Shopgirl2014 Skrevet 5. august 2016 #26601 Skrevet 5. august 2016 17 minutter siden, Francis skrev: @Shopgirl2014 Det har du veldig rett i. Vet ikke om de har svart, heller. Angående designer-tittelen: Ja, jeg mener det er kurant å diskutere dette i forbindelse med akkurat CBE.no og deres forretningsdrift. Klart at å kunne smelle på skodesigner på CV-en øker troverdigheten (blant vanlige lesere) med hensyn til å kunne selge dem alle slags sko. "Klart CBE vet at disse skoene er gode, hun er skodesigner." Alt handler om troverdighet og den fiksjonen de bygger rundt firmaet sitt. 6 minutter siden, Capri skrev: Hva hun kaller seg og ikke, er ikke poenget. Poenget er hva hun har bidratt med. Blogger er heller ingen beskyttet tittel, men man bør jo helst blogge hvis man hevder at man er det. Det folk tviler på (for å si det mildt) med god grunn, er altså om hennes kreative bidrag er så stort og avgjørende for skokolleksjonen at hun kan si at det er hun som har skapt den. Forøvrig kvesser ikke jeg flere høgafler enn du gjør, kanskje tvert i mot. Jeg deltar rett og slett i en prinsipiell debatt som jeg synes er interessant. Som du påpeker, vet vi ikke hvordan dette har foregått - det er jo rart at en designer som CBE ikke lett som bare det, kan forklare hvordan hun jobber med design av sko? Lager hun f.eks skoskisser ved kjøkkenbordet på Siljan eller bruker hun CAD/CAM-utstyret til Bianco? Men har hun omtalt seg selv designer (eller skodesigner) da?
Gjest Cement Skrevet 5. august 2016 #26602 Skrevet 5. august 2016 @Shopgirl2014 Du må gjerne vri og vende på dette, men det endel brukere her legger til grunn er at LKE hevder at hans kone har designet kolleksjonen. Korriger meg hvis jeg tar feil.
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26603 Skrevet 5. august 2016 Du trenger ikke "følge godt med" for å finne headingen på Twitter. 🙃 12
Gjest Bergensia Skrevet 5. august 2016 #26604 Skrevet 5. august 2016 (endret) LKE svarer at hun "nødvendigvis ikke går rundt å husker hælhøyden på alle skoene hun har designet" https://instagram.com/p/BImV3s1BTmU/ og elsk på kommentaren som kom under LKEs svar!👍🏻 Endret 5. august 2016 av Bergensia
loffen Skrevet 5. august 2016 #26605 Skrevet 5. august 2016 Designer my ass.. Dette bare føyer seg inn i rekken av bløff. What's new. 18
Pinkee Skrevet 5. august 2016 #26606 Skrevet 5. august 2016 37 minutter siden, Francis skrev: @Shopgirl2014 Det har du veldig rett i. Vet ikke om de har svart, heller. Angående designer-tittelen: Ja, jeg mener det er kurant å diskutere dette i forbindelse med akkurat CBE.no og deres forretningsdrift. Klart at å kunne smelle på skodesigner på CV-en øker troverdigheten (blant vanlige lesere) med hensyn til å kunne selge dem alle slags sko. "Klart CBE vet at disse skoene er gode, hun er skodesigner." Alt handler om troverdighet og den fiksjonen de bygger rundt firmaet sitt. Ja, du har antagelig rett i at dette med designer, er for å øke troverdigheten til bloggen når det kommer til anbefaling av sko bla. En skodesigner bør ha mer peiling på sko, enn en tilfeldig dame i Siljan. Men, hvordan kan Bianco godta at cbe.no hevder at frontfiguren deres har fått lov å designe sko for de? I alle fall for meg, så er det utenkelig å kjøpe et par sko som er designet av en uutdannet, tilfeldig kvinne, uten peiling på design til føtter, eller annen design. Så det Bianco har av positivt omdømme vil vel skades av at det blir påstått at de har tillatt dette her? Ingen seriøs bedrift hanker jo inn en random dame til å designe skoene deres! 12
BlendaSensitive Skrevet 5. august 2016 #26607 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, Pinkee skrev: Ja, du har antagelig rett i at dette med designer, er for å øke troverdigheten til bloggen når det kommer til anbefaling av sko bla. En skodesigner bør ha mer peiling på sko, enn en tilfeldig dame i Siljan. Men, hvordan kan Bianco godta at cbe.no hevder at frontfiguren deres har fått lov å designe sko for de? I alle fall for meg, så er det utenkelig å kjøpe et par sko som er designet av en uutdannet, tilfeldig kvinne, uten peiling på design til føtter, eller annen design. Så det Bianco har av positivt omdømme vil vel skades av at det blir påstått at de har tillatt dette her? Ingen seriøs bedrift hanker jo inn en random dame til å designe skoene deres! DET var jaggu ettt godt spørsmål! PÅ insta har heller ikke bianco selv svart i særlig grad på spørsmålene. Men mannen til designeren svarer. 21
¤flicka¤ Skrevet 5. august 2016 #26608 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, Pinkee skrev: Ingen seriøs bedrift hanker jo inn en random dame til å designe skoene deres! Men hvis de gjør det, kan jeg få lov å være designer neste gang? Så kan jeg lage skoene jeg alltid leter etter, men aldri finner 4
mamsi Skrevet 5. august 2016 #26609 Skrevet 5. august 2016 (endret) 37 minutter siden, BlendaSensitive skrev: DET var jaggu ettt godt spørsmål! PÅ insta har heller ikke bianco selv svart i særlig grad på spørsmålene. Men mannen til designeren svarer. Håper Bianco vil svare også. For alt jeg vet kan det jo hende CBE virkelig har designet, men dersom hun ikke har det er det rart at de vil la insta-diskusjonen stå slik. Bianco har frynsete rykte fra før og de burde nok tenke på hvorvidt slike uttalelser fra daglig leder i firmaet de samarbeider med svekker eller styrker omdømmet (til Bianco). Det forundrer meg at mange bedrifter (i dett tilfellet både bianco og CBE.no) fortsetter å gjøre ting på "gamlemåten", også etter at metoden (den parasosiale interaksjonen) er avslørt som markedsstrategi. Oppdatert: ser nå at bianco for tre dager siden svarte (på IG) at det var CBE som hadde designet. Da kunne det jo ha vært spennende å høre hva som skal til for at man skal stå som "hoved-designer". Endret 5. august 2016 av mamsi 6
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26610 Skrevet 5. august 2016 (endret) Trine Kjær, dansk toppblogger og IT-jente snakker om sin kolleksjon med Bianco: http://envelope.no/article/Trine-Kjær-about-her-new-shoe-love?q=bianco Også om prosessen! Endret 5. august 2016 av Francis 6
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26611 Skrevet 5. august 2016 I mens, på IG, skriver daglig leder at det dessverre ikke er alt de ønsker å dele. 😂 og litt 20
Gjest Bergensia Skrevet 5. august 2016 #26612 Skrevet 5. august 2016 3 minutter siden, Francis skrev: I mens, på IG, skriver daglig leder at det dessverre ikke er alt de ønsker å dele. 😂 og litt Det var da en usedvanlig pusete LKE som svarer, ikke noe hint til KG-damer eller fornærmelser😉👏🏻
skruf Skrevet 5. august 2016 #26613 Skrevet 5. august 2016 Litt spesielt at hun aldri klarer å svare for seg selv, men sender mannen i bresjen. 22
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26614 Skrevet 5. august 2016 Og siden han fjernet det. https://imgur.com/a/DlAV1 11
CoolSistah Skrevet 5. august 2016 #26615 Skrevet 5. august 2016 6 timer siden, BlendaSensitive skrev: Jeg vil påstå at siden jeg faktisk ikke designet skapene, men renovert de, så har jeg ikke designet et kjøkken. Mye var jo der fra før. Men jeg har ikke selv renovert det - det gjorde snekkerne og maleren. Jeg har muligens designet visse detaljer. Med egne skisser og tegninger, ulike mål i høyde, bredde, lengde, moodboard og instruksjonstegninger. Ellers klart, jeg valgte farger (nsc koder), og alle andre detaljer, gjorde både helhetsskisser og tegninger, samt detaljskisser for å vise hvordan det skulle bli. Men renovert kjøkken har jeg fortsatt ikke. Hvilket var mitt poeng til shopgirl. -------------------------- Det er ikke noe feil det cbe har gjort, men kan man ikke bare være ærlig? At man har fått æren av å være med på å delta i en designprosess, fått lov å være med å påvirke farge og materiale? DET er jo noe helt annet enn å påstå man har designet en sko - som for de fleste er å designe hele skoen, med mål av fotbedd, valv, legg, ankel, tær, hvilken grad skal hælen ha, størrelse på hæl og såle etc. Det går på troverdighethen, når man påstår at man har gjort noe man ikke har. Lyge skulle jeg sagt til mine barn. Men vi er tydeligvis i en tidsalder der alle fortier og dekker over sannheten av seg selv, Ivana Trump sa hun hadde utdannelse hun ikke har, en fremstående tysk politiker det samme. Å være seg selv er tydligvis ikke godt nok. Lenker om ulike designprosesser - en designprosess er en lang prosess, fra små enkle skisser og moodboards til ferdige skisser og produksjonsinstruksjoner. Å velge farge, gjør jo alle i butikken selv. Skal jeg velge de røde eller hvite skoene? Om designprosess: http://www.svid.se/sv/Designprojektguiden/Om-design/Designprocessen/ http://ndla.no/nb/node/22896 Skodesign: http://www.shoedesign.co.uk/design Folk sier jo som regel "vi har renovert kjøkkenet" eller "vi har pusset opp stua". Ikke "vi har leid inn folk som har pusset opp/renovert..." Men med tanke på at hun driver en stor blogg som når ut til mange burde hun kanskje formulere seg mer presist enn naboen som har pusset opp. Hun kunne sagt "Jeg har vært så heldig å få ta del i designprosessen..." , og i mine ører gir det omtrent samme inntrykk som "jeg har designet", tiltross for at det ene kan være løgn og det andre sannhet. 5
Gjest Cement Skrevet 5. august 2016 #26616 Skrevet 5. august 2016 14 minutter siden, Francis skrev: Trine Kjær, dansk toppblogger og IT-jente snakker om sin kolleksjon med Bianco: http://envelope.no/article/Trine-Kjær-about-her-new-shoe-love?q=bianco Også om prosessen! Interessant! Spesielt interessant om mood boardet hennes inneholdt bilder av sko hun ønsket å kopiere. Jeg understreker på det sterkeste at jeg ikke kjenner kolleksjonen hennes, ikke beskylder henne for å plagiere og heller ikke orker jeg å bruke tid på å lete fram bilder av hennes sko for å se om de har verkshøyde eller er en replika av kjente designerbrands, slik skoene til Bianco ofte er. Å ta trendene fra catwalken og gjøre dem tilgjengelig for alle, er jo forretningskonseptet. https://www.facebook.com/Bianco-Oslo-City-273986669319379/info/?entry_point=page_nav_about_item&tab=overview (Sitat: Fra catwalk til gateplan – Bianco Footwear tar trendene fra catwalken og gjør dem tilgjengelige for alle. Kunst, musikk, street fashion og undergrundskulturer inspirerer fashiondesignere som gjør om ideene til haute couture og prët-a-porter. Bianco tar trendene fra catwalken og viser hva som er hot på den internasjonale fashionscenen nå.)
Keaton Skrevet 5. august 2016 #26617 Skrevet 5. august 2016 (endret) https://imgur.com/a/TYeUA Daglig leder svarer at det nok ikke er vanlig å dele slikt. Vel, les om den danske bloggeren jeg lenket til, det er jo ikke akkurat statshemmeligheter hun betror seg om. Endret 5. august 2016 av Francis 16
Ultiva Skrevet 5. august 2016 Forfatter #26618 Skrevet 5. august 2016 (endret) Jeg kan ikke fatte at en slik strålende mulighet går cbe.no hus forbi. For en selvutnevnt fashionblogger så må det da være gull for kredibiliteten å skrive egne innlegg om skokolleksjonen som hun påstår å ha designet. Det hadde vært en kjærkommen avveksling fra alle kaffekoppene, eksponeringen av familiens yngste og den evinnelige tredemøllen. Og det ble for dumt av daglig leder å skrive at "det er ikke alt som vi ønsker å dele". https://imgur.com/a/DlAV1 Og det skjønte han tydeligvis selv, siden han slettet svaret og byttet det ut med et annet. https://imgur.com/a/TYeUA Men det henger jo likevel ikke på greip; "kan ikke tenke meg at det er normalt å dele den type ting"? Bedriften har jo velvillig informert både om parets favorittstillinger i sengen (i intervjuet på Vanessa Rudjords blogg) pluss at familiens yngste er en av bloggens største eksponerings"varer". Lesere har også blitt informert i månedsvis om hvor ofte CBE er på do og tisser. Bestemors bursdag delte de også. Det sier seg derfor selv at bedriften deler ekstremt mye mer enn hva de aller fleste andre her til lands hadde vært komfortable med. Jeg står derfor på mittt; at "designerrollen" CBE har hatt har handlet om å peke og velge ut allerede eksisterende skomodeller, og at hun har fått mene noe om fargevalget. Og at hun muligens selv har drodlet frem denne tynne "historien" rundt kolleksjonen. Endret 5. august 2016 av Ultiva 21
Populært innlegg kisskissbangbang Skrevet 5. august 2016 Populært innlegg #26619 Skrevet 5. august 2016 "Det er ikke alt vi ønsker å dele." Altså.... Barn? Klart! Begravelser? Klart! Fødsel? Klart! Bestemors bursdagsfeiring? Klart! Designprossessen når navnet selges for å måke penger ut av leserene? Janei, der setter vi grensa. Seriøst. Det sirkuset der altså 82
Fremhevede innlegg