Ultiva Skrevet 16. august 2016 Forfatter #26901 Skrevet 16. august 2016 6 minutter siden, hoppetauet skrev: Er mye enig. Jeg syns det er en mye bedre fremgangsmåte å lære barna våre kritisk tekning, og det å tørre å stå for egne meninger. Vi burde fokusere på hvordan oppdra barna våre for å redusere hvor mye de lar seg påvirke. Dette hjelper også på flere områder i livet; barna (og etterhvert ungdom og voksne) blir mer selvstendige og vil ikke like lett rote seg bort i den type problemer. Å prøve å herse med bloggere fikser ikke det underliggende problemet. Det blir som å sette på plaster på et brukket bein. Vi har en ny type teknologi og hverdag å forholde oss til, og vår oppdragelse og hva vi lærer barna våre må endres og tilpasses slik at de lettere overlever i den nye verdenen. Selvfølgelig er det aller viktigste å veilede barna våre til å være kritiske til hva de leser, og til å være bevisste på hva de selv deler i SoMe. Er det noe kritikerne i denne tråden er utstyrt med så er det vel nettopp evnen til å reflektere og å ikke ta alt de leser for god fisk. Men som jeg tidligere har skrevet i denne tråden så har cbe.no massiv påvirkningskraft. Ellers hadde de ikke tjent millioner av kroner hvert eneste år på å selge reklameplass og fronte produkter. 11
Gjest skjære Skrevet 16. august 2016 #26902 Skrevet 16. august 2016 2 minutter siden, Ultiva skrev: Selvfølgelig er det aller viktigste å veilede barna våre til å være kritiske til hva de leser, og til å være bevisste på hva de selv deler i SoMe. Er det noe kritikerne i denne tråden er utstyrt med så er det vel nettopp evnen til å reflektere og å ikke ta alt de leser for god fisk. Men som jeg tidligere har skrevet i denne tråden så har cbe.no massiv påvirkningskraft. Ellers hadde de ikke tjent millioner av kroner hvert eneste år på å selge reklameplass og fronte produkter. Men er de samme som skriver i denne tråden de samme som leser og lar seg påvirke? Dersom så, så vet jeg ikke om de er så motstandsdyktige som de liker å tro. Det er heller ikke normen, slik det virker for meg, å være kritisk og tenke selv. Om det hadde det, så hadde de aldri tjent så mye penger.
SusieDerkins Skrevet 16. august 2016 #26903 Skrevet 16. august 2016 Et øyeblikk siden, Ultiva skrev: Selvfølgelig er det aller viktigste å veilede barna våre til å være kritiske til hva de leser, og til å være bevisste på hva de selv deler i SoMe. Er det noe kritikerne i denne tråden er utstyrt med så er det vel nettopp evnen til å reflektere og å ikke ta alt de leser for god fisk. Men som jeg tidligere har skrevet i denne tråden så har cbe.no massiv påvirkningskraft. Ellers hadde de ikke tjent millioner av kroner hvert eneste år på å selge reklameplass og fronte produkter. hvis vi skal basere oss på at alle er gode veiledere for barna sine, så trenger vi kanskje ikke å bekymre oss for de som har reflekterte og ressurssterke foreldre. Disse foreldrene skal likevel ha overskudd og evne til å overdøve det massive presset ungdom møter utenfra, i en periode av livet der forskning viser at de orienterer seg mer etter sine jevnaldrende enn sine foreldre. Det var de ressurssterke. Men hvem skal veilede de andre? 16
Ultiva Skrevet 17. august 2016 Forfatter #26904 Skrevet 17. august 2016 7 timer siden, hoppetauet skrev: Men er de samme som skriver i denne tråden de samme som leser og lar seg påvirke? Dersom så, så vet jeg ikke om de er så motstandsdyktige som de liker å tro. Det er heller ikke normen, slik det virker for meg, å være kritisk og tenke selv. Om det hadde det, så hadde de aldri tjent så mye penger. 7 timer siden, Amafalathiel skrev: hvis vi skal basere oss på at alle er gode veiledere for barna sine, så trenger vi kanskje ikke å bekymre oss for de som har reflekterte og ressurssterke foreldre. Disse foreldrene skal likevel ha overskudd og evne til å overdøve det massive presset ungdom møter utenfra, i en periode av livet der forskning viser at de orienterer seg mer etter sine jevnaldrende enn sine foreldre. Det var de ressurssterke. Men hvem skal veilede de andre? Poenget med det andre avsnittet mitt er at vi påvirkes uansett. Vi kan veilede barna våre så godt vi kan til å stå imot press og påvirkning, vi kan selv la være å tro på alt vi leser i et kommersialisert og glanset bloggmagasin. Men selvfølgelig så påvirkes vi alle av den verdenen vi lever i. Og nettopp derfor må vi kreve at kommersielle, massive livsstilspåvirkere som cbe.no tar etisk ansvar for det de driver med. 7
