Gå til innhold

Dåp og intelligens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kristen dåp var i begynnelsen noe av det mest radikale man kunne gjøre. Det betydde en offentlig omvendelse og et fullstendig brudd med den religionen man til da hadde tilhørt. Så har det altså blitt en koselig familiær tradisjon her i Norge. Folk står rett opp og ned og lyver til presten og hele forsamlingen, og presten synes det er greit. Det hadde vært respektløst mot kirken, hvis kirken hadde hadde hatt ryggrad til å forvente at medlemmene av et trossamfunn faktisk tror.

Skulle barna mine blitt døpt skulle det betydd noe mer enn at man følger en koselig tradisjon og med det opprettholder en kirke som ikke respekterer seg selv.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, linsejesus skrev:

. Folk står rett opp og ned og lyver til presten og hele forsamlingen, og presten synes det er greit.

Dosnt make sense, så du mener at man juger til presten hvis man på forhånd har sagt at man ikke tror på Gud.

Og at presten synes det er greit at man juger til han, selvom man har fortalt sannheten til han?

Tror du må lære deg hva ordet juge betyr.

Utover å det gidder jeg ikke diskutere med deg, du er kverulant som skriver bare masse ord som ikke betyr noe, fokusere på alt annet enn det om blir diskuter og en hel haug uvesentligheter-

Anonymkode: e06ce...506

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, VinterSnø skrev:

Mine katolske venner drar ikke i protastantiske nattverder fordi de anser det som synd. Poenget moitt var dog at for en konservativ katolikk vil man ikke kunne kreve at personen er med på en nattverd i DNK. 

Og jeg har fått streng beskjed fra katolske prseter at jeg ikke får lov til å delta på en katolsk nattverd fordi det bryter med hva de mener, og de ikke har lov til å gi meg en nattverd som ikke jeg står for. Men velsignelsen kunne jeg få under nattverden. Personlig syntes jeg dette er dumt, da jeg gjerne ville ha deltatt på nattverd da jeg bodde i et katolsk land. 

Merkelig for når jeg har snakket med patrene ved min nærmeste katolske kirke så har de gitt klarsignal for dette.

Nå er det noen timers kjøring til nærmeste katolske kirke så kan jo være at de syns det er bedre at jeg går i en kirke kontra å holde meg unna.

Men det kan jo være forskjell på patre i ett hovedsakelig katolsk land kontra i ett hovedsakelig protestantisk land som Norge tross alt er,

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det i min krets er de med høyest utdanning som døper, 

Anonymkode: 27fcd...f95

Det stemmer nok det. Statussymboler arves nedover, som i en søskenflokk.

Før i tiden var ateisme og tendensen til å se ned på troende, noe som var knyttet til de øverste intellektuelle lagene i befolkningen. Siden arvet det neste intellektuelle laget den måten å tenke på, slik alle statussymboler arves nedover i rekken. Samtidig gjeninntok de religiøse tradisjonene og ritene en høyere status hos de intellektuelle. I våre dager ligger tendensen til å hovere over religiøst troende og alternative et sted rundt den sosiale/kulturelle/intellektuelle midten.

Man kan godt se for seg at i fremtiden så er det kun de som henger lengst etter som "hever seg over" religiøs tro og dogmatisk lære. Hvordan man ser på dåp, henger altså sammen med hvor intellektuell man er/ønsker å fremstå som, og hvilken tid man lever i :) 

Anonymkode: 7d1f0...765

Skrevet

Jeg tenker at de med høyere intelligens (merk at jeg ikke skriver høyere utdannelse) har nok å bryne hjernen sin på, så de trenger ikke å tenke over valg andre mennesker måtte ta.

De sier også at de som har høyere intelligens har mindre fordommer.. Så der utgikk TS.

Om folk døper barna sine eller ikke er deres valg, og aldri noe jeg har tenkt tanken på eller brydd meg om. Jeg har et ganske innholdsrikt liv, så jeg slipper å sitte og gruble meg i hjel på noe som betyr så lite.. 

Anonymkode: 8562a...a19

• Liker 3
Gjest MissEhrmann
Skrevet (endret)
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drit lei av det argumentet om å juge i kirken og til presten, HVORDAN ER DET Å JUGE NÅR MAN HAR HATT EN SAMTALE MED PRESTEN Å FORTALT AT MAN IKKE TROR PÅ GUD!!!

Men da er jo hele poenget med dåp borte! 

Hva er en dåp? Dette sier Den Norske Kirke: 

Etterfølgerne til Jesus fikk i oppdrag å døpe og undervise om Guds gode vilje med menneskenes liv. Siden vår kirke døper barn, er det viktig at barnet får opplæring i kristen tro. Ved dåpen sier presten blant annet dette til foreldre og faddere:

Sammen med vår menighet og hele kirken har dere fått del i et hellig ansvar: å vise omsorg for henne/ham/dem, be for henne/ham/dem, lære henne/ham/dem selv å be og hjelpe henne/ham/dem til å bruke Guds ord og delta i den hellige nattverd, så hun/han/de kan leve og vokse i den kristne tro. 

Så om man ikke er kristen selv, hvorfor i alle dager skal man prakke troen man selv IKKE har, på sine egne barn??? Hvorfor??? Er man reflektert så lærer man vel ikke sine egne barn fabler man ikke tror på selv?

Prestene sier vel ja til å døpe fordi de må holde medlemstallene sine oppe, og for å få tredd budskapet sitt ned over ørene på dåpsfølget. Hyklersk og utspekulert hele greia.

Endret av MissEhrmann
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dosnt make sense, så du mener at man juger til presten hvis man på forhånd har sagt at man ikke tror på Gud.

Og at presten synes det er greit at man juger til han, selvom man har fortalt sannheten til han?

Tror du må lære deg hva ordet juge betyr.

Utover å det gidder jeg ikke diskutere med deg, du er kverulant som skriver bare masse ord som ikke betyr noe, fokusere på alt annet enn det om blir diskuter og en hel haug uvesentligheter-

Jeg tror akkurat DETTE innlegget beviser hva jeg ville med hovedinnlegget mitt! :ler:

Mvh TS 

Anonymkode: a35a9...dc4

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de med høyere intelligens (merk at jeg ikke skriver høyere utdannelse) har nok å bryne hjernen sin på, så de trenger ikke å tenke over valg andre mennesker måtte ta.

Anonymkode: 8562a...a19

Dette handler jo ikke om hva folk med høyere intelligens tenker om andres valg, men hva de velger selv og oppegående mennesker med høy intelligens påtvinger ikke små barn uten samtykkeevne et religiøst rituale som dåp tross alt er.

Anonymkode: 56347...122

• Liker 3
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror akkurat DETTE innlegget beviser hva jeg ville med hovedinnlegget mitt! :ler:

Mvh TS 

Veldig intelligent å drive med personangrep.

Intelligente mennesker klarer å skille mellom sak og person. Og svare sakelig på andres argumenter.

Jeg er ikke med på en diskusjon på så lavt nivå.

Mvh AB e06ce...506

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig intelligent å drive med personangrep.

Intelligente mennesker klarer å skille mellom sak og person. Og svare sakelig på andres argumenter.

Jeg er ikke med på en diskusjon på så lavt nivå.

Mvh AB e06ce...506

Det innlegget beviser vel bare at saklige argumenter ikke fungerer på alle. Hun du diskuterte med prøvde, men det gikk tydeligvis ikke inn hos deg. Som igjen beviser hva jeg skrev i hovedinnlegget.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler jo ikke om hva folk med høyere intelligens tenker om andres valg, men hva de velger selv og oppegående mennesker med høy intelligens påtvinger ikke små barn uten samtykkeevne et religiøst rituale som dåp tross alt er.

Anonymkode: 56347...122

Feil. Et menneske med høyere intelligens vil klare å forholde seg til to potensielle sannheter: enten så finnes Gud og da er dåp riktig, eller så finnes ikke Gud og da er det ikke så farlig om man har døpt barnet sitt.

Dessuten har religiøse ritualer og andre tradisjoner en sosial funksjon som skaper samhørighet og tilhørighet. De bidrar med andre ord til gode oppvekstvilkår.

De som lar seg forlede av nyateistene er mer å ligne med saueflokk enn hva de som går i kirken er.

• Liker 1
Skrevet

Feil. Et menneske med høyere intelligens vil klare å forholde seg til to potensielle sannheter: enten så finnes Gud og da er dåp riktig, eller så finnes ikke Gud og da er det ikke så farlig om man har døpt barnet sitt.

Dessuten har religiøse ritualer og andre tradisjoner en sosial funksjon som skaper samhørighet og tilhørighet. De bidrar med andre ord til gode oppvekstvilkår.

De som lar seg forlede av nyateistene er mer å ligne med saueflokk enn hva de som går i kirken er.

Problemet her blir jo at den ene potensielle