ArtyFarty Skrevet 8. desember 2016 #201 Skrevet 8. desember 2016 49 minutter siden, Kimmenkim skrev: Det er ikke noe man trenger kilder på en gang. De fleste som driver med hunder burde vel vite det eller fått det med seg. Når man kommer med en konkret påstand så får man dokumentere det. Hvis ikke er det bare personlig synsing. At 60% av schaferne sliter er jo veldig konkret, så da er det jo bare å linke til kilden da 44 minutter siden, Victoria95 skrev: Det er faktisk bare 67% HD-frie. Hvem er 67% hd fri? Er det synonymt med at de resterende 33% plages? 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #202 Skrevet 8. desember 2016 7 minutter siden, ArtyFarty skrev: Når man kommer med en konkret påstand så får man dokumentere det. Hvis ikke er det bare personlig synsing. At 60% av schaferne sliter er jo veldig konkret, så da er det jo bare å linke til kilden da Hvem er 67% hd fri? Er det synonymt med at de resterende 33% plages? http://www.kennel-sveboe.com/hvorfor_schaferhund.php Anonymkode: 4ec12...8a5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #203 Skrevet 8. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: http://www.kennel-sveboe.com/hvorfor_schaferhund.php Anonymkode: 4ec12...8a5 Det stemmer nok ja, men oppretteren kan jo være useriøs. Anonymkode: 4ec12...8a5
fima Skrevet 8. desember 2016 #204 Skrevet 8. desember 2016 Personlig ville jeg heller betalt 10000 for en renrasede hund enn 2000 for en blandingshund. På samme måte som jeg heller brukte 8000 på en renraset katt, istedenfor å kjøpe en blanding til en brøkdel av prisen. Alle dyr har en verdi, selvfølgelig, men å drive "oppdrett" av blandingshunder er uansvarlig, og svekker bare rasene involvert i det lange løp. Det har ikke noe å sk hvor mye det koster å ha valpekull, dette er ikke noe man burde gjøre for å tjene penger for så å bli sur for at folk pruter. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #205 Skrevet 8. desember 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt dårlig leseforståelse eller? Jeg skal legge ut en gang til: På katt skiller det noen ganger 2-3000 mellom en renraset med papirer, og en miks/papirløs. Og da har ofte den papirløse kun fått markkurer mens den med stamtavle har fått to vaksiner, chip, helseattest, stamtavle, noen har også kastrering innbakt i prisen. Da skjønner du vel at den som kun har gitt markkurer er den som tjener penger? Anonymkode: da439...5e7 Det virker som du har dårlig leseforståelse. Blandingshunder kan ha like mye chip, vaksiner, helseattest som renrasende kan. Har selv solgt valper med chip, helseattest, markur og vaksine. Vaksine 2 ganger. Selv om det er blanding så betyr det ikke at det er dårligere oppfølging med de. Pisspreik. Anonymkode: 4ec12...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #206 Skrevet 8. desember 2016 19 minutter siden, fima skrev: Personlig ville jeg heller betalt 10000 for en renrasede hund enn 2000 for en blandingshund. På samme måte som jeg heller brukte 8000 på en renraset katt, istedenfor å kjøpe en blanding til en brøkdel av prisen. Alle dyr har en verdi, selvfølgelig, men å drive "oppdrett" av blandingshunder er uansvarlig, og svekker bare rasene involvert i det lange løp. Det har ikke noe å sk hvor mye det koster å ha valpekull, dette er ikke noe man burde gjøre for å tjene penger for så å bli sur for at folk pruter. Så si jeg skal prute ned en renraset da, da er vel det OKEY? Hva er forskjellen på å prute på blanding og renraset? Anonymkode: 4ec12...8a5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #207 Skrevet 8. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste hundene er avlet etter utseende, og dessverre er det for mye fokus på utseende at hundene ikke har blitt noe særlig friskere. Ganske mange hunderaser som har blitt ødelagt nå. Grå elghund har vel blitt bedre nå, men en periode begynte de å bli mindre brukbare og rasen begynte å bli negativ. Samme med schæfere, 60% av de i 2014 var det problemer med, det sies nå at det har blitt verre. Så om ikke folk stopper med avl etter utseende snart så må vel rasen bare utryddes. Noen rasehunder burde utryddes. Anonymkode: 4ec12...8a5 For noe vissvass. Du kan vel ikke så mye om hunderaser og rasestandarder du? I min rases rasestandard står det eksplisitt at "alle avvik fra standard skal vurderes opp mot hundens mulighet!til å utføre sitt tradisjonelle arbeid" - som er gjeting. Standarden er satt slik at dette skal være gode og funksjonelle hunder - og denne rasen brukes ikke mye til gjeting lenger heller - ikke en gang på verdensbasis. Raser og utstilling er mer enn bare flatnesa mops og lavrumpede schæfere skjønner du, men det er kun slike raser folk uten peiling på hund ser når de snakker om "stakkars renrasede hunder som har blitt ihjelavla" osv. Og sånn for oss som faktisk er oppdatert da, så jobber faktisk norske oppdrettere av mops, engelsk bulldog, fransk bulldog osv med å avle hundene MINDRE flatnesa, og NKK jobber med bedre helsetester for disse rasene. Idiots, sier jeg bare. Idiots everywhere. Anonymkode: 9fab6...8d5 3
ArtyFarty Skrevet 8. desember 2016 #208 Skrevet 8. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.kennel-sveboe.com/hvorfor_schaferhund.php Anonymkode: 4ec12...8a5 En HD-diagnose er ikke synonymt med at hunden plages.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #209 Skrevet 8. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker som du har dårlig leseforståelse. Blandingshunder kan ha like mye chip, vaksiner, helseattest som renrasende kan. Har selv solgt valper med chip, helseattest, markur og vaksine. Vaksine 2 ganger. Selv om det er blanding så betyr det ikke at det er dårligere oppfølging med de. Pisspreik. Anonymkode: 4ec12...8a5 Jeg skriver: PÅ KATT!!!! Du vet at det ikke er det samme som hund eller? PÅ KATT skiller det ofte 2-3000, og da er kun ormekur gitt. Og når det gjelder KATT tenker jeg at jeg vet mer enn deg om akkurat det! Anonymkode: da439...5e7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #210 Skrevet 8. desember 2016 Kjapt søk på finn viser: Perserkattunge uten stamtavle, med helseattest og som har fått markkur 6500,-. Perserkattunge med stamtavle, vaksiner osv 7-8000. Så da får man kanskje være glad for at en blandingshund tross alt bare ligger på halve prisen av en med papirene i orden. Anonymkode: da439...5e7 1
Majott Skrevet 8. desember 2016 #211 Skrevet 8. desember 2016 På 6.12.2016 den 20.54, AnonymBruker skrev: Ærlig talt. Må da gå an å prute littegrann? Hva om jeg bor et stykke unna fordi oppdretteren bor langt inni gokk, og jeg vil kutte ned totalprisen (bensinutgifter). La oss si jeg byr 4800-4900 kr? Det er helt uaktuelt? Selger og kjøper må gi og ta, og møtes litt på halvveien slik at begge blir fornøyde. Anonymkode: 2dbde...28d Nei, sånn er det ikke når man skal kjøpe hund. Jeg har selv kjøpt hunder som bor langt unna, og det er mitt valg. Da tar jeg fly og henter valpen, og de kostnadene tar jeg glatt om det er valp jeg vil ha. 3
Majott Skrevet 8. desember 2016 #212 Skrevet 8. desember 2016 12 timer siden, ArtyFarty skrev: En seriøs oppdretter klarer å ha mer enn et fokus, og velger avlshunder etter både eksteriør, helse og mentalitet. Utstilling er da knyttet opp mot det eksteriøre. Ja! Jeg har en hund som er avlet etter både eksteriør, helse og mentalitet. Og jeg kunne ikke fått en bedre hund! Oppdretter har hatt få, men gode kull i løpet av 30 år, og alle valpekjøpere har fått supre hunder. Det kan man selvsagt få fra andre også. Men for meg var det at oppdretter var så seriøs og selektiv en trygghet. 3
Majott Skrevet 8. desember 2016 #213 Skrevet 8. desember 2016 På 6.12.2016 den 20.03, AnonymBruker skrev: Dette er etter mange userøse valpekjøpere jeg har opplevd. Spesielt mange navere. Sorry navere, men ikke skaff dere hund om dere ikke har råd til å punge ut med 5000,- for en blandingsvalp av stor rase. Dere har ikke råd til å punge ut med 10.000kr til operasjon om det hadde vært nødkrise, om dere ikke har råd til å punge ut med 5000,- til blandingsvalp. Aner dere hvor stor jobb det er med valper? Hvor dyrt det er å ha valpekull? Hvorfor skal vi da ikke kunne få tjent litt penger på jobben vi har gjort? Bare fordi dere ikke har råd så skal ikke vi få tjene litt på det? Om dere mener en valp ikke er verdt mer en 1000kr og 3000kr, nei da får dere ryke å dra. Dere burde ikke ha hund. Ikke med et slik syn på hunder. 5000,- for en blandingsvalp av en stor rase er BILLIG. Det koster 12.000-15.000 for renraset hunder av stor rase, mens små hunderaser kan koste opptil 30.000, så kanskje ikke uvanlig å ta halve prisen på blandingsvalper. Så slutt å klag. Dette er til de som klager. Jeg selger ikke valper til folk som pruter prisen, det er rett og slett frekt. Hold dere unna om dere ikke har råd. Jeg vil heller ikke selge til mennesker som sliter økonomisk. Hund koster å eie, og det kan påkoste endel. Om dere da ikke har råd, så burde dere ikke ha hund. Takk for meg. Anonymkode: 4ec12...8a5 For å gå tilbake til tema for tråden, så siterer jeg startinnlegget. Jeg er ufør selv, og har to hunder. Vil synes det er leit om jeg skal bli sett som en dårlig valpekjøper fordi jeg er ufør. Jeg har økonomi god nok til å ha hunder, og opprettholder helse ved å gå turer med hundene. I tillegg har jeg mye kontakt med andre hundeeiere, og er også til tider aktiv i hundeklubben jeg tilhører. Dvs jeg går på kurs når det er noe jeg er interessert i. Er mer aktiv i hundeklubben når jeg har valper/unghunder enn når de er voksne, ettersom jeg ikke konkurrerer med hundene mine. Jeg har ikke motivasjon eller lyst til å konkurrere i lydighet, jakt eller andre ting. Jeg er hjemme hele dagen, og har masse tid til hundene. De er en viktig del av hverdagen min, og jeg setter ofte deres behov foran mine. Jeg går tur selv om jeg har smerter og føler meg dårlig. Vil tro jeg oppfyller kravene de fleste oppdrettere stiller. Men ts stiller spørsmål om økonomi, og der er jeg helt enig. Man må ha økonomi til å ha hund. Det er ikke bare å kjøpe en hund for selskap, og tro at den ikke koster stort. Å ha hunder koster MYE! Og jeg skjønner godt at hun reagerer på at folk pruter på prisen når det er 5000 som er kravet. Selv har jeg betalt 13 000 for mine valper. Og mine hunder er også forsikret. De får også for av beste kvalitet. Det er slike ting en MÅ følge opp økonomisk om en skal ha hund. Selv om mine hunder er forsikret, så må jeg betale endel til veterinær. Forsikring dekker ikke alt, og de har variable egenandeler. Mine hunder har sjelden/aldri vært syke, men det har vært f.eks knekk av klo som har krevd behandling, og det har vært en operasjon. Jeg har sluppet billig unna der. Det er mange hunder som har sykdommer som krever mye behandling, og da må man ha råd til det. Enten gjennom forsikring eller av egen lomme. Vil man at valpene sine skal få et godt liv, og da tenker jeg på veterinær, for og andre nødvendige ting, så skjønner jeg godt at man ikke selger til de som pruter på prisen. En kan også tenke slik at den som pruter på prisen ikke nødvendigvis setter valpen særlig høyt når det gjelder valpens behov for nærhet og omsorg. Er også enig i at man bør kunne ta 5000 kr for en blandingsvalp. Da utelukker man kjøpere som kun vil ha en billig/gratis valp der og da, men får gjerne kjøpere som har tenkt over saken litt, og er villig til å betale litt for å få en valp. Også koster det mye å ha et kull, det er ikke sånn at denne damen sitter igjen med overskudd om hun tar 5000 kr for en valp. For mange betyr det også mye at valpen er helsesjekket og har hatt oppfølging av veterinær før levering. Selv bruker jeg mye tid på å finne rett oppdretter når jeg skal kjøpe valp. Dvs en oppdretter som har gode og friske hunder, de har gode og friske forfedre, og at oppdretter bruker tid på valpene og lar de få en god oppvekst hjemme hos seg. Noe som også betyr tilvenning til ulike miljø. For meg har ikke pris eller reiseavstand noe å si. Jeg har flere ganger brukt tusenvis av kroner på reise for å få en god valp. Jeg skal jo ha denne hunden sammen med meg i 15 år, så det er viktig at den er god. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #214 Skrevet 8. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver: PÅ KATT!!!! Du vet at det ikke er det samme som hund eller? PÅ KATT skiller det ofte 2-3000, og da er kun ormekur gitt. Og når det gjelder KATT tenker jeg at jeg vet mer enn deg om akkurat det! Anonymkode: da439...5e7 Temaet er ikke katt her. Du får lese tråden engang til. Anonymkode: 4ec12...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #215 Skrevet 8. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver: PÅ KATT!!!! Du vet at det ikke er det samme som hund eller? PÅ KATT skiller det ofte 2-3000, og da er kun ormekur gitt. Og når det gjelder KATT tenker jeg at jeg vet mer enn deg om akkurat det! Anonymkode: da439...5e7 Og når det gjelder da katt, så burde de ta halve prisen for katten, ikke nesten hele summen. Om det er 2000-3000kr forksjell. Men det kommer an på renraset/blanding. Har selv en katt som er blandet med to forskjellig raser. Kjøpte den av ei venninne. Broren min har også en rasekatt han betalte 10.000kr for. Anonymkode: 4ec12...8a5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #216 Skrevet 8. desember 2016 Men som sagt, det temaet handler ikke om katter. Denne tråden sklir ut. Anonymkode: 4ec12...8a5 1
Acalewia Skrevet 8. desember 2016 #217 Skrevet 8. desember 2016 Jeg får penger fra NAV, har rasehund, forsikring og en solid bufferkonto. Man skal være litt forsiktig med å dra alle under én kam. 😉 1
happiest Skrevet 8. desember 2016 #218 Skrevet 8. desember 2016 For meg høres det ut som at du bare er opptatt av penger. Det beste må da være å finne nye eiere som kan gi et godt hjem til valpene, ikke etter betalingsevne. Men dersom du absolutt skal tjene mye, hvorfor gir du ikke beskjed med en gang at det er uaktuelt å selge til under xxxx kr? Kan da ikke være så vanskelig....
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #219 Skrevet 8. desember 2016 59 minutter siden, happiest skrev: For meg høres det ut som at du bare er opptatt av penger. Det beste må da være å finne nye eiere som kan gi et godt hjem til valpene, ikke etter betalingsevne. Men dersom du absolutt skal tjene mye, hvorfor gir du ikke beskjed med en gang at det er uaktuelt å selge til under xxxx kr? Kan da ikke være så vanskelig.... Er nok ikke det gitt, er nok heller at det koster masse med valpekull, og hvorfor skal man ikke få 10.000 til overs for all jobben man har gjort? Er 10.000kr å tenke på penger? Virkelig? Når det gjelder endel navere, så har jeg lært at endel av de ikke kan ha hund, men så klart gjelder det ikke alle. Jeg vet om en utfører som skulle kjøpe hund av meg, hun skriver facebook statuser der hun, barna og hunden hennes sulter nesten ihjel fordi de har ikke penger. Men hva med å skaffe seg jobb? Hun jobber ikke fordi hun er LAT, ikke noe helseproblemer eller noe som helst. Hun får knapt 12.000 fra nav i mnd. Her tenker jeg på dyras beste, og da har penger mye å si. Klarer man ikke betale 5000 for en hund klarer man heller ikke betale en operasjon om det skal være nød. Hvordan skal hun ha penger til forsikring om hun så vidt har penger til mat? Og så vidt kan forsørge ungen hennes? Det sier seg selv man ikke selger hunder når man vet en person har så stor pengekrise? For hvor godt ville hundet fått det av å sulte? Hvordan skal de forsørge hunden når de så vidt klarer å forsørge barnet? Ikke bare var det ei slik person. Det var også ei annen frekk dame som prøvde å stikke av med valpen uten å betale, og prøvde å betale 2000 mindre da hun skulle ha hunden, da sier det seg selv jeg ikke selger valp til henne. Hadde det vært en familie med masse penger, å de prutet så hadde jeg kanskje ikke vært like nervøs for de, som jeg er for navere som pruter. Det kan være skremmende med tanke på om de kan klare å forsørge hunden. Anonymkode: 4ec12...8a5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #220 Skrevet 8. desember 2016 2 timer siden, Acalewia skrev: Jeg får penger fra NAV, har rasehund, forsikring og en solid bufferkonto. Man skal være litt forsiktig med å dra alle under én kam. 😉 Det gjelder så klart ikke alle - MEN en god del klarer så vidt å forsørge barnene sine når de er utfører. 12.000 i mnd er ganske lite for leie av leilighet/eller hus, forsørge barn, seg selv, og hunden. Anonymkode: 4ec12...8a5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå