på det samme uten noe som helst talent eller teft innen design. Det eneste man må ha er et kjent navn. Dermed får denne kjente personen kanskje se på noen bilder av sortimentet og velge ut hvilken sko hun ønsker å sette sitt navn på. Her vil jeg også tro at det er noen kriterier som at kolleksjonen da må være en fullstendig kolleksjon og ikke bare pumps for eksempel.
Gjest Bergensia Skrevet 5. august 2016 #26585 Skrevet 5. august 2016 Ang design og kreativitet; dette er samme dama som i sommer la ut et DIY-innlegg om hvordan man satte sammen snittblomster. Et helt innlegg. Så man kan stille seg undrende til hvor dyptgående hun har vært i skodesignet😉
Inocybe Skrevet 5. august 2016 #26586 Skrevet 5. august 2016 Er så hjertens enig. Det er da helt greit å sette navnet sitt på en kolleksjon og kanskje ha pekt ut en farge eller to. Ikke noe flaut eller mindreverdig i det i det hele tatt. Det som er flaut er å lyve om hvor stor del hun har i prosessen. Alle skjønner at CBEs deltakelse har vært minimal så hvorfor lyver hun om det? Jeg lurer veldig på hvorfor så mange rosabloggere gidder å lyve om småting som er så enkle å sjekke opp. Som for eksempel antall innlegg CBE legger ut hver uke. Ikke akkurat rakettforskning å telle opp antall innlegg og se at hun lyver. Hvorfor gidder hun å gå på kompromiss med den minimale troverdigheten hun har igjen for noe så uvesentlig som hvem som designet noen sko eller antall innlegg på bloggen? Min tanke blir da at når hun først er så lempfeldig med sannheten på slike filleting sliter jeg med å tro på henne på mer alvorlige områder. 20
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26587 Skrevet 5. august 2016 Jeg underskriver hele @Inocybe sitt innlegg. 9
Cavatina Skrevet 5. august 2016 #26588 Skrevet 5. august 2016 Så ifølge LKE kan jeg altså også sette designer på CV'en min, fordi jeg i flere år og utallige reisedager valgte modeller og farger til neste års vår- og høstkolleksjoner, ikke årets med slipp i september? Fordi jeg i flere år fikk tilsendt skisser og tegninger med mål og fargeforslag som jeg forkastet eller godkjente før igangsettelse av produksjon? For ikke å snakke om de to møtene i året jeg hadde med de som de facto TEGNET skissene og designet produktene etter visjon fra merkevarenavnet, og jeg forklarte hva som i praksis ville fungere/ikke fungere og de tegnet nytt fordi jeg besatt selve produktkunnskapen i bruk? Besluttet hvor mange av hver modell i hvilken farge som skulle produseres ved fabrikkene i utlandet, opp til 1 år i forkant av salgsslipp? Jeg skulle visst ha bedt om ny stillingstittel dengang. Come on - å designe er ikke det samme som å velge, og det er et hån mot utdannede designere å ytre noe slikt. Jeg sier som noen over meg har nevnt tidligere: Løgn, uprofesjonelt og forbannet villedende markedsføring,og en fallitterklæring over tynnslitt troverdighet fra daglig leders side. 19
Shopgirl2014 Skrevet 5. august 2016 #26589 Skrevet 5. august 2016 (endret) Mens dere kvesser høygaflene er det kanskje verdt å huske på at (as far as I know) så vet vi ikke helt hvordan dette har foregått. Mye av harmen som utspiller seg i tråden nå er basert på at CBE ikke visste hvilken hælhøyde den ene støvletten ville ha og en kommentar på instagram fra LKE. Angående hælhøyde er jeg enig i at dette er rart, men støvletten kan være i produksjon og enkelte beslutninger kan følgelig tas under selve produksjonen - hva vet jeg), men ellers foreligger lite informasjon om CBEs bidrag til designprosessen. ETA: Et av mine poeng i ovenstående innlegg er at begrepet designer er en ubeskyttet og utvannet tittel. Dersom de kriteriene som er listet opp her de siste dagene skal følges, så er det nokså mange som ville blitt fratatt sin designtittel. CBE følger dermed en trend ved å kalle seg designer uten kanskje å være det iht det enkeltpersoner her i tråden legger i ordet designer. Så kan man spørre seg er det riktig eller galt av CBE? Tja. Men er dette noe som det er viktig (og riktig) å kritisere henne for? Endret 5. august 2016 av Shopgirl2014 5
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26590 Skrevet 5. august 2016 De har støvletten i hus, fordi de skrev at CBE skulle måle. 😉 3
Shopgirl2014 Skrevet 5. august 2016 #26591 Skrevet 5. august 2016 2 minutter siden, Francis skrev: De har støvletten i hus, fordi de skrev at CBE skulle måle. 😉 Da er det i beste fall klønete å ikke gjøre det før man svarer på kommentarer om hælhøyde 6
Gjest Cement Skrevet 5. august 2016 #26592 Skrevet 5. august 2016 2 timer siden, penny_ skrev: Nei, du designet det muligens? Du har sannsynligvis valgt fronter, hvor mange stammer du skal ha, farger, material osv. Det er vel det en interiørdesigner gjør? Caroline har vel ikke akkurat sittet og sydd skoene, men valgt hvordan de skal se ut? For å kunne velge et skodesign eller fler, må jo noen allerede ha designet det man velger fra. Enten det er bilder av skodesign som allerede er på markedet eller Biancodesignernes tegninger av eget design = 3D CADCAM med korrekte proposjoner og eksakt utseende med materialspesifikasjoner. Videre kan du regne med at Biancos kolleksjoner styres på plass av folk som kan dette. CBE har null forutsetninger for å bestemme hva Bianco skal satse på den kommende sesongen. Dette er big business. Hvis CBE mot formodning har fått en helt reell mulighet til å velge noe som helst eller for den del å delta på møter der viktige ting vurderes er det kjempefint, men det er ikke design. Fremfor å insistere på at CBE har designet årets skokolleksjon for Bianco, burde LKE eller CBE forklare hva de legger i begrepet. Det er villededene markedsføring av både seg selv og Biancos by CBE-kolleksjon å hevde at man er skodesigner hvis det ikke er tilfelle. Bianco får også et forklaringsproblem.
Aricia Skrevet 5. august 2016 #26593 Skrevet 5. august 2016 3 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Mens dere kvesser høygaflene er det kanskje verdt å huske på at (as far as I know) så vet vi ikke helt hvordan dette har foregått. Mye av harmen som utspiller seg i tråden nå er basert på at CBE ikke visste hvilken hælhøyde den ene støvletten ville ha og en kommentar på instagram fra LKE. Angående hælhøyde er jeg enig i at dette er rart, men støvletten kan være i produksjon og enkelte beslutninger kan følgelig tas under selve produksjonen - hva vet jeg), men ellers foreligger lite informasjon om CBEs bidrag til designprosessen. Slike forsøk på å skape billige poenger gjennom tendensiøs metaforbruk kan du godt unngå om du vil bli tatt alvorlig. Utover det: De siste innleggene her ang. hva det innebærer å designe er jo svar på dine spekulasjoner tatt rett utav luften om hvordan CBE nok sikkert har bidratt i designprosessen. Dessuten vet du godt at hælhøyden hun ikke kunne oppgi i seg selv ikke er saken her. Saken er at LKE slår fast at Caroline faktisk har designet skoene, samtidig som ingen dokumentasjon/bilder etc er publisert for å utdype og sannsynliggjøre hva som faktisk ligger i dette. En slik kombinasjon av bombastiske og oppsiktsvekkende påstander pluss manglende sannsynliggjøring er selvsagt å be om spekulasjoner og diskusjon - og muligens er det helt intensjonelt fra bloggparets side. Krangel og oppstyr gir vel klikk, da. 14
penny_ Skrevet 5. august 2016 #26594 Skrevet 5. august 2016 (endret) 3 minutter siden, Capri skrev: For å kunne velge et skodesign eller fler, må jo noen allerede ha designet det man velger fra. Enten det er bilder av skodesign som allerede er på markedet eller Biancodesignernes tegninger av eget design = 3D CADCAM med korrekte proposjoner og eksakt utseende med materialspesifikasjoner. Videre kan du regne med at Biancos kolleksjoner styres på plass av folk som kan dette. CBE har null forutsetninger for å bestemme hva Bianco skal satse på den kommende sesongen. Dette er big business. Hvis CBE mot formodning har fått en helt reell mulighet til å velge noe som helst eller for den del å delta på møter der viktige ting vurderes er det kjempefint, men det er ikke design. Fremfor å insistere på at CBE har designet årets skokolleksjon for Bianco, burde LKE eller CBE forklare hva de legger i begrepet. Det er villededene markedsføring av både seg selv og Biancos by CBE-kolleksjon å hevde at man er skodesigner hvis det ikke er tilfelle. Bianco får også et forklaringsproblem. Er enig i det forsåvidt. Syns bare det var en merkelig sammenligning. Hvis det skulle komme frem at hun ikke har designet dem, så blir vel unnskyldningen at de tolker designing på sin egen måte. Ser det for meg. Endret 5. august 2016 av penny_ 1
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26595 Skrevet 5. august 2016 @Shopgirl2014 Det har du veldig rett i. Vet ikke om de har svart, heller. Angående designer-tittelen: Ja, jeg mener det er kurant å diskutere dette i forbindelse med akkurat CBE.no og deres forretningsdrift. Klart at å kunne smelle på skodesigner på CV-en øker troverdigheten (blant vanlige lesere) med hensyn til å kunne selge dem alle slags sko. "Klart CBE vet at disse skoene er gode, hun er skodesigner." Alt handler om troverdighet og den fiksjonen de bygger rundt firmaet sitt. 10
BlendaSensitive Skrevet 5. august 2016 #26596 Skrevet 5. august 2016 (endret) På instagram skriver lke at de kommer IKKE til å publisere noen innlegg om designprosessen. Hvorfor aner jeg ikke. Men hadde jo vært en helt fantastisk mulighet til å gi bloggen innehold og reell content i en verden de fleste av oss aldri kommer i kontakt med. Og som få, om noen blogger, har skrevet om før. Slike innlegg hadde jo vært rett og slett nyskapende! Så da kan man jo undre. Gir slike innlegg ikke nok penger inn, da produktet (sko) kan selges på bloggen på en enklere måte (bilder tatt av bianco)? Eller har de så lite å vise fra desingprosessen at de bildene som var fra Køpenhamn allerede ER publisert? Altså har de rett og slett ikke mer å vise. Endret 5. august 2016 av BlendaSensitive skrivefeil 8
Gjest Cement Skrevet 5. august 2016 #26597 Skrevet 5. august 2016 10 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Mens dere kvesser høygaflene er det kanskje verdt å huske på at (as far as I know) så vet vi ikke helt hvordan dette har foregått. Mye av harmen som utspiller seg i tråden nå er basert på at CBE ikke visste hvilken hælhøyde den ene støvletten ville ha og en kommentar på instagram fra LKE. Angående hælhøyde er jeg enig i at dette er rart, men støvletten kan være i produksjon og enkelte beslutninger kan følgelig tas under selve produksjonen - hva vet jeg), men ellers foreligger lite informasjon om CBEs bidrag til designprosessen. ETA: Et av mine poeng i ovenstående innlegg er at begrepet designer er en ubeskyttet og utvannet tittel. Dersom de kriteriene som er listet opp her de siste dagene skal følges, så er det nokså mange som ville blitt fratatt sin designtittel. CBE følger dermed en trend ved å kalle seg designer uten kanskje å være det iht det enkeltpersoner her i tråden legger i ordet designer. Så kan man spørre seg er det riktig eller galt av CBE? Tja. Men er dette noe som det er viktig (og riktig) å kritisere henne for? Hva hun kaller seg og ikke, er ikke poenget. Poenget er hva hun har bidratt med. Blogger er heller ingen beskyttet tittel, men man bør jo helst blogge hvis man hevder at man er det. Det folk tviler på (for å si det mildt) med god grunn, er altså om hennes kreative bidrag er så stort og avgjørende for skokolleksjonen at hun kan si at det er hun som har skapt den. Forøvrig kvesser ikke jeg flere høgafler enn du gjør, kanskje tvert i mot. Jeg deltar rett og slett i en prinsipiell debatt som jeg synes er interessant. Som du påpeker, vet vi ikke hvordan dette har foregått - det er jo rart at en designer som CBE ikke lett som bare det, kan forklare hvordan hun jobber med design av sko? Lager hun f.eks skoskisser ved kjøkkenbordet på Siljan eller bruker hun CAD/CAM-utstyret til Bianco?