Attami Skrevet 17. august 2016 #26905 Skrevet 17. august 2016 13 timer siden, Asti skrev: Kunne jo ha husket å merke på twitter da - https://twitter.com/Fotballfrue/status/765585071772278784?lang=no - siden daglig leder for Treasure lovte at de skulle skjerpe seg der. Tilføyelse: Sjekket noen få innlegg under, og annonsen for GetInspired mangler også merking: https://twitter.com/Fotballfrue/status/765266629211009024?lang=no Noen som har sjekket hvordan LKE merker sine twitterinnlegg for Cbe sine blogginnlegg? 2
Angstkvinnen Skrevet 17. august 2016 #26906 Skrevet 17. august 2016 Hun kan vel blogge og legge ut bilder på sosiale medier i de første 6 ukene, så lenge det ikke er annonser eller ad-links? Ikke vet jeg, mulig ikke nav engang vet hvordan dette skal løses. 2
Emilie112 Skrevet 17. august 2016 #26907 Skrevet 17. august 2016 om man velger å benytte seg av penger fra nav i fødselspermisjon må man starte med permisjon tre uker før termindato. Så da sier vel svaret seg selv, ingen fødselspermisjon for frua. Om hun da følger regelverket.. 1
Cavatina Skrevet 17. august 2016 #26908 Skrevet 17. august 2016 (endret) 3 timer siden, Attami skrev: Noen som har sjekket hvordan LKE merker sine twitterinnlegg for Cbe sine blogginnlegg? Har ikke sjekket Twitter, men på Insta merker daglig leder for Treasures verken DW-klokker (figurerer hyppig), innlegg for CBE, eller sko-, is- og veskekampanjer. Tilføyelse: Dette kan dokumenteres. Endret 17. august 2016 av Cornucopia 9
Inocybe Skrevet 17. august 2016 #26909 Skrevet 17. august 2016 8 minutter siden, Emilie112 skrev: om man velger å benytte seg av penger fra nav i fødselspermisjon må man starte med permisjon tre uker før termindato. Så da sier vel svaret seg selv, ingen fødselspermisjon for frua. Om hun da følger regelverket.. Det tror jeg ikke er korrekt. Man kan velge om man ønsker å jobbe de siste 3 ukene før termin eller ikke. Men man kan ikke både jobbe og motta foreldrepenger, så man må si fra seg foreldrepengene for den perioden om man velger å jobbe. Hva reglene sier om jobbing i de første 6 ukene etter fødsel syns jeg er mer uklart. Slik jeg tolker reglene er det ikke lov. 1
Inocybe Skrevet 17. august 2016 #26910 Skrevet 17. august 2016 1 time siden, Angstkvinnen skrev: Hun kan vel blogge og legge ut bilder på sosiale medier i de første 6 ukene, så lenge det ikke er annonser eller ad-links? Ikke vet jeg, mulig ikke nav engang vet hvordan dette skal løses. Jeg tolker reglene som nei det kan hun ikke. Blogging er jobben hennes og det inkluderer bilder og tekster på blogg og SoMe. Det eneste hun kan gjøre er å ta private familiebilder som ikke skal offentliggjøres og ellers la en eventuell vikar holde skipet flytende de første 6 ukene. Mener nå jeg. Men jeg tror du er inne på noe. Nav vet ikke helt hvordan de skal takle bloggere så da gjør de ikke noe. For ingen er jo så gode til å spille jeg-er-bare-en-ung-kvinne-som-legger-ut-litt-tanker-på-dagboken-min-kortet som rosabloggere. Når det altså passer dem selv. Ellers er de professjonelle forretningskvinner som jobber mer enn vanlig uke. Og der havnet vi tilbake til problemstillingen om hvor grensen går for når rosabloggeren er privat og når hun er profesjonell. 15
Emilie112 Skrevet 17. august 2016 #26911 Skrevet 17. august 2016 38 minutter siden, Inocybe skrev: Det tror jeg ikke er korrekt. Man kan velge om man ønsker å jobbe de siste 3 ukene før termin eller ikke. Men man kan ikke både jobbe og motta foreldrepenger, så man må si fra seg foreldrepengene for den perioden om man velger å jobbe. Hva reglene sier om jobbing i de første 6 ukene etter fødsel syns jeg er mer uklart. Slik jeg tolker reglene er det ikke lov. Nei, jeg tenke litt for raskt. Men disse tre ukene forsvinner. Du kan ikke ta de etter fødselen, men det er jo greit nok. 3
