Attami Skrevet 16. mai 2016 #25321 Skrevet 16. mai 2016 Er det lov å vise ølflaske (Corona entra) med lesbar etikett på bloggen. Så bilde på bloggen i innlegget om reker.. 1
RompeRusk Skrevet 16. mai 2016 #25322 Skrevet 16. mai 2016 5 minutter siden, Attami skrev: Er det lov å vise ølflaske (Corona entra) med lesbar etikett på bloggen. Så bilde på bloggen i innlegget om reker.. Hvorfor skulle det være forbudt? 2
Attami Skrevet 16. mai 2016 #25323 Skrevet 16. mai 2016 1 time siden, RompeRusk skrev: Hvorfor skulle det være forbudt? Alkoholreklame 1
Miah Skrevet 16. mai 2016 #25324 Skrevet 16. mai 2016 7 minutter siden, Attami skrev: Alkoholreklame Ja, det er vel lov så lenge det ikke faktisk er reklame. Og det tviler jeg på at det er her. 5
Basilen Skrevet 16. mai 2016 #25325 Skrevet 16. mai 2016 Har bloggerene mulighet til å påvirke hvilke reklamer som vises øverst på bloggen?.. Hos CBE er det jo Gilette reklame og det kræsjer jo litt med EFI reklamen hun selv legger ut. 4
Cavatina Skrevet 16. mai 2016 #25326 Skrevet 16. mai 2016 4 timer siden, Basilen skrev: Har bloggerene mulighet til å påvirke hvilke reklamer som vises øverst på bloggen?.. Hos CBE er det jo Gilette reklame og det kræsjer jo litt med EFI reklamen hun selv legger ut. Ettersom jeg har skjønt, har bloggerne ikke stor kontroll over hestesko/bannerreklamen de har på siden sin - om enn det ikke passer. Derfor kan det dukke opp reklame som nesten er upassende å regne (deriblant seksuelt relaterte reklamer) som bloggeren ikke har kontroll over. Når det gjelder alkohol er dette ikke tillatt å reklamere for. Det er heller ikke tillatt å vise frem logo og ingrediensliste, men hvem har kapasitet til å fange det opp og utøve konsekvenser for enhver SoMe-bruker som deg og meg? Corona er det bilde av på bloggen støtt og stadig, enten som fokus eller i periferien. Mulig det er tigging om "spons", mulig det er kun på grunn av "estetikken i bildet". Det evinnelige vinglasset er av samme kaliber - for å fremheve atmosfæren, tror jeg. 7
mellimassi Skrevet 18. mai 2016 #25327 Skrevet 18. mai 2016 (endret) Den 5/16/2016 at 18.32, Miah skrev: Ja, det er vel lov så lenge det ikke faktisk er reklame. Og det tviler jeg på at det er her. Nei, det er ikke tillatt. Bloggen er en bedrift og selv om bildene ikke direkte reklamerer for Corona er det ikke tillatt å legge ut bilder av alkohol slik de gjør. Det er jo selvsagt en fillesak, men det viser (igjen) hvor lite de som driver bloggen respekterer det gjeldende lovverket i Norge. Kilder: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame http://www.ba.no/nyheter/disse-bildene-er-ulovlig-alkoholreklame/s/1-41-7137188 Endret 18. mai 2016 av mellimassi 8
TiaraMai Skrevet 18. mai 2016 #25328 Skrevet 18. mai 2016 1 time siden, mellimassi skrev: Nei, det er ikke tillatt. Bloggen er en bedrift og selv om bildene ikke direkte reklamerer for Corona er det ikke tillatt å legge ut bilder av alkohol slik de gjør. Det er jo selvsagt en fillesak, men det viser (igjen) hvor lite de som driver bloggen respekterer det gjeldende lovverket i Norge. Kilder: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame http://www.ba.no/nyheter/disse-bildene-er-ulovlig-alkoholreklame/s/1-41-7137188 Da har man jo heller ikke lov til å legge ut bilder med alkohol på instagram, snap osv da. Hvordan skal folk overholde det. 1
Frøken Mitzi Skrevet 18. mai 2016 #25329 Skrevet 18. mai 2016 6 minutter siden, TiaraMai skrev: Da har man jo heller ikke lov til å legge ut bilder med alkohol på instagram, snap osv da. Hvordan skal folk overholde det. Som privatperson er ikkje det eit problem. Det gjeld bedrifter. 9
Keaton Skrevet 18. mai 2016 #25330 Skrevet 18. mai 2016 8 minutter siden, TiaraMai skrev: Da har man jo heller ikke lov til å legge ut bilder med alkohol på instagram, snap osv da. Hvordan skal folk overholde det. Hvem er "man"? 5
LilleSnupp Skrevet 18. mai 2016 #25331 Skrevet 18. mai 2016 (endret) 2 timer siden, mellimassi skrev: Nei, det er ikke tillatt. Bloggen er en bedrift og selv om bildene ikke direkte reklamerer for Corona er det ikke tillatt å legge ut bilder av alkohol slik de gjør. Det er jo selvsagt en fillesak, men det viser (igjen) hvor lite de som driver bloggen respekterer det gjeldende lovverket i Norge. Kilder: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame http://www.ba.no/nyheter/disse-bildene-er-ulovlig-alkoholreklame/s/1-41-7137188 Kan vel kanskje kalles noe av det samme som den siste tagen CBE.no har begynt å benytte seg av.. "Inneholder produktplassering". Endret 18. mai 2016 av LilleSnupp La til "inneholder" 2
mellimassi Skrevet 18. mai 2016 #25332 Skrevet 18. mai 2016 (endret) 13 minutter siden, LilleSnupp skrev: Kan vel kanskje kalles noe av det samme som den siste tagen CBE.no har begynt å benytte seg av.. "Produktplassering". Produktplassering har vel CBE bedrevet i tiltagende grad siden bloggen ble opprettet. Det er jo ikke helt det samme, da produktplassering omfattes av markedsføringsloven mens alkoholloven regulerer bilder av alkohol. Det trenger heller ikke være bilder av etikettene det dreier seg om, det er såpass strengt at det også gjelder bilder av fylte glass, fotoer av drikkesituasjoner m. m. Selv om bloggen ikke selger alkohol gjelder alkoholloven for dem også, fordi det er en kommersiell kanal. Nå er ikke jeg så opptatt av disse fotoene i seg selv, jeg synes alkoholloven i Norge er unødvendig streng og jeg tror helt ærlig ikke at driverne av bloggen egentlig er klar over at de omfattes av den. (Men siden de stadig er innom her i tråden er de kanskje obs på det nå.) Det er de stadige små lovbruddene i bloggen som i sum utgjør så mye mer, det gjenspeiler en holdning jeg har kritisert i mange år, slik umerket reklame, løgn osv. også gjør. Det er ikke de små enkelthendelsene i seg selv som er fryktelig kritikkverdige, det er mengden og frekvensen de forekommer i. Det er ikke tabber, det er kalkulert spill. Endret 18. mai 2016 av mellimassi 9
Gjest Endaen Skrevet 18. mai 2016 #25333 Skrevet 18. mai 2016 Jeg kommer på en rekke oppslag i Se og Hør og aviser, gjerne Hjemme hos-reportasjer hvor vinflaskens etikett har vært tydelig å se på bilde, men det kan jo være de har gjort feil og. NRK er jo veldig påpasselige med dette.
mellimassi Skrevet 18. mai 2016 #25334 Skrevet 18. mai 2016 (endret) 9 minutter siden, Endaen skrev: Jeg kommer på en rekke oppslag i Se og Hør og aviser, gjerne Hjemme hos-reportasjer hvor vinflaskens etikett har vært tydelig å se på bilde, men det kan jo være de har gjort feil og. Det er et grenseområde der også og jeg vil tro det er vurdert slik at det ikke rammes av lovgivningen. Bloggen til CBE er en ren salgskanal. Endret 18. mai 2016 av mellimassi 3
LilleSnupp Skrevet 18. mai 2016 #25335 Skrevet 18. mai 2016 13 minutter siden, mellimassi skrev: Det er et grenseområde der også og jeg vil tro det er vurdert slik at det ikke rammes av lovgivningen. Bloggen til CBE er en ren salgskanal. Bloggen driver vel ikke akkurat med salg, annet enn annonser/reklame. Jeg leste linkene du la med, og i den nederste linken ligger en kortversjon hvor det bl.a. står at for at noe skal anses som reklame i alkhollovens forstand måtte både vilkåret om massekommunikasjon og markedsføringsøyemed være oppfylt. Det er ingen tvil om at massekomunikasjonsvilkåret er oppfylt, men hva ligger i markedsføringsøyemed? 3
mellimassi Skrevet 18. mai 2016 #25336 Skrevet 18. mai 2016 Et øyeblikk siden, LilleSnupp skrev: Bloggen driver vel ikke akkurat med salg, annet enn annonser/reklame. Annonser/reklame er også salg. 2 minutter siden, LilleSnupp skrev: Det er ingen tvil om at massekomunikasjonsvilkåret er oppfylt, men hva ligger i markedsføringsøyemed? Et mål om å fremme et salg. Problemet med bildene av Corona, fylte vinglass osv. er at bloggen til CBE kun driver med salg. Ref. deres egne uttalelser om at ingen produkter havner i bloggen uten at det er betalt for det. Ja, vi skjønner at bildene av Corona eller fylte vinglass er for å skape stemning, men når selve fundamentet for bloggen er salg og reklame, da blir det allikevel feil. Men som sagt, jeg er ikke ute etter å ta driverne av bloggen for akkurat dette, da min personlige mening er at forbudet mot alkoholreklame er veldig strengt. Det er som sagt alle de små glippene som utgjør et større bilde. Manglende respekt for lovgivning og manglende kontroll på hvilke lovverk de som bedrift må forholde seg til. 6
Attami Skrevet 19. mai 2016 #25337 Skrevet 19. mai 2016 Produktplassering er det nye på bloggen til Fotballfrue. Dette diffuse som ikke forteller hva som egentlig er reklame. Forstår alle hva dette betyr? Jeg tenker spesielt på barn og unge. 6
Gjest Keikolina Skrevet 19. mai 2016 #25338 Skrevet 19. mai 2016 Hele dama er jo produktplassering, ha ha.
Gjest gjestvest Skrevet 19. mai 2016 #25339 Skrevet 19. mai 2016 (endret) Jeg lurer på om CBE.no kan ha fått ideen om produktplassering fra mitt innlegg i følgende tråd: Firmaet må sette seg inn i reglene om: Produktplassering Produktplassering skal ikke oppfordre direkte til kjøp av varer. Det er linket direkte til salgstedet. Produktet skal ikke ha en fremstående rolle. Bloggeren står modell for produktene, og det er tatt inntil flere bilder. Begrepet produktplassering kan ikke brukes her. Endret 19. mai 2016 av gjestvest Skrivefeil
mellimassi Skrevet 20. mai 2016 #25340 Skrevet 20. mai 2016 23 timer siden, gjestvest skrev: Begrepet produktplassering kan ikke brukes her. Stemmer, det er ren reklame, men produktplassering har de jo drevet med hele veien. Det er vel bare nok et eksempel på at de lurer seg unna lovverket og vrir på ting. 6
Fremhevede innlegg