Gå til innhold

Sorry navere

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare piss.  Aldri møtt en eneste blandingshund som har vært mentalt frisk. ALDRI. Bor 4 stk her og samtlige er fullstendig sprø, ekstremt aggressive og ustabile. Svogeren min har en schæfer/husky-blanding som også er helt på jordet mentalt sett. 

Anonymkode: 79af9...c1f

Er ikke alle blandingshunder som er lurt å blande. Å blande en nervøs shcafer som tidligere var nesten oppdrettet ihjel, som iogså er drettet til å være vakthund og som er nervøse av natur med en huskie som i utgangspunktet er en meget aktiv hund og som fysisk krever  mil med bevegelse pr dag/uke. Sier seg selv at blandingen ikke er god. Sannsynligvis har denne blandingen skjedd som et uhell?

skulle tro at seriøse blandingshundoppdrettere ikke krysser raser som tilhører helt ulike type hundefamilie. Er jo x antall hovedtyper.

Anonymkode: b9ce6...3e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, ArtyFarty skrev:

Ah, nok en som tror at helseproblemer forsvinner helt magisk ved å pare med en annen rase... 

Selv tror jeg ikke at sykdommer forsvinner. Når det gjelder arvelige sykdommer må ofte begge foreldre bære bærere for at sykdommen skal slå ut og ikke bare ligge i genene recesivt. Så i første generasjon er det mindre sjanse for at de rasetypiske sykdommer slår ut.

Kan heller ikke påstå at "amatører" som tyder stamtavler og andre ikke akkurat er genforskere. Ideelt sett skulle vært individ vært gentestet for kjente sykdommer. Stamtavler med sykdomshistorikk er bedre en ingenting, men alle vet at arvelige sykdommer kan ligge skjult i genene i generasjoner. Og siden det er oppdrettere som sitter på hver sin tue og mikser og plukker stamtavler så kan man ikke påstå at denne metoden er en genetisk fullgod metode. Mhp sykdommer er nok en genanalyse det beste og en 100% eksklusjon fra avl bed funn det riktige. Renraset eller blandingsrase.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tråden var snakk om valpekull, ingenting om utstillinger og tispa utenom valpetiden, kun hva det koster med VALPEKULL fra da tispa er drektig til valpene er levert. 

Her begynner folk å snakke om alt annet som ikke hadde noe med saken å gjøre. 

Anonymkode: 4ec12...8a5

Men skjønner du virkelig ikke at det er alt det andre som er med på å prissette en renraset valp høyere enn en blanding? På katt skiller det noen ganger 2-3000 mellom en renraset med papirer, og en miks/papirløs. Og da har ofte den papirløse kun fått markkurer mens den med stamtavle har fått to vaksiner, chip, helseattest, stamtavle, noen har også kastrering innbakt i prisen. Da skjønner du vel at den som kun har gitt markkurer er den som tjener penger? Man kan ikke KUN regne selve prisen på valpen/kattungen. 

Anonymkode: da439...5e7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig at man må stille ut for å drive avl. Hvis man foretar helsesjekk osv og alt man skal den er gjøre for en valp eller kattunge. Utstilling er noe miljøet selv har fremelsket. En dyrlege eller dommer osv kan si noe om hunden/katten er innenfor eller om det er noe, arvelige som  ikke må avles på. I tillegg har oppdrettere ulike standarder og egenskaper de ønsker å fremelske innen en rase, i tillegg til til de generelle for rasen. USA, europa ja til og med ulike land i europa kan ha ulike rasestandarder.

Utstilling er ikke noe kvalitetsstempel på seriøst oppdrett.  At man må gå på x antall utstillinger for å bli champion osv er bare tull. Greit med utstillinger men da må oppdretter(e) innrømme at dette ikke kun gjøres for hunden men også butikken man driver for å få et fortrinn (reklame) i forhold til andre oppdrettwre.

Jeg vet ikke en dritt om hundeutstilling, men desto mer om katteutstilling. Personlig så stiller jeg først og fremst ut fordi det er moro og sosialt. På en katteutstilling må man være hele dagen, så en har god tid til å prate med kjente (og ukjente). Man får kontakt med andre oppdrettere, både av egen rase og andre raser. Har man en liten, ikke så godt kjent rase så får man vist den fram til publikum. 

Jeg får bekreftet at kattene jeg skal avle på er rasetypiske, jeg stiller dem til Supreme, og da trenger man 25 cert totalt hvis man stiller i bare to land. Da er det ganske mange dommere, fra hele Europa, som har bedømt katten. Det er fire oppdrettere av min rase i Norge. Vi samarbeider veldig bra, de tre andre har alle startet med en katt fra meg. Og alle stiller ut, i større eller mindre grad. Men, det koster penger. Mer penger enn det vi "tjener" på kattungesalg. Så katteoppdrett er en dyr hobby/livsstil for meg. 

En veterinær skal sjekke alle katter før avl. Men det er for å se at testikler er på plass på hannkattene, de skal lytte på hjertet, sjekke at katten ikke har navlebrokk osv. Veterinæren kan IKKE fortelle meg om katten min er rasetypisk og verdt å avle på... Arvelige ting har vi tester for, det er mye en veterinær ikke kan se ved en undersøkelse. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv tror jeg ikke at sykdommer forsvinner. Når det gjelder arvelige sykdommer må ofte begge foreldre bære bærere for at sykdommen skal slå ut og ikke bare ligge i genene recesivt. Så i første generasjon er det mindre sjanse for at de rasetypiske sykdommer slår ut.

Kan heller ikke påstå at "amatører" som tyder stamtavler og andre ikke akkurat er genforskere. Ideelt sett skulle vært individ vært gentestet for kjente sykdommer. Stamtavler med sykdomshistorikk er bedre en ingenting, men alle vet at arvelige sykdommer kan ligge skjult i genene i generasjoner. Og siden det er oppdrettere som sitter på hver sin tue og mikser og plukker stamtavler så kan man ikke påstå at denne metoden er en genetisk fullgod metode. Mhp sykdommer er nok en genanalyse det beste og en 100% eksklusjon fra avl bed funn det riktige. Renraset eller blandingsrase.

Det kommer helt an på hvilken sykdom det er snakk om. Å utelukke alle bærere av PrA fra en liten rase kan føre til andre problemer, som innavlsdepresjon. Parrer man en bærer med en ikkebærer så kan man heller spare en ikkebærer for avl i neste generasjon. Men da må man jo dna-teste før parring.. 

Skrevet

Bærer x fri vil aldri kunne gi syke avkom, så om man har DNA-test så er det helt uproblematisk å bruke bærere i avl.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Bærer x fri vil aldri kunne gi syke avkom, så om man har DNA-test så er det helt uproblematisk å bruke bærere i avl.

Nettopp :) Det er et mye større problem om man fjerner store deler av genpoolen på en gang. Man bør heller teste, og beholde frie katter i avl når det er mulig. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at ALLE renraset hunder er på utstilling ;) 

Jo, en seriøs oppdretter vil stille ut hunden flere ganger før h*n setter kull på tispa, for å forsikre seg om at hun er noe å avle på. Finnes jo såklart unntak på dette, hvor noen kjøper seg valp med papirer og parrer den med en hannhund med papirer slik at avkommene også får stamtavle, men da er det ikke en seriøs oppdretter som avler for å fremme rasen, men en kjøkkenoppdretter som avler for egen vinning på lik linje med de som setter kull på blandinger. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tråden var snakk om valpekull, ingenting om utstillinger og tispa utenom valpetiden, kun hva det koster med VALPEKULL fra da tispa er drektig til valpene er levert. 

Her begynner folk å snakke om alt annet som ikke hadde noe med saken å gjøre. 

Men selvfølgelig er det naturlig å tenke litt lengre enn akkurat pengene man sitter igjen med når valpene har blitt levert. At det ikke er logisk for deg at helsetesting(på ett høyere plan enn hva blandingshunder og renraset familiehunder blir), utstillinger osv er en faktor for høyere pris på avkommene er ikke mitt problem. Poenget var at en som driver med kjøkkenoppdrett sitter igjen med penger rett i lomma fordi de har ikke brukt halvparten av tid, arbeid eller penger på å gjøre det som kreves før de setter kull på sin tispe. For seriøse oppdrettere er valper ett tapsprosjekt, fordi de bruker mer på testing, utstilling, reising, skatting, forsikring osv osv enn hva de tilslutt sitter igjen med. 

Og jo, dette har noe med saken å gjøre i aller høyeste grad fordi oppdrett og valpekull handler ikke bare om fra den dagen tispa er drektig til valpene er levert, for de seriøse. Det handler om å finne passende tispe de kan sette kull på og passende hannhund som matcher i utseende, helse, gemytt, det handler om utstillinger for å få bevis på at de er innenfor rasestandar. Det er her forskjellen ligger; en seriøs oppdretter finner rett tispe, stiller den ut, helsetester opp og ned i mente, finner rett hannhund som også har blitt skikkelig undersøkt og ingenting er igjen for tilfeldighetene å styre. En kjøkkenoppdretter finner ut at "oi, tispa mi er så snill og fin! Henne må vi sette kull på", finner hannhund bekjente har, på Finn.no eller kanskje en i nabolaget, går til dyrlege og tar en vanlig helsesjekk og får høre av en dyrlege at "jadda, bare å avle på denne". En veterinær er ikke den rette til å uttale seg om en hund skal avles på forutenom på det helsemessige, etter at knær, hofter og rygg har blitt røngta, øyner har blitt øyenslyst for å sjekke om hunden har/eller er bærer for feks PRCA viruset. Det skal mer til. 

Skrevet

en tråd som startet med diskusjonen om de med dårlig råd skal skaffe seg hund/dyr endte opp med diskusjon av sykdommer. klassisk kg. 

Anonymkode: 161ce...f51

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Gia_ skrev (På 6.12.2016 den 23.18):

Seriøst? Og du tror det er det avling med stamtavle handler om? Det handler om at den oldemoren har blitt godkjent til å avle på, og gitt gode avkom som man kan videre avle på, så sykdomsfrie som mulig. Stamtavle er ikke hendig kun for utstillingen sin del, men også for å se hva og hvem som ligger i slekta, sånn siden helse er viktig. 

ArtyFarty skrev (På 6.12.2016 den 23.23):

Ah, nok en som tror at helseproblemer forsvinner helt magisk ved å pare med en annen rase... 

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet (endret)
18 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Ah, nok en som tror at innavl er best. 

Jeg sier ikke at en blandingshund er 100% frisk din tulling. jeg sier blandingshunder er generelt friskere, fordi de er ikke ihjel avlet og fullpakket med arvelige sykdommer fra alle grener i familietreet. Stor forskjell.

Raseavl er ikke synonymt med innavl.

Med fare for å gjenta meg selv: Blandinger kan være friskere i F1, men i F2 er de derimot utsatt for genetiske sykdommer fra to raser. Om man blander en rase som er disponert for en sykdom, så må den blandes med en rase som ikke er disponert for det samme for å få helsemessig gevinst. Men mange som avler på blandinger blander imidlertid raser som er disponert for de samme sykdommene, og da er ikke avkommene noe friskere enn de renrasede. (Si fra om det er noen av begrepene som trenger forklaring.)

Edit: Haleknekk er en deformitet i skjelettet, noe som kan nedarves. Her er det imidlertid raseforskjeller på hva som er tillatt og ikke, basert på forekomster i den enkelte rase.

Endret av ArtyFarty
  • Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
ArtyFarty skrev (På 7.12.2016 den 13.28):

Raseavl er ikke synonymt med innavl.

Med fare for å gjenta meg selv: Blandinger kan være friskere i F1, men i F2 er de derimot utsatt for genetiske sykdommer fra to raser. Om man blander en rase som er disponert for en sykdom, så må den blandes med en rase som ikke er disponert for det samme for å få helsemessig gevinst. Men mange som avler på blandinger blander imidlertid raser som er disponert for de samme sykdommene, og da er ikke avkommene noe friskere enn de renrasede. (Si fra om det er noen av begrepene som trenger forklaring.)

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
5 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Du har seriøse oppdrettere når det kommer til blandingshunder og ren raset. Slik er det dessverre. 
Men for min del, så er seriøse oppdrettere av ren raset hunder, sjeldent noe positivt. Fordi de overpriser valpene på grunn av status i ringen. For meg er det ubetydelig og usmakelig. Det at rasene i seg selv er ihjel avlet er også et problem. Det hjelper lite å må velge mellom foreldre som er ekstremt syk eller veldig syk. 
Velger du syk og frisk (to forskjellige raser), så kan du da "luke ut" avkommet som er sykt og avle videre på de som er friske. Til slutt sitter du med flere individer som er mer friske, enn syke, altså en god blanding.
Men når det kommer til avl på flere ren raset, så må du velge det individet som er minst syk, men det er fortsatt syk. Fordi rasen er ødelagt av innavl, ihjel avlet og ødelagt av folk som mener jo renere jo bedre. Krav til utsende er et stort, stort, stort problem når det kommer til sykdom. 

Men det å si at blandingshunder generelt ikke er noe friskere enn ren raset. Er ren løgn. 
Blander du to raser med kort nese så er du jo like langt. Samme om det er to raser, X og Y.  Valpene får jo kort nese og pusteproblemer. 3 valper med kort nese, alle tre er syke. 
Blander du to raser, hvor en har kort nese og den andre lang. Så har du en sjanse for å få avkom med lang nese uten pusteproblemer. Du kan da få 2 valper med lang nese, og 1 med kort. Altså to friske, en syk valp. Den syke valpen kan ha en nese som er hakket lengre enn rasestandarden. Slik at den er syk, men ikke like syk som en ren raset. 
Dette er jo elementært.

Jeg bruker ofte nese for å forklare dette. For nese er arvelig og noe som fører til store problemer hos mange raser. Og det er mulig å avle det vekk, men de hardbarka renrase-fansen vil ikke avle det vekk. Fordi det å ha kort nese som er innafor rasestandarden eller hva jeg skal kalle det. Det gir status i ringen, det er noe positivt når det kommer til utstilling. Igjen, jeg synes det er usmakelig og kvalmende. 

Noen rasehunder er veldig friske, noen blandingshunder er friske, og det samme gjelder for sykdom.

Beklager, men du viser dessverre at du ikke helt har forstått problematikken rundt det med nese. Lengden på nesen er ikke det største problemet, men det at de har trange nesebor og mye bløtvev. Det er dette som i større grad forårsaker problemene med pusten, heller enn lengden på snyteskaftet. Oppdrettere som har avlet på lengre neser erkjenner at det ikke løser problemet alene ( i alle fall noen av dem).

Men la oss se på populære blandinger. Maltester og Yorkie f eks - disse er begge disponert for de samme sykdommene. Samme med labrador og puddel, schnauzer og puddel, pomeranian og chihuahua. Dette er fire av mange eksempel, og disse avkommene blir selvfølgelig ikke friskere av å blandes med en annen rase. Ingen med noe som ligner vett og forstand kan tro det.

Det finnes seriøse og useriøse oppdrettere av renrasede hunder - men uhyre få seriøse oppdrettere av blandinger. Det gjelder kun de som følger et avlsprogram, som innenfor løpshundmiljøet. De finnes i enda mindre grad av de som annonserer på finn..

• Liker 4
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
ArtyFarty skrev (På 7.12.2016 den 14.04):

Noen rasehunder er veldig friske, noen blandingshunder er friske, og det samme gjelder for sykdom.

Beklager, men du viser dessverre at du ikke helt har forstått problematikken rundt det med nese. Lengden på nesen er ikke det største problemet, men det at de har trange nesebor og mye bløtvev. Det er dette som i større grad forårsaker problemene med pusten, heller enn lengden på snyteskaftet. Oppdrettere som har avlet på lengre neser erkjenner at det ikke løser problemet alene ( i alle fall noen av dem).

Men la oss se på populære blandinger. Maltester og Yorkie f eks - disse er begge disponert for de samme sykdommene. Samme med labrador og puddel, schnauzer og puddel, pomeranian og chihuahua. Dette er fire av mange eksempel, og disse avkommene blir selvfølgelig ikke friskere av å blandes med en annen rase. Ingen med noe som ligner vett og forstand kan tro det.

Det finnes seriøse og useriøse oppdrettere av renrasede hunder - men uhyre få seriøse oppdrettere av blandinger. Det gjelder kun de som følger et avlsprogram, som innenfor løpshundmiljøet. De finnes i enda mindre grad av de som annonserer på finn..

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Det er du som hevder at noe er friskere enn det andre, ikke jeg. Jeg bare motbeviser dine påstander jeg.. :closedeyes:

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

BULLS..! Blandingshunder er GENERELT MYE SUNNERE OG LEVER LENGER ! Dra til land der mixer er mer vanlig , dra til tusen steder der frivillige jobber , dra til 500 veterinærer , ring de 10 største hundeforsikringselskapene i verden -SE MED EGNE ØYNE  10000 hunder!! Er så lei av ukunnskap, ignoranse , skylapper!

Anonymkode: 3ecda...306

Oioioi så sinna da. Nei, jeg gidder ikke å besøke 500 veterinærer ditt vatthue. MEN, du kan godt ta å hoste opp litt sånn der STATISTIKK eller FORSKNING for påstandene dine da, men det har du nok ikke. Du vil bare sitte her å hyle om "rett og galt" uten å komme med noe belegg for det du hyler ut du :)

Anonymkode: 9fab6...8d5

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Pris og stamtavle henger ikke alltid på greip. Det er utstillingshunder og konkuransehunder. De med premierte foreldre som de tar blodpris for. 
Det å ha en registrert hund, krever stamtavle og at tispen er innafor reglene for sikker avl. 
Men helse, det er fortsatt renraset hund selv om at det er sykdom i bilde. En seriøs oppdretter avler ikke på sykehunder, men det er alt for mange som gjør det. 

10.000 kr for en uregistrert hund, som er ren raset. Ikke unormalt. 13.000 for en uregistrert valp, bare fordi mor og far er champion i å løpe rundt i en ring og se flott ut. Det er usmakelig og ikke unormalt. En valp fra høypremierte hunder, som ikke er verdt å registrere fordi den har en haleknekk (skjønnhetsfeil, ikke alvorlig for det kan gå utover helse også), de blir satt ned på flere tusen på grunn av en liten knekk. De er ikke verdt en damn skit i ringen, fordi de har en knekk på halen. Dommerne gir blanke f i om haleknekken er ufarlig og ikke går utover helsen. Det går utover utsende, og da er den ikke verdt noe som helst. Valpen blir da solgt til skampris på grunn av det. Usmakelig og kvalmende praksis. 

Ah, nok en som tror at innavl er best. 

Jeg sier ikke at en blandingshund er 100% frisk din tulling. jeg sier blandingshunder er generelt friskere, fordi de er ikke ihjel avlet og fullpakket med arvelige sykdommer fra alle grener i familietreet. Stor forskjell.

Jøss, jeg blir faktisk helt overrasket over hvor mye du uttaler deg om ting du åpenbart ikke har peiling på. ArtFarty får krangle videre med deg selv om det ikke ser ut som om informasjonen "går inn".

Anonymkode: 9fab6...8d5

• Liker 3
Skrevet

Men skjønner du virkelig ikke at det er alt det andre som er med på å prissette en renraset valp høyere enn en blanding? På katt skiller det noen ganger 2-3000 mellom en renraset med papirer, og en miks/papirløs. Og da har ofte den papirløse kun fått markkurer mens den med stamtavle har fått to vaksiner, chip, helseattest, stamtavle, noen har også kastrering innbakt i prisen. Da skjønner du vel at den som kun har gitt markkurer er den som tjener penger? Man kan ikke KUN regne selve prisen på valpen/kattungen. 

Så si, da må man jo regne med alle utstillinger moren til blandingsvalpene har vært med på også da, og eventuelt faren har jo blitt sjekket for sykdommer osv? Selv om en hund har parret ved et uhell så kan den ha vært på utstillinger og masse annet, for moren kan jo være renraset og VALPENE blir blanding. Så om du skal ta med utstillinger og kostnadene på kun mor så går det begge veier. 

Selv om valpene ikke kan brukes som utstillingshunder. 

Men hovedsakelig så hadde dette INGENTING med kostnader på et valpekull. Så ikke bruk tispa som arragument. 

Mange renraset hunder som er fullpriset uten utstillinger osv. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan du uttale deg for at den papirløse kun har fått markkur? Her har du virkelig ikke peiling. 

Blandingskull pleier å få chip de også, 2 vaksiner, markkur, helseattest osv. Les igjennom tråden engang til så finner du det kanskje. Les på finn og andre blandingshund grupper. 

Du er en bedrevitende person ja..

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 6.12.2016 den 20.10, AnonymBruker skrev:

En blandingsvalp har null verdi. 

Vet du hvorfor jeg vet det? Fordi jeg og seriøse oppdrettere gir bort blandingsvalper. Det er den rene rasen som har verdi, og hvis ikke du har skjønt det har du havnet i feil "yrke". 

Mvh

Mannlig oppdretter

Anonymkode: 9c8d1...6f5

Null verdi? Unnskyld meg, men alle hunder har en verdi! Bare fordi en hund er blandningsvalp betyr det ikke at de ikke er verdifulle. Jeg har selv en blandingsvalp av liten rase. Jeg kjøpte henne for 12.000kr, men hun er verdt alt for meg. Jeg er kjempe glad i henne og ville aldri i verden byttet henne mot en renraset. 

Edit; Helt ærlig, hvordan ser dere enkelte hundeeiere på hunder? Spesielt renraset hunder? Er ikke renraset hunder noe annet for dere enn et vesen som vinner premier for dere? En hund er så mye mer verdt enn å bare være på utstilling. Det virker som om at hvis en hund ikke er renraset med stamtavle og registrert i NKK, så er ikke hunden engang verdt å ha som selskap/familiehund... Det er bare trist. 

Endret av Spiteful
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...