Shopgirl2014 Skrevet 5. august 2016 #26598 Skrevet 5. august 2016 (endret) 26 minutter siden, Aricia skrev: Slike forsøk på å skape billige poenger gjennom tendensiøs metaforbruk kan du godt unngå om du vil bli tatt alvorlig. Utover det: De siste innleggene her ang. hva det innebærer å designe er jo svar på dine spekulasjoner tatt rett utav luften om hvordan CBE nok sikkert har bidratt i designprosessen. Dessuten vet du godt at hælhøyden hun ikke kunne oppgi i seg selv ikke er saken her. Saken er at LKE slår fast at Caroline faktisk har designet skoene, samtidig som ingen dokumentasjon/bilder etc er publisert for å utdype og sannsynliggjøre hva som faktisk ligger i dette. En slik kombinasjon av bombastiske og oppsiktsvekkende påstander pluss manglende sannsynliggjøring er selvsagt å be om spekulasjoner og diskusjon - og muligens er det helt intensjonelt fra bloggparets side. Krangel og oppstyr gir vel klikk, da. Hehe Jeg som et ukjent antall ganger har blitt beskyldt for å være både CBE og LKE (og noen ganger begge) tar meg råd til metaforbruk med god margin! (Ørlite grann selvironi kan kanskje de ivrigste kritikerne koste på seg også, eller?) Jeg bare gjetter (det håper jeg kom klart fram) mtp hvordan dette har foregått, jeg vet ingenting om verken skodesign eller design for øvrig, og har ingen kunnskap om Biancos selskapsstruktur. Poenget er at ingen andre her vet (foreløpig) heller hvordan dette har foregått. Også verdt å huske på er hvilket forum dette ble ytret i. LKE skrev i en kommentar på instagram at "Caroline har designet skoene". En enkelt kommentar. I dette innlegget her http://www.carolinebergeriksen.no/2016/08/02/lansering-av-ny-kolleksjon/ er det ingen (så vidt jeg kan se) bombastiske påstander om at hun egenhendig har designet hver sko. Det står litt om forrige kolleksjon, og at denne støvletten er helt super i tillegg til litt om designprosessen på et overordnet nivå. (Med forbehold om jeg bare har skummet gjennom og heller ikke lest kommentarfeltet). Å omtale dette som "en kombinasjon av bombastiske og oppsiktsvekkende påstander" er å ta litt hardt i synes jeg. Endret 5. august 2016 av Shopgirl2014 1
Aricia Skrevet 5. august 2016 #26599 Skrevet 5. august 2016 Det litt morsomme her er at @Shopgirl2014 igjen angriper meningsmotstandere kollektivt for å diskutere absurde detaljer, samtidig som hun selv lar hele sin argumentasjon hvile på en ren pedantisk semantikkdiskusjon av begrepene "designe/designer". Hvem rir de mest tullete kjepphestene? 14
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26600 Skrevet 5. august 2016 @Shopgirl2014 Tror mange med meg ikke har fått med seg at noen hertror du er noen fra Siljan, og det er vel heller ingen unnskyldning for å bagatellisere denne debatten? Veldig spesiell argumentasjon. 15
Fremhevede innlegg