Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest skjære
Skrevet
1 time siden, Keiserensnyeklær skrev:

Det er ikke bare barn som kan bli påvirket av kroppspress på blogger. Også voksne og ungdom kan bli sittende med følelsen av at de ikke er gode nok, eller de kan utvikle spiseforstyrrelser. Ikke av blogger, men av andre underliggende problemer. Men når spiseforstyrrelsen herjer, eller når man er på nippet til å utvikle en spiseforstyrrelse, så er det ikke så lett å tenke kritisk eller hva som er best å holde seg unna. Da fungerer gjerne bilder av små porsjoner og bare mager som vann på mølla. Om intensjonen fra bloggerens side er aldri så god, så kan resultatet bli at disse bildene og skriveriene om mat og trening er med på å holde noen fast i spiseforstyrrelsens klør.

Ikke lett, men mulig. Men kan lære seg hvordan tenke og hvordan styre tankene inn på noe mer konstruktivt når man merker at ting begynner å revne. Men per idag mangler de aller, aller fleste dette verktøyet. Og det er ikke noe som blir lært bort. Foreldre kan ikke lære det bort, fordi de aldri har skjønt det selv. Jeg glemte kanskje å skrive at jeg mener enkelte ting burde læres bort i skolen også. Verktøyer for å takle egne følelser er eksempel på noe som burde vært i skolen, siden så mange foreldre ikke klarer lære dette bort til sine barn. Verktøyer for å stå imot press.

1 time siden, pøbelsara skrev:

Men selv om du ikke lar deg påvirke, betyr ikke det at alle andre er like lite mottakelige som deg. Det er en årsak til at man har lovreguleringer av reklame og marekdsføring - man VET at folk lar seg påvirke.

Det var jo det som var mitt opprinnelige poeng, at vi burde fokusere mer på å lære barna våre å bli motstandsdyktige fra ung alder av. Det var derfor jeg skrev barn (som senere blir til barn og voksne).

Som sagt slike ting som dette er bare plaster på brukket bein og fikser ikke det egentlige problemet; at vi ikke er forbredt eller vet hvordan vi må oppdra barna for at de skal overleve i den nye type verden vi har skapt. Hvor mange som lar seg påvirke av blogger har lest denne tråden og trykker på alle linkene til TS, tror du? Den type mennesker hadde kjedet seg og lest noe annet før de var ferdige med det første paragrafet. Denne type "kritisk" blikk på blogging gjør ingenting. Du kan kanskje presse en blogger til å gjøre som du vil, men de underliggende problemene og holdningene vil ikke endre seg en centimeter. Bloggene er, selv etter underskrift, like ille som de var før. Det endrer ingenting. Fokuset på kropp, trening osv er der enda. De samme fordummende skriveriene som disse menneskene driver med forsvinner ikke.

Mennesker har blitt noe bedre med tidene, men der er langt å gå enda.

58 minutter siden, Ultiva skrev:

Selvfølgelig skal man stille kommersielle bloggfirmaer til etisk ansvar for hva de formidler. De selger reklameplass for flere millioner kroner hvert år via sitt glansede narrativ, så selvfølgelig har de enorm påvirkningskraft. 

Man skal stille bloggfirma til ansvar? Hva med alle andre bedrifter som nytter godt at folks påvirkelighet og naivitet? Dersom det er det som er målet må du starte med samfunnet i sin helhet som oser av denne type utnytting. Blogging er bare mer synlig enn mange andre. Alle bedrifter gjør sitt for å tjene penger. Blogging er uskyldig i forhold til mye annen type dritt som er bygd på løyner og utnyttelse. Og der kommer man tilbake til at kunnskap og opplysning er mye bedre verktøy enn å prøve å tvinge andre til å være den type forbilder man selv vil de skal være.

Hele dette opplegget er det samme som å nekte barna å spise godterier, de løper bare til naboen og spiser godterier der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt generelt så stusser jeg alltid når folk helt bombastisk hevder at de ikke lar seg påvirke. Hvordan kan man egentlig vite det,  med tanke på den verden vi lever i?

• Liker 19
Gjest skjære
Skrevet (endret)
5 minutter siden, ¤flicka¤ skrev:

Helt generelt så stusser jeg alltid når folk helt bombastisk hevder at de ikke lar seg påvirke. Hvordan kan man egentlig vite det,  med tanke på den verden vi lever i?

Jeg merker at jeg ikke lar meg påvirke av kroppspress fordi jeg ikke bruker tusenvis av kroner på kroppsprodukt, jeg tenker som regel ikke på kropp og utseende min i hverdagen, utover de 5 minuttene jeg bruker på å sjekke om jeg har noe mellom tennene e.l før jeg går ut. Jeg blir ikke stressa av tanken på å ha en kjæreste som er 10 cm lavere enn meg, jeg ler av modeller og "sexy kvinner" i reklamer fordi de ser bisarre ut. (Prøv å gå 1 år uten å se musikkvideoer med lettkledde kvinner, det kommer til å se helt merkelig og tåpelig ut når du ser dem igjen). Vi ser ikke hvor absurd det er fordi vi ser det hver dag, men jeg lover deg at hele greia er ganske merkelig for de som ikke er vokst opp med den

Å gjenta at "jammen folk lar seg påvirke" gjør at folk nettopp kan tillate seg å la seg påvirke. "Alle sier at man blir påvirket av reklame, derfor er det ikke rart at jeg blir påvirket også". Man fraskriver seg ansvar for egen mental helse.

Endret av skjære
Skrevet
4 minutter siden, hoppetauet skrev:

Ikke lett, men mulig. Men kan lære seg hvordan tenke og hvordan styre tankene inn på noe mer konstruktivt når man merker at ting begynner å revne. Men per idag mangler de aller, aller fleste dette verktøyet. Og det er ikke noe som blir lært bort. Foreldre kan ikke lære det bort, fordi de aldri har skjønt det selv. Jeg glemte kanskje å skrive at jeg mener enkelte ting burde læres bort i skolen også. Verktøyer for å takle egne følelser er eksempel på noe som burde vært i skolen, siden så mange foreldre ikke klarer lære dette bort til sine barn. Verktøyer for å stå imot press.

Det var jo det som var mitt opprinnelige poeng, at vi burde fokusere mer på å lære barna våre å bli motstandsdyktige fra ung alder av. Det var derfor jeg skrev barn (som senere blir til barn og voksne).

Som sagt slike ting som dette er bare plaster på brukket bein og fikser ikke det egentlige problemet; at vi ikke er forbredt eller vet hvordan vi må oppdra barna for at de skal overleve i den nye type verden vi har skapt. Hvor mange som lar seg påvirke av blogger har lest denne tråden og trykker på alle linkene til TS, tror du? Den type mennesker hadde kjedet seg og lest noe annet før de var ferdige med det første paragrafet. Denne type "kritisk" blikk på blogging gjør ingenting. Du kan kanskje presse en blogger til å gjøre som du vil, men de underliggende problemene og holdningene vil ikke endre seg en centimeter. Bloggene er, selv etter underskrift, like ille som de var før. Det endrer ingenting. Fokuset på kropp, trening osv er der enda. De samme fordummende skriveriene som disse menneskene driver med forsvinner ikke.

Mennesker har blitt noe bedre med tidene, men der er langt å gå enda.

Man skal stille bloggfirma til ansvar? Hva med alle andre bedrifter som nytter godt at folks påvirkelighet og naivitet? Dersom det er det som er målet må du starte med samfunnet i sin helhet som oser av denne type utnytting. Blogging er bare mer synlig enn mange andre. Alle bedrifter gjør sitt for å tjene penger. Blogging er uskyldig i forhold til mye annen type dritt som er bygd på løyner og utnyttelse. Og der kommer man tilbake til at kunnskap og opplysning er mye bedre verktøy enn å prøve å tvinge andre til å være den type forbilder man selv vil de skal være.

Hele dette opplegget er det samme som å nekte barna å spise godterier, de løper bare til naboen og spiser godterier der.

Men altså - det er da ikke slik at hvis man er opptatt av medienes (inklusive bloggernes) påvirkning, så er man ikke opptatt av andre, også viktige ting. Denne tråden handler om blogging, derfor skriver folk om blogging. At jeg deltar her, betyr da ikke at jeg ikke er opptatt av andre viktige samfunnsspørsmål.

• Liker 11
Gjest skjære
Skrevet
Et øyeblikk siden, pøbelsara skrev:

Men altså - det er da ikke slik at hvis man er opptatt av medienes (inklusive bloggernes) påvirkning, så er man ikke opptatt av andre, også viktige ting. Denne tråden handler om blogging, derfor skriver folk om blogging. At jeg deltar her, betyr da ikke at jeg ikke er opptatt av andre viktige samfunnsspørsmål.

Det har jeg ikke sagt heller

Skrevet
1 minutt siden, hoppetauet skrev:

Det har jeg ikke sagt heller

Du skrev dette:

Sitat

Og derfor svarte jeg som jeg gjorde. :Nikke:

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, hoppetauet skrev:

Jeg merker at jeg ikke lar meg påvirke av kroppspress fordi jeg ikke bruker tusenvis av kroner på kroppsprodukt, jeg tenker som regel ikke på kropp og utseende min i hverdagen, utover de 5 minuttene jeg bruker på å sjekke om jeg har noe mellom tennene e.l før jeg går ut. Jeg blir ikke stressa av tanken på å ha en kjæreste som er 10 cm lavere enn meg, jeg ler av modeller og "sexy kvinner" i reklamer fordi de ser bisarre ut. (Prøv å gå 1 år uten å se musikkvideoer med lettkledde kvinner, det kommer til å se helt merkelig og tåpelig ut når du ser dem igjen). Vi ser ikke hvor absurd det er fordi vi ser det hver dag, men jeg lover deg at hele greia er ganske merkelig for de som ikke er vokst opp med den

Å gjenta at "jammen folk lar seg påvirke" gjør at folk nettopp kan tillate seg å la seg påvirke. "Alle sier at man blir påvirket av reklame, derfor er det ikke rart at jeg blir påvirket også". Man fraskriver seg ansvar for egen mental helse.

Jeg tenkte ikke utelukkende på påvirkning fra bloggere og lekre damer i undertøy, men generelt. Fint at du føler deg avslappet mtp utseende og kropp, men jeg tør påstå at alle lar seg påvirke av noe. Hvordan vet du at valgene du tar er 100 % dine, og ikke påvirket av noe har sett/lest/hørt? Om det ikke er rosabloggere, så kanskje det er idrettsutøvere, skuespillere, musikere, folk du beundrer i nabolaget/vennegjengen. 

• Liker 9
Gjest skjære
Skrevet
Et øyeblikk siden, ¤flicka¤ skrev:

Jeg tenkte ikke utelukkende på påvirkning fra bloggere og lekre damer i undertøy, men generelt. Fint at du føler deg avslappet mtp utseende og kropp, men jeg tør påstå at alle lar seg påvirke av noe. Hvordan vet du at valgene du tar er 100 % dine, og ikke påvirket av noe har sett/lest/hørt? Om det ikke er rosabloggere, så kanskje det er idrettsutøvere, skuespillere, musikere, folk du beundrer i nabolaget/vennegjengen. 

Okei, da så. Jeg trodde du siktet til min kommentar der jeg sa at jeg ikke ble påvirket av den type skjønnhetshysteri osv

Utenom det tenker jeg det andre du spør om blir en avsporing og ikke relevant til tema?

Skrevet
Et øyeblikk siden, hoppetauet skrev:

Okei, da så. Jeg trodde du siktet til min kommentar der jeg sa at jeg ikke ble påvirket av den type skjønnhetshysteri osv

Utenom det tenker jeg det andre du spør om blir en avsporing og ikke relevant til tema?

Relevant og relevant, jeg lurte bare på om dette med å fraskrive seg ansvar for egen helse ved å la seg påvirke bare gjaldt påvirkning fra rosabloggere eller all slags påvirkning?

• Liker 5
Gjest skjære
Skrevet
3 minutter siden, ¤flicka¤ skrev:

Relevant og relevant, jeg lurte bare på om dette med å fraskrive seg ansvar for egen helse ved å la seg påvirke bare gjaldt påvirkning fra rosabloggere eller all slags påvirkning?

Nei, det gjør det ikke

Gjest skjære
Skrevet (endret)
22 minutter siden, pøbelsara skrev:

Du skrev dette:

Og derfor svarte jeg som jeg gjorde. :Nikke:

Av en eller annen grunn kommer det ikke alltid opp varsler når noen har sitert meg.

Ja, jeg så det var det du svarte på, og du misforstod poenget mitt. Det handler ikke om deg eller hva du fokuserer på som individ. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal skrive for å forklare det, jeg trodde ikke det kunne bli misforstått på den måten. Blogging bruker bare verktøyene for å tjene penger som er tilgjengelig for alle. Grandiosa, cola osv har også påvirkningskraft om de viser lettkledde damer i sine reklamer for eks (nå ser jeg ikke på TV så jeg vet ikke hvilke reklamer som går om dagen, men tipper dere ser mange lettkledde eller pene damer i løpet av en dag). Jeg ser ikke at blogging er mer kynisk enn annen type markedsføring. Og siden "systemet" er lagt opp til at det er slik man tjener penger, så er det bare enda et poeng for at man må endre sin grunnleggende oppfatning for å få en faktisk endring i samfunn og måten vi ser og forstår på. Det å fokusere på blogging i seg selv blir da for meg bare merkelig.

Endret av skjære
Skrevet
Et øyeblikk siden, hoppetauet skrev:

Av en eller annen grunn kommer det ikke alltid opp varsler når noen har sitert meg.

Ja, jeg så det var det du svarte på, og du misforstod poenget mitt. Det handler ikke om deg eller hva du fokuserer på som individ. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal skrive for å forklare det, jeg trodde ikke det kunne bli misforstått på den måten. Blogging bruker bare verktøyene for å tjene penger som er tilgjengelig for alle. Grandiosa, cola osv har også påvirkningskraft om de viser lettkledde damer i sine reklamer for eks (nå ser jeg ikke på TV så jeg vet ikke hvilke reklamer som går om dagen, men tipper dere ser mange lettkledde eller pene damer i løpet av en dag). Jeg ser ikke at blogging er mer kynisk enn annen type markedsføring. Og siden "systemet" er lagt opp til at det er slik man tjener penger, så er det bare enda et poeng for at man må endre sin grunnleggende oppfatning for å få en faktisk endring i samfunn og måten vi ser og forstår på

Ok - da skjønner jeg - og det har du jo rett i,. Mitt poeng var at selv om vi her i denne tråden snakker om bloggernes påvirkning og ansvar, så betyr ikke det at vi  (eller jeg) mener at det ikke finnes andre kanaler for påvirkning. Mitt poeng var at det går an å bry seg med og om hva bloggere formidler OG andre ting samtidig - det er da ikke slik i denne tråden at noen hevder at det bare er bloggere som står for påvirkning - og jeg leste deg som om du mente at det fantes bedre ting å bry seg om enn rosabloggerne.

• Liker 6
Gjest skjære
Skrevet
5 minutter siden, pøbelsara skrev:

Ok - da skjønner jeg - og det har du jo rett i,. Mitt poeng var at selv om vi her i denne tråden snakker om bloggernes påvirkning og ansvar, så betyr ikke det at vi  (eller jeg) mener at det ikke finnes andre kanaler for påvirkning. Mitt poeng var at det går an å bry seg med og om hva bloggere formidler OG andre ting samtidig - det er da ikke slik i denne tråden at noen hevder at det bare er bloggere som står for påvirkning - og jeg leste deg som om du mente at det fantes bedre ting å bry seg om enn rosabloggerne.

Det er det du har fått ut av alle innleggene mine i tråden??

Jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg tror mine innlegg i denne tråden er like meninsgløse som denne kampanjen. Og på en ironisk, tragisk måte har jeg bevist meg selv

Skrevet (endret)

Hva er poenget ditt da?

Hovedsaken i mitt poeng med å delta i denne tråden, er at bloggere, ved å prøve å fremstå som søte venninner man blir kjent med fordi bloggeren pludrer om stort og smått og viser frem hjemmet sitt og ungen(e) sine og magen sin og pysjen sin og treningsøktene sine, skjuler at  målet er markedsføring bak er ferniss av vennskapelig hverdagspludring. Slik at det blir vanskeligere å se hva man er tenkt å skulle kjøpe enn når man ser en Coca Cola-reklame.

Endret av pøbelsara
  • Liker 11
Skrevet
38 minutter siden, hoppetauet skrev:

Nei, det gjør det ikke

Ok, for det jeg reagerte på var at du (hvis jeg forsto deg riktig) framstiller det å bli påvirket som et slags valg man kan ta. Det forutsetter jo blant annet at du vet hva du påvirkes av, og selv om jeg har begrenset med erfaring på akkurat dette feltet så mistenker jeg at det ikke alltid er så enkelt å vite akkurat det. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg kunne ønske hun kunne vært litt restriktiv på hvilke kommentarer hun slipper igjennom i kommentarfeltet. 

Det er jo en kjent sak at hun lar kommentarer komme igjennom sånn at de som virkelig er hennes forsvarere kan slå seg løs og høvle ned den som kom med enten et kritisk spørsmål eller et dumt spørsmål/kommentar. 

Sånn som i innlegget av fødebagen så er det ei som lurer oppriktig på hvorfor hun må bruke bind etter fødselen når hun ikke har mensen. Det lyser igjennom at vedkommende er innmari ung selv om hun ikke sier alderen sin i første kommentaren. Hva skjer? Jo, flere voksne damer er frekke og skarpe i kommentarene sine på hvorfor man må bruke bind etter fødselen. Vedkommende svarer da at hun er bare elleve år! Altså, 11!!

Her burde CBE vært sitt ansvar bevisst og enten slettet kommentarene eller latt være å publisere de i utgangspunktet. 

Endret av skruf
  • Liker 30
Skrevet
39 minutter siden, skruf skrev:

Jeg kunne ønske hun kunne vært litt restrektiv på hvilke kommentarer hun slipper igjenom i kommentarfeltet. 

Det er jo en kjent sak at hun lar kommentarer komme igjennom sånn at de som virkelig er hennes forsvarere kan slå seg løs og høvle ned den som kom med enten et kritisk spørsmål eller et dumt spørsmål/kommentar. 

Sånn som i innlegget av fødebagen så er det ei som lurer oppriktig på hvorfor hun må bruke bind etter fødselen når hun ikke har mensen. Det lyser igjennom at vedkommende er innmari ung selv om hun ikke sier alderen sin i første kommentaren. Hva skjer? Jo, flere voksne damer er frekke og skarpe i kommentarene sine på hvorfor man må bruke bind etter fødselen. Vedkommende svarer da at hun er bare elleve år! Altså, 11!!

Her burde CBE vært sitt ansvar bevisst og enten slettet kommentarene eller latt være å publisere de i utgangspunktet. 

Mens min kommentar som var helt saklig angående bruk av barnet i reklame, ble selvsagt ikke godkjent. 

Nå er bildene av den nye skokolleksjonen ute og jeg ble faktisk positivt overrasket, likte flere av modellene (bare synd jeg hverken klarer å støtte både bianco og cbe). Bildene derimot syns jeg så skikkelig uproffe ut. Triste og kjedelige og jeg tørr å påstå jeg tar bedre hverdagsbilder enn det der...

• Liker 3
Skrevet
Den 17. august 2016 at 10.58, hoppetauet skrev:

Jeg er uenig. Jeg gikk selv fra å være en veldig usikker tenåring til å lære meg selv til å se verden med nye kritiske øyne. Jeg blir ikke påvirket av skjønnhetspress eller slankehysteri i det hele tatt. Og det til tross for at jeg er en mindre vakker kvinne med utslett i ansiktet. Jeg kan allikevel gå ute blant folk usminket og uten å bry meg om hvordan jeg ser ut. Jeg kan fortsatt fortelle meg selv at utseende er ok, og at det ikke er noe jeg trenger å stresse over.

Dersom noen er såpass påvirkelige, så er det ikke så mye vi kan gjøre for å hjelpe dem. Vi kan ikke kontrollere andre lands bloggerier og internettaktiviteter, så de kan like gjerne bli påvirket av dem.

Å lage stor sak ut av bloggere sin påvirkningskraft forteller bare andre at man faktisk skal ta bloggere osv seriøst. Vi forteller dem indirekte at de er viktige. Noe som forsterker den makten de allerede har. Det er det samme når det er "kampanjer" med naturlige kropper. Man prøver å gi støtte til flere ulike kroppstyper, men det eneste man gjør er å minne andre mennesker på at kropp er viktig og noe man burde fokusere på.

Jeg vet for øvrig ikke hva cbe.no er en gang, så lite interessert er jeg i den type ting, så lite lar jeg  meg påvirke. Det er veldig mulig

Du anser deg sikkert ferdig med debatten dere hadde i går, jeg har også lest dine argumenter og tror jeg stort sett forstår hva du mener.

Jeg har bare lyst til å påpeke at du ikke hadde karakterisert deg selv som "mindre vakker", dersom du ikke hadde latt deg påvirke til å godta konstruksjonen av et idealutseende, dvs hva som er å anse for vakkert og ikke. Dette har du fått inn via ymse kanaler, som du ikke har hatt mulighet til å lukke øyne og ører for. Man må leve alene på en øde øy for ikke å påvirkes av noe som helst.

Kanskje du ikke blir sett på som "mindre vakker", men kun er det i dine egne øyne? På samme måte som antatt mer sårbare mennesker enn deg også er helt normale, men (be)dømmer utseendet sitt til å være lite vakkert og konkluderer med at alt ville bli bedre om kroppen og/eller ansiktet så annerledes ut. De mangler en en sunn strategi for å håndtere følelser, og bloggerne er et ideal så stort at alt de vil er å bli som dem. Prøv å si til en sårbar 14-15-åring som strever med å sortere at det viktigste er ikke hvordan man ser ut og at det er viktigere å være sunn enn tynn. Prøv å fortell dem at det de leser på favorittbloggene sine ikke alltid er hele sannheten. Dette er ikke en hel haug ressurssvake unger uten foreldre som bryr seg, det er bare en håpløs kamp noen ganger.

Psykiater Finn Skårderud, som jobber med disse unge med store problemer med å sortere følelser, kropp og mat, forteller at han bruker enormt mye tid på å  "grave 14-15 år gamle jenter og noen gutter, ut av bloggosfæren". Videre forteller han at de knytter seg voldsomt opp til sine idealer og tror på alt bloggeren sier (og viser på bloggen).

Spiseforstyrrelser handler om kaotiske følelser som forsøkes håndtert med å få kontroll mat og kropp. Det er helt klart sårbare jenter og gutter som ender opp med sykdom, og ingen sier at kroppsbloggere har skylden for at sykdommen har oppstått, eller at de skal slutte med all form for blogging om trening og mat. 

Bakgrunnen for den såkalte Sunn Fornuft-plakaten er ikke å nekte bloggere enhver form for kommunikasjon om mat og trening. Bloggerne blir bare bedt om å kommunisere med fornuft, og forsøke å unngå elementer som beviselig trigger folk som er sårbare fra før. Spiseforstyrrelser og issues med kropp og utseende er et enormt problem, det er utrolig mange som sliter i en eller annen grad. Det er bare å lese litt på KG, så ser man jo at det bobler.

Personlig forstår jeg ikke at ikke alle godt leste bloggere uten å problematisere så fælt kan gi litt tilbake til trofaste lesere og beundrere, som har gjort det mulig for bloggerne å leve av bloggen sin. Noen ber dem å tenke seg om litt før de legger ut dagens inspirasjon, det er alt. Er det maktpåliggende for en blogger å oppgi størrelsen de bruker i en bukse? Hvorfor i all verden? Folk kjøper gjerne ikke klær uten å prøve dem først eller sjekke størrelsesguide i nettbutikkene. Hvorfor mange maser med størrelsen på bloggerens klær er for manges del fordi de føler det "inspirerende" å høre om bloggerens size zero. Noe å strekke seg etter.  Ikke fordi det har noen betydning rent praktisk. 

Jeg vet at ikke du @hoppetauet har kommet med påstander som tilsier behovet for denne lange teksten. Jeg mener heller ikke å debattere Sunn Fornuft-plakaten her i tråden, det finnes andre steder å gjøre det. Det er ikke kun ifm ansvaret til CBE.no dette er relevant. Jeg ble bare litt revet med mens jeg skrev.

Gjest eksiltronder
Skrevet

Synes det var veldig misvisende med "Chanel" klistret over bildene av skokolleksjonen.

Skrevet
18 minutter siden, eksiltronder skrev:

Synes det var veldig misvisende med "Chanel" klistret over bildene av skokolleksjonen.

Hæ?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...