Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med "innrømmelsen" i kommentarfeltet så synes jeg det et på tide at FO tar en titt på bloggen igjen. 

Vil også få gjenta et tidligere innlegg jeg skrev hvor jeg synes CBE.no i sin helhet er så kommersiell at den burde merkes i sin helhet. Det er en annonse/reklameblogg. Det finnes ikke noe "ekte" eller "privat" igjen.

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Gjest Keikolina
Skrevet

Troverdigheten hos leserne ja. Ja, mange er ikke så kresne på det tydeligvis. Er dette "Donald Duck", lesere? Husker faktisk så langt tilbake som 1.klasse, og det var rundt førsten av 90-tallet ( så dette henger lengre tilbake enn de klassiske villa paprika leserne som ikke husker lengre tilbake enn under ett døgn), der ble vi oppfordret til å lese noe annet enn Donald blader hvor man bare for enkelhetens skyld bare tolket bildene i bladet. Er dette personer som ikke fikk med seg dette viktige budskapet av å tolke ord istedenfor bilder? Nei, jeg tror disse sov i denne timen. 

Skrevet

Tråden er ryddet for sitat hentet fra blogg, brukerdebatt, innlegg som omhandler barn og spekulasjoner.

- Pavilion, mod

Skrevet

De eier virkelig ikke skam, men det har de jo bevist gang på gang.

Ingenting omtales gratis på den bloggen 

• Liker 9
Gjest Bergensia
Skrevet

Siste IG-bilde er ikke merket, veske fra egen kolleksjon.

Ferie/gravid/gråsone-hjerne?:a034:

Gjest Varma
Skrevet

Nå som det har kommet frem at det ikke er ferie, mener sponset jobb. Merker de innleggene som reklame? 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

- Pavilion, mod

Skrevet (endret)

23 timer siden, Amafalathiel skrev:

Her er dokumentasjon med fruas egne ord - fra det famøse brevet til Cappelen:

https://web.archive.org/web/20110210220623/http://e24.no/media/bloggkjendis-ville-ta-betalt-for-bokomtale/3908968

Denne saken er fra 2010, ting endrer seg ofte på seks år......    Og hvorfor kaller du det for det "famøse brevet"?  Ettersom det er reklame bloggerne lever av så var vel dette en kurant forespørsel?  Cappelen ville ikke samarbeide med bloggere, men det fantes allerede da andre forlag som inngikk slike samarbeid.  

Ryddet for sitat til slettet innlegg.

- pavilion, mod

Endret av Pavilion
  • Liker 4
Skrevet
42 minutter siden, Varma skrev:

Nå som det har kommet frem at det ikke er ferie, mener sponset jobb. Merker de innleggene som reklame? 

Nei, de gjør ikke det, og de har hel ikke innrømmet at de et sponset heller, de bare hevder ar hovedmålet med turen/jobbturen/ferien er å skrive om hotellkjeden. Men de sier at de betaler alt selv. Og at de bruker sin etterlengtede ferie på å skrive en vurdering av tre grecotel på Kreta. uten betaling. Forstå det den som vil. :vetikke: 

• Liker 17
Skrevet

lesertallene fortsetter å falle, så da kan vi slå fast at det var bortkastede penger og bortkastet ferielykke å bruke ferien på å gjøre en gratisjobb for en luksuskjede.

Mulig jeg er i overkant kritisk her, men hvis man først skal donere reklame som er verd 700 000 (hvis SunTzus beregninger stemmer) - ville det ikke vært naturlig å velge et ørlite mer verdig formål?

Jeg mener, Blindeforbundet måtte betale for spalteplass hos CBE (og det er greitt - det måtte de gjort i andre medier og) - mens en kjede med luksushoteller får 14 gratisinnlegg!!! uten å be om det engang!!

tenk hva Redd Barna eller SOS Barnebyer kunne fått igjen for tilsvarende gratisreklame hos Norges største blogger, som har fokus på barneting!?

• Liker 28
Skrevet

Jeg venter bare på siste innlegg, der rabattkoden for et opphold på et av Grecotels hoteller generøst deles med leserne.

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, Jenki skrev:

Denne saken er fra 2010, ting endrer seg ofte på seks år......    Og hvorfor kaller du det for det "famøse brevet"?  Ettersom det er reklame bloggerne lever av så var vel dette en kurant forespørsel?  Cappelen ville ikke samarbeide med bloggere, men det fantes allerede da andre forlag som inngikk slike samarbeid.  

Hvis du leser saken, så sier jo forlaget at de ikke ønsket å betale for redaksjonell omtale. Det er viktig å skjønne forskjellen på redaksjonell omtale og betalt omtale hvis man skal skjønne debatten om bloggere og skjult reklame. Det er selvsagt helt lovlig å leve av å selge reklame/drive markedsføring i Norge. Det er ikke lov å drive skjult reklame, altså å omtale noe man har fått betalt for, enten i penger, i tjenester eller i rabatter uten å oppgi at man har har fått en vare/tjeneste/penger av den som vil selge noe. Dette er på en måte sakens kjerne. Og starten på fokuset på bloggere som markedsførere begynte med den saken med fotballfrue og forlaget. 

• Liker 16
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Jenki skrev:

i den grad denne bloggen har endret seg på seks år, er det ved å bli mer kommersiell og mer preget av reklame. Lesertallene har blitt vesentlig høyere (selv om de nå er på vei ned igjen til 2010-nivået). Dermed er det helt ulogisk å anta at den vil levere noe gratis idag, når den ikke ville det i 2010.

Jeg kaller det "det famøse brevet" som en referanse til at det ble oppstyr omkring det, og at CBE skrev på bloggen at saken ødela bryllupsreisen hennes og hun lå i fosterstilling og gråt. Uansett fremkommer det jo ganske tydelig av artikkelen at det er forskjell på en business proposal som blir avvist, og det å foreslå betaling for en bokanmeldelse. Det siste er da ikke ok for Cappelen (og kudos til dem for det standpunktet!), og derfor ble det en sak av det.

Edit: Viser også til det @pøbelsarasier rett over her som er spot on om sakens kjerne!

Endret av Amafalathiel
  • Liker 13
Skrevet
15 timer siden, Francis skrev:

Hvis hovedformålet er å anmelde hotellene, vil det jo si at de får betalt for det, kan det forstås på annen måte? Hovedformålet er ikke ferie. 

Det er ikke sikkert de får betalt for det- kanskje de har en forventning om at dersom de skriver om det nå så kan de få liknende opphold gratis senere? At det er en slags investering i fremtidige sponsede luksusferier. Det jeg stusser på i så tilfelle er at leserskaren til fruen vel er mer i segmentet til Sunwing (som har sponset dem tidligere) enn luksushotell til mange tusen kroner natta. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Cornucopia skrev:

Jeg venter bare på siste innlegg, der rabattkoden for et opphold på et av Grecotels hoteller generøst deles med leserne.

30% rabatt om de bestiller til eksakte datoer og skriver CAROLINE16 i rabattfeltet? 😁

• Liker 7
Gjest Bergensia
Skrevet
1 time siden, Cornucopia skrev:

Og jeg venter på innlegget hvor KG-kjerringene får skylden for å ødelegge "ferien" fordi vi ikke helt kjøper at dette ikke er sponset/reklame.

Greit at man har romslig økonomi men gurimalla, hotell til 9000 kr natta burde nesten kvalifisere til deltakelse i Lukusfellen😉

Skrevet
10 minutter siden, Bergensia skrev:

Og jeg venter på innlegget hvor KG-kjerringene får skylden for å ødelegge "ferien" fordi vi ikke helt kjøper at dette ikke er sponset/reklame.

Greit at man har romslig økonomi men gurimalla, hotell til 9000 kr natta burde nesten kvalifisere til deltakelse i Lukusfellen😉

For å betale 9000 kr. per natt hadde ikke jeg giddet å i tillegg blogge daglige vurderinger av hotellfaciliteter. Skulle jeg som blogger gjort det, ville jeg forlangt lønn for innsatsen av å gjøre jobben min under egen ferie.

• Liker 14
Gjest CecilieX
Skrevet
8 timer siden, Jenki skrev:

I tilegg til det @pøbelsara svarer deg vil jeg tilføye at i begrepe "famøse" også ligger en diskusjon om hva som er forskjellen på en bokomtale og reklame. Jeg finner det famøst at CBE tilbød seg å skrive bokomtale.... Når jeg leser bokomtaler så forventer jeg en uhildet vurdering av boka, slik som redaksjoner i ulike medier gir. Betalte innlegg fra CBE er langt fra uhildet, og det er det som gjør at troverdigheten hennes er så lav når det kommer til anbefalinger. Ingen firmaer betaler bloggere for at de skal skrive en negativ vurdering, så i det øyeblikk penger skifter hender så vet vi jo at de er betalt for å si noe positivt. Nå må folk slutte å være naive!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...