AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #81 Skrevet 7. oktober 2016 2 minutter siden, Runnershigh skrev: Jeg mente ikke at vigsler er en kristen oppfinnelse, men snakket om kristne vigselser, og ikke vigsler generelt. I kirkelig bryllup tilhører det kristen liturgi, Selvfølgelig er ekteskapsløftene til hverandre, men det som skiller en kristen vigsel fra andre vigsler er jo nettopp den kristne liturgien som blant annet innholder bønn og velsignelse. Det finnes ulike liturgier, men et av alternativene er jo at presten sier " For Guds ansikt og i disse vitners nærvær har dere nå lovet hverandre..." Jeg tolker dette som et løfte til Gud. Jeg kan fint forstå at mange velger å holde en bryllup i kirken på grunn av tradisjon, selv om man ikke er troende. På lik linje forstår jeg at mange velger dåp på grunn av tradisjon. Men jeg forstår ikke at man på den ene siden mener det er hyklersk med dåp, samtidig som man velger kristen vigsel uten å være troende? Hva er bakgrunnen for å velge kristen vigsel? Man velger jo blant annet å delta i bønn og velsignelse... Jeg tenker at mange velger kirken på grunn av tradisjon. Jeg tror man ikke er mindre intellektuell av den grunn. Men hvor reflektert er man når man lover å oppdra sitt eget barn i en tro man ikke selv tror på? Strider ikke det mot all fornuft? Anonymkode: a35a9...dc4 7
Arth88 Skrevet 7. oktober 2016 #82 Skrevet 7. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du kan jo ikke være uenig i det! For det er det som er en dåp! Da mener du altså at det er helt greit å stå og myve presten rett i ansiktet fordi dere har en tradisjon i å lyve. Hele poenget med dåpen er at man skal oppdra barnet i en kristen tro. Hvordan og hvorfor vil noen gjøre det når de selv ikke tror på det? Noe av det første foreldrene gjør med en nyfødt er å løpe til kirken og lyve om at det skal oppdras i kristen tro. Flott tradisjon! Anonymkode: a35a9...dc4 På akkurat samme måte som kristne har tatt den hedenske feiringen jol, som var og er en eldgammel feiring av at solen snur, så har vårt moderne samfunn endret meningsinnhold i det som har vært en seremoniell tradisjon ved fødsel. Dette er ikke løgn, dette er samfunnsutvikling. Vi er blitt et sekulært land, der bare et fåtall praktiserer sin religion i dagliglivet, mens samfunnet allikevel er bygd opp rundt den gamle kulturarven. Om staten hadde fjernet påskefri hadde det blitt ramaskrik, ikke fordi vi ikke lenger får være i fred til å feire jesu oppstandelse, men fordi det er slik vi har vært vandt med at arbeidsåret har vært lagt opp. Så selv om jeg og presten kanskje har ulike tanker om meninger om hva dåpen betyr, så er det noe jeg takler fint altså. Jeg synes kulturarv, og på bakgrunn av det, ivaretakelse av seremonielle handlinger er en verdi i seg selv, uten at jeg i samme grad mener det om religion. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #83 Skrevet 7. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med økt deltagelse? Færre og færre døper barna sine og færre og færre gifter seg i kirken.... Anonymkode: a35a9...dc4 Økt deltagelse på sørlandet i forhold til resten av landet. Jeg trodde det utgikk av det jeg skrev om myten om bibelbeltet. Anonymkode: 7d1f0...765
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #84 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte å døpe barna våre for å unngå årevis med stikk og kommentarer (mot meg) fra en av barnets oldeforeldre. Innrømmer gjerne at det er hyklersk, men vi valgte altså det framfor mye dårlig stemning i lang tid framover. Min mann og jeg har til sammen mer enn 15 års høyere utdannelse, og uavhengig av utdanningsnivå tror jeg ikke noen av oss er "enkle." Hovedinnlegget er i mine øyne basert på fordommer, og lite annet, så man kan jo lure på hvem som er "enkel" og lite reflektert? Anonymkode: 8370e...61b Så for å unngå ubehageligheter fra en person velger dere å love å oppdra deres barn i en tro dere ikke selv tror på? Det er reflektert? Dere valgte den "enkle" utveien. Du sier det jo selv. Anonymkode: a35a9...dc4 5
Runnershigh Skrevet 7. oktober 2016 #85 Skrevet 7. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvor reflektert er man når man lover å oppdra sitt eget barn i en tro man ikke selv tror på? Strider ikke det mot all fornuft? Anonymkode: a35a9...dc4 Da vil det vel på lik linje stride mot all fornuft å velge et bryllup med bønn og velsignelse fra Gud, når man ikke tror på Gud? Eller?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #86 Skrevet 7. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: tja. Samboeren holder på med en doktorgrad og jeg har en IQ på 132. Vil absolutt si vi er oppegående mennesker. Vi døpte barna våra av tradisjonelle og kulturelle grunner, og føler meg absolutt ikke hyklerisk av den grunn. Jeg er oppvokst i en kristen tradisjon og finner det derfor veldig naturlig å døpe mine barn i kirken. Anonymkode: 97eb5...7cf Så lenge man syntes det er greit å lyve for å holde på en tradisjon så er det vel greit. Du må da innrømme at det ikke høres særlig smart ut at man som ikke-troende vil oppdra sitt barn til å tro? Anonymkode: a35a9...dc4 5
