AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #161 Skrevet 7. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Oioioi så sinna da. Nei, jeg gidder ikke å besøke 500 veterinærer ditt vatthue. MEN, du kan godt ta å hoste opp litt sånn der STATISTIKK eller FORSKNING for påstandene dine da, men det har du nok ikke. Du vil bare sitte her å hyle om "rett og galt" uten å komme med noe belegg for det du hyler ut du Anonymkode: 9fab6...8d5 Jeg KREVER at DU DRAR AVGÅRDE ut i verden ! Dette fakta er så opplagt og en selvfølgelighet andre steder enn Norge! Kom tilbake om 4/5år. Eller.....fortsett med innalv. Ergo hold deg til det begrensede verdensbilde !!Jeg trenger IKKE å komme med statistikk for en allmenn sannhet ! Du gjør det f meg ikke selv heller. Pakk snippesken og dra angårde! Kanskje det ender med et paradigmeskifte for din egen del. Anonymkode: 3ecda...306
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #162 Skrevet 7. desember 2016 8 timer siden, Gia_ skrev: Jo, en seriøs oppdretter vil stille ut hunden flere ganger før h*n setter kull på tispa, for å forsikre seg om at hun er noe å avle på. Finnes jo såklart unntak på dette, hvor noen kjøper seg valp med papirer og parrer den med en hannhund med papirer slik at avkommene også får stamtavle, men da er det ikke en seriøs oppdretter som avler for å fremme rasen, men en kjøkkenoppdretter som avler for egen vinning på lik linje med de som setter kull på blandinger. Men selvfølgelig er det naturlig å tenke litt lengre enn akkurat pengene man sitter igjen med når valpene har blitt levert. At det ikke er logisk for deg at helsetesting(på ett høyere plan enn hva blandingshunder og renraset familiehunder blir), utstillinger osv er en faktor for høyere pris på avkommene er ikke mitt problem. Poenget var at en som driver med kjøkkenoppdrett sitter igjen med penger rett i lomma fordi de har ikke brukt halvparten av tid, arbeid eller penger på å gjøre det som kreves før de setter kull på sin tispe. For seriøse oppdrettere er valper ett tapsprosjekt, fordi de bruker mer på testing, utstilling, reising, skatting, forsikring osv osv enn hva de tilslutt sitter igjen med. Og jo, dette har noe med saken å gjøre i aller høyeste grad fordi oppdrett og valpekull handler ikke bare om fra den dagen tispa er drektig til valpene er levert, for de seriøse. Det handler om å finne passende tispe de kan sette kull på og passende hannhund som matcher i utseende, helse, gemytt, det handler om utstillinger for å få bevis på at de er innenfor rasestandar. Det er her forskjellen ligger; en seriøs oppdretter finner rett tispe, stiller den ut, helsetester opp og ned i mente, finner rett hannhund som også har blitt skikkelig undersøkt og ingenting er igjen for tilfeldighetene å styre. En kjøkkenoppdretter finner ut at "oi, tispa mi er så snill og fin! Henne må vi sette kull på", finner hannhund bekjente har, på Finn.no eller kanskje en i nabolaget, går til dyrlege og tar en vanlig helsesjekk og får høre av en dyrlege at "jadda, bare å avle på denne". En veterinær er ikke den rette til å uttale seg om en hund skal avles på forutenom på det helsemessige, etter at knær, hofter og rygg har blitt røngta, øyner har blitt øyenslyst for å sjekke om hunden har/eller er bærer for feks PRCA viruset. Det skal mer til. En seriøs oppretter har hunden på UTSTILLING for å se Om hunden er noe å avle på? Så altså her høres det ut som hunden blir avla på etter utseende og ikke helsen. Ikke rart mange raser blir ødelagt. Om man avler etter utseende. Anonymkode: 4ec12...8a5 2
Victoria95 Skrevet 7. desember 2016 #163 Skrevet 7. desember 2016 9 timer siden, Gia_ skrev: Jo, en seriøs oppdretter vil stille ut hunden flere ganger før h*n setter kull på tispa, for å forsikre seg om at hun er noe å avle på. Finnes jo såklart unntak på dette, hvor noen kjøper seg valp med papirer og parrer den med en hannhund med papirer slik at avkommene også får stamtavle, men da er det ikke en seriøs oppdretter som avler for å fremme rasen, men en kjøkkenoppdretter som avler for egen vinning på lik linje med de som setter kull på blandinger. Men selvfølgelig er det naturlig å tenke litt lengre enn akkurat pengene man sitter igjen med når valpene har blitt levert. At det ikke er logisk for deg at helsetesting(på ett høyere plan enn hva blandingshunder og renraset familiehunder blir), utstillinger osv er en faktor for høyere pris på avkommene er ikke mitt problem. Poenget var at en som driver med kjøkkenoppdrett sitter igjen med penger rett i lomma fordi de har ikke brukt halvparten av tid, arbeid eller penger på å gjøre det som kreves før de setter kull på sin tispe. For seriøse oppdrettere er valper ett tapsprosjekt, fordi de bruker mer på testing, utstilling, reising, skatting, forsikring osv osv enn hva de tilslutt sitter igjen med. Og jo, dette har noe med saken å gjøre i aller høyeste grad fordi oppdrett og valpekull handler ikke bare om fra den dagen tispa er drektig til valpene er levert, for de seriøse. Det handler om å finne passende tispe de kan sette kull på og passende hannhund som matcher i utseende, helse, gemytt, det handler om utstillinger for å få bevis på at de er innenfor rasestandar. Det er her forskjellen ligger; en seriøs oppdretter finner rett tispe, stiller den ut, helsetester opp og ned i mente, finner rett hannhund som også har blitt skikkelig undersøkt og ingenting er igjen for tilfeldighetene å styre. En kjøkkenoppdretter finner ut at "oi, tispa mi er så snill og fin! Henne må vi sette kull på", finner hannhund bekjente har, på Finn.no eller kanskje en i nabolaget, går til dyrlege og tar en vanlig helsesjekk og får høre av en dyrlege at "jadda, bare å avle på denne". En veterinær er ikke den rette til å uttale seg om en hund skal avles på forutenom på det helsemessige, etter at knær, hofter og rygg har blitt røngta, øyner har blitt øyenslyst for å sjekke om hunden har/eller er bærer for feks PRCA viruset. Det skal mer til. Kan ikke si at alle som selger blandingshunder sitter igjen med penger rett i lommen. Er 10.000kr så mye penger å sitte igjen med altså? Her høres det ut som du mener at renraset ikke tjener noe, jo de tjener faktisk en god del mer på valpekull. Her aner du virkelig ikke hva du snakker om, når det kommer til slikt. Omtrent alle hunder kommer fra en oppretter, og de er renraset og sjekket, så selv om de har blandingskull, betyr det at foreldrene ikke er friske? Har du kilder på det du sier egentlig?
Victoria95 Skrevet 7. desember 2016 #164 Skrevet 7. desember 2016 (endret) 54 minutter siden, Spiteful skrev: Null verdi? Unnskyld meg, men alle hunder har en verdi! Bare fordi en hund er blandningsvalp betyr det ikke at de ikke er verdifulle. Jeg har selv en blandingsvalp av liten rase. Jeg kjøpte henne for 12.000kr, men hun er verdt alt for meg. Jeg er kjempe glad i henne og ville aldri i verden byttet henne mot en renraset. Edit; Helt ærlig, hvordan ser dere enkelte hundeeiere på hunder? Spesielt renraset hunder? Er ikke renraset hunder noe annet for dere enn et vesen som vinner premier for dere? En hund er så mye mer verdt enn å bare være på utstilling. Det virker som om at hvis en hund ikke er renraset med stamtavle og registrert i NKK, så er ikke hunden engang verdt å ha som selskap/familiehund... Det er bare trist. Tenkte på det samme. Forferdelig. Endret 7. desember 2016 av Victoria95 1
Ruccula Skrevet 7. desember 2016 #165 Skrevet 7. desember 2016 På 6.12.2016 den 20.10, AnonymBruker skrev: En blandingsvalp har null verdi. Vet du hvorfor jeg vet det? Fordi jeg og seriøse oppdrettere gir bort blandingsvalper. Det er den rene rasen som har verdi, og hvis ikke du har skjønt det har du havnet i feil "yrke". Mvh Mannlig oppdretter Anonymkode: 9c8d1...6f5 Null verdi? Alle hunder har akkurat like mye verdi! samme hvilke raser de består av. De er levende, tenkende, følende individer og jeg blir kvalm av holdningene dine! 1
Ruccula Skrevet 7. desember 2016 #166 Skrevet 7. desember 2016 På 6.12.2016 den 20.10, AnonymBruker skrev: En blandingsvalp har null verdi. Vet du hvorfor jeg vet det? Fordi jeg og seriøse oppdrettere gir bort blandingsvalper. Det er den rene rasen som har verdi, og hvis ikke du har skjønt det har du havnet i feil "yrke". Mvh Mannlig oppdretter Anonymkode: 9c8d1...6f5 Null verdi? Alle hunder har akkurat like mye verdi! samme hvilke raser de består av. De er levende, tenkende, følende individer og jeg blir kvalm av holdningene dine!
ArtyFarty Skrevet 7. desember 2016 #167 Skrevet 7. desember 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg KREVER at DU DRAR AVGÅRDE ut i verden ! Dette fakta er så opplagt og en selvfølgelighet andre steder enn Norge! Kom tilbake om 4/5år. Eller.....fortsett med innalv. Ergo hold deg til det begrensede verdensbilde !!Jeg trenger IKKE å komme med statistikk for en allmenn sannhet ! Du gjør det f meg ikke selv heller. Pakk snippesken og dra angårde! Kanskje det ender med et paradigmeskifte for din egen del. Anonymkode: 3ecda...306 Dette er bare en opplagt sannhet inni i hodet til enkelte. For de fleste er det heldigvis litt mer nyansert Litt lesestoff: http://web2.nkk.no/Blandingsavl+–+møter+vi+oss+selv+i+døren%3F.b7C_wlHK5S.ips http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=13439 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/blandingshunder-blir-stadig-mer-populaere-1.12024152 Legg merke til følgende: Har solgt mer enn 100 hunder bare til Osloområdet det siste året.. Det finnes et ord for slikt: Valpefabrikk. Bare på avl av blandingsbikkjer har DHH hatt en omsetning på ca to millioner på et år. Ingen seriøse oppdrettere holder på sånn. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: En seriøs oppretter har hunden på UTSTILLING for å se Om hunden er noe å avle på? Så altså her høres det ut som hunden blir avla på etter utseende og ikke helsen. Ikke rart mange raser blir ødelagt. Om man avler etter utseende. Anonymkode: 4ec12...8a5 Man stiller ut hunden for å få en kritikk fra flere forskjellige dommere. Da får man en objektiv beskrivelse av hundens styrker og svakheter, slik at man kan ta hensyn til dette når man velger avlspartner. Heldigvis er det mulig (i alle fall for noen av oss) å ha mer enn en tanke i hodet, slik at eksteriør kun bare er en del av det som avgjør om en hund brukes i avl. 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #168 Skrevet 7. desember 2016 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk er villig til og bla opp titusener for og skaffe seg en hund, jeg har 2 stykker og fikk de begge gratis, da slipper man i tillegg styr med oppdretter hvis vedkommende ikke virker helt på jorda. Beklager og måtte si det, men har vært borti oppdrettere som stiller helt urealistiske krav ETTER at man har kjøpt hunden. Gjør som meg og støtt FOD Anonymkode: 4d777...21a
Gjest Gia_ Skrevet 7. desember 2016 #169 Skrevet 7. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: En seriøs oppretter har hunden på UTSTILLING for å se Om hunden er noe å avle på? Så altså her høres det ut som hunden blir avla på etter utseende og ikke helsen. Ikke rart mange raser blir ødelagt. Om man avler etter utseende. Anonymkode: 4ec12...8a5 Nei, nå har du tydeligvis ikke lest en dritt av det jeg har skrevet tidligere, eller så er du veldig trangsynt, men jeg prøver igjen; En seriøst oppdretter har hunden på utstilling for å få en tilbakemelding på om hunden oppfyller kravene som er satt for eksteriør av forskjellige dommere. Dette gjelder jo feks også tannstilling, lengde på rygg, pelskvalitet osv. Er det noe som ikke er bra her, skal man heller ikke avle. Før det blir satt valper på tispa så blir hannen og tispa sjekket opp og ned i mente for arvelige sykdommer og ting man ikke kan se uten øyenlysing, røngten og blodprøve. Så nei, man avler ikke bare etter utseende, men det er en del av prosessen for å finne ut om hunden man har er avlsmateriale, og takk gud for at rasekyndige finkjemmer de, for hvis det kun er eierne som skal bestemme om den er avlsmateriale så ville de fleste hatt kull, for klart egen hund er verdens fineste hund i eierens øyner. 