Gå til innhold

Sorry navere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg føler for å sende et sleivspark tilbake til oppdretterne. Hvorfor avler dere på hunder og særlig katter når dere vet at det er allerede mange som trenger et hjem? Det betyr ikke noe om de er renrasede eller blandingshunder, for avler gjør dere jo uansett.

(Men skal jeg si noe om blandingsavl eller avl på renraset, så er det ikke blandingsavlen som har ødelagt mange raser.)

Da jeg kjøpte min første hund var jeg helt på rævva økonomisk. Fikk henne på omplassering for 2.500, som var akkurat det jeg fikk igjen på skatten. Om jeg ikke hadde hatt de pengene, hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe henne. Hun levde et godt liv og ga meg mye glede, og jeg hadde henne i 8 år. Opplevde aldri at jeg hadde så dårlig råd at hun led av det, og senere fikk jeg også mere penger.

Dere mener altså at jeg ikke burde adoptert henne fordi jeg hadde lite penger?

Anonymkode: 41776...870

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Blandinger burde være mer verdt enn ren raset. Fordi helse går foran antall medaljer på oldemor, mener nå jeg.

Lol, så utrolig motstridende. Du kan visst ikke mye om hund og oppdrett du. Hvis helse går først, så kjøper du en ren rase hvor det er gjort helsetester på både foreldre og forfedre. Selv om jeg kjøper en ren rase så gir jeg også blanke i medaljene til oldermor - det er oldemoren grad av HD, AD samt resultat av øyelysning jeg er interessert i. Dét er noe man ikke får hos blandingsraser. Så dersom du er så jævla opptatt av helse som du sier, så velger du en ren rase :laugh:

Anonymkode: 9fab6...8d5

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg føler for å sende et sleivspark tilbake til oppdretterne. Hvorfor avler dere på hunder og særlig katter når dere vet at det er allerede mange som trenger et hjem? Det betyr ikke noe om de er renrasede eller blandingshunder, for avler gjør dere jo uansett.

Jo, det gjør det. Jeg skal bli oppdretter når jeg er ferdig med NKKs oppdretterskole. Hvorfor spør du? Hvorfor er det så vanskelig å tenke seg til spør jeg. Jeg har én spesiell rase i mitt hjerte, og det er den rasen jeg alltid vil ha. Jeg vil ikke ha noe annet. Jeg ønsker å starte med oppdrett av rasen etterhvert, for å sørge for best og friskest mulig linjer. Det er en liten rase her til lands, så få oppdrettere, men en generelt frisk rase. Så jeg har ingen problemer med å avle på en ganske frisk rase nei. Og nei, jeg har ikke lyst på en omplasseringshund enkelt og greit fordi du ikke finner "min" rase til omplassering når det er så få av dem i Norge. Hadde det ligget ute en slik hund til omplassering hadde jeg muligens kunne tatt den, så lenge den ikke hadde atferdsproblemer som gjør det problematisk å bo i en husholdning med flere mennesker og hunder.

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det. Jeg skal bli oppdretter når jeg er ferdig med NKKs oppdretterskole. Hvorfor spør du? Hvorfor er det så vanskelig å tenke seg til spør jeg. Jeg har én spesiell rase i mitt hjerte, og det er den rasen jeg alltid vil ha. Jeg vil ikke ha noe annet. Jeg ønsker å starte med oppdrett av rasen etterhvert, for å sørge for best og friskest mulig linjer. Det er en liten rase her til lands, så få oppdrettere, men en generelt frisk rase. Så jeg har ingen problemer med å avle på en ganske frisk rase nei. Og nei, jeg har ikke lyst på en omplasseringshund enkelt og greit fordi du ikke finner "min" rase til omplassering når det er så få av dem i Norge. Hadde det ligget ute en slik hund til omplassering hadde jeg muligens kunne tatt den, så lenge den ikke hadde atferdsproblemer som gjør det problematisk å bo i en husholdning med flere mennesker og hunder.

Du tok ikke meningen min, jeg mente at uansett hva man avler på så blir det flere hunder, mens det fortsatt er hunder som trenger hjem.

Er ikke imot alt oppdrett heller, men følte for å slå tilbake.

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol, så utrolig motstridende. Du kan visst ikke mye om hund og oppdrett du. Hvis helse går først, så kjøper du en ren rase hvor det er gjort helsetester på både foreldre og forfedre. Selv om jeg kjøper en ren rase så gir jeg også blanke i medaljene til oldermor - det er oldemoren grad av HD, AD samt resultat av øyelysning jeg er interessert i. Dét er noe man ikke får hos blandingsraser. Så dersom du er så jævla opptatt av helse som du sier, så velger du en ren rase :laugh:

BULLS..! Blandingshunder er GENERELT MYE SUNNERE OG LEVER LENGER ! Dra til land der mixer er mer vanlig , dra til tusen steder der frivillige jobber , dra til 500 veterinærer , ring de 10 største hundeforsikringselskapene i verden -SE MED EGNE ØYNE  10000 hunder!! Er så lei av ukunnskap, ignoranse , skylapper!

Anonymkode: 3ecda...306

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man er JÆKLA opptatt av helse, HUNDER generelt så går man selvsagt inn for å adoptere hund - GJERNE en med jernhelse!

Sorry at folk har så lite erfaring selv med nettopp blandingshunder.  Etter å ha sett , reise konstant over mange år , mutts er oftere sunnere.Psykisk , fysisk, og mht antall leveår.

Skrevet

Hørt om forsikring eller? Jeg betalte 5000 kr/året i forsikring på hunden min, og det dekket tilnærmet alt. Da behøver man ingen buffer. Og nei, man opererer ikke koste hva det koste vil. 

Jeg var forresten arbeidsledig da jeg kjøpte hund til 20 000 kroner. Alt er mulig, bare man sparer lenge nok

Anonymkode: 79af9...c1f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man er JÆKLA opptatt av helse, HUNDER generelt så går man selvsagt inn for å adoptere hund - GJERNE en med jernhelse!

Sorry at folk har så lite erfaring selv med nettopp blandingshunder.  Etter å ha sett , reise konstant over mange år , mutts er oftere sunnere.Psykisk , fysisk, og mht antall leveår.

Bare piss.  Aldri møtt en eneste blandingshund som har vært mentalt frisk. ALDRI. Bor 4 stk her og samtlige er fullstendig sprø, ekstremt aggressive og ustabile. Svogeren min har en schæfer/husky-blanding som også er helt på jordet mentalt sett. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare piss.  Aldri møtt en eneste blandingshund som har vært mentalt frisk. ALDRI. Bor 4 stk her og samtlige er fullstendig sprø, ekstremt aggressive og ustabile. Svogeren min har en schæfer/husky-blanding som også er helt på jordet mentalt sett. 

Har en blanding selv. Terrier, liten og sprek. Sunneste hunden jeg har hatt, men eneste blandingen. Mener ikke at ene er sunnere enn den andre, men håper bare ikke at folk oppfatter din kommentar som om at blandinger ikke er friske. Mener da både mentalt og fysisk. 

Anonymkode: c8e21...2d2

• Liker 2
Skrevet

Det er idiotisk å gå ut fra at alle "navere" har dårlig råd.

Det er enda mer idiotisk å diskutere videre som om det er en sannhet.

Skrevet
6 timer siden, Gia_ skrev:

Ja, du får bare være uenig da :) 
Greit nok at hun tjente 78.000 på kullet, etter skatt og alt det der, men har hun da regnet fra innkjøpspris på tispa, hva hun har betalt for avlsforsikring, hva hun har brukt på helsetesting, hannhunden, transport til utstilling og påmeldingsavgift til utstillinger? :)

Det er ikke slik at ALLE renraset hunder er på utstilling ;) 

Anonymkode: 4ec12...8a5

• Liker 1
Skrevet

Haha, har husky blandet med elghund og scheafer, frisk som bare det.

• Liker 2
Skrevet

BULLS..! Blandingshunder er GENERELT MYE SUNNERE OG LEVER LENGER ! Dra til land der mixer er mer vanlig , dra til tusen steder der frivillige jobber , dra til 500 veterinærer , ring de 10 største hundeforsikringselskapene i verden -SE MED EGNE ØYNE  10000 hunder!! Er så lei av ukunnskap, ignoranse , skylapper!

Helt enig med deg. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle renraset er friske som du tror. Jeg har 5 voksne hunder i hus. Alle er helsesjekket og sjekket for syndommer osv, HELT FRISKE og NULL sykdommer, og de er renraset og parret seg sammen så det har blitt en blandingskull. Mange renraset kan ha sykdommer, om du tror alle renraser er friske og sykdomfrie tar du rimelig feil. :D Som sagt så må man sjekke opp rasen og hvilken sykdommer de kan få, og arv osv.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Gia_ skrev:

Ja, du får bare være uenig da :) 
Greit nok at hun tjente 78.000 på kullet, etter skatt og alt det der, men har hun da regnet fra innkjøpspris på tispa, hva hun har betalt for avlsforsikring, hva hun har brukt på helsetesting, hannhunden, transport til utstilling og påmeldingsavgift til utstillinger? :)

Hvorfor teller du med innkjøpspris av tispa? Her snakker vi om VALPEKULL, ikke utstillinger osv for tispa, men VALPEKULLET. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da brukte hun kanskje ikke penger på alt det som Gia_ ramset opp? Kan ikke bare regne akkurat det som brukes på kullet, men alle de andre utgiftene man har på foreldrehunder, utstillinger osv. Seriøse folk stiller ut, både for å vite at de avler på rasetypiske dyr, og for å reklamere for rasen. Stiller man ikke ut så "snylter" man på dem som reiser rundt i inn-og utland for å promotere rasen. 

Anonymkode: da439...5e7

Tråden var snakk om valpekull, ingenting om utstillinger og tispa utenom valpetiden, kun hva det koster med VALPEKULL fra da tispa er drektig til valpene er levert. 

Her begynner folk å snakke om alt annet som ikke hadde noe med saken å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er etter mange userøse valpekjøpere jeg har opplevd. Spesielt mange navere. 

Sorry navere, men ikke skaff dere hund om dere ikke har råd til å punge ut med 5000,- for en blandingsvalp av stor rase. Dere har ikke råd til å punge ut med 10.000kr til operasjon om det hadde vært nødkrise, om dere ikke har råd til å punge ut med 5000,- til blandingsvalp. 

Aner dere hvor stor jobb det er med valper? Hvor dyrt det er å ha valpekull? Hvorfor skal vi da ikke kunne få tjent litt penger på jobben vi har gjort? Bare fordi dere ikke har råd så skal ikke vi få tjene litt på det? 

Om dere mener en valp ikke er verdt mer en 1000kr og 3000kr, nei da får dere ryke å dra. Dere burde ikke ha hund. Ikke med et slik syn på hunder. 

5000,- for en blandingsvalp av en stor rase er BILLIG. Det koster 12.000-15.000 for renraset hunder av stor rase, mens små hunderaser kan koste opptil 30.000, så kanskje ikke uvanlig å ta halve prisen på blandingsvalper. Så slutt å klag. Dette er til de som klager. 

Jeg selger ikke valper til folk som pruter prisen, det er rett og slett frekt. Hold dere unna om dere ikke har råd. 

Jeg vil heller ikke selge til mennesker som sliter økonomisk. Hund koster å eie, og det kan påkoste endel. Om dere da ikke har råd, så burde dere ikke ha hund.

Takk for meg.

Jeg er enig med dem, når du er så useriøs at du selger blandingsvalper, de burde vært gratis, det var de før. Selv kjøpte jeg en ren rase. Jeg tror ikke det er penger det står på, det er bare det at det er blandingsvalper og da må du regne med at noen enten vil prute eller ikke kjøpe.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må også betale jobben de har gjort per valp ;) Sosalisering, plukking av drit og vasking av piss. Må vaskes opp til 10 ganger dagelig for å få det ordentlig rent og holde det regelmessig rent, om ikke mer en 10 ganger ;) Tror du vaskejobb er gratis?

Den jobben tar du på deg frivillig når du velger å avle på dyret ditt. Jeg forventer ikke å få penger fra staten for å vaske hjemme. 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette erLØGN og bedrag ! DU  har sett FÅÅÅÅÅ blandingshunder ,  JEG har sett og ser mengder !og kan med sikkerhet si at de OFTERE er friskere mentalt ,  fysisk og mht leveår.

At onkelen din er en ræva hundeeier sier nada.  Det gjelder selvsagt ikke alle men det er en sterkt trend. Og HEY! Dra og prat med folk med erfaring utenfor Norge.

Jeg finner meg ikke I løgn som blir sagt av molboere. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da brukte hun kanskje ikke penger på alt det som Gia_ ramset opp? Kan ikke bare regne akkurat det som brukes på kullet, men alle de andre utgiftene man har på foreldrehunder, utstillinger osv. Seriøse folk stiller ut, både for å vite at de avler på rasetypiske dyr, og for å reklamere for rasen. Stiller man ikke ut så "snylter" man på dem som reiser rundt i inn-og utland for å promotere rasen. 

Anonymkode: da439...5e7

Ikke enig at man må stille ut for å drive avl. Hvis man foretar helsesjekk osv og alt man skal den er gjøre for en valp eller kattunge. Utstilling er noe miljøet selv har fremelsket. En dyrlege eller dommer osv kan si noe om hunden/katten er innenfor eller om det er noe, arvelige som  ikke må avles på. I tillegg har oppdrettere ulike standarder og egenskaper de ønsker å fremelske innen en rase, i tillegg til til de generelle for rasen. USA, europa ja til og med ulike land i europa kan ha ulike rasestandarder.

Utstilling er ikke noe kvalitetsstempel på seriøst oppdrett.  At man må gå på x antall utstillinger for å bli champion osv er bare tull. Greit med utstillinger men da må oppdretter(e) innrømme at dette ikke kun gjøres for hunden men også butikken man driver for å få et fortrinn (reklame) i forhold til andre oppdrettwre.

Anonymkode: b9ce6...3e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...