Gå til innhold

Sorry navere

Fremhevede innlegg

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er faen ikke smart i alle fall! Mange avler bevisst blandinger, både når det gjelder katt og hund. 

Og ja, man får masse cash i det man selger, men du tenker ikke over at en seriøs oppdretter har helt andre kostnader enn en som bare slipper sammen to katter/hunder. Jeg har utgifter på mangfoldige tusen i året før jeg har foretatt en eneste paring. Helsetester, medlemskap i klubb og rasering, hjemmeside, forsikring, utstillinger, mat og sand (driver med katt) osv osv. Rene utgifter på en kattunge kan være flere tusen fordelt på to veterinærbesøk (dobbeltvaksinert, chip, helseattest, EU-pass) stamtavle, paringsavgift hvis jeg låner hannkatt, reiseutgifter i forbindelse med paring osv. For ikke å snakke om hvor mye kattungene spiser fram til jeg leverer dem, tidligst når de er 15 uker gamle! Jeg gir dem tørrfor, våtfor, vom og kattemat, karbonadedeig, og malt lammekjøtt blant annet. 

Anonymkode: da439...5e7

Og du mener at blandingsvalper ikke er dyre?

Har hatt blandingskull selv, der er det chip, helseattest vaksine, kontroll før fødsel, ultralyd, ormkur til både mor og valper, vetrinærsjekk både på valper og mor, etterkontroll ultralyd osv, morsmelkertatning plus utstyr, for, vom, pledd, matter, valpeshampo, stell av valper, valpegård (om man ikke har fra før av) osvosv. Så er er det faktisk du som virker lite intilligent, om du skal fram til at blandingskull ikke koster noe, så tar du rimelig feil.

Her snakker vi ikke om katter, men hunder, og hva du skulle fram til gir ingen mening.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBrunkrem skrev:

Fun fact: Vet dere hvem andre som hater når folk skal prute? Det stemmer, de prostituerte. Så her har hundeoppdrettere og prostituerte tydeligvis noe til felles. Jeg sier ikke at det er noen sammenheng her, jeg bare slenger det ut som en kuriositet.

Når du blander inn prostituerte så er du ganske usakelig. 

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amen! Samme gjelder selvsagt katter :)

Du må også betale jobben de har gjort per valp ;) Sosalisering, plukking av drit og vasking av piss. Må vaskes opp til 10 ganger dagelig for å få det ordentlig rent og holde det regelmessig rent, om ikke mer en 10 ganger ;) Tror du vaskejobb er gratis?

Anonymkode: 4ec12...8a5

• Liker 1
Gjest AnonymBrunkrem
Skrevet
8 minutter siden, Victoria95 skrev:

Når du blander inn prostituerte så er du ganske usakelig. 

Jeg vet, jeg vet.

Skrevet
14 minutter siden, Victoria95 skrev:

Og du mener at blandingsvalper ikke er dyre?

Har hatt blandingskull selv, der er det chip, helseattest vaksine, kontroll før fødsel, ultralyd, ormkur til både mor og valper, vetrinærsjekk både på valper og mor, etterkontroll ultralyd osv, morsmelkertatning plus utstyr, for, vom, pledd, matter, valpeshampo, stell av valper, valpegård (om man ikke har fra før av) osvosv. Så er er det faktisk du som virker lite intilligent, om du skal fram til at blandingskull ikke koster noe, så tar du rimelig feil.

Her snakker vi ikke om katter, men hunder, og hva du skulle fram til gir ingen mening.

Så alle blandingsvalper og mødrene får alt dette som du ramser opp? Det tillater jeg meg å tvile på! Og ikke bruk fremmedord som intelligent om du ikke kan stave det... 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må også betale jobben de har gjort per valp ;) Sosalisering, plukking av drit og vasking av piss. Må vaskes opp til 10 ganger dagelig for å få det ordentlig rent og holde det regelmessig rent, om ikke mer en 10 ganger ;) Tror du vaskejobb er gratis?

Skulle man tatt timebetalt for jobben man gjør med et kull, enten det er katt eller hund så hadde det ikke vært mange som hadde råd til å kjøpe valp eller kattunge! Er ikke dette en hobby? Jeg har oppdrett av katter, og de driter ikke over hele huset, de er renslige fra før de er fire uker gamle. En del vasking blir det allikevel, men ikke ti ganger eller mer om dagen... 

• Liker 4
Skrevet

Har betalt nærmest 19.000 for blandingskullet mitt, og tjente maks 33.000, så om dette er for å tjene penger er ganske piss. 

Da betale jeg color halsbånd, 300kr

Kontroll på tispa før fødsel var på nesten 2000

Valpene måtte vaksineres ved 5 nesten 6 ukers alderen det kom på ca 1800

Ultralyd og etterkontroll igjen kom på nesten 2000

Morsmelkerstattning 800kr + tåte 80kr

Bløtfor mellom til ca 60kr hver dag til valpene.

Vom 30kr per boks. Pluss tørrfor som er bløtet opp i vann, koster jo 700kr for proplan. Kjøpte vel 3 sekker til kun valpene og mor, bare valpene åt nesten 2 sekker. 

Mattene jeg kjøper er ganske så dyre, tror det var nesten 400kr for en pakke på apoteket. Og jeg trengte endel av de pga valpene ikke skulle sove i tiss og drit og det måtte byttes regelmessig. 

Valpekasse 2700kr 

Kontroll på valpene igjen, nesten rundt 1300kr. 

Så var det chip, vaksine og helseattest, der betalte jeg ca 7000kr

Så var det pledd eierene skulle få med lukt av andre valper og mor, kostet vel over 50kr for et pledd. 

Så var det vasking da, vasket endel selv, men måtte ansette vaksedame om morgen fordi det var alt for mye piss og drit overalt og lå det gjennom natten måtte jeg skrubbe hele morgen. 

Det var mer jeg betalte på på valpekullet, ikke særlig billig nei. 

Måtte også vaksinere de igjen ved 12 ukers alderen før levering. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katter føder stort sett veldig greit uten veterinærhjelp! Katteoppdrettere har selvsagt en fast veterinær de kan kontakte ved problemer, eventuelt et dyrehospital som er døgnåpent. Hva de som avler blandinger og huskatter gjør, det er en helt annen sak. Seriøse oppdrettere lar ikke katten dø under fødsel, de tar den med til veterinær der de enten får ut ungene på normalt vis, eller tar keisersnitt. Men i normale tilfeller trenger aldeles ikke en katt veterinær under fødsel... Hjelpes sier jeg bare... 

Endel hunder som ikke trenger vetrinærhjelp under fødsel også, men uansett så er det lurt å ha vetrinær på telefonen om det skulle oppstå noe? Selv om en katt er en katt så betyr det ikke at den ikke skal ha veteinær tilgjengelig, samme gjelder hunder selv om fødelsen går som regel greit.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har betalt nærmest 19.000 for blandingskullet mitt, og tjente maks 33.000, så om dette er for å tjene penger er ganske piss. 

Da betale jeg color halsbånd, 300kr

Kontroll på tispa før fødsel var på nesten 2000

Valpene måtte vaksineres ved 5 nesten 6 ukers alderen det kom på ca 1800

Ultralyd og etterkontroll igjen kom på nesten 2000

Morsmelkerstattning 800kr + tåte 80kr

Bløtfor mellom til ca 60kr hver dag til valpene.

Vom 30kr per boks. Pluss tørrfor som er bløtet opp i vann, koster jo 700kr for proplan. Kjøpte vel 3 sekker til kun valpene og mor, bare valpene åt nesten 2 sekker. 

Mattene jeg kjøper er ganske så dyre, tror det var nesten 400kr for en pakke på apoteket. Og jeg trengte endel av de pga valpene ikke skulle sove i tiss og drit og det måtte byttes regelmessig. 

Valpekasse 2700kr 

Kontroll på valpene igjen, nesten rundt 1300kr. 

Så var det chip, vaksine og helseattest, der betalte jeg ca 7000kr

Så var det pledd eierene skulle få med lukt av andre valper og mor, kostet vel over 50kr for et pledd. 

Så var det vasking da, vasket endel selv, men måtte ansette vaksedame om morgen fordi det var alt for mye piss og drit overalt og lå det gjennom natten måtte jeg skrubbe hele morgen. 

Det var mer jeg betalte på på valpekullet, ikke særlig billig nei. 

Måtte også vaksinere de igjen ved 12 ukers alderen før levering. 

Hvor mye bruker du på utstillinger i året? Medlemskap i klubb og rasering? Sjekk for raserelaterte sykdommer? Alle de utgiftene du har er jo noe de som selger raserene hunder også må ut med i tillegg til mye annet. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle man tatt timebetalt for jobben man gjør med et kull, enten det er katt eller hund så hadde det ikke vært mange som hadde råd til å kjøpe valp eller kattunge! Er ikke dette en hobby? Jeg har oppdrett av katter, og de driter ikke over hele huset, de er renslige fra før de er fire uker gamle. En del vasking blir det allikevel, men ikke ti ganger eller mer om dagen... 

Er du veldig nøye på ha et renslig hus så vasker man gjerne 10 ganger dagelig regelmessig jo.

Jeg er ganske renslig av meg. Vasking maks kun bare 5 ganger er bare kvalmt. 

Hadde ikke forholdt meg til et menneske som ikke er nøye på vasking altså. Æsj.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Miss Marble skrev:

Hvor mye bruker du på utstillinger i året? Medlemskap i klubb og rasering? Sjekk for raserelaterte sykdommer? Alle de utgiftene du har er jo noe de som selger raserene hunder også må ut med i tillegg til mye annet. 

Ja men har du tenkt på at renraset valper koster mer enn blandinger da? Derfor betaler dere mer, men de med blandingskull tjener overhodet ikke mer enn de med renraset valper. Bruk litt hodet før du kommer med renraset og utstillinger som aragument mot blandinger, for blandinger koster overhodet ikke mer en renraset. Blir noe annet med et kull det man tjener 33.000 og et kull det man tjener sikkert 100.000.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endel hunder som ikke trenger vetrinærhjelp under fødsel også, men uansett så er det lurt å ha vetrinær på telefonen om det skulle oppstå noe? Selv om en katt er en katt så betyr det ikke at den ikke skal ha veteinær tilgjengelig, samme gjelder hunder selv om fødelsen går som regel greit.

Selvfølgelig vet jeg hvilken veterinær jeg skal ringe om noe skjer. Men jeg har jo ikke veterinær på telefonen gjennom en normal fødsel... Jeg har hatt en del kull, og aldri hatt behov for å ringe veterinær hittil. En kattefødsel kan ta mange timer, ofte kommer ungene fra det ene livmorhornet ganske kjapt, så kan det ta laaaang tid før de i det andre hornet kommer. Skal man ha veterinær på telefonen i 5-6, kanskje 12 timer? Noen ganger er alle ute i løpet av et par timer, men det vet man jo ikke på forhånd. Så lenge kattemor og unger har det bra, så drar man dem ikke med til veterinær uten at det er nødvendig. 

Skrevet
4 minutter siden, Miss Marble skrev:

Altså, nå må du huske på at det er forskjell på 5000per valp og 14.000 per valp da. 

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Victoria95 skrev:

Akkurat nå, Victoria95 skrev:

Altså, nå må du huske på at det er forskjell på 5000per valp og 14.000 per valp da. 

En del blandinger koster jo mer enn 5000,- da. Akkurat sett på finn, og de koster helt opp til 12000,- 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du veldig nøye på ha et renslig hus så vasker man gjerne 10 ganger dagelig regelmessig jo.

Hvor møkkete tror du det kan bli av katter som ikke er utendørs, og som alle er renslige? Hvis du tror det er nødvendig å vaske minst ti ganger om dagen her, så ta du veldig feil! 

• Liker 1
Skrevet

Altså, en på NAV kan være like god eier mot hunden som en som har råd til både 2 og 3 rasehunder..
Du vet aldri hvilken type eier personen er heller.
Og ofte en på NAV som er syk, kan bli friskere med en hund.

For å si det slik om person A er på NAV og person B har råd, men du finner ut at person A, knapt har råd til hunden, men person B har historie med vanskjøtelse, hvem får kjøpt hunden av de to? Om du måtte velge?

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Victoria95 skrev:

Puddelblandinger går da for mer enn de fleste renrasede hunder, selv renraset puddel..

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si meg, leser jeg riktig? Vasker du 10 ganger om dagen? Jeg har lest mye, men å lese at noen vasker TI GANGER om dagen er jo helt hårreisende. Bokstavelig talt da det sikkert flommer over av hår i den skitne leiligheten din. Skal du ja det rent og pent, så må du vaske MINST 15 ganger. Alt under burde meldes mattilsynet. Folk

Anonymkode: 112a3...604

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Chibi skrev:

Altså, en på NAV kan være like god eier mot hunden som en som har råd til både 2 og 3 rasehunder..
Du vet aldri hvilken type eier personen er heller.
Og ofte en på NAV som er syk, kan bli friskere med en hund.

For å si det slik om person A er på NAV og person B har råd, men du finner ut at person A, knapt har råd til hunden, men person B har historie med vanskjøtelse, hvem får kjøpt hunden av de to? Om du måtte velge?

Det er også forskjell på være en "naver" som lever på sosialstønad, og en som lever på f.eks uføretrygd. En kompis fikk akkurat utbetalt nesten to millioner pga at han har blitt ufør etter arbeidsuhell, så han har sikkert råd til både hund og eventuelt veterinærbesøk selv om han har inntekten sin fra NAV :)

Lever man på eksistensminimum så har man ikke råd til dyr, for selv om man har forsikring så er det egenandeler. Da må man ha noen som kan trå til og hjelpe, f.eks familiemedlemmer. Er jo tragisk om man må avlive pga økonomi :(

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si meg, leser jeg riktig? Vasker du 10 ganger om dagen? Jeg har lest mye, men å lese at noen vasker TI GANGER om dagen er jo helt hårreisende. Bokstavelig talt da det sikkert flommer over av hår i den skitne leiligheten din. Skal du ja det rent og pent, så må du vaske MINST 15 ganger. Alt under burde meldes mattilsynet. Folk

Anonymkode: 112a3...604

*dauer*:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...