1 time siden, Victoria95 skrev: Kan ikke si at alle som selger blandingshunder sitter igjen med penger rett i lommen. Er 10.000kr så mye penger å sitte igjen med altså? Her høres det ut som du mener at renraset ikke tjener noe, jo de tjener faktisk en god del mer på valpekull. Her aner du virkelig ikke hva du snakker om, når det kommer til slikt. Omtrent alle hunder kommer fra en oppretter, og de er renraset og sjekket, så selv om de har blandingskull, betyr det at foreldrene ikke er friske? Har du kilder på det du sier egentlig? Atte hva? Jo, jeg vet godt hva jeg snakker om. Driver aktivt i hundemiljøet og vet hva det vil si å være en seriøs oppdretter. Fått sett budsjett ol til disse. De fleste går i tap. Min mor har dessverre hatt uhellskull, fikk to valper. Fikk totalt 20.000 for valpene, og det eneste hun måtte betale på forhånd og etter valpene kom var ultralydundersøkelse, valpemat, ormekur, vaksine og chip, altså hun satt igjen med ca 15.000kr fordi hun ikke hadde brukt penger på å stille ut hunden, teste den på forhånd, registrere de i NKK og betale skatt av kullet. Men er avkommene sjekket? Er begge parter av blandigsparringen sjekket? Passer de to rasene som er blandet sammen mtp bruksegenskaper, tannstilling, pelstype og kroppsform?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #170 Skrevet 7. desember 2016 50 minutter siden, Gia_ skrev: Nei, nå har du tydeligvis ikke lest en dritt av det jeg har skrevet tidligere, eller så er du veldig trangsynt, men jeg prøver igjen; En seriøst oppdretter har hunden på utstilling for å få en tilbakemelding på om hunden oppfyller kravene som er satt for eksteriør av forskjellige dommere. Dette gjelder jo feks også tannstilling, lengde på rygg, pelskvalitet osv. Er det noe som ikke er bra her, skal man heller ikke avle. Før det blir satt valper på tispa så blir hannen og tispa sjekket opp og ned i mente for arvelige sykdommer og ting man ikke kan se uten øyenlysing, røngten og blodprøve. Så nei, man avler ikke bare etter utseende, men det er en del av prosessen for å finne ut om hunden man har er avlsmateriale, og takk gud for at rasekyndige finkjemmer de, for hvis det kun er eierne som skal bestemme om den er avlsmateriale så ville de fleste hatt kull, for klart egen hund er verdens fineste hund i eierens øyner. Atte hva? Jo, jeg vet godt hva jeg snakker om. Driver aktivt i hundemiljøet og vet hva det vil si å være en seriøs oppdretter. Fått sett budsjett ol til disse. De fleste går i tap. Min mor har dessverre hatt uhellskull, fikk to valper. Fikk totalt 20.000 for valpene, og det eneste hun måtte betale på forhånd og etter valpene kom var ultralydundersøkelse, valpemat, ormekur, vaksine og chip, altså hun satt igjen med ca 15.000kr fordi hun ikke hadde brukt penger på å stille ut hunden, teste den på forhånd, registrere de i NKK og betale skatt av kullet. Men er avkommene sjekket? Er begge parter av blandigsparringen sjekket? Passer de to rasene som er blandet sammen mtp bruksegenskaper, tannstilling, pelstype og kroppsform? Jeg vil også se belegg. Anonymkode: 4ec12...8a5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #171 Skrevet 7. desember 2016 2 timer siden, ArtyFarty skrev: Dette er bare en opplagt sannhet inni i hodet til enkelte. For de fleste er det heldigvis litt mer nyansert Litt lesestoff: http://web2.nkk.no/Blandingsavl+–+møter+vi+oss+selv+i+døren%3F.b7C_wlHK5S.ips http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=13439 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/blandingshunder-blir-stadig-mer-populaere-1.12024152 Legg merke til følgende: Har solgt mer enn 100 hunder bare til Osloområdet det siste året.. Det finnes et ord for slikt: Valpefabrikk. Bare på avl av blandingsbikkjer har DHH hatt en omsetning på ca to millioner på et år. Ingen seriøse oppdrettere holder på sånn. Man stiller ut hunden for å få en kritikk fra flere forskjellige dommere. Da får man en objektiv beskrivelse av hundens styrker og svakheter, slik at man kan ta hensyn til dette når man velger avlspartner. Heldigvis er det mulig (i alle fall for noen av oss) å ha mer enn en tanke i hodet, slik at eksteriør kun bare er en del av det som avgjør om en hund brukes i avl. Rart dem har latt scæfrene bli mer og mer ødelagt da. Anonymkode: 4ec12...8a5 1
ArtyFarty Skrevet 7. desember 2016 #173 Skrevet 7. desember 2016 3 timer siden, Victoria95 skrev: Omtrent alle hunder kommer fra en oppretter, og de er renraset og sjekket, så selv om de har blandingskull, betyr det at foreldrene ikke er friske? Har du kilder på det du sier egentlig? Ganske ironisk at akkurat du spør etter kilder 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #174 Skrevet 7. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg KREVER at DU DRAR AVGÅRDE ut i verden ! Dette fakta er så opplagt og en selvfølgelighet andre steder enn Norge! Kom tilbake om 4/5år. Eller.....fortsett med innalv. Ergo hold deg til det begrensede verdensbilde !!Jeg trenger IKKE å komme med statistikk for en allmenn sannhet ! Du gjør det f meg ikke selv heller. Pakk snippesken og dra angårde! Kanskje det ender med et paradigmeskifte for din egen del. Anonymkode: 3ecda...306 Du "krever at jeg drar avgårde ut i verden"? 😂 Jeg har bodd i USA lille venn. Og fortsatt ingen tall eller fakta som backer opp påstandene dine om at blandingshunder er friskere nei? Trodde ikke det! Du skjønner det vettu, at din mening er IKKE fakta, spesielt ikke når du kan hoste opp noe som bekrefter det Anonymkode: 9fab6...8d5 2
Gjest Gia_ Skrevet 7. desember 2016 #175 Skrevet 7. desember 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil også se belegg. Anonymkode: 4ec12...8a5 Vil se belegg?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #176 Skrevet 7. desember 2016 8 minutter siden, ArtyFarty skrev: Ganske ironisk at akkurat du spør etter kilder Ikke ironisk å spørre etter kilder Anonymkode: 4ec12...8a5 1
Gjest Gia_ Skrevet 7. desember 2016 #177 Skrevet 7. desember 2016 9 minutter siden, ArtyFarty skrev: Ganske ironisk at akkurat du spør etter kilder Haha, det jeg også tenkte
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #178 Skrevet 7. desember 2016 1 minutt siden, Gia_ skrev: Haha, det jeg også tenkte Noe av det du skriver er jo helt på trynet å lese Anonymkode: 4ec12...8a5 1
ArtyFarty Skrevet 7. desember 2016 #179 Skrevet 7. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke ironisk å spørre etter kilder Anonymkode: 4ec12...8a5 Normalt ikke nei, med unntak av denne brukeren
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #180 Skrevet 7. desember 2016 På 6. desember 2016 den 23.38, Jus sanguinis skrev: Navere er riktig fordi alternativet ville vært verre. 👍👍 Anonymkode: 4ec12...8a5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå