Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, Milio skrev:

Nå har flertallet av de siste oppskriftene på bloggen vært lånt. Så jeg vet ikke om hun kan få cred for å inspirere, når det er noen andres arbeid bak. Selv om hun på død og liv påstår hun har modifisert oppskriftene til sitt eget.

Nei det er sant, sikkert tatt fra andre noe av det men uansett så synes jeg de er inspirerende og jeg får lyst til å lage selv. Og så innbiller jeg meg at hun er opptatt av sunn mat til en viss grad så det påvirker vel også ;-) 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Milio skrev:

At hun endrer mål og ingredienser gjør ikke at hun umiddelbart har retten til å ta cred for oppskriften. Det blir jo som jeg skal ta kaken til Anne Brith og doble alle ingredienser. Jeg har jo ikke funnet på noe nytt, jeg får bare en større kake. Hvis jeg sier "To ts sukrin og én dråpe stevia" istedet for "To dråper stevia og én ts sukrin" er heller ikke nok for å ta cred for ny oppskrift i mine øyne. Men de ser det sikkert annerledes.

Jeg lurer på hva Audi hadde tenkt og jeg lagde en eksakt lik bil, bare hadde en annen logo eller skalerte størrelsen på bilen. Eller hvis jeg sydde en Dorthe Skappel genser i ulikt stoff og kalt den mitt eget design.

Akkurat matoppskrifter er unntatt åndsverksloven faktisk... 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Milio skrev:

At hun endrer mål og ingredienser gjør ikke at hun umiddelbart har retten til å ta cred for oppskriften. Det blir jo som jeg skal ta kaken til Anne Brith og doble alle ingredienser. Jeg har jo ikke funnet på noe nytt, jeg får bare en større kake. Hvis jeg sier "To ts sukrin og én dråpe stevia" istedet for "To dråper stevia og én ts sukrin" er heller ikke nok for å ta cred for ny oppskrift i mine øyne. Men de ser det sikkert annerledes.

Jeg lurer på hva Audi hadde tenkt og jeg lagde en eksakt lik bil, bare hadde en annen logo eller skalerte størrelsen på bilen. Eller hvis jeg sydde en Dorthe Skappel genser i ulikt stoff og kalt den mitt eget design.

Hun linker til de bloggene hvor hun henter inspirasjon til oppskrifter, så jeg kan ikke se at hun ser noe annerledes på det. 

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, Pernille_1234 skrev:

Hun linker til de bloggene hvor hun henter inspirasjon til oppskrifter, så jeg kan ikke se at hun ser noe annerledes på det. 

Nei, men hun har hatt en debatt (link i stengt tråd) hvor hun påsto hun hadde funnet på en egen. Jeg skal ikke kverulere på hvorvidt hun linker, for det har hun begynt med og det er bra. Det var kun et svar til en ovenfor.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Akkurat matoppskrifter er unntatt åndsverksloven faktisk... 

Poenget står fortsatt. Men du har helt rett. Kan ikke gå til rettens vei pga en oppskrift. Eller man kan sikkert, men spørs hvor lønnsomt det ville vært. :)

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, Milio skrev:

Nei, men hun har hatt en debatt (link i stengt tråd) hvor hun påsto hun hadde funnet på en egen. Jeg skal ikke kverulere på hvorvidt hun linker, for det har hun begynt med og det er bra. Det var kun et svar til en ovenfor.

Om ikke oppskriftene er klin identiske så er det kun spekulativt å hevde at noen har tatt den fra et sted. Skal du legge ut en lasagneoppskrift så er du f.eks dømt til å lage en som minner om sikkert tusenvis av andre lasagneoppskrifter ute på nettet. Hvem skal ha æren?

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Pernille_1234 skrev:

Om ikke oppskriftene er klin identiske så er det kun spekulativt å hevde at noen har tatt den fra et sted. Skal du legge ut en lasagneoppskrift så er du f.eks dømt til å lage en som minner om sikkert tusenvis av andre lasagneoppskrifter ute på nettet. Hvem skal ha æren?

Ikke interessert i å debattere med deg. 

Jeg skrev at hun lånte oppskrifter. Det er ingen feil med det, men syns ikke hun ta cred for dem. Nå syns jeg ikke noe om at du skal melke til brukerdebatt, så jeg avslutter her.

• Liker 5
Skrevet

Tja, hvilke nedturer har ikke de hatt? Det faktum at seertallene er over halvert? Det må da vært et nederlag og en nedtur? Det hadde vært en ærlig sak å kanskje skrive om? 
Hva med det faktum at mannen har ikke gjort annet enn å sitte på benken og ikke spille en eneste kamp på evigheter? Det må da også være kjip og oppleves som en nedtur?

• Liker 16
Skrevet
44 minutter siden, Pernille_1234 skrev:

Det har han jo også helt rett i. Matoppskrifter er ikke beskyttet av opphavsrett, og en blogg er ikke et akademisk verk hvor det er krav til kildehenvisning. Å kreve full kreditering virker smålig for min del, en link til oppskriften burde holde i massevis. 

men å nekte det, når hun ber pent om det, er like smålig i min bok.

Spesielt når de i samme slengen presenterer seg falskt som jurist med spesialisering i opphavsrett.

DET er smålig det!!!!

• Liker 19
Skrevet (endret)
2 timer siden, SunTzu skrev:

Tja, hvilke nedturer har ikke de hatt? Det faktum at seertallene er over halvert? Det må da vært et nederlag og en nedtur? Det hadde vært en ærlig sak å kanskje skrive om? 
Hva med det faktum at mannen har ikke gjort annet enn å sitte på benken og ikke spille en eneste kamp på evigheter? Det må da også være kjip og oppleves som en nedtur?

Jeg skjønner jo godt at hun ikke skriver om disse tingene! Skal hun klage på at folk ikke leser bloggen? Det ville vært høyst merkelig i mine øyne. LKE sin fotballkarriere har heller lite på bloggen å gjøre, tror i grunn ikke han er så opptatt av den selv heller, ettersom framtiden for ham nok ligger mer i Treasures AS enn i fotball.

Når det er sagt, trenger man ikke blogge om nedturer for å tone ned "Ellos - katalog - inntrykket" bloggen har fått. Det er bare å se på de helt, helt tidlige innleggene til Caroline, der hun framsto som både vimsete og lite selvhøytidelig. Kontrasten til i dag er slående. Hun får mye skryt (har jeg inntrykk av) de få gangene hun viser disse sidene av seg selv - jeg leser ikke bloggen så kan ikke vise til konkrete eksempler, men la oss si at hun mislykkes totalt med en kake, forsover seg og det blir litt kaos, eller det skjer uforutsette ting som kan presenteres litt morsomt. Jeg vet at Caroline ikke ønsker "et sånt fokus på bloggen sin" - men jeg tror, nå som leserne ser ut til å være lei av det polerte inntrykket, at det kan være taktsik å prøve å vise litt andre sider ved seg selv.

.... (Problemet er at karakteren Caroline Berg Eriksen, tidligere kjent som Fotballfrue, er så innarbeidet i glansbildet sitt, at når hun prøver å tre ut av det nå, virker det påtatt, krampaktig og komisk - fordi de likevel prøver å ta med seg det "perfekte", selv når de er casual? Se så perfekt casual'e vi er, liksom?)

Endret av WalkerTexas
skrivefeil
  • Liker 13
Skrevet

Jeg har aldri skjønt motviljen mange bloggere har til å kreditere innspirasjonskilden sin. Hva er virkelig så ille med: "jeg fant denne oppskriften/ideen/interiøret laget av XX på XX-bloggen. Syns det så så godt ut jeg bare måtte prøve og det var virkelig godt"? Blir blogginnlegget virkelig dårligere eller mindre bra av at det krediteres? Kanskje det er fordi jeg jobber i akademia hvor kreditering er like vanlig og ukomplisert som å bytte sokker. 

• Liker 19
Skrevet
7 minutter siden, WalkerTexas skrev:

Jeg skjønner jo godt at hun ikke skriver om disse tingene! Skal hun klage på at folk ikke leser bloggen? Det ville vært høyst merkelig i mine øyne. LKE sin fotballkarriere har heller lite på bloggen å gjøre, tror i grunn ikke han er så opptatt av den selv heller, ettersom framtiden for ham nok ligger mer i Treasures AS enn i fotball.

Når det er sagt, trenger man ikke blogge om nedturer for å tone ned "Ellos - katalog - inntrykket" bloggen har fått. Det er bare å se på de helt, helt tidlige innleggene til Caroline, der han framsto som både vimsete og lite selvhøytidelig. Kontrasten til i dag er slående. Hun får mye skryt (har jeg inntrykk av) de få gangene hun viser disse sidene av seg selv - jeg leser ikke bloggen så kan ikke vise til konkrete eksempler, men la oss si at hun mislykkes totalt med en kake, forsover seg og det blir litt kaos, eller det skjer uforutsette ting som kan presenteres litt morsomt. Jeg vet at Caroline ikke ønsker "et sånt fokus på bloggen sin" - men jeg tror, nå som leserne ser ut til å være lei av det polerte inntrykket, at det kan være taktsik å prøve å vise litt andre sider ved seg selv.

.... (Problemet er at karakteren Caroline Berg Eriksen, tidligere kjent som Fotballfrue, er så innarbeidet i glansbildet sitt, at når hun prøver å tre ut av det nå, virker det påtatt, krampaktig og komisk - fordi de likevel prøver å ta med seg det "perfekte", selv når de er casual? Se så perfekt casual'e vi er, liksom?)

Hun skal selvsagt ikke klage over lavt seertall. Hun kan krølle seg i en ball, klage over vond mage og sutre, innta et offerrolle for å opprettholde og godt mulig også øke seertallet. Det kan også fungere. Og noen lettlurte lesere, som skjønner henne så godt kan falle for skuespillet. For all del, la oss skrive om nedturer der det gagner oss godt. 

Jeg ser at ditt innlegg inneholder en rekke spekulasjoner du forveksler med virkelighet:

Jeg vet at Caroline ikke ønsker "et sånt fokus på bloggen sin"

En skal være veldig forsiktig med å kjenne seg for mye igjen i en fremmed en i utgangspunktet ikke kjenner. Man kan risikere å bli veldig skuffet når fasaden preller av. 

• Liker 11
Gjest Endaen
Skrevet

Klikket meg inn på bloggen og må si jeg syns dette 17. mai-bord stresset illustrerer på glimrende vis hvordan hun har blitt totalt rikmannsfrue-kjedelig. Først et innlegg om at hun har brukt hele dagen på 17.mai-bordet og snart endelig er ferdig (hallo!). Og så et helt innlegg til med ørten bilder av dette evinnelige bordet. Det er rett og slett så utrolig tomt og kjedelig og jeg tror segmentet som virkelig er interessert i å dekke bord er alt for lite, og så leser de nok mer rendyrkede interiørblogger. Selv ble jeg bare sittende litt og måpe, tenk alle mulighetene hun har, alt hun kunne ha gjort, og så prioriterer hun å bruke tiden sin på å dekke et bord. Jeg skjønner ikke en gang hvordan det er  mulig å bruke en hel arbeidsdag på det, men det er nå meg. At bloggen mister lesere og engasjement er i hvert fall ikke mystisk.

Gjest Skam4life
Skrevet
1 time siden, Inocybe skrev:

Jeg har aldri skjønt motviljen mange bloggere har til å kreditere innspirasjonskilden sin. Hva er virkelig så ille med: "jeg fant denne oppskriften/ideen/interiøret laget av XX på XX-bloggen. Syns det så så godt ut jeg bare måtte prøve og det var virkelig godt"? Blir blogginnlegget virkelig dårligere eller mindre bra av at det krediteres? Kanskje det er fordi jeg jobber i akademia hvor kreditering er like vanlig og ukomplisert som å bytte sokker. 

Hver gang hun legger ut en oppskrift gjør hun nå dette? Hun sier hvor hun har hentet den fra og legge ved en link til den orginale oppskriften. Sier aldri at det er hennes egen oppskrift. Skjønner virkelig ikke hva problemet er. 

1 time siden, Endaen skrev:

Klikket meg inn på bloggen og må si jeg syns dette 17. mai-bord stresset illustrerer på glimrende vis hvordan hun har blitt totalt rikmannsfrue-kjedelig. Først et innlegg om at hun har brukt hele dagen på 17.mai-bordet og snart endelig er ferdig (hallo!). Og så et helt innlegg til med ørten bilder av dette evinnelige bordet. Det er rett og slett så utrolig tomt og kjedelig og jeg tror segmentet som virkelig er interessert i å dekke bord er alt for lite, og så leser de nok mer rendyrkede interiørblogger. Selv ble jeg bare sittende litt og måpe, tenk alle mulighetene hun har, alt hun kunne ha gjort, og så prioriterer hun å bruke tiden sin på å dekke et bord. Jeg skjønner ikke en gang hvordan det er  mulig å bruke en hel arbeidsdag på det, men det er nå meg. At bloggen mister lesere og engasjement er i hvert fall ikke mystisk.

Hvis du leser litt i kommentarfeltet er dette innlegget, og andre lignende innlegg vært en forespørsel blant lesere. Selv om du syns det er kjedelig betyr ikke det at alle eller de fleste andre har samme mening. Vi har alle forskjellige interesser.  

Gjest Bluebird1992
Skrevet

Tenk om hun hadde kunnet skrive åpent og ærlig om noe som hun selv finner utfordrende uten at dette:

1) Kan skyldes på andre slik at hun selv fremstår bedre

eller

2) Indirekte er selvskryt eller 'Humblebrag' slik at hun selv fremstår bedre

(F.eks. 'Det er slitsomt å være perfeksjonist', 'Misunnelsesverdig kropp kan gi ryggvondt'.)

Slik jeg ser det er den genuine bloggen den eneste veien CBE kan gå nå, for konseptet pr. i dag virker ufresht, helkommersialisert, gjentakende og totalt uinspirert. Spørsmålet er om CBE vet hva genuint og autentisk er og hvordan det ser ut.

Som den aller beste skribenten av dem alle sa det:

"To Be Natural is Such a Very Difficult Pose to Keep Up".

-Oscar Wilde.

Skrevet
1 time siden, SunTzu skrev:

Hun skal selvsagt ikke klage over lavt seertall. Hun kan krølle seg i en ball, klage over vond mage og sutre, innta et offerrolle for å opprettholde og godt mulig også øke seertallet. Det kan også fungere. Og noen lettlurte lesere, som skjønner henne så godt kan falle for skuespillet. For all del, la oss skrive om nedturer der det gagner oss godt. 

Jeg ser at ditt innlegg inneholder en rekke spekulasjoner du forveksler med virkelighet:

Jeg vet at Caroline ikke ønsker "et sånt fokus på bloggen sin"

En skal være veldig forsiktig med å kjenne seg for mye igjen i en fremmed en i utgangspunktet ikke kjenner. Man kan risikere å bli veldig skuffet når fasaden preller av. 

Må innrømme at jeg har litt problemer med å forstå om du er enig eller uenig med meg, og hva du egentlig vil fram til med det du sier - men siden du siterer meg og beskylder meg for "en rekke" spekulasjoner, så kan jeg dokumentere den ene du brukte som eksempel. Det er ikke spekulasjon, fordi Caroline har sagt nettopp dette selv ved flere anledninger, når folk har etterspurt en mer "ekte" tone på bloggen hennes. Hun er inne på det samme i denne videoen.

http://www.tv2.no/v/1002159/?ref=821109&wf=latest

Og i dette kommentarfeltet svarer hun inngående på det samme, og linker til et annet intervju der hun snakker om den perfekte fasaden og hvorfor hun ønsker det.

http://www.carolinebergeriksen.no/2014/10/31/trick-treat-or-cupcakes/

Var det noe annet du syns jeg spekulerte om?

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, TallulahBGood skrev:

Tenk om hun hadde kunnet skrive åpent og ærlig om noe som hun selv finner utfordrende uten at dette:

1) Kan skyldes på andre slik at hun selv fremstår bedre

eller

2) Indirekte er selvskryt eller 'Humblebrag' slik at hun selv fremstår bedre

(F.eks. 'Det er slitsomt å være perfeksjonist', 'Misunnelsesverdig kropp kan gi ryggvondt'.)

Slik jeg ser det er den genuine bloggen den eneste veien CBE kan gå nå, for konseptet pr. i dag virker ufresht, helkommersialisert, gjentakende og totalt uinspirert. Spørsmålet er om CBE vet hva genuint og autentisk er og hvordan det ser ut.

Som den aller beste skribenten av dem alle sa det:

"To Be Natural is Such a Very Difficult Pose to Keep Up".

-Oscar Wilde.

Det du beskriver her er selve kjernen i problematikken når du spør om CBE vet hva genuint og autentisk er, og vet de unge leserne hennes dette? Jeg har inntrykk av at diskusjonen her inne hele tiden kretser rundt de litt unge, umodne leserne som mangler en helhetlig forståelse av hva det vil si å drive en helkommersiell blogg  og ser på CBE nærmest som en venninne og de litt mer skeptiske, voksne leserne som gjerne har en akademisk tilnærming til det hele. Dessverre blir tråden ofte preget av en hylende skare av fans som finner det betimelig å forsvare idolet sitt uansett, og det fører debatten dessverre ofte ned på et lavmål.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Skam4life skrev:

Hver gang hun legger ut en oppskrift gjør hun nå dette? Hun sier hvor hun har hentet den fra og legge ved en link til den orginale oppskriften. Sier aldri at det er hennes egen oppskrift. Skjønner virkelig ikke hva problemet er. 

Hvis du leser litt i kommentarfeltet er dette innlegget, og andre lignende innlegg vært en forespørsel blant lesere. Selv om du syns det er kjedelig betyr ikke det at alle eller de fleste andre har samme mening. Vi har alle forskjellige interesser.  

Vel, veldig mange flere enn i fjor synes visst ikke dette var noe å rope hurra for (pun intended), for de fikk 5700 likes på 17.mai-bordet sitt i 2015 og kun (vel, alt er relativt) 3000 likes i år. Interessen har altså sunket, før jula 2014 fikk de kjapt 7-10 000 likes på bilde av en kaffekopp. Kjedelig og forutsigbart i kombinasjon med en troverdighet som sank som en stein, er en mulig årsak. 

• Liker 11
Skrevet

Caroline, Caroline. Vi snakker vel om bloggen CBE.no og firmaet Treasures AS, ikke privatpersonene bak bloggen.
Selv om det er meget mulig bloggeierne selv ikke er istand til å skille mellom firma og privatperson, eller profesjonell og privat, er det vel den profesjonelle og bedrifstsmessige delen vi snakker om her. Alt annet blir spekulasjoner.

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, WalkerTexas skrev:

Må innrømme at jeg har litt problemer med å forstå om du er enig eller uenig med meg, og hva du egentlig vil fram til med det du sier - men siden du siterer meg og beskylder meg for "en rekke" spekulasjoner, så kan jeg dokumentere den ene du brukte som eksempel. Det er ikke spekulasjon, fordi Caroline har sagt nettopp dette selv ved flere anledninger, når folk har etterspurt en mer "ekte" tone på bloggen hennes. Hun er inne på det samme i denne videoen.

http://www.tv2.no/v/1002159/?ref=821109&wf=latest

Og i dette kommentarfeltet svarer hun inngående på det samme, og linker til et annet intervju der hun snakker om den perfekte fasaden og hvorfor hun ønsker det.

http://www.carolinebergeriksen.no/2014/10/31/trick-treat-or-cupcakes/

Var det noe annet du syns jeg spekulerte om?

Nei jeg var ikke enig med deg og det virker som det gikk deg hus forbi hva jeg prøvde å formidle til deg. Du virket og virker å være altfor opptatt av hva din Caroline har å si at du ikke er åpen for andres meninger. 

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...