AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #101 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du blander bryllup og dåp. Anonymkode: e06ce...506 Nei. Har du i det heletatt vært i en dåp? Når du står ved døpefonten spør presten om dette. Her kan du lese et utdrag av liturgien. Resten kan du lese på kirken.no Man skulle tro at når man har døpt sine egne barn så visste man hva man har vært med på. L | Hva heter barnet? Den som bærer barnet, sier barnets fornavn. L | Vil dere at NN skal døpes til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro? Den som bærer barnet, foreldre/foresatte og faddere, svarer: Ja. Anonymkode: a35a9...dc4 3
Testosteron Skrevet 7. oktober 2016 #102 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en kristen høytid. Da er det vel hyklersk å feire den hvis man ikke er kristen? Bare for å få noen dager fri, gaver og god mat? Anonymkode: 8370e...61b En kristen høytid? Hva er så kristent med fri fra jobben, gaver og god mat? Dette er vel ikke unikt for folk som er kristne? 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #103 Skrevet 7. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en kristen høytid. Da er det vel hyklersk å feire den hvis man ikke er kristen? Bare for å få noen dager fri, gaver og god mat? Anonymkode: 8370e...61b Jeg feirer ikke jul som en kristen høytid. Jeg feirer jól. Anonymkode: a35a9...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #104 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Har du i det heletatt vært i en dåp? Når du står ved døpefonten spør presten om dette. Her kan du lese et utdrag av liturgien. Resten kan du lese på kirken.no Man skulle tro at når man har døpt sine egne barn så visste man hva man har vært med på. L | Hva heter barnet? Den som bærer barnet, sier barnets fornavn. L | Vil dere at NN skal døpes til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro? Den som bærer barnet, foreldre/foresatte og faddere, svarer: Ja. Anonymkode: a35a9...dc4 Jeg er fadder til 3 nevøer, jeg ble ikke spurt heller ikke de andre ble spurt. Jeg har vært i endel bryllup. dåp og konfimasjoner i forskjellige kirker. Aldri opplevd at det har blitt stilt spørsmål under dåp og konfimasjon, kun bryllup- Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #105 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fadder til 3 nevøer, jeg ble ikke spurt heller ikke de andre ble spurt. Jeg har vært i endel bryllup. dåp og konfimasjoner i forskjellige kirker. Aldri opplevd at det har blitt stilt spørsmål under dåp og konfimasjon, kun bryllup- Anonymkode: e06ce...506 Da kan du ikke ha fulgt med på hva som blir sagt i dåpen Anonymkode: 27fcd...f95 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #106 Skrevet 7. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en kristen høytid. Da er det vel hyklersk å feire den hvis man ikke er kristen? Bare for å få noen dager fri, gaver og god mat? Anonymkode: 8370e...61b enig, men dette argumentet passer ikke inn- Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #107 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fadder til 3 nevøer, jeg ble ikke spurt heller ikke de andre ble spurt. Jeg har vært i endel bryllup. dåp og konfimasjoner i forskjellige kirker. Aldri opplevd at det har blitt stilt spørsmål under dåp og konfimasjon, kun bryllup- Anonymkode: e06ce...506 Da har du ikke vært i en dåp i den norske kirke. En dåp er ikke en dåp uten dåpsliturgien. Det er jo det som er selve poenget med dåpen. Du kan lese om hvordan en dåp i kirken fungerer her: https://kirken.no/nb-NO/daap/dapsliturgien/ Anonymkode: a35a9...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #108 Skrevet 7. oktober 2016 3 minutter siden, Testosteron skrev: En kristen høytid? Hva er så kristent med fri fra jobben, gaver og god mat? Dette er vel ikke unikt for folk som er kristne? Det er en kristen høytid. Tror du man feirer jul over hele verden? Fri, gaver og god mat er en del av feiringen. Anonymkode: 8370e...61b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #109 Skrevet 7. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da kan du ikke ha fulgt med på hva som blir sagt i dåpen Anonymkode: 27fcd...f95 Javel. Så sikkert veldig dumt ut når jeg ble spurt de 3 gangene jeg var fadder, og istendenfor får å svare tittet jeg i gulvet, og i taket Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #110 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: enig, men dette argumentet passer ikke inn- Anonymkode: e06ce...506 Det er ikke et holdbart argument, fordi det ikke er sant. Jol ble feiret FØR kristendommen. Anonymkode: a35a9...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #111 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: enig, men dette argumentet passer ikke inn- Anonymkode: e06ce...506 Da tror jeg kanskje du må reflektere litt mer? Anonymkode: 8370e...61b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #112 Skrevet 7. oktober 2016 Tytter på at det er problem i forumet igjen,min post ble dobbel postet. Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #113 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Javel. Så sikkert veldig dumt ut når jeg ble spurt de 3 gangene jeg var fadder, og istendenfor får å svare tittet jeg i gulvet, og i taket Anonymkode: e06ce...506 Ja det vil jeg tro! Anonymkode: a35a9...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #114 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et holdbart argument, fordi det ikke er sant. Jol ble feiret FØR kristendommen. Anonymkode: a35a9...dc4 Men det er ikke jol vi (vel, de aller, aller fleste, JF innlegget over) feirer nå, men jul. Den kristne høytiden. Så jo, det er et holdbart argument. Anonymkode: 8370e...61b
Testosteron Skrevet 7. oktober 2016 #115 Skrevet 7. oktober 2016 31 minutter siden, Arth88 skrev: På akkurat samme måte som kristne har tatt den hedenske feiringen jol, som var og er en eldgammel feiring av at solen snur, så har vårt moderne samfunn endret meningsinnhold i det som har vært en seremoniell tradisjon ved fødsel. Dette er ikke løgn, dette er samfunnsutvikling. Vi er blitt et sekulært land, der bare et fåtall praktiserer sin religion i dagliglivet, mens samfunnet allikevel er bygd opp rundt den gamle kulturarven. Om staten hadde fjernet påskefri hadde det blitt ramaskrik, ikke fordi vi ikke lenger får være i fred til å feire jesu oppstandelse, men fordi det er slik vi har vært vandt med at arbeidsåret har vært lagt opp. Så selv om jeg og presten kanskje har ulike tanker om meninger om hva dåpen betyr, så er det noe jeg takler fint altså. Jeg synes kulturarv, og på bakgrunn av det, ivaretakelse av seremonielle handlinger er en verdi i seg selv, uten at jeg i samme grad mener det om religion. "På akkurat samme måte"??? Tror du virkelig at Den katolske kirke fortsatte den hedenske juleferingen med å blote til Odin og Tor, men bare tenkte inne i seg at de ikke mente noe med det? Samfunnet har endret seg, men endringen består i at en stadig større andel av befolkningen ikke deltar i luthersk barnedåp. Humanetisk Forbund har sågar kommet opp med et helt nytt rituale, nemlig navnefest, men dette er noe helt annet enn dobbeltmoral. 1
Arth88 Skrevet 7. oktober 2016 #116 Skrevet 7. oktober 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og der har du definisjonen av ordet hykler. Som forelder står du i kirken og svarer ja på prestens spørsmål om du vil oppdra barnet i den kristne tro. Hvordan kan det tolkes på flere måter? Anonymkode: a35a9...dc4 Ingen norsk forelder som har planer om å oppdra barnet sitt i Norge lyver om de svarer ja på det spørsmålet. Barnet kommer i aller høyeste grad til å bli eksponert for det kristne livssynet, gjennom seremonier, skolepensum og feiringer. Som forelder er ikke det min jobb å hjernevaske, eller diktere hva mitt barn skal tro på. Derimot er det min jobb å gjøre barnet mitt så opplyst som mulig, slik at det i fremtiden er i stand til å ta egne valg for seg selv, om noen av barna mine er fremtidige kristne er ikke det noe jeg kommer til å legge meg så mye opp i. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #117 Skrevet 7. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke jol vi (vel, de aller, aller fleste, JF innlegget over) feirer nå, men jul. Den kristne høytiden. Så jo, det er et holdbart argument. Anonymkode: 8370e...61b Skjønner ikke at du gidder, disse folka vet jo alt. De var tydeligvis med i dåpen til mine tre nevøer- Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #118 Skrevet 7. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke jol vi (vel, de aller, aller fleste, JF innlegget over) feirer nå, men jul. Den kristne høytiden. Så jo, det er et holdbart argument. Anonymkode: 8370e...61b Men du kan da ikke bestemme at de som feirer jol ikke kan gjøre det fordi DU mener alle skal feire jul som en kristen høytid? Anonymkode: a35a9...dc4 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #119 Skrevet 7. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at du gidder, disse folka vet jo alt. De var tydeligvis med i dåpen til mine tre nevøer- Anonymkode: e06ce...506 Herregud! Du påstår at du har vært i 3 barnedåper hvor presten har glemt hele dåpsliturgien!!!! En dåp uten dåpsliturgien er ingen dåp! Anonymkode: a35a9...dc4 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #120 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud! Du påstår at du har vært i 3 barnedåper hvor presten har glemt hele dåpsliturgien!!!! En dåp uten dåpsliturgien er ingen dåp! Anonymkode: a35a9...dc4 Vi ble ikke spurt under serimonien, dermed basta-jeg gidder ikke diskutere med en som ikke var tilstede. tro hva du vil for noe. Anonymkode: e06ce...506
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå