Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Cement
Skrevet

Tiltredes @Cornucopia De evindelige kravene om bevis for noe som er bevist såvel i Fotballfrue kritikk-tråden og som i nettaviser og aviser har dekket så det holder i massevis, blir for dumt. Spesielt når det kommer fra brukere som merkelig nok har innsikt i mye av det som skjer på CBE-bloggen og ellers. Fordi spekulasjon ikke er lov på KG, lar jeg være. Det samme gjelder jo brukerdebatt, så det lar jeg også være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en interessant kommentar på VG nett i dag, skrevet av Martine Lunder. Den heter Flat mage, voksede skritt og tynn baby og er inspirert av dette innlegget av Finn Skårderud på Aftenposten.

Lunder (og Skårderud) skriver den økende trenden med fokuset på å være slank eller slanke seg under svangerskapet og få "sin gamle kropp tilbake" så raskt som mulig etter fødsel. De siste dagene har blant annet bloggeres påvirkningskraft vært et tema i denne tråden, og jeg synes det Lunder påpeker vedrørende sammenligningsgrunnlag er godt formulert. Internett er en kilde til inspirasjon, men gir også oppskrifter på hvordan man skal klare å se ut som forbildene sine. Dette er CBE.no et godt eksempel på, og Lunder tenker nok på nettopp denne bloggen når hun skriver om hvordan en av Norges største bloggere opprettet en hashtag etter sin egen fødsel, med det uttalte formål å få inspirere andre småbarnsmødre til å trene for treningsgledens skyld. Jeg tolker Lunder dit hen at hun mener dette med treningsgleden bare var et påskudd, og jeg deler hennes oppfatning av dette. 

Personlig er jeg tilhenger av at hver og en bruker den fornuften vi har fått tildelt, og anser meg selv for å være en reflektert person med et bevisst forhold til påvirkning. Jeg er snart 30 og tror jeg har selvrespekten godt forankret. Min oppfatning av normalen er likevel nært knyttet til det jeg ser på sosiale medier. Jeg har i perioder fulgt instagramprofiler som legger ut nettopp både inspirasjonen og veien til målet, og i en ukes tid har jeg det fremdeles fint med meg selv. Så begynner jeg å ta valg basert på det jeg har sett og lest, for eksempel om morgentrening (eller fasted cardio), og enda verre: den dårlige samvittigheten kommer når jeg ikke har tid/energi til å gjennomføre det stramme regimet som jeg har blitt inspirert av og som har begynt å blande seg med normalen min, som er en størrelse 36/38 og er i aktivitet flere ganger i uka. Og det tar neimen ikke lang tid før dårlig samvittighet blir til utilstrekkelighet, hvor normalen har synlige mageruter, spretter opp av senga før klokka 6 og med glede løper på husets tredemølle. Heldigvis oppdager jeg dette og sletter alle slike instagramprofiler fra følgelista mi, jeg "tenker sjæl" som det ble nevnt tidligere i tråden at man må gjøre i steden for å legge skylden på bloggerne. Det er jeg som sagt forkjemper for. Jeg holder fast på normalen min med nebb og klør, og håper (og tror) at jeg kommer til å klare det også når jeg en gang bilr gravid. Jeg er ikke bekymret for meg. 

Jeg er derimot voldsomt bekymret for de som vokser opp med instagram- og bloggernormalen, som CBE.no i Norge er en stor del av. De som ikke er glade i seg selv og kroppen sin, de som er usikre fordi det er det man når man er 13-14, eller 18-19 for den saks skyld, når kroppen forandrer seg og man ikke kjenner seg selv enda, de som ikke har rom til å finne trygghet i at de er gode nok som de er fordi normalen deres er diktert av det som foregår på sosiale medier. De som ikke har forutsetninger til å stå i mot og som ikke kan "tenke sjæl" at det de ser ikke er virkelig eller reellt, fordi det er alt de ser, og hvordan skal du tvile på det eneste du ser? Jeg er bekyrmet og redd på deres vegne, og jeg synes det er avskyelig at de må ha denne ungdoms- og ung voksentiden fordi enkelte har et så enormt behov for bekreftelse og hyllest. 

• Liker 33
Skrevet (endret)

.

Endret av LEI_av_terrorfrykt
Endret på grunn av misforståelse.
Skrevet
6 minutter siden, Bergensia skrev:

Da har forresten Bianco svart på instagram ang. CBE sin rolle i designet. Ikke akkurat imponert over tonen til den som styrer Bianco på IG😏

https://instagram.com/p/BImV3s1BTmU/

Må le når jeg leser et slikt svar. De går så i forsvar at man skulle tro de hadde noe å skjule..

• Liker 18
Skrevet (endret)
1 time siden, Bergensia skrev:

Da har forresten Bianco svart på instagram ang. CBE sin rolle i designet. Ikke akkurat imponert over tonen til den som styrer Bianco på IG😏

https://instagram.com/p/BImV3s1BTmU/

Dette svaret sier jo lite annet enn at cbe's deltakelse i designprosessen har bestått av, sammen med designteamet, å være med og velge farger og materiale. 

Forøvrig er jeg like imponert over Biancos utvisning av profesjonalitet på SoMe som FIVH er over at Bianco ikke vil være åpne om produksjonen. Sånn sett er Bianco og cbe.no en match made in heaven når det gjelder åpenhet og troverdighet.

Se @Ultivasitt innlegg for detaljer.

Endret av Cornucopia
Endret ingenting til lite
  • Liker 12
Gjest ClickB4it
Skrevet
Den 07/08/2016 at 22.33, Onbothsides skrev:

Kimono/froosh da jeg googla dette fant jeg kun teorier fra andre om at dette var reklame uten merking.

Prevensjonsmiddel, der er det vel produsenten som har feilinformert cbe - hun går vel ut fra at de snakker sant. Men ja, feil er det jo og det er bra hun beklager det etterpå.

Alkoholreklame, har mange glippa å hatt. Til og med Vår Staude på God morgen Norge, glipper kan skje. Tenk å granske hver eneste krok på et bilde hver gang du legger ut. 

Ellers ser jeg lite når jeg googler om at cbe har fått baksmeller som enkelte andre blogger grunnet feilmerking osv? 

Vår Staude er jo dronningen av blundere på direkte-TV!

23 timer siden, Ultiva skrev:

Ja det så trist. Like kvinnefiendtlig som en viss kronikk var på selveste kvinnedagen.

Jeg er ikke noe mer fan av kronikken til Lunder enn jeg er av bloggen til CBE. Det blir ikke noe bedre av å harselere med kvinner som vokser seg før fødsel. Tenk om folk kunne passe sine egne saker, tro på seg selv, slutte å lyve, og følge lover og regler...da hadde verden vært en fint sted, da!

Skrevet
2 timer siden, LEI_av_terrorfrykt skrev:

Må vel si at jeg ikke synes kronikken var kvinnefiendtlig, men ganske så dagsaktuell og en fin replikk til Skårderuds innspill i debatten. 

Snakker dere om samme kronikk? Jeg trodde @Ultiva refererte til kronikken CBE skrev til 8. mars.

• Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av LEI_av_terrorfrykt
Endret på grunn av misforståelse.
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, LEI_av_terrorfrykt skrev:

Må vel si at jeg ikke synes kronikken var kvinnefiendtlig, men ganske så dagsaktuell og en fin replikk til Skårderuds innspill i debatten. 

39 minutter siden, ¤flicka¤ skrev:

Snakker dere om samme kronikk? Jeg trodde @Ultiva refererte til kronikken CBE skrev til 8. mars.

4 minutter siden, LEI_av_terrorfrykt skrev:

Hun refererer til begge to og sier at kronikken til Lunder var like kvinnefiendtlig som CBEs kronikk på kvinnedagen. Det er jeg uenig i.

Beklager at jeg uttrykte meg utydelig, kronikken jeg mente var selvfølgelig den CBE skrev på kvinnedagen 8. mars. Jeg har endret innlegget mitt nå, slik at det kommer tydelig frem.

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, Ultiva skrev:

Beklager at jeg uttrykte meg utydelig, kronikken jeg mente var selvfølgelig den CBE skrev på kvinnedagen 8. mars. Jeg har endret innlegget mitt nå, slik at det kommer tydelig frem.

Ok, da misforstod jeg deg. :) Skal endre på innlegget mitt.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Cornucopia skrev:

Dette svaret sier jo lite annet enn at cbe's deltakelse i designprosessen har bestått av, sammen med designteamet, å være med og velge farger og materiale. 

Forøvrig er jeg like imponert over Biancos utvisning av profesjonalitet på SoMe som FIVH er over at Bianco ikke vil være åpne om produksjonen. Sånn sett er Bianco og cbe.no en match made in heaven når det gjelder åpenhet og troverdighet.

Jeg bare.. :hakeslepp:

To punkt som får meg å reagere at et internasjonalt firma tillater seg å svare kunder. Først .. (nice comment people). Hvilket firma med et snev av intrigitet kommer med en slik useriøs kommentar?!?! Dernest lurer jeg på hva de mener med .. Any further comment on this matter will be written in an orderly tone, or it will be deleted.. Er det kundene de retter pekefingeren mot eller sier de at de vil heretter svare i en ordentlig tone?

Ja, Cornucopia.. Bianco og CBE er nok en match made in heaven! Passiv-agressiv begge to..

• Liker 25
Skrevet

Det Bianco tydeligvis helt har glemt, er at også sure feite kjerringer, trenger sko. Noen av dem kan ha god kjøpekraft også.

Jeg er ganske sjokkert. Noe så uproft. Hvor gamle er folk som skriver slik, egentlig? :daane: 

• Liker 31
Gjest eksiltronder
Skrevet

Ingen fare for at Bianco får noen penger fra meg lenger i alle fall :)

Skrevet
10 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Jeg bare.. :hakeslepp:

To punkt som får meg å reagere at et internasjonalt firma tillater seg å svare kunder. Først .. (nice comment people). Hvilket firma med et snev av intrigitet kommer med en slik useriøs kommentar?!?! Dernest lurer jeg på hva de mener med .. Any further comment on this matter will be written in an orderly tone, or it will be deleted.. Er det kundene de retter pekefingeren mot eller sier de at de vil heretter svare i en ordentlig tone?

Ja, Cornucopia.. Bianco og CBE er nok en match made in heaven! Passiv-agressiv begge to..

Kunne tenke meg å legge inn de mange lenkene jeg tidligere har lagt ut her, som viser Biancos tvilsomme forretningsmetoder som svar på hva jeg tror om deres troverdighet også i denne saken, men det hadde nok blitt slettet :) 

• Liker 7
Skrevet

Bianco har ikke fått pengene mine på mange år og slik fortsetter det, forsåvidt uavhengig av nedlatende uttalelser de presterer å skrive på IG.

• Liker 14
Gjest Lillemøy
Skrevet
23 minutter siden, Francis skrev:

Bianco har ikke fått pengene mine på mange år og slik fortsetter det, forsåvidt uavhengig av nedlatende uttalelser de presterer å skrive på IG.

Jeg har ikke handlet Bianco-sko på kanskje ti år. De var helt elendige på kvalitet og derfor begynte jeg å boikotte dem rett etter at merket ble lansert i Norge. Vet ikke om de har blitt bedre på kvalitet nå? Uansett uaktuelt merke for meg.

Skrevet (endret)
42 minutter siden, pøbelsara skrev:

Det Bianco tydeligvis helt har glemt, er at også sure feite kjerringer, trenger sko. Noen av dem kan ha god kjøpekraft også.

Jeg er ganske sjokkert. Noe så uproft. Hvor gamle er folk som skriver slik, egentlig? :daane: 

Biancos uproffe svar føyer seg inn i rekken med ufine uttalelser i SoMe fra firmaer som House of Singles og andre som jeg ikke kommer på i farta.
Hadde jeg utvist liknende "kundebehandling" i SoMe, hadde jeg fått fyken.

Tilføyelse: Det er snakk om måten å opptre i SoMe som jo er en kanal for firmaets ansikt utad.

Endret av Cornucopia
  • Liker 10
Skrevet

Jeg kommer i alle fall aldri til å handle hos dem! Makan til passiv-agressivt og truende svar.
Det viser jo bare at de som stilte spørsmål om designprosessen har rett.
;) 

• Liker 13
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...