Gå til innhold

Sorry navere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ærlig talt. Må da gå an å prute littegrann? Hva om jeg bor et stykke unna fordi oppdretteren bor langt inni gokk, og jeg vil kutte ned totalprisen (bensinutgifter). La oss si jeg byr 4800-4900 kr? Det er helt uaktuelt? Selger og kjøper må gi og ta, og møtes litt på halvveien slik at begge blir fornøyde. 

Anonymkode: 2dbde...28d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBrunkrem skrev:

Uansett burde man heller plukke med seg en hund fra dyrebeskyttelsen, enn å gi penger til useriøse oppdrettere som skal ha 5000 kroner for bastardene sine :icon_lol:

Alle er ikke useriøse? Det kan du ikke uttale deg for ;) 

Anonymkode: 4ec12...8a5

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Må da gå an å prute littegrann? Hva om jeg bor et stykke unna fordi oppdretteren bor langt inni gokk, og jeg vil kutte ned totalprisen (bensinutgifter). La oss si jeg byr 4800-4900 kr? Det er helt uaktuelt? Selger og kjøper må gi og ta, og møtes litt på halvveien slik at begge blir fornøyde. 

Nei, kjøperen har ansvaret for reiseutgifter, og de har heller ikke noen plikt for å kjøre halve veien for å møtes. Da må du finne en hund som er nærmere eller i området.

• Liker 5
Skrevet

Jeg for min del har ingen kunnskap om hvorvidt noen som får et dyr gratis vanskjøter det oftere enn folk som betaler for det. Men jeg synes at om man ser større og generelt på det, så bidrar det å ta penger for et dyr til at kjæledyr ikke blir sett på som objekter og ting/bruk-og-kast, men at det signaliserer at det er et levende vesen. 

Ikke at jeg helt forstår hva navere har med saken å gjøre, men helt enig i at man må ha råd til å ha dyr, før man skaffer seg et. Å bruke det som argument for å ta mye betalt for blandingsraser, er jeg derimot skeptisk til. Å gjøre det lukrativt å bedrive hodeløst avl fordi man skal "sitte igjen med penger for det", er jeg IHVERTFALL motstander av. 

• Liker 9
Gjest AnonymBrunkrem
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fun fact: Vet dere hvem andre som hater når folk skal prute? Det stemmer, de prostituerte. Så her har hundeoppdrettere og prostituerte tydeligvis noe til felles. Jeg sier ikke at det er noen sammenheng her, jeg bare slenger det ut som en kuriositet.

Skrevet

Hm, altså. I debatten om motivet for å sette på kull. De med raserene hunder avler mot et mål, tar ofte vare på en tispevalp fra hvert kull og har et spesielt ønske om å forbedre rasen de driver med. Man tjener lite reelle penger på et kull, bare å betale hannhundeier kommer oftest på 10-12 tusen. Så er det chip og vaksiner og slikt, omtrent en tusenlapp pr valp og veterinær er gjerne involvert i oppfølging og slikt. 

De som avler blanding, hvilket motiv har de for avlen sin utenom å selge valpene? 

Når det er sagt så har alle liv en verdi, og blandigsvalper bør koste såpass at anskaffelse ikke blir en impulsgreie. Skulle bare ønske at folk sluttet å lage valper bare for...tja, å lage de liksom.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, Kimmenkim skrev:

Så smart du er :fnise::fnise::fnise: 

Blandingsraser er som regel uhell, men også mange som vil blande en husky med samojed osv. Fordi de ønsker den blandingen.

Tjener ikke stort på blandinger, om man skal være ute etter å tjene penger så gjelder det nok de som selger renraset ;) Det er de som får masse cash i lommeboken, mens de som har blandingskull tjener ikke stort. ;)

Du er faen ikke smart i alle fall! Mange avler bevisst blandinger, både når det gjelder katt og hund. 

Og ja, man får masse cash i det man selger, men du tenker ikke over at en seriøs oppdretter har helt andre kostnader enn en som bare slipper sammen to katter/hunder. Jeg har utgifter på mangfoldige tusen i året før jeg har foretatt en eneste paring. Helsetester, medlemskap i klubb og rasering, hjemmeside, forsikring, utstillinger, mat og sand (driver med katt) osv osv. Rene utgifter på en kattunge kan være flere tusen fordelt på to veterinærbesøk (dobbeltvaksinert, chip, helseattest, EU-pass) stamtavle, paringsavgift hvis jeg låner hannkatt, reiseutgifter i forbindelse med paring osv. For ikke å snakke om hvor mye kattungene spiser fram til jeg leverer dem, tidligst når de er 15 uker gamle! Jeg gir dem tørrfor, våtfor, vom og kattemat, karbonadedeig, og malt lammekjøtt blant annet. 

Anonymkode: da439...5e7

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde noen prutet på valp fra meg hadde de blitt uten hund for å si det slik. Ikke min feil at folk bor langt unna, jeg har hatt valpekjøpere som har kjørt over 60 mil for en valp. Det viser iallfall at de virkelig ønsker seg akkurat den hunden.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBrunkrem skrev:

Jeg ser poenget ditt, men det vil slå ut gå begge veier: Fordi det er så lett å ta seg betalt, får man også flere useriøse "oppdrettere". Lett å "slurve" med steriliseringen om man lett kan tjene 5.000 svart på et kull bastarder.

Ja. Reglene for å kunne kalle seg oppdretter burde være ekstremt mye strengere, og hundeeiere som får flere kull med valper ved "uhell" bør få bot.

Ikke at jeg tror det kommer til å skje med det første.

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, Victoria95 skrev:

Og du kan ikke sammenligne katteeiere med hundeeiere. Katteeriere lar kattene føde uten vetrinærhjelp. Hundeeiere har som regel vetrinærhjelp, og avtale med å komme til vetrinær om det skulle skje noe.

Katter føder stort sett veldig greit uten veterinærhjelp! Katteoppdrettere har selvsagt en fast veterinær de kan kontakte ved problemer, eventuelt et dyrehospital som er døgnåpent. Hva de som avler blandinger og huskatter gjør, det er en helt annen sak. Seriøse oppdrettere lar ikke katten dø under fødsel, de tar den med til veterinær der de enten får ut ungene på normalt vis, eller tar keisersnitt. Men i normale tilfeller trenger aldeles ikke en katt veterinær under fødsel... Hjelpes sier jeg bare... 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Honnikorn skrev:

Hadde noen prutet på valp fra meg hadde de blitt uten hund for å si det slik. Ikke min feil at folk bor langt unna, jeg har hatt valpekjøpere som har kjørt over 60 mil for en valp. Det viser iallfall at de virkelig ønsker seg akkurat den hunden.

Skal man ha rasehund, eller rasekatt så kjører man de milene (eventuelt flyr) for å få hunden/katten man ønsker seg :) Folk som pruter får ikke kjøpe katt av meg. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvorfor skal jeg betale 5000kr for et "uhell" som verken er et planlagt ledd i forbedring av slekten, har forutsigbare egenskaper, premierte foreldre eller helsetestet slekt?

Kan fint betale utgiftene for fôr, chip, vaksine og vetsjekk, altså rundt 3000kr. Ikke fordi jeg er naver og ikke har råd til dyrere bikkjer eller å betale veterinærutgifter, men fordi jeg ikke er interessert i å støtte hummer og kanari-avl, det skal ikke være lønnsomt. Hvorfor skal du "tjene litt på den jobben du har gjort", når den "jobben" du gjør ikke er med på å forbedre noe som helst langsiktig?

En skal også huske at å ta en bestemt sum for et dyr fordi det hindrer impulskjøp, er en falsk trygghet. Hver dag kjøper folk seg hunder til både 15 000 og 20 000 på impuls og uten å skaffe seg forsikring eller å ha råd til veterinærutgifter. Hvem som helst kan hoste opp opp en slik sum (sparekonto, kredittkort, lån), og at folk har mye penger betyr ikke automatisk at de er villige til å punge ut hos veterinæren.

Hilsen sur kjerring, om enn ikke naver. :fnise:

Endret av Skywise
  • Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, Skywise skrev:

Hvorfor skal jeg betale 5000kr for et "uhell" som verken er et planlagt ledd i forbedring av slekten, har forutsigbare egenskaper, premierte foreldre eller helsetestet slekt?

Kan fint betale utgiftene for fôr, chip, vaksine og vetsjekk, altså rundt 3000kr. Ikke fordi jeg er naver og ikke har råd til dyrere bikkjer eller å betale veterinærutgifter, men fordi jeg ikke er interessert i å støtte hummer og kanari-avl, det skal ikke være lønnsomt. Hvorfor skal du "tjene litt på den jobben du har gjort", når den "jobben" du gjør ikke er med på å forbedre noe som helst langsiktig?

En skal også huske at å ta en bestemt sum for et dyr fordi det hindrer impulskjøp, er en falsk trygghet. Hver dag kjøper folk seg hunder til både 15 000 og 20 000 på impuls og uten å skaffe seg forsikring eller å ha råd til veterinærutgifter. Hvem som helst kan hoste opp opp en slik sum (sparekonto, kredittkort, lån), og at folk har mye penger betyr ikke automatisk at de er villige til å punge ut hos veterinæren.

Hilsen sur kjerring, om enn ikke naver. :fnise:

Amen! Samme gjelder selvsagt katter :)

Skrevet

Hva i all verden har dette med nav å gjøre? Jeg har dårlig råd selv, men jeg kjøpte da hund likevel, fordi det finnes noe som heter sparekonto. Kunne ikke falt meg inn å prute på hunden da, eller å be om "avslag" fordi jeg måtte ta fly for å hente hunden. Det første året hadde jeg ca 10.000 i veterinærutgifter (var så "heldig" å plukke opp parasitten giardia i nærområdet, så ble mange runder med avføringsprøver og behandling). Men jeg har ikke råd til 10.000 i veterinærutgifter 10 ganger, det har jeg ikke.

Anonymkode: 9fab6...8d5

• Liker 3
Skrevet

Tja, min erfaring er at de fleste som avler blandinger for å tjene penger er navere de også. Stort sett uteksaminert fra Livets Harde Skole, og stemmer Frp.

Anonymkode: 0cb1f...f1c

• Liker 7
Skrevet

Ha ha - for noe tull. Jeg kjøpte min lille blandingsrase for 5000 kroner. Jeg er naver og har dårlig råd, og altså ikke 10 000 å slenge ut i veterinær regninger. Derfor har jeg forsikring. En liten sum hver mnd. Ingen som Skal si at de med dårlig råd, altså navere, ikke kan ha hund. Jeg ville heller gitt bort en valp til en hjemmeværende uføretrygdet som vil ha en å dele hverdagen med, enn å selge den dyrt til noen som sette den i bur alene hele dager mens de er på jobb. 

Anonymkode: 18ba3...533

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var ment til de som er sure angående slike ting, sure kvinnfolk som jakter etter å kristisere med priser på hund. Hva er så useriøst med innlegget da, spør jeg deg?

Anonymkode: 4ec12...8a5

Det er jo litt tåpelig å starte en diskusjonstråd der du klager på noe, for så å prøve å nekte dem som kan være uenig med deg å delta i diskusjonen?

• Liker 2
Gjest Axl Rose
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud bare slutt å prøve å gjøre alt om til en kjønnskamp. Du er så opptatt av å lese ting som ikke er der. På tide at du lærer deg at ikke alle kvinner hater menn.

Anonymkode: 1375e...a0a

Det var på grunn av det ordet. Trenger ikke si noe annet ;) 

Skrevet

Hva i alle dager har dette med såkalte "navere" å gjøre?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...