Attami Skrevet 12. august 2016 #26841 Skrevet 12. august 2016 37 minutter siden, Ultiva skrev: Jeg er så enig, f eks denne kjolen viser jo rett og slett trusekanten om hun strekker armene i været: https://imgur.com/TBbk6Do Denne kjolen blir fullstendig formløs rundt kroppen: https://imgur.com/l7Mal58 Og her bærer jakken sterkt preg av å være altfor liten mtp å kunne lukkes igjen: https://imgur.com/kDCLBMN Mens denne kjolen, som har et typisk mammakjolesnitt, satt som et skudd på den selvutnevnte motebloggeren for en måneds tid siden: https://imgur.com/a/58CeG Selv begynte jeg med mammabukser lenge før jeg fikk så stor mage som den som ble fremvist på ikea. Å ha vanlige bukser og skjørt som strammer rundt en tidvis øm mage og livmor virker særs ubehagelig. Leste at CBE nylig anskaffet sin første mammabukse, dårlig business at motebloggeren ikke utnyttet sjansen til å reklamere for og inngå avtaler om salg av mammaklær for lenge siden. Der gikk cbe.no virkelig glipp av en enorm kjøpegruppe. Synes forøvrig det er underlig at frua bruker så korte kjoler at man kan komme til å lure på om hun bare går med topp/bluse og rett og slett har glemt bukser. Synes heller ikke det er noe pent med kjoler/skjørt som vipper opp foran. 11
Keaton Skrevet 12. august 2016 #26842 Skrevet 12. august 2016 Vel, sånn som det har blåst i området i sommer kan jeg aldri tenke meg at CBE gikk rundt slik i virkeligheten. 11
Fotballfluen Skrevet 12. august 2016 #26843 Skrevet 12. august 2016 39 minutter siden, Francis skrev: Vel, sånn som det har blåst i området i sommer kan jeg aldri tenke meg at CBE gikk rundt slik i virkeligheten. Winter is coming? 6
Lillesiren Skrevet 12. august 2016 #26844 Skrevet 12. august 2016 1 time siden, Cornucopia skrev: For noen kan det være viktigere å dokumentere at man fortsatt kommer inn i sin vanlige størrelse selv om plagget mister sitt formål (jakke som ikke kan lukkes) og snitt (upraktisk kort foran), fremfor å bruke tøy som er designet for å sitte godt og pent på en voksende mage. Nettopp slikt tøy som de enkelte plaggene fra mammakolleksjonen cbe ytte bistand til designet for Taylor Heaven ved forrige svangerskap. Min første innskytelse var at det for mange kan oppleves bortkastet/overflødig å kjøpe klær som man kun bruker noen måneder...men så kom jeg på at det er jo fotballfruen vi prater om 6
Keaton Skrevet 12. august 2016 #26845 Skrevet 12. august 2016 27 minutter siden, Fotballfluen skrev: Winter is coming? 9
Gjest Bergensia Skrevet 13. august 2016 #26846 Skrevet 13. august 2016 https://denambivalentemor.wordpress.com/2016/08/12/terningkast-seks/ Føler denne bloggen har noen kloke betrakninger ang gravidkropper og forventinger at man skal være en "flink mamma" som ser ut som man aldri har vært gravid😉
Gjest Cement Skrevet 13. august 2016 #26847 Skrevet 13. august 2016 Jeg trodde aldri at jeg skulle melde meg på debatt om dette, men kan ikke dy meg fra å kommentere at flere legger noen premisser som blir fullstendig feil. Ta det dere ser på sosiale medier med en klype salt, og tenk på at bilder ikke er virkeligheten. En generell debatt om hvorfor folk er så opphengt i magestørrelse kunne vært interessant. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner en dritt av det, for magen blir jo bare sånn som kroppen bestemmer at den må være. Man kan jo posere og holde på verre for å få den ønskede "estetikken" på plass, men hvorfor?
Gjest Tekola Skrevet 13. august 2016 #26848 Skrevet 13. august 2016 Tråden er ryddet for brudd på forumets regler og Rampelys-rommets retningslinjer, samt innlegg som svarer på disse. Sitat Du kan ikke poste innlegg som inneholder: * Spekulasjoner og ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene. Spekulasjoner om trolling ryddes under denne regelen. *Kommentarer om navngitte enkeltpersoners kropp. Se forklaring her. Det er ikke tillatt å diskutere bloggernes/kjendisenes barn, da disse ikke selv har valgt å eksponere seg.Det er heller ikke tillatt å diskutere kjendisenes familie, ektefeller eller lignende, da disse i stor grad ikke har eksponert seg selv. Dette er kun tillatt dersom ektefelle/familie selv har en betydelig rolle i offentligheten. Da tråden har blitt ryddet flere ganger den siste tiden, stenges den i henhold til Tekola, forumansvarlig.
Populært innlegg Ultiva Skrevet 14. august 2016 Forfatter Populært innlegg #26849 Skrevet 14. august 2016 (endret) CBE.no har gått fra å være en personlig dagbok i 2009 til en profesjonell, reklamebasert mediebedrift. Ifølge DN.no i 2015, har en toppblogger på en god måned, inntekt på en halv million kroner. I 2014 omsatte Treasures AS (CBE.no) for 2,6 mill. Bloggen har med andre ord vært en stor kommersiell virksomhet i flere år. I 2011 publiserte Forbrukerforbundet «Bloggveiledning – brev til deg som blogger». Skrivet omhandler blogging og reklame. Lenge har det også vært etterlyst en etisk bloggveiledning, og allerede i 2013 kunne man lese en artikkel om å ansvarliggjøre bloggere for den påvirkningskraften de faktisk har: http://www.aftenposten.no/meninger/Makten-til-a-pavirke-120599b.html Artikkelen dreier seg om et dagsaktuelt tema over flere år, sett i lys av Sunn fornuft-plakaten som sommeren 2016 sprang ut gjennom et samarbeid mellom Kvinneguiden ved redaktør Susanne Kaluza, psykiater/professor Finn Skårderud og mediebedriftene Aller Media, AdLink og Bonnier, og som mange bloggere allerede har signert: http://www.medier24.com/nyheter/lanserer-sunn-fornuft-plakaten-kvinneguiden-og-bloggere-mot-spiseforstyrrelser/ Dog, ikke bloggeierne i Treasures AS: https://imgur.com/a/lcYbT Med titusenvis av forventningsfulle lesere, så kan ikke cbe.no ignorere deres egen status som forbilder. Det er avgjørende at toppbloggerne forstår at med den makten og påvirkningskraften de har, så medfølger det ansvar enten de ønsker det eller ikke. Bloggen CBE.no er for mange et livsstilsforbilde. Daglig kroppsfokus på blogg og andre sosiale medier er ett eksempel på et område som burde kunne debatteres på KG uten å direkte kommentere bloggerens utseende. Dette skal dreie seg om måten bloggen kommuniserer rundt utseende, ikke direkte kommentarer av bloggeierens kropp. Ikke minst nå når bloggen igjen har dreid fokuset over på graviditet, er det grunn til å være forsiktig med hva slags "inspirasjon" man eksponerer leserne for. Er man forbilde for andre gravide, sier årsaken seg selv. Det er klart at CBE.no, fordi de ikke har signert Sunn fornuft-plakaten, kan kommunisere akkurat det de vil på hvilken måte de vil. Det er primært forretningsmessige hensyn som styrer hva reklamebaserte businessblogger skal inneholde og hvordan merkevaren ("bloggpersonen") skal profilere seg. Fremstillingen av en nøye bestemt livsstil er blant tingene CBE.no tilbyr leserne sine, ispedd reklame og annet kommersielt som passer inn i det skreddersydde narrativet. Utstyrs"guider" til vordende foreldre kan man også finne på bloggen, på tross av at det ikke handler om å vurdere sammenlignbart babyutstyr opp mot hverandre, men om å reklamere for enkelte, dyre produkter som har blitt sponset. I og med at reklamepåvirkningen er tilpasset, er den ikke alltid lett å få øye på. Derfor er det ekstra viktig for oss lesere/forbrukere å lese med et kritisk blikk og å forlange tydelig merking. Historien viser at det er grunn til å være kritisk og undersøkende til det man leser. Debatt og avsløringer har vært viktig for å oppnå bedre merking, mindre bilderedigering, avsløring av juks i kommentarfelt og lyssky samarbeid som f eks i Det Nye-saken ("rumpe-saken"), hvor Det Nye endte opp med å bli felt av PFU. Det trengs mer åpenhet rundt det som gjøres for å påvirke leserne til å bruke penger, og å forklare skillet mellom bedriften og privatpersonene bak. Diskusjon av firmaets egen eksponering av kropp samt deres egen utlevering av tredjeparter teller for størstedelen av bedriftens liv og laden, og dette er svært dagsaktuelle og viktige temaer som bør belyses, særlig i lys av "Sunn fornuft"-plakaten og f eks Barnekonvensjonen. Hva gjelder verdiene og livsstilen som bloggbedrifter viser leserne, så er det dessverre ingenting som regulerer det etiske aspektet. Tradisjonell presse reguleres av Vær Varsom-plakaten og en presseetikk utviklet gjennom et drøyt århundre. Mens det ikke finnes noe organ som gransker toppbloggene, på tross av at de største har like mange lesere som middels store nettaviser. At en selvstendig bedrift skal slippe unna all kritikk og debatt av hensyn til privatpersonene bak (som tjener enorme pengesummer nettopp på grunn av sin påvirkningskraft), er rett og slett ikke i leserne og samfunnets interesse. Derfor opprettes denne tråden. Sammendrag: her ønskes altså en debatt med kritisk blikk rundt bedriften Treasures, merkevaren cbe.no, samt medfølgende etikk og ansvar. Jeg henmoder alle debattanter til å holde seg innenfor Rampelys' gjeldende regler. Avsporinger og brukerdebatt vil bli rapportert, for å underlette moderatorenes rolle i denne tråden. Endret 14. august 2016 av Ultiva 78
Keaton Skrevet 14. august 2016 #26850 Skrevet 14. august 2016 (endret) CBE.no svarte først på spørsmålet om Sunn Fornuft-plakaten i juli https://imgur.com/a/iEXYX og her nevnes ikke dette med bilder som spiller på kropp, slik det gjøres i imguren i HI, som er fra august. Jeg mener dette er de tre viktigste punktene i plakaten: ikke oppgi størrelse, ikke spille på kropp og ikke skrive for detaljert om treningen. Det kan også diskuteres om det ikke ganske hyppig vises små porsjoner med mat, samt om de andre punktene som CBE.no mener de følger, egentlig etterleves. Nå har de ikke tenkt å underskrive plakaten, hvilket er synd. En så stor blogg burde ta mer ansvar for påvirkningen som innholdet og den livsstilen de velger å fremvise faktisk har. Endret 14. august 2016 av Francis 20
skruf Skrevet 14. august 2016 #26852 Skrevet 14. august 2016 Må ha denne under mine innlegg jeg også. Vil også si at det er noen gode debettanter her på forumet, så har tro på at dette vil bli en bra og saklig tråd. Og at de som kommer inn i tråden for å prøve å fyre opp med brukerdebatt vil bli oversett og ikke få tilsvar, og heller bare bli rapportert. 27
SusieDerkins Skrevet 14. august 2016 #26853 Skrevet 14. august 2016 43 minutter siden, skruf skrev: Må ha denne under mine innlegg jeg også. Vil også si at det er noen gode debettanter her på forumet, så har tro på at dette vil bli en bra og saklig tråd. Og at de som kommer inn i tråden for å prøve å fyre opp med brukerdebatt vil bli oversett og ikke få tilsvar, og heller bare bli rapportert. Enig. Hvis alle bare overser dem kan vi klare å holde debatten saklig. 18
BlendaSensitive Skrevet 14. august 2016 #26854 Skrevet 14. august 2016 Spennende debatt, kommer til å bidra når jeg får tid. Men er jo så mange tema å ta for seg... Beskyttelse av barn i offentlig forum, overdrevet kroppsfokus, hvordan behandle bilder og foto, reklame og annonsering som pakkes in i en "artikkel", signaler på hva som er et hverdagsliv, etc. 15
BlendaSensitive Skrevet 14. august 2016 #26855 Skrevet 14. august 2016 Kjapt tilbake. Kom over denne artikkelen: https://www.nrk.no/ytring/forbilde-sokes-1.13083430 Uærlige rollemodeller Rollemodellene er de som velger å eksponere seg selv, ta et skritt utenfor normaliteten og samtidig være villige til å ta konsekvensene av å være ærlig om sin egen sårbarhet og begrensninger. Offentlige personer forveksles med rollemodeller. Deres stemme er høyere og synligere. Vi har aldri i historien opplevd liknende dele-kultur, og den største forbrukergruppen, ungdom, har ingen verktøy til å sile ut inntrykkene som treffer dem fra alle kanter. Vet du hvilke forbilder dine barn oppsøker? (...) Jeg utlyser en stillingsannonse: «Ærlig rollemodell». Du må være selvironisk, tåle kritikk, og kunne stå opp for egne feil. Fremstille din hverdag som den er, uten Instagram-filter. Viktigst av alt må du ha evnen til å rette blikket utover og ikke innover. Ta rollen alvorlig og aktivt kommunisere at selvkritikk ikke gagner noen. Nå er det ikke bare ungdommer som påvirkes, men også godt voksne folk, og som Finn Skårderud påpeker, dette har nådd hele veien til livmora. Kropp er noe som skal beherskes og temmes. En graviditet er ikke lengere livets mirakel, men kroppen er stjålet og ikke lengere "din". (jmf konkuransen om "å få tilbake kroppen etter graviditeten" - finnes tråder om dette på KG også.) http://www.aftenposten.no/kultur/Det-skjer-noe-med-gravide-om-dagen-etter-fodselen-skal-magene-flates-ut-sa-raskt-som-mulig-601085b.html?xtatc=INT-10 http://www.vg.no/nyheter/meninger/kropp/flat-mage-voksede-skritt-og-tynn-baby/a/23758226/ http://nhi.no/forside/sunnhetsslave-dette-er-ortoreksi-47343.html 14
Inocybe Skrevet 14. august 2016 #26856 Skrevet 14. august 2016 Denne tråden må jeg følge. Håper det kan bli mange gode diskusjoner her Jeg skulle ønske at CBE ville underskrive sunn fornuft plakaten. Eller om hun underskriver er vel ikke så nøye - jeg skulle ønske hun kunne ta til seg det som står i den. CBE er godt voksen og på mange måter virker hun mer reflektert og bevist på hva hun legger ut enn mange av de andre rosabloggerne hvor det er helt Texas. Så hvorfor kan hun ikke se det fornuftige i å følge rådene i sunn fornuft plakaten? Slik status er nå er det mange av punktene til sunn fornuft plakaten hvor jeg mener CBE.no feiler. Det er da helt unødvendig å angi hvilken størrelse hun bruker i et plagg. Hva skal jeg bruke den informasjonen til? Om plagget er stort, lite eller normalt er der i mot noe jeg lurer på hvis jeg har lyst på å kjøpe plagget. Et annet sted jeg mener hun burde skjerpe seg på er anledninger hvor hun velger å illustrere teksten med ganske avkledde bilder. Er det virkelig alltid nødvendig eller hadde poenget kommet like godt fram med et annet bilde? Diett, treningsmengde og størrelsen på matporsjoner er steder der jeg mener CBE.no har blitt bedre enn det var før, men det er fortsatt stort potensial for forbedring mener jeg. Begge deler mener jeg skaper et fokus på kroppens utseende som jeg mener er uheldig. Jeg vet ikke hvorfor CBE velger å ikke underskrive Sunn fornuft plakaten. Men jeg noterer meg at det hadde måttet gjøres en del endringer på bloggen om hun hadde. 14
Llise Skrevet 14. august 2016 #26859 Skrevet 14. august 2016 Skal denne tråden brukes som den vanlige CBE-tråden, eller skal det lages en separat?
BlendaSensitive Skrevet 14. august 2016 #26860 Skrevet 14. august 2016 10 minutter siden, Llise skrev: Skal denne tråden brukes som den vanlige CBE-tråden, eller skal det lages en separat? Hva mener du? Den andre tråden er stengt. Om du vil ha en annen, så er du fri til å skape en ny tråd. 5
Fremhevede innlegg