Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Heksa_i_skogen skrev (1 time siden):

Jeg har hengt meg opp i dette med at "noen hun stolte på" har forårsaket all dramaet og mener å huske at hun gråt over dette herom dagen (mulig jeg tar feil, følger henne ikke lenger). Og lurer da på om det faktisk kan være Geir? Med tanke på manglende revisor for IR ASet mener jeg. At hun mener han ikke har hjulpet henne skikkelig. Ikke vet jeg, men dette er blitt min drama-serie og jeg kan normalt sett ikke fordra slike 🙈😅

Som jeg har forstått det tidligere så har regnskapsføreren sagt hun må roe ned pengebruken.  Sånn hun har holdt på vil ikke vare evig, har venta at noe skulle skje. Er mange influencere så har måttet flytte fra Dubai pga det har tatt av med pengebruken. Når man driver business så bør man ikke stole på at alle vil deg vel. Når man omtrent tror alle i bedriften er dine "venner" da er man litt naiv. Dette er business ikke venninneklubb. Leste i avis og at et annen firma er og begjært tvangsoppløst. Står litt forskjellig i alle avisene så ikke godt og si hva som foregår. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ellenn skrev (1 minutt siden):

Brreg viser ikke hennes personlige skatteoppgjør. Du finner ikke ut hva hun personlig har betalt i skatt ved å se på firmaet, på samme måte som man ikke finner ut hva du har betalt i skatt ved å se på regnskapet til arbeidsgiveren din. 

Hun betalte store summer i personlig skatt i 2025, men… 

Spørsmålet her er om ikke store deler av omsetningen i 2025 skulle ha vært ført på 2024. Jevn og stabil omsetning i årene forut, for så plutselig å havne i bunn på omsetningen i 2024, «tilfeldigvis» det året hun utvandrer. Når du i tillegg da dukker opp igjen med tidenes omsetning i 2025 så har nok alle de som har ropt om skatteplanlegging i lengre tid hatt rett. At hun har tatt ut lønn og betalt skatt i 2025 endrer ikke det at slik det ser ut nå skulle ha vært ført omsetning i 2024 også.

Jobben med å finne en revisor som vil ta i dette grumset vil være tøff. Spørs om det ikke går dit hen at retten må oppnevne en. Granskning blir det, uavhengig av hvordan revisor nå kommer inn.

skeiv-ostepop skrev (5 minutter siden):

Om 4 uker finnes det ikke noe eget AS tipper jeg.

Blir nok først oppnevnt en revisor av retten tipper jeg.

Ikke alle revisorer som har erfaring til å jobbe med norske/utenlandske saker som dette, og de fleste ønsker ikke å få navnet sitt forbundet til en sak som dette i media.

Videre tipper jeg at rundt 40-45% av omsetningen (med tilhørende poster) i 2025 skulle ha vært ført i 2024. En skatteplanlegging som vil få følger, både for firmaet og henne personlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Doris Becker skrev (Akkurat nå):

Inntektsskatten mener du? Der betaler hun vel noe, hvis hun skatter til Norge, Problemet er at hun flytter alt som lønn ut av landet. Dette har det vært skrevet mye om. Aggressiv skatteplanlegging som det kalles. Spørsmålet er om dette er lov når alt hun gjør rettes mot norskt marked, men hun tar med all verdiskapning ut.

Hun skatter til Norge til og med året 2026. Isabel Raad AS skal trekke skatt, og betale inn til Skatteetaten ved lønnsutbetaling. Hadde det ligget noe snusk bak hadde de ikke bokført det beløpet som lønn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Zena33 skrev (13 minutter siden):

Ikke alle revisorer som har erfaring til å jobbe med norske/utenlandske saker som dette, og de fleste ønsker ikke å få navnet sitt forbundet til en sak som dette i media.

Videre tipper jeg at rundt 40-45% av omsetningen (med tilhørende poster) i 2025 skulle ha vært ført i 2024. En skatteplanlegging som vil få følger, både for firmaet og henne personlig. 

Men om fire uker er jo vilkårene for tvangsoppløsning være tilstede. Vil ikke det skje før en oppnevner en revisor?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Ellenn skrev (16 minutter siden):

Hun skatter til Norge til og med året 2026. Isabel Raad AS skal trekke skatt, og betale inn til Skatteetaten ved lønnsutbetaling. Hadde det ligget noe snusk bak hadde de ikke bokført det beløpet som lønn. 

Ja, lønnen føres og hun betaler inntektsskatten sin. Men selv om regnskapet ser greit og ryddig ut på overflaten, betyr ikke det at Skatteetaten automatisk godtar det. De  kan reagere hvis de mener den skyhøye lønnen på 15,4 millioner, eller overføringer til klesmerket hennes i Dubai, er gjort kunstig høye for å tømme det norske selskapet for penger. Det er høy sannsynlighet for at det nå blir bokettersyn.

Jeg vet ikke når hun vil slippe inntektsskatt, men det er vel mulig neste år? Da må selskapet fakturere henne, eller hun tar ut utbytte. Men lav skatt. 

Endret av Doris Becker
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan jo virke som en av de større norske influensere nå er på vei utfor stupet. Businessene ser i det minste ut for å ryke i det og etter det er det kun inntekten fra Snapchat igjen. Og med tanke på at de skal mele sin egen kake (og enda ikke har tjent penger inn til investorene) så er det nok ikke langt frem i tid før krana skrus mer igjen.

Og hva har Isabel å lande på da?

• Liker 6
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Men om fire uker er jo vilkårene for tvangsoppløsning være tilstede. Vil ikke det skje før en oppnevner en revisor?

Joda, det vil i så fall være en revisor tilknyttet bobehandlingen. Etter at selskapet er satt ut av spill med oppløsning.

Så får vi se, om all verdens penger gir henne mulighet til å «kjøpe seg» en revisor og en mer skjermet prosess enn en tvangsavvikling.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Ellenn skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det? Har du sett hennes personlige skatteoppgjør for 2025?

Jeg ser nå at jeg ordla meg kørkete. Går for fort. Jeg mener selvfølgelig verdiskapningen. Hun er eneste ansatt.  Poenget mitt er at hun tømmer det norske selskapet for verdier og flytter hele formuen ut av landet. Kundene hennes er norske, men pengene blir ikke igjen her.  Det er det  mange reagerer på. Det er bare ett årsverk, henne selv. Det betyr at hun ikke har skapt noen reelle arbeidsplasser i Norge. Hele forretningsmodellen går ut på at hun bruker norske forbrukere til å generere millioner, for så å flytte absolutt hele overskuddet og verdiskapningen ut av landet til sin egen luksusvilla i Dubai. Det er dette som er poenget mitt med at verdiene forsvinner ut. Når en bedrift kun har en ansatt, som også eier bedriften,  og denne personen tar ut gedigen  lønn på over 15 millioner kroner for så å flytte pengene rett ut til et skatteparadis, da vil skatteetaten ønske å se nærmere på det vil jeg tro.

Endret av Doris Becker
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Doris Becker skrev (20 minutter siden):

Jeg ser nå at jeg ordla meg kørkete. Går for fort. Jeg mener selvfølgelig verdiskapningen. Hun er eneste ansatt.  Poenget mitt er at hun tømmer det norske selskapet for verdier og flytter hele formuen ut av landet. Kundene hennes er norske, men pengene blir ikke igjen i her.  Det er det  mange reagerer på. Det er bare ett årsverk, henne selv. Det betyr at hun ikke har skapt noen reelle arbeidsplasser i Norge. Hele forretningsmodellen går ut på at hun bruker norske forbrukere til å generere millioner, for så å flytte absolutt hele overskuddet og verdiskapningen ut av landet til sin egen luksusvilla i Dubai. Det er dette som er poenget mitt med at verdiene forsvinner ut. Når en bedrift kun har en ansatt, som også eier bedriften,  og denne personen tar ut gedigen  lønn på over 15 millioner kroner for så å flytte pengene rett ut til et skatteparadis, da vil skatteetaten ønske å se nærmere på det vil jeg tro.

Bra sagt!

• Liker 3
Skrevet
Doris Becker skrev (49 minutter siden):

Jeg ser nå at jeg ordla meg kørkete. Går for fort. Jeg mener selvfølgelig verdiskapningen. Hun er eneste ansatt.  Poenget mitt er at hun tømmer det norske selskapet for verdier og flytter hele formuen ut av landet. Kundene hennes er norske, men pengene blir ikke igjen her.  Det er det  mange reagerer på. Det er bare ett årsverk, henne selv. Det betyr at hun ikke har skapt noen reelle arbeidsplasser i Norge. Hele forretningsmodellen går ut på at hun bruker norske forbrukere til å generere millioner, for så å flytte absolutt hele overskuddet og verdiskapningen ut av landet til sin egen luksusvilla i Dubai. Det er dette som er poenget mitt med at verdiene forsvinner ut. Når en bedrift kun har en ansatt, som også eier bedriften,  og denne personen tar ut gedigen  lønn på over 15 millioner kroner for så å flytte pengene rett ut til et skatteparadis, da vil skatteetaten ønske å se nærmere på det vil jeg tro.

Det gjelder jo Isabel Raad AS og inntekten fra Snap. Hva slags arbeidsoppgaver skulle ansatte i Norge gjøre der? Ivorie har 8 ansatte, og det er et helt annet selskap. Når det er sagt står det at Isabel Raad  AS har mellom 1 og 4 ansatte, så sånn sett kan vi ikke vite om flere deler lønnskostnadene, selv om det ikke er så sannsynlig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Zena33 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at du har helt rett i dette scenarioet, det er rett og slett økonomisk mislighold. Det er tydelig at IR er opptatt av å ansvarliggjøre flere for det økonomiske misligholdet. Slik jeg ser det er både Synnøve og Reme ansvarlige (hvis Reme er i styret). Dette kan potensielt bli en straffesak hvis det økonomiske misligholdet er av en slik art at det er straffbart. Det blir ikke rettssak av at IR går til sak for personalet som ikke har fått utbetalt lønn eller tilsvarende. Tviler på at retten hadde godkjent en slik sak fra en eier og styremedlem. 

«Raad på sin side har følgende å si om Hedberg sine uttalelser:

– At selskapet har hatt en operativ leder som har ivaretatt deler av den daglige driften og personaloppfølgingen, innebærer ikke at Synnøve Paus Hedberg har vært uten ansvar som selskapets daglige leder, sier hun og legger til:«

https://www.tv2.no/underholdning/isabel-raad-legger-ned-ivorie-studio/19158574/

Endret av Wanda_2025
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Doris Becker skrev (56 minutter siden):

Det betyr at hun ikke har skapt noen reelle arbeidsplasser i Norge. Hele forretningsmodellen går ut på at hun bruker norske forbrukere til å generere millioner, for så å flytte absolutt hele overskuddet og verdiskapningen ut av landet til sin egen luksusvilla i Dubai. Det er dette som er poenget mitt med at verdiene forsvinner ut. Når en bedrift kun har en ansatt, som også eier bedriften,  og denne personen tar ut gedigen  lønn på over 15 millioner kroner for så å flytte pengene rett ut til et skatteparadis, da vil skatteetaten ønske å se nærmere på det vil jeg tro.

Så hvis hun faktisk har sagt at hun skal til retten for de ansatte i Ivorie, så kan man tenke seg til at det ikke stemmer. 

• Liker 2
Skrevet
Ellenn skrev (3 minutter siden):

Det gjelder jo Isabel Raad AS og inntekten fra Snap. Hva slags arbeidsoppgaver skulle ansatte i Norge gjøre der? Ivorie har 8 ansatte, og det er et helt annet selskap. Når det er sagt står det at Isabel Raad  AS har mellom 1 og 4 ansatte, så sånn sett kan vi ikke vite om flere deler lønnskostnadene, selv om det ikke er så sannsynlig. 

Dette dreier seg om at et selskap mulig setter lønnen for høyt, og tapper selskapet for verdier, som kanskje heller skulle blitt tatt ut som utbytte feks. slik at selskapet mister fradragsretten. Det vil jo utløse smell. Her er reglene intrikate. Problemet er strategien, som går ut på å betale minst mulig skatt på sikt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Wanda_2025 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at du har helt rett i dette scenarioet, det er rett og slett økonomisk mislighold. Det er tydelig at IR er opptatt av å ansvarliggjøre flere for det økonomiske misligholdet. Slik jeg ser det er både Synnøve og Reme ansvarlige (hvis Reme er i styret). Dette kan potensielt bli en straffesak hvis det økonomiske misligholdet er av en slik art at det er straffbart. Det blir ikke rettssak av at IR går til sak for personalet som ikke har fått utbetalt lønn eller tilsvarende. Tviler på at retten hadde godkjent en slik sak fra en eier og styremedlem. 

«Raad på sin side har følgende å si om Hedberg sine uttalelser:

– At selskapet har hatt en operativ leder som har ivaretatt deler av den daglige driften og personaloppfølgingen, innebærer ikke at Synnøve Paus Hedberg har vært uten ansvar som selskapets daglige leder, sier hun og legger til:«

https://www.tv2.no/underholdning/isabel-raad-legger-ned-ivorie-studio/19158574/

Synnøve var i hvert fall aktiv i selskapet i januar

https://www.finansavisen.no/handel/2026/01/20/8320366/raad-omsatte-for-50-mill-jeg-har-ikke-tjent-en-krone

• Liker 1
Skrevet
Wanda_2025 skrev (1 minutt siden):

Så hvis hun faktisk har sagt at hun skal til retten for de ansatte i Ivorie, så kan man tenke seg til at det ikke stemmer. 

Når det gjelder Ivorie så lurer jeg på hvem de ansatte er. Det var en designer inne i bildet, Ekra? Raad, Askbo, Sidra Raad? , Nermina Saric.

• Liker 1
Skrevet
Doris Becker skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder Ivorie så lurer jeg på hvem de ansatte er. Det var en designer inne i bildet, Ekra? Raad, Askbo, Sidra Raad? , Nermina Saric.

Ivorie skulle ansette en markeds og salgsansvarlig, vet ikke om de faktisk gjorde det etter at de kopierte Ragnhild Aasen sine ideer.

https://www.tv2.no/underholdning/ut-mot-isabel-raads-klesmerke-et-reelt-problem/17647330/?fbclid=IwY2xjawT6gw5wZG9mAWV4dG4DYWVtAjEwAGJyaWQRMGNFdHJqWjBhYmp3SGRvY3ZzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEe17ObBcnyfuJQDFr8fIJgRm11tR-7PHtS1wy3oE5ea3T38Yj77jpeoM-MfH0_aem_NFfGtT1tHoY3HFYX33uMZg

• Nyttig 1
Skrevet
Kønn skrev (2 timer siden):

Hun sitter indirekte og skylder på alle andre, uten å nevne navn. Da mistenkeliggjør hun absolutt alle som har vært involvert i dette firmaet. Tror hun det er så lurt mtp den kommende rettssaken? Jeg tror for øvrig ikke det blir noen rettssak. Blir nok et forlik der vi aldri får vite hvilken avtale de blir enige om. Så vil hun sitte og forklare at hun ikke har lov å si noe og at hun går videre i livet. Tiden vil vise. 

Jepp. Akkurat det tro jeg og😂 Utrolig uprofesjonell opptreden på henne når hun legger ut om dette? Ingen andre som går konkurs sitter å syter like uprofesjonelt på denne måten? 
Vanligvis går det stilt og rolig for seg uten denne klagingen, ansvarsfraskrivelsen og kodespråket hvor man likevel enkelt legger 2+2 sammen🙈

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Skjønte 13 % av det hun jattet om på snappen i dag. Går det ikke an å bruke KLAR SPRÅK??? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg så snappen til IR hvor hun deler en kommentar hvor noen sier at "alle kan vippse 10 slik at du for penger til advokatavgifter".Er vi seriøst HELT hjernedøde? Vi sier detta til noen som er en millionær og HAR penger... 

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet

Hun skal gå til sak for seg selv og de ansatte. Da er det vel bare tre igjen som hun legger dette ansvaret over på? Det er Reme, eventuelt kona (hun har jo vært med på turer til India)  SH og Geir. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...