Testosteron Skrevet 7. oktober 2016 #87 Skrevet 7. oktober 2016 2 minutter siden, Runnershigh skrev: Selvfølgelig er ekteskapsløftene til hverandre, men det som skiller en kristen vigsel fra andre vigsler er jo nettopp den kristne liturgien som blant annet innholder bønn og velsignelse. Det finnes ulike liturgier, men et av alternativene er jo at presten sier " For Guds ansikt og i disse vitners nærvær har dere nå lovet hverandre..." Jeg tolker dette som et løfte til Gud. "Hverandre" står det i ditt eget sitat. Gud har samme rolle som vitnene og signaturene på vigselpapirene: å gi notoritet. Hvis det senere skulle bli spørsmål om de virkelig er gift med hverandre, og en av dem skulle nekte for det, så vil vitnene og signaturene på vigselspapirene bevise for ettertiden at de er gift med hverandre. De lover verken Gud eller vitnene noe som helst. Løftet om at "Jeg vil elske og ære deg, og bli trofast hos deg i gode og onde dager inntil døden skiller oss." gis bare til den man gifter seg med. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #88 Skrevet 7. oktober 2016 7 minutter siden, Arth88 skrev: På akkurat samme måte som kristne har tatt den hedenske feiringen jol, som var og er en eldgammel feiring av at solen snur, så har vårt moderne samfunn endret meningsinnhold i det som har vært en seremoniell tradisjon ved fødsel. Dette er ikke løgn, dette er samfunnsutvikling. Vi er blitt et sekulært land, der bare et fåtall praktiserer sin religion i dagliglivet, mens samfunnet allikevel er bygd opp rundt den gamle kulturarven. Om staten hadde fjernet påskefri hadde det blitt ramaskrik, ikke fordi vi ikke lenger får være i fred til å feire jesu oppstandelse, men fordi det er slik vi har vært vandt med at arbeidsåret har vært lagt opp. Så selv om jeg og presten kanskje har ulike tanker om meninger om hva dåpen betyr, så er det noe jeg takler fint altså. Jeg synes kulturarv, og på bakgrunn av det, ivaretakelse av seremonielle handlinger er en verdi i seg selv, uten at jeg i samme grad mener det om religion. Og der har du definisjonen av ordet hykler. Som forelder står du i kirken og svarer ja på prestens spørsmål om du vil oppdra barnet i den kristne tro. Hvordan kan det tolkes på flere måter? Anonymkode: a35a9...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #89 Skrevet 7. oktober 2016 7 minutter siden, Runnershigh skrev: Da vil det vel på lik linje stride mot all fornuft å velge et bryllup med bønn og velsignelse fra Gud, når man ikke tror på Gud? Eller? Selvsagt! Anonymkode: a35a9...dc4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #90 Skrevet 7. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så for å unngå ubehageligheter fra en person velger dere å love å oppdra deres barn i en tro dere ikke selv tror på? Det er reflektert? Dere valgte den "enkle" utveien. Du sier det jo selv. Anonymkode: a35a9...dc4 Vi er jo begge medlemmer av statskirken, og dermed per definisjon kristne. Så feirer vi også jul, og påske. Du gjør kanskje ikke det, du da? Ungene dine får vel hverken julegaver eller påskeegg? Vi sendte faktisk ungene i kristen barnehage også, gitt. Og de vokser opp i Norge, med en kristen kulturarv. Dåp var kanskje den enkle utveien, men det var vårt valg. Du har ikke noen rett eller grunnlag til å sette deg til doms over vår avgjørelse, vårt barn, vår evne til å reflektere eller vår intelligens. Gjør du det, sier det mer om din evne til å reflektere enn vår.😉 Anonymkode: 8370e...61b 1
Testosteron Skrevet 7. oktober 2016 #91 Skrevet 7. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så feirer vi også jul, og påske. Du gjør kanskje ikke det, du da? Ungene dine får vel hverken julegaver eller påskeegg? Anonymkode: 8370e...61b Hvor står det i Bibelen om julegaver og påskeegg? 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #92 Skrevet 7. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er jo begge medlemmer av statskirken, og dermed per definisjon kristne. Så feirer vi også jul, og påske. Du gjør kanskje ikke det, du da? Ungene dine får vel hverken julegaver eller påskeegg? Vi sendte faktisk ungene i kristen barnehage også, gitt. Og de vokser opp i Norge, med en kristen kulturarv. Dåp var kanskje den enkle utveien, men det var vårt valg. Du har ikke noen rett eller grunnlag til å sette deg til doms over vår avgjørelse, vårt barn, vår evne til å reflektere eller vår intelligens. Gjør du det, sier det mer om din evne til å reflektere enn vår.😉 Anonymkode: 8370e...61b Jol og påske ble feiret lenge før kristendommen kom. Google it! Anonymkode: a35a9...dc4 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #93 Skrevet 7. oktober 2016 18 minutter siden, Arth88 skrev: På akkurat samme måte som kristne har tatt den hedenske feiringen jol, som var og er en eldgammel feiring av at solen snur, så har vårt moderne samfunn endret meningsinnhold i det som har vært en seremoniell tradisjon ved fødsel. Dette er ikke løgn, dette er samfunnsutvikling. Vi er blitt et sekulært land, der bare et fåtall praktiserer sin religion i dagliglivet, mens samfunnet allikevel er bygd opp rundt den gamle kulturarven. Om staten hadde fjernet påskefri hadde det blitt ramaskrik, ikke fordi vi ikke lenger får være i fred til å feire jesu oppstandelse, men fordi det er slik vi har vært vandt med at arbeidsåret har vært lagt opp. Så selv om jeg og presten kanskje har ulike tanker om meninger om hva dåpen betyr, så er det noe jeg takler fint altså. Jeg synes kulturarv, og på bakgrunn av det, ivaretakelse av seremonielle handlinger er en verdi i seg selv, uten at jeg i samme grad mener det om religion. enig- Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #94 Skrevet 7. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er jo begge medlemmer av statskirken, og dermed per definisjon kristne. Så feirer vi også jul, og påske. Du gjør kanskje ikke det, du da? Ungene dine får vel hverken julegaver eller påskeegg? Vi sendte faktisk ungene i kristen barnehage også, gitt. Og de vokser opp i Norge, med en kristen kulturarv. Dåp var kanskje den enkle utveien, men det var vårt valg. Du har ikke noen rett eller grunnlag til å sette deg til doms over vår avgjørelse, vårt barn, vår evne til å reflektere eller vår intelligens. Gjør du det, sier det mer om din evne til å reflektere enn vår.😉 Anonymkode: 8370e...61b enig- Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #95 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jol og påske ble feiret lenge før kristendommen kom. Google it! Anonymkode: a35a9...dc4 Jeg vet det. Men betydningen nå i dag er kristen. Det er det ikke mulig å komme bort fra. Anonymkode: 8370e...61b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #96 Skrevet 7. oktober 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det gjør du, siden du svarer ja på spørsmålet om du vil oppdra barnet i den kristne tro. Hvor vanskelig kan det være å få det inn i hodet? DU svarer ja, men du har ingen intensjon om å gjøre det. Det betyr at du lyver uansett hva du har sagt til presten i forkant. Anonymkode: a35a9...dc4 Tror du blander bryllup og dåp. Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #97 Skrevet 7. oktober 2016 3 minutter siden, Testosteron skrev: Hvor står det i Bibelen om julegaver og påskeegg? Du skjønner utmerket godt hva jeg mener, dette blir bare kverulering. Anonymkode: 8370e...61b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #98 Skrevet 7. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet det. Men betydningen nå i dag er kristen. Det er det ikke mulig å komme bort fra. Anonymkode: 8370e...61b Er du seriøs? Tror du at ALLE som feirer jul gjør det pga. Jesu fødsel? Anonymkode: a35a9...dc4 9
Runnershigh Skrevet 7. oktober 2016 #99 Skrevet 7. oktober 2016 5 minutter siden, Testosteron skrev: "Hverandre" står det i ditt eget sitat. Gud har samme rolle som vitnene og signaturene på vigselpapirene: å gi notoritet. Hvis det senere skulle bli spørsmål om de virkelig er gift med hverandre, og en av dem skulle nekte for det, så vil vitnene og signaturene på vigselspapirene bevise for ettertiden at de er gift med hverandre. De lover verken Gud eller vitnene noe som helst. Løftet om at "Jeg vil elske og ære deg, og bli trofast hos deg i gode og onde dager inntil døden skiller oss." gis bare til den man gifter seg med. Mulig du ikke forstår hva jeg mener. Selvfølgelig lover man hverandre. Selve løftet er til hverandre, men man lover det foran Gud. Det er jo litt av poenget med å ha vigselen i kirken. Og at ekteparet skal bes for og velsignes. Synes du det er greit å delta i denne liturgien, men ikke i liturgien i dåp? 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #100 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du seriøs? Tror du at ALLE som feirer jul gjør det pga. Jesu fødsel? Anonymkode: a35a9...dc4 Det er en kristen høytid. Da er det vel hyklersk å feire den hvis man ikke er kristen? Bare for å få noen dager fri, gaver og god mat? Anonymkode: 8370e...61b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå