Gå til innhold

Sorry navere

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Kimmenkim skrev:

Litt uenig med deg. Dama mi har drivd med hunder å tjente 78.000 på kullet sitt, brukte nærmest 26.000 på kullet. 

Opprettere tjener en god del på hunder.

Ja, du får bare være uenig da :) 
Greit nok at hun tjente 78.000 på kullet, etter skatt og alt det der, men har hun da regnet fra innkjøpspris på tispa, hva hun har betalt for avlsforsikring, hva hun har brukt på helsetesting, hannhunden, transport til utstilling og påmeldingsavgift til utstillinger? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bullshitt at opprettere ikke tjener penger, mener du at blandinger tjener masse penger men ikke de som selger renraset? de tjener jo mye mer.

Anonymkode: b5ea4...9f5

Har du i det hele tatt lest innlegget du svarer på? Djeez. 
JA, seriøse oppdrettere tjener der og da, men vinningen går opp i spinningen. Seriøse oppdretter helsetester hundene opp og ned i mente (og dette er dyrt!!), betaler mer for hannhunden, betaler for utstilling + reise + overnatting, betaler gebyr for å ha kull, betaler for å registrere valpene, betaler for dyr avlsforsikring, og ikke mer betaler med for avlstispa enn noen som driver med blandingsavl. 
Alt dette slipper en useriøs oppdretter som avler for no good, og sitter derfor igjen med mer peng i kassa. Common sense guys.

Skrevet
1 minutt siden, Gia_ skrev:

Har du i det hele tatt lest innlegget du svarer på? Djeez. 
JA, seriøse oppdrettere tjener der og da, men vinningen går opp i spinningen. Seriøse oppdretter helsetester hundene opp og ned i mente (og dette er dyrt!!), betaler mer for hannhunden, betaler for utstilling + reise + overnatting, betaler gebyr for å ha kull, betaler for å registrere valpene, betaler for dyr avlsforsikring, og ikke mer betaler med for avlstispa enn noen som driver med blandingsavl. 
Alt dette slipper en useriøs oppdretter som avler for no good, og sitter derfor igjen med mer peng i kassa. Common sense guys.

Enkelte ganger er det nok bare å gi opp. Noen vil ikke forstå om du så prøver å banke ting inn i skallen på dem... 

Anonymkode: da439...5e7

Skrevet
6 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Blandinger burde være mer verdt enn ren raset. Fordi helse går foran antall medaljer på oldemor, mener nå jeg. 

Seriøst? Og du tror det er det avling med stamtavle handler om? Det handler om at den oldemoren har blitt godkjent til å avle på, og gitt gode avkom som man kan videre avle på, så sykdomsfrie som mulig. Stamtavle er ikke hendig kun for utstillingen sin del, men også for å se hva og hvem som ligger i slekta, sånn siden helse er viktig. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte ganger er det nok bare å gi opp. Noen vil ikke forstå om du så prøver å banke ting inn i skallen på dem... 

:opplyser: blir så oppgitt! Kommer aldri til å gi meg :fnise: Myten om at blandingshunder er såååå mye bedre må legges død snart! 

Skrevet
14 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Blandinger burde være mer verdt enn ren raset. Fordi helse går foran antall medaljer på oldemor, mener nå jeg. 

Ah, nok en som tror at helseproblemer forsvinner helt magisk ved å pare med en annen rase... 

• Liker 5
Skrevet

Nå har jeg forstått det. På KG er hundedrift rene religionen. Nåde deg om du ikke forsikrer bikkja, legger in chip, tar bikkja til årlige helseundersøkelser...og nåde deg om velger å heller avlive bikkja istedet for å spandere en operasjon.

Latterlig menneskeliggjøring av bikkjer sier bare jeg..

Anonymkode: 2dbde...28d

Skrevet
Akkurat nå, ArtyFarty skrev:

Ah, nok en som tror at helseproblemer forsvinner helt magisk ved å pare med en annen rase... 

Haha, jepp! Gir meg ende over.. 
At folk tror seriøse oppdrettere sitter på en feit lommebok etter ett valpekull må nesten våkne litt opp og lese det som faktisk er reelt. 

For å gjøre det enkelt (og gjentar meg selv)
Seriøse oppdrettere betaler dette; 
-Dyrere innkjøpspris på tispe
-Helsetesting
-Utstilling + alt som følger med der 
-Dyrere for spranget med hannhund
-Registrering av kull 
-Helsesjekk + vaksine + chip
-Skatt 
-Bedre og dyrere forsikringer enn den hverdagslige nordmannen har på sin kosehund 
Ja, de sitter kanskje igjen med litt der og da etter salg, men da har de jo tatt penger fra egen lomme for å kjøpe tispa, teste dyra, reise på utstillinger og betale forsikring

Kjøkkenoppdrettere betaler dette; 
-Langt billigere innkjøpspris på tispe, og legger gjerne ikke like mye jobb i å finne den perfekte hunden
-Billigere for spranget med hannhund
-Vaksine og kanskje chip
-Billigere forsikring
(Lite sannsynlig at de har testa avlsdyra på lik linje som de seriøse)

Er det virkelig så vanskelig å se at en blandingsoppdretter får penger rett i lommen her og at en seriøs oppdretter taper mer enn de tjener, sånn i det lange løp? 

Skrevet

Navere er riktig fordi alternativet ville vært verre.

Skrevet
Akkurat nå, Gia_ skrev:

Haha, jepp! Gir meg ende over.. 
At folk tror seriøse oppdrettere sitter på en feit lommebok etter ett valpekull må nesten våkne litt opp og lese det som faktisk er reelt. 

For å gjøre det enkelt (og gjentar meg selv)
Seriøse oppdrettere betaler dette; 
-Dyrere innkjøpspris på tispe
-Helsetesting
-Utstilling + alt som følger med der 
-Dyrere for spranget med hannhund
-Registrering av kull 
-Helsesjekk + vaksine + chip
-Skatt 
-Bedre og dyrere forsikringer enn den hverdagslige nordmannen har på sin kosehund 
Ja, de sitter kanskje igjen med litt der og da etter salg, men da har de jo tatt penger fra egen lomme for å kjøpe tispa, teste dyra, reise på utstillinger og betale forsikring

Kjøkkenoppdrettere betaler dette; 
-Langt billigere innkjøpspris på tispe, og legger gjerne ikke like mye jobb i å finne den perfekte hunden
-Billigere for spranget med hannhund
-Vaksine og kanskje chip
-Billigere forsikring
(Lite sannsynlig at de har testa avlsdyra på lik linje som de seriøse)

Er det virkelig så vanskelig å se at en blandingsoppdretter får penger rett i lommen her og at en seriøs oppdretter taper mer enn de tjener, sånn i det lange løp? 

Du kan ikke sitte å uttale deg for hva man tjener på blandingshund. Da burde du sjekke litt mer opp.

Skrevet
3 minutter siden, Kimmenkim skrev:

Du kan ikke sitte å uttale deg for hva man tjener på blandingshund. Da burde du sjekke litt mer opp.

Og hva vet du om at jeg ikke kan uttale meg om det? 

Skrevet

Er enig i at man ikke skal få seg hund om man ikke har råd, men ærligtalt. Det trenger så absolutt ikke kun å være navere som du kaller dem, det er ikke kun de som pruter på priser eller ikke har råd til å kjøpe hund. Føler det er feil å dra slik konklusjon i grunn, noen som har vært uheldig å havnet på nav kaan også faktisk ha råd til hund. 

Men ja alt i alt ikkje kjøp hund om du ikke har råd eller mulighet til å ta vare på hunden. Det er så langt mer enn en kosebamse som er der når man føler for det  

Å nei jeg er ikke på nav, har god økonomi og ja har hund som jeg har råd til. Så er mer et innlegg om hvor urettferdig skrevet dette var. 

Anonymkode: 61d31...7e1

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så mye jobb, og så dyrt å ha kull, hvorfor sørger dere ikke for ikke å få blandingskull? Helsike, vi har det samme problemet med katt, useriøse folk som avler huskatter (for det er det de er) for å tjene penger... Håper folk lærer seg at man skal kjøpe fra seriøse oppdrettere og heller betale prisen for renraset! Eventuelt kjøpe hund/katt fra dyrebeskyttelsen. Folk som avler blandinger for å tjene penger er det verste jeg vet! 

Nå er ofte blandingshunder mer sunne en ekte rase. Det har med genetik og variasjon å gjøre. For eksempel en hunderase om har svakhet i hofter, blandes denne med en hund av annen rase eller en blandingshund er det mindre sjanse for at denne feilen kommer frem. Raser drevet frem av mennesker og ikke naturlig seleksjon har oftere svakheter, eller tilpasset et ensidig miljø.

Greit at du synes som avler blandingshunder ikke er bra, men hvordan tror du nye raser oppstod? Jo noen så visse egenskaper i x antall raser og ville ha de i en og samme hund. Så egentlig alle som driver med raseoppdrett har hunder som en eller annen gang var eksperiementell avl.

Enig i å i stedet for å kjøpe blandingshund, så ta i mot en hund fra dyrebeskyttelsen/omplassering.

Uansett at renrasede hunder (katter for den sags skyld) er priset til 10 000 eller mer er egentlig like sykt som at blandingshi\under selges for 5000,-. Kjæedyr burde ikke være handelsvare/produksjonsbedrift.

Anonymkode: b9ce6...3e4

Skrevet (endret)

R

Endret av Onar
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ofte blandingshunder mer sunne en ekte rase. Det har med genetik og variasjon å gjøre. For eksempel en hunderase om har svakhet i hofter, blandes denne med en hund av annen rase eller en blandingshund er det mindre sjanse for at denne feilen kommer frem. Raser drevet frem av mennesker og ikke naturlig seleksjon har oftere svakheter, eller tilpasset et ensidig miljø.

Greit at du synes som avler blandingshunder ikke er bra, men hvordan tror du nye raser oppstod? Jo noen så visse egenskaper i x antall raser og ville ha de i en og samme hund. Så egentlig alle som driver med raseoppdrett har hunder som en eller annen gang var eksperiementell avl.

Enig i å i stedet for å kjøpe blandingshund, så ta i mot en hund fra dyrebeskyttelsen/omplassering.

Uansett at renrasede hunder (katter for den sags skyld) er priset til 10 000 eller mer er egentlig like sykt som at blandingshi\under selges for 5000,-. Kjæedyr burde ikke være handelsvare/produksjonsbedrift.

Blandinger kan være friskere i F1, men i F2 er de derimot utsatt for genetiske sykdommer fra to raser. Om man blander en rase som er disponert for en sykdom, så må den blandes med en rase som ikke er disponert for det samme for å få helsemessig gevinst. Men mange som avler på blandinger blander imidlertid raser som er disponert for de samme sykdommene, og da er ikke avkommene noe friskere enn de renrasede. 

De fleste rasene vi har i dag oppsto som en følge av naturlig seleksjon på egenskaper. Dagens blandingsavl har stort sett et formål, å tjene penger, og har ingenting med egenskaper og gjøre. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Onar skrev:

Har du Manx katt. Som er en veldig liten rase.

Nope, det finnes flere, veldig små raser :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du veldig nøye på ha et renslig hus så vasker man gjerne 10 ganger dagelig regelmessig jo.

Jeg er ganske renslig av meg. Vasking maks kun bare 5 ganger er bare kvalmt. 

Hadde ikke forholdt meg til et menneske som ikke er nøye på vasking altså. Æsj.

Anonymkode: 4ec12...8a5

Forskjell på å ha det rent og et sykelig forhold til renhold eventuelt sterile forhold. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nope, det finnes flere, veldig små raser :)

Okey. For da hadde vi hatt noe å snakkeom ;) Hva er rasen da

Skrevet
Akkurat nå, Onar skrev:

Okey. For da hadde vi hatt noe å snakkeom ;) Hva er rasen da

Kan sende deg en PM :) Tror ikke det er noen aktive oppdrettere av Manx i Norge lenger.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...