Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
2 timer siden, Thisisnotmyname skrev:

Skjønner ikke helt hvorfor dere blir så oppgitt av dette med skoene.

Fordi det for CBE ikke er nok å fronte en kolleksjon, hun må bedrive historiefortelling i forkant og gi leserne inntrykk av at hun har designet skoene (eller isen, smykkene, veskene, klærne). I realiteten låner hun ut navnet sitt for økonomisk godtgjørelse.

Dette igjen henger sammen med alle de andre løgnene hun har kommet med i tiden hun har drevet bloggen, hun lyver om det meste. Hun har løyet om karakterer, hun har løyet om å retusjere fotoer, hun/ektemannen har løyet og utgitt seg for å være jurister/leger/jordmødre osv. i eget kommentarfelt. De har løyet om sin oppførsel og blitt avslørt gang på gang, for eksempel mtp det å bruke epostadresser o.l. for å finne og hetse mennesker som legger igjen spørsmål i kommentarfeltet.

Det har blitt så mange løgner til slutt at jeg aldri klarer å huske alle når jeg forsøker å ramse dem opp.

Å lyve for å forskjønne seg selv er en karakterbrist. Jeg har litt problemer med at en bedrift kjennetegnes av dette.

Endret av LEI_av_terrorfrykt
  • Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at disse veskene til Adax eller skoene hos Bianco hadde solgt like godt uten et kjent ansikt som profil. Så spennende og nyskapende synes jeg da ikke de er. Men smart er det, for selv om de fleste av oss sikkert ikke tror at en blogger har gjort så mye av selve designjobben så selger det av en eller annen grunn. Og det jeg synes er fascinerende er at kjendisen fremstilt som designeren :) Personlig har jeg mine tvil når det gjelder CBE og andre kjente ansikts rolle i en slik prosess. Særlig derfor hadde det vært artig å sett noe av prosessen på en blogg. Veien fra ide til produkt. Som blogger har man jo nettopp muligheten til å skrive om dette, det hadde faktisk vært mer interessant enn sånn hverdagsinnlegg om ingenting. Og i dette konkrete tilfellet er det jo påfallende at i forbindelse med adax veskene ble det lskrevet et innlegg som i alle ga et innblikk i noe av prosessen:

http://www.carolinebergeriksen.no/2015/09/03/caroline-berg-eriksen-for-adax/

Noe tilsvarende om skoene og det kunne kanskje ha hjulpet litt på troverdigheten? Ikke det at jeg hadde løpt og kjøpt dem av den grunn :)

Skrevet

Det må jo selge noe ekstra, ettersom de velger å bruke bloggere/kjendiser til dette. Bloggerne/kjendisene vil vel bruke ekstra plass på produktene, og da når man ut til de som følger disse kjendisene/bloggerne. 

Det jeg ikke helt forstår er at bloggere/kjendisere skal få lov å si at de har "designet" produktet, om de ikke har gjort det. Jeg ville følt meg ganske snytt, om jeg som designer hadde jobbet mangfoldige timer med et produkt også kommer det en eller annen blogger/kjendis og sier at de er hjerne og hendene bak det hele. Men det kan hende det er en del av avtalen, kanskje. 

Skrevet
5 timer siden, Thisisnotmyname skrev:

Skjønner ikke helt hvorfor dere blir så oppgitt av dette med skoene.

Har vært slik i mange år at kjendiser låner ut navnet sitter produkter. Firmaet sier hva de tenker å lage og sier at de har fulgt med stilen og viser ulikemodelltyper og kjendisen føler at den har vært med å laget noe.

Markedsføringen blir da at kjendis er designer, noe som sikkert er en liten drøm de har hadd siden de var små. Og de sier til fansen/kjøperne at dette har de lagt sjelen inn i.

Blir penger inn til kjendis og firma. De som designer skoene og lager de får også penger. De vet også at å bruke et kjent navn er noe som tilhører jobben som ikke kjent designer.

Poenget er at dette har foregått så lenge Anna gikk med på å la kjendiser være på forsiden av vouge;)

Poenget i denne tråden er jo ikke hverken at de redigerer bilder eller at de/hun låner bort navnet sitt til produkter. Poenget er at de /hun så hardnakket hevder at de aldri har redigert annet enn lys og kontrast og så viser det seg at de har løyet om det. Poenget er at hun forteller at hun personlig har smakt seg frem til isen med hennes navn på og at mannen hennes først hevder at det er CBE som har designet når noen spør om det på Biancos IG-konto. Selv om altså de fleste skjønner at hun ikke sitter hjemme på kjøkkenet og mekker is eller tenger sko fra scratch. Det var noen som spurte "men hvem har designet?" under et bilde Bianco la ut på IG, hvorpå ektemann og ridder og daglig leder i cbe.no hevder at det er fruen som har designet. Selv om det altså er mange som skjønner at hovedbidraget hennes i samarbeidet med Bianco nok er navnet hennes og fotoene i kampanjen for å lansere kolleksjonen, ikke design av skoene.

LKE har i ettertid slettet flere av sine IG-kommentarer - sikkert fordi det ikke så så veldig bra ut, det han hadde skrevet. For meg så blir dette bare nok et eksempel på at de er upålitelige og stadig kommer med utsagn som ikke stemmer med sannheten. Og det på tross av at hun jo er vakker nok i massevis og ikke behøver å redigere seg tynnere,  - eller at ingen forventer eller tror at hun har stått for skodesignet - så insisterer han/de likevel på å fortelle en historie som ikke er sann, som folk vet at ikke er sann, og hvor de altså gang på gang spiller ut litt lite gjennomtenkte svar når noen stiller spørsmål.

Det er vel ingen som hadde reagert på om/at CBE hadde en meddesigner til skokolleksjonen. Men når mannen insisterer på at det ER hun som har designet og kommer med merkelige utspill og svar til folk som spør om det kommer innlegg på bloggen om selve designprosessen, så legger de jo selv opp til at det blir støy rundt dem. Og kanskje de gjør det fordi det gir økt trafikk, ikke vet jeg. :vetikke: I går syntes jeg bare det ble helt latterlig når han skrev at det ikke var alt de ville dele (i designprosessen) - og jeg syntes det ble latterlig fordi de jo har delt utallige hendelser av veldig privat karakter i bloggen gjennom hele bloggens historie - og så vil de ikke dele hvordan en prosess hvor hun setter navn på et kommersielt produkt som hun nok er tenkt å skulle selge til sine lesere? Jeg syntes det var uhorvelig merkelig, når de synes det er greit å dele bilder av sine egne private søndagsfrokoster, fødselshistorie, bilder av gravidmagen fra uke til uke, datterens barnehageutstyr, datterens første ponniridetur, utallige bilder av seg selvi treningstøy, dagligklær, pysj og bikini, en bestemors begravelse og en annen bestemors 80-årsdag. Når de kommer med slike uttalelser i konteksten jeg har nevnt over, blir jeg lattermild - og overrasket over at de ikke er blitt mer proffe i sin håndtering av kommunikasjon rundt bloggen etter alle disse årene de har holdt på. 

AT LKE, daglig leder i selskapet, endret sine kommentarer på IG, er dokumentert i denne tråden, så det er ikke spekulasjoner. 

• Liker 21
Gjest CecilieX
Skrevet

Jeg synes ikke innlegget du viser til @Zaza viste så mye designing det heller. Jeg synes det er fantastisk at hun i løpet av den "prosessen" velger å ta bilde av kaffekoppen som hun fikk servert og leppestiften som hun brukte, i tillegg til hånda hennes i en hanske.... De fleste bildene der hun i full konsentrasjon studerer vesker, er alle av vesker med prislappen på, altså ferdige vesker. Dette dokumenterer ikke deltagelse i en prosess, spør du meg. Der finnes et eneste bilde av noen notater hun har gjort. Et eneste bilde altså som kan vise noe som tilhører det som likner en prosessen. Legg også merke til at alle bildene stammer fra samme dag. 

Jeg mener dette er iscenesetting, med fokus på fortellingen om CBE som "designer". 

Gjest Atheena
Skrevet
2 minutter siden, Evans skrev:

Det må jo selge noe ekstra, ettersom de velger å bruke bloggere/kjendiser til dette. Bloggerne/kjendisene vil vel bruke ekstra plass på produktene, og da når man ut til de som følger disse kjendisene/bloggerne. 

Det jeg ikke helt forstår er at bloggere/kjendisere skal få lov å si at de har "designet" produktet, om de ikke har gjort det. Jeg ville følt meg ganske snytt, om jeg som designer hadde jobbet mangfoldige timer med et produkt også kommer det en eller annen blogger/kjendis og sier at de er hjerne og hendene bak det hele. Men det kan hende det er en del av avtalen, kanskje. 

Designere som jobber for store kjedebutikker som Bianco, H&M, Lindex osv blir ikke kreditert uansett. Kjedebutikkene plukker opp trender og lager etterligninger til en billig pris til folk flest. Derfor bruker de også kjente navn uten erfaring til å fronte kolleksjoner, tydelig at dette gir større salg siden de fortsetter å gjøre det. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Atheena skrev:

Designere som jobber for store kjedebutikker som Bianco, H&M, Lindex osv blir ikke kreditert uansett. Kjedebutikkene plukker opp trender og lager etterligninger til en billig pris til folk flest. Derfor bruker de også kjente navn uten erfaring til å fronte kolleksjoner, tydelig at dette gir større salg siden de fortsetter å gjøre det. 

Sant, men i "normale" tilfeller, altså vanlig jobbing, så er det ingen andre som kommer å skyter på seg jobben du har gjort. 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg synes ikke innlegget du viser til @Zaza viste så mye designing det heller. Jeg synes det er fantastisk at hun i løpet av den "prosessen" velger å ta bilde av kaffekoppen som hun fikk servert og leppestiften som hun brukte, i tillegg til hånda hennes i en hanske.... De fleste bildene der hun i full konsentrasjon studerer vesker, er alle av vesker med prislappen på, altså ferdige vesker. Dette dokumenterer ikke deltagelse i en prosess, spør du meg. Der finnes et eneste bilde av noen notater hun har gjort. Et eneste bilde altså som kan vise noe som tilhører det som likner en prosessen. Legg også merke til at alle bildene stammer fra samme dag. 

Jeg mener dette er iscenesetting, med fokus på fortellingen om CBE som "designer". 

Ening med deg der, det er begrenset hvor mye involvering bildene viser. Men jeg er kanskje overrasket over at det ikke har kommet tilsvarende denne gang. Mer da jeg tenker at slik gir en jo i alle fall inntrykk av at det har skjedd noe bak kulissene. Men igjen, jeg tviler vel på om det er snakk om mer enn å velge ut farge og materiale osv. I bunn og grunn hadde det beste vært om CBE eller hvem det måtte være lot være å si at de har designet. Et samarbeidsprosjekt eller vel mer korrekt. nå gir hun jo inntrykk av at hun kun har solgt navnet sitt, som en levende reklameplakat. 

Endret av Zaza
Gjest Atheena
Skrevet
Et øyeblikk siden, Evans skrev:

Sant, men i "normale" tilfeller, altså vanlig jobbing, så er det ingen andre som kommer å skyter på seg jobben du har gjort. 

Dette er et salgsgimmick og når man er designer for disse kjedebutikkene så vet man jo hva man har signet seg opp til. Det er uansett en veldig hard bransje for designere der ute, er ekstremt vanskelig å komme seg gjennom knappehullet og skape seg et navn. Det jeg egentlig syns er mest fascinerende er at folk faktisk tror at bloggere og kjente personer som fronter kolleksjoner for disse merkene faktisk er designeren bak. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Atheena skrev:

Dette er et salgsgimmick og når man er designer for disse kjedebutikkene så vet man jo hva man har signet seg opp til. Det er uansett en veldig hard bransje for designere der ute, er ekstremt vanskelig å komme seg gjennom knappehullet og skape seg et navn. Det jeg egentlig syns er mest fascinerende er at folk faktisk tror at bloggere og kjente personer som fronter kolleksjoner for disse merkene faktisk er designeren bak. 

Stakkars folk sier jeg bare. Ikke bare jobber de blyhardt, men noen andre soler seg i glansen, og det er en del av jobben deres. Men hvordan har bloggere/kjendiser samvittighet til å si at de har designet (altså noe mer enn å sette navnet sitt på det) når de vet at de ikke har gjort det? 

I mitt arbeid ville jeg aldri sagt at jeg har skrevet ditt og datt, om jeg vet at det er noen andre som har gjort det. Har vi et prosjekt, og selv om jeg er leder, er jeg klar på at jeg ikke har gjort hele arbeidet. Skulle jo bare mangle. 

Men som du sier, det er en del av hverdagen, og da blir det nok ingen protester, som det ville blitt i mitt yrke. Men igjen: Samvittigheten - hvor er den? Er det så innafor å si at du har gjort noe fullt og helt, når du ikke har gjort det? 

De fleste forstår at det ikke er bloggere/kjendiser som faktisk har designet, men noen gir likevel utrykk for at de selv har gjort det, og kanskje er det noen som går fem på. Uansett om folk tror på det eller ikke, når noen faktisk fremstiller det som de er hjernen og hendene bak, er det etter min mening like ille - selv om flertallet ikke tror på det. 

Skrevet

Ja, det er mange som tror på det (bare sjekk kommentarfeltene med skryt og hurrarop).

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, Francis skrev:

Ja, det er mange som tror på det (bare sjekk kommentarfeltene med skryt og hurrarop).

Absolutt, kun ros og skryt der i gården. Og de få som måtte si noe annet blir nærmest halshugget. I tillegg til å tro på det, er det vel nok av dem som utrolig nok synes det er kult/stas å gå rundt med en veske bare fordi det er laget av en kjendisblogger. Merkevarer gjør oss ukritiske. 

Gjest Atheena
Skrevet

Hun har begynt å beskrive seg selv som designer (ref. twitter) og det er jo faktisk magisk. 

Gjest Onbothsides
Skrevet

Mulig jeg har missa noe her nå, men er det bevist at cbe ikke har designet,meddesignet disse skoene? Eller er alt bare teorier?

Skrevet
30 minutter siden, Atheena skrev:

H&M om sitt designarbeid: http://about.hm.com/en/About/facts-about-hm/idea-to-store/design-process.html#cm-menu

Lindex og noen ord om design: http://about.lindex.com/se/mode-och-design/

Individuelle designere blir ikke kreditert som jeg kan se. Konseptet hos billig-kjedene er jo å plukke opp nyheter fra andre, og skape om til sitt eget og masseproduksjon. (noen ville kalt dette kopiere, men så lenge det er 20% avvikelse så regnes det ikke som kopier. TROR det er 20%)

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Onbothsides skrev:

Mulig jeg har missa noe her nå, men er det bevist at cbe ikke har designet,meddesignet disse skoene? Eller er alt bare teorier?

Bevist? kan du ikke bare lese innleggene her, så ser du hva det reageres på. Selvsagt er det ikke bevist at hun ikke har designet skoene. Det er stilt spørsmål ved hvor mye hun har vært med i prosessen rundt designet av skoene. Og så er der dsikutert hvordan mannen hennes ikke var så veldig diplomatisk og stategisk i sine svar til folk som stilte spørsmål. 

• Liker 9
Skrevet
Et øyeblikk siden, Onbothsides skrev:

Slik jeg forstår det er det ingenting i form av bilder eller innlegg om selve designprosessen som viser at hun har hatt noe med det å gjøre. Til nå må vi vel bare stole på Biancos markedsføring og deres ord når de sier at det hun som har designet. Spørsmålet er vel hva vi legger i begrepet "å designe". I hennes tilfelle dreier det seg vel mest om fasen hvor man velger snitt, materiale og farger etc. og utover det tjener bedriften mest på ansiktet/navnet. Bianco vet nok hva de gjør når de velger seg en kjendis. 

Skrevet
4 minutter siden, Zaza skrev:

Slik jeg forstår det er det ingenting i form av bilder eller innlegg om selve designprosessen som viser at hun har hatt noe med det å gjøre. Til nå må vi vel bare stole på Biancos markedsføring og deres ord når de sier at det hun som har designet. Spørsmålet er vel hva vi legger i begrepet "å designe". I hennes tilfelle dreier det seg vel mest om fasen hvor man velger snitt, materiale og farger etc. og utover det tjener bedriften mest på ansiktet/navnet. Bianco vet nok hva de gjør når de velger seg en kjendis. 

Uten et kjent ansikt tror jeg som sagt ikke at mange av disse modellene hadde solgt så godt. Selv om vedkommende blogger har bestemt hvordan skoene skal se ut så er det overhodet ikke noe ved sist kolleksjon som lyser orginalitet eller vekker min interesse. Det blir fort litt sånn; helt greie modeller men dette har vi sett før . 

Skrevet (endret)
1 time siden, Onbothsides skrev:

Ja vi må stole på bianco-og vi må huske at å designe betyr så mye i designerverden.  

Ja for all del, la oss stole på Bianco, for et kjapt google-søk viser jo at de virkelig er til å stole på hva angår arbeidsetikk og moral:

Den ‎04‎.‎08‎.‎2016 at 22.31, Ultiva skrev:

http://www.framtiden.no/201511166885/aktuelt/levelonn/framskritt-i-skobransjen-men-bianco-henger-fortsatt-etter.html

"Bianco er verstingen i en bransje som i utgangspunktet er kjent for svært dårlige arbeidsvilkår, hevder Arild Hermstad, daglig leder i FIVH.

FIVH gjennomførte i 2014 en undersøkelse hvor Bianco kom dårligst ut av de største skokjedene.

«Den totale mangelen på informasjon og åpenhet gir oss grunn til å anta at skokjeden gjør svært lite, om noe, for å sikre at skoene de selger er produsert under gode arbeidsforhold, med respekt for menneskerettigheter og miljø» hevdes det i FIVH-rapporten."

http://www.framtiden.no/annet/760-vurdering-av-biancos-etikkarbeid/file.html

http://www.kjendis.no/2015/11/12/kjendis/mote/sko/framtiden_i_vare_hender/bianco/41891550/

http://www.framtiden.no/201506176795/aktuelt/levelonn/biancos-etikkarbeid-halter.html

http://www.minmote.no/#!/artikkel/23460360/to-av-fire-skokjeder-nekter-aa-oppgi-hvor-skoene-produseres

Endret av Ultiva
  • Liker 13
Skrevet

For all del, vi stoler på Bianco. 

:skratte: 

• Liker 20
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...