Inocybe Skrevet 17. august 2016 #26912 Skrevet 17. august 2016 4 minutter siden, Emilie112 skrev: Nei, jeg tenke litt for raskt. Men disse tre ukene forsvinner. Du kan ikke ta de etter fødselen, men det er jo greit nok. Da er vi enige 2
SusieDerkins Skrevet 17. august 2016 #26913 Skrevet 17. august 2016 (endret) 1 time siden, Angstkvinnen skrev: Hun kan vel blogge og legge ut bilder på sosiale medier i de første 6 ukene, så lenge det ikke er annonser eller ad-links? Ikke vet jeg, mulig ikke nav engang vet hvordan dette skal løses. men alt hun gjør på den bloggen og på instagram er jobb. Selv om det ikke er reklame på et spesifikt innlegg, så er det reklameløse innlegget likevel en del av det produktet hun selger til annonsørene. Hun må ha mange hverdagsinnlegg uten reklame for å bygge opp en lesermasse, for å få klikk, for å skape innhold - kort sagt for å produsere et salgbart produkt. Så lenge hun er profesjonell blogger så må alt hun publiserer på den bloggen være jobb tenker jeg. Og for å være helt tydelig: Det hun selger til annonsørene er lesere og klikk. Hvis hun poster post partumbilder og babybilder for å generere klikk, så er det jobb. Endret 17. august 2016 av Amafalathiel 6
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 17. august 2016 #26914 Skrevet 17. august 2016 11 timer siden, hoppetauet skrev: Er mye enig. Jeg syns det er en mye bedre fremgangsmåte å lære barna våre kritisk tekning, og det å tørre å stå for egne meninger. Vi burde fokusere på hvordan oppdra barna våre for å redusere hvor mye de lar seg påvirke. Dette hjelper også på flere områder i livet; barna (og etterhvert ungdom og voksne) blir mer selvstendige og vil ikke like lett rote seg bort i den type problemer. Å prøve å herse med bloggere fikser ikke det underliggende problemet. Det blir som å sette på plaster på et brukket bein. Vi har en ny type teknologi og hverdag å forholde oss til, og vår oppdragelse og hva vi lærer barna våre må endres og tilpasses slik at de lettere overlever i den nye verdenen. Det er ikke bare barn som kan bli påvirket av kroppspress på blogger. Også voksne og ungdom kan bli sittende med følelsen av at de ikke er gode nok, eller de kan utvikle spiseforstyrrelser. Ikke av blogger, men av andre underliggende problemer. Men når spiseforstyrrelsen herjer, eller når man er på nippet til å utvikle en spiseforstyrrelse, så er det ikke så lett å tenke kritisk eller hva som er best å holde seg unna. Da fungerer gjerne bilder av små porsjoner og bare mager som vann på mølla. Om intensjonen fra bloggerens side er aldri så god, så kan resultatet bli at disse bildene og skriveriene om mat og trening er med på å holde noen fast i spiseforstyrrelsens klør. Jeg synes altså ikke at man skal legge skylden over på bloggerne for at noen utvikler spiseforstyrrelser, og man må så klart sette igang andre tiltak enn å bare "herse med" bloggere, men jeg tror blogger som CBE sin kan forsterke noe som allerede er i gang eller pirke borti en sårbarhet som den som leser gjerne ikke engang visste var der. Nå hadde CBE en gylden mulighet til å sende ut er signal om at hun ville være en motvekt til dette ved å signere plakaten. Jeg kan forstå at hun var redd for å bli fulgt nøye med og kritisert for om hun f.eks tok bilder som spilte på kropp, men jeg tenker at ved å bruke dette som argument for å ikke signere, så gir hun kritikerne unødvendig stor makt. Hun kunne ha tatt diskusjonene når de kom, eller hun kunne ha valgt å ikke svare. Hun kunne ha stått i det. Nå får hun jo kritikk uansett fordi hun ikke signerer plakaten, og jeg regner med at folk fortsatt vil reagere på kroppsfokuset på bloggen, enten hun signerer plakaten eller ei. I tillegg forstår jeg ikke helt dette med å oppgi klesstørrelse. Synes det holder lenge å oppgi om klærne er store, små eller normale i størrelsen.
Tonio Skrevet 17. august 2016 #26915 Skrevet 17. august 2016 2 timer siden, Angstkvinnen skrev: Hun kan vel blogge og legge ut bilder på sosiale medier i de første 6 ukene, så lenge det ikke er annonser eller ad-links? Ikke vet jeg, mulig ikke nav engang vet hvordan dette skal løses. Sånn gjorde Sophie Elise det da hun var sykmeldt. Ingen/mindre reklame. Jeg kan huske feil, og jeg har ikke link til hvor hun skrev det. Men det er sånn jeg husker det. Så vil tro det går.
Gjest skjære Skrevet 17. august 2016 #26916 Skrevet 17. august 2016 4 timer siden, Ultiva skrev: Poenget med det andre avsnittet mitt er at vi påvirkes uansett. Vi kan veilede barna våre så godt vi kan til å stå imot press og påvirkning, vi kan selv la være å tro på alt vi leser i et kommersialisert og glanset bloggmagasin. Men selvfølgelig så påvirkes vi alle av den verdenen vi lever i. Og nettopp derfor må vi kreve at kommersielle, massive livsstilspåvirkere som cbe.no tar etisk ansvar for det de driver med. Jeg er uenig. Jeg gikk selv fra å være en veldig usikker tenåring til å lære meg selv til å se verden med nye kritiske øyne. Jeg blir ikke påvirket av skjønnhetspress eller slankehysteri i det hele tatt. Og det til tross for at jeg er en mindre vakker kvinne med utslett i ansiktet. Jeg kan allikevel gå ute blant folk usminket og uten å bry meg om hvordan jeg ser ut. Jeg kan fortsatt fortelle meg selv at utseende er ok, og at det ikke er noe jeg trenger å stresse over. Dersom noen er såpass påvirkelige, så er det ikke så mye vi kan gjøre for å hjelpe dem. Vi kan ikke kontrollere andre lands bloggerier og internettaktiviteter, så de kan like gjerne bli påvirket av dem. Å lage stor sak ut av bloggere sin påvirkningskraft forteller bare andre at man faktisk skal ta bloggere osv seriøst. Vi forteller dem indirekte at de er viktige. Noe som forsterker den makten de allerede har. Det er det samme når det er "kampanjer" med naturlige kropper. Man prøver å gi støtte til flere ulike kroppstyper, men det eneste man gjør er å minne andre mennesker på at kropp er viktig og noe man burde fokusere på. Jeg vet for øvrig ikke hva cbe.no er en gang, så lite interessert er jeg i den type ting, så lite lar jeg meg påvirke. Det er veldig mulig
Inocybe Skrevet 17. august 2016 #26917 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, Tonio skrev: Sånn gjorde Sophie Elise det da hun var sykmeldt. Ingen/mindre reklame. Jeg kan huske feil, og jeg har ikke link til hvor hun skrev det. Men det er sånn jeg husker det. Så vil tro det går. Det er heller ikke lov å jobbe under (100%) sykemelding. Det et trygdebedrageri. At hun ikke har fått represalier for det er ikke det samme som at det hun gjorde var lov. Kanskje SE var delvist sykemeldt? Da kan hun blogge innen for den rammen sykemeldingen hennes gir. 2
pøbelsara Skrevet 17. august 2016 #26918 Skrevet 17. august 2016 4 minutter siden, hoppetauet skrev: Jeg er uenig. Jeg gikk selv fra å være en veldig usikker tenåring til å lære meg selv til å se verden med nye kritiske øyne. Jeg blir ikke påvirket av skjønnhetspress eller slankehysteri i det hele tatt. Og det til tross for at jeg er en mindre vakker kvinne med utslett i ansiktet. Jeg kan allikevel gå ute blant folk usminket og uten å bry meg om hvordan jeg ser ut. Jeg kan fortsatt fortelle meg selv at utseende er ok, og at det ikke er noe jeg trenger å stresse over. Dersom noen er såpass påvirkelige, så er det ikke så mye vi kan gjøre for å hjelpe dem. Vi kan ikke kontrollere andre lands bloggerier og internettaktiviteter, så de kan like gjerne bli påvirket av dem. Å lage stor sak ut av bloggere sin påvirkningskraft forteller bare andre at man faktisk skal ta bloggere osv seriøst. Vi forteller dem indirekte at de er viktige. Noe som forsterker den makten de allerede har. Det er det samme når det er "kampanjer" med naturlige kropper. Man prøver å gi støtte til flere ulike kroppstyper, men det eneste man gjør er å minne andre mennesker på at kropp er viktig og noe man burde fokusere på. Jeg vet for øvrig ikke hva cbe.no er en gang, så lite interessert er jeg i den type ting, så lite lar jeg meg påvirke. Det er veldig mulig Men selv om du ikke lar deg påvirke, betyr ikke det at alle andre er like lite mottakelige som deg. Det er en årsak til at man har lovreguleringer av reklame og marekdsføring - man VET at folk lar seg påvirke. 14
monty Skrevet 17. august 2016 #26919 Skrevet 17. august 2016 1 time siden, Inocybe skrev: Det tror jeg ikke er korrekt. Man kan velge om man ønsker å jobbe de siste 3 ukene før termin eller ikke. Men man kan ikke både jobbe og motta foreldrepenger, så man må si fra seg foreldrepengene for den perioden om man velger å jobbe. Hva reglene sier om jobbing i de første 6 ukene etter fødsel syns jeg er mer uklart. Slik jeg tolker reglene er det ikke lov. Jeg mener at det ikke er lov å jobbe de første 6 ukene etter fødsel, dersom man er arbeidstaker. Slik jeg har lest om dette tidligere, så skal man egentlig meldes ut av arbeidstaker-registeret for de 6 ukene man er i fødselspermisjon. Lover forandres jo stadig, så jeg er ikke sikker på hva som gjelder p.d.d. Bedriften Treasure AS har forhåpentligvis satt seg inn i reglene...
Ultiva Skrevet 17. august 2016 Forfatter #26920 Skrevet 17. august 2016 16 minutter siden, hoppetauet skrev: Jeg er uenig. Jeg gikk selv fra å være en veldig usikker tenåring til å lære meg selv til å se verden med nye kritiske øyne. Jeg blir ikke påvirket av skjønnhetspress eller slankehysteri i det hele tatt. Og det til tross for at jeg er en mindre vakker kvinne med utslett i ansiktet. Jeg kan allikevel gå ute blant folk usminket og uten å bry meg om hvordan jeg ser ut. Jeg kan fortsatt fortelle meg selv at utseende er ok, og at det ikke er noe jeg trenger å stresse over. Dersom noen er såpass påvirkelige, så er det ikke så mye vi kan gjøre for å hjelpe dem. Vi kan ikke kontrollere andre lands bloggerier og internettaktiviteter, så de kan like gjerne bli påvirket av dem. Å lage stor sak ut av bloggere sin påvirkningskraft forteller bare andre at man faktisk skal ta bloggere osv seriøst. Vi forteller dem indirekte at de er viktige. Noe som forsterker den makten de allerede har. Det er det samme når det er "kampanjer" med naturlige kropper. Man prøver å gi støtte til flere ulike kroppstyper, men det eneste man gjør er å minne andre mennesker på at kropp er viktig og noe man burde fokusere på. Jeg vet for øvrig ikke hva cbe.no er en gang, så lite interessert er jeg i den type ting, så lite lar jeg meg påvirke. Det er veldig mulig Selvfølgelig skal man stille kommersielle bloggfirmaer til etisk ansvar for hva de formidler. De selger reklameplass for flere millioner kroner hvert år via sitt glansede narrativ, så selvfølgelig har de enorm påvirkningskraft. 15
Fremhevede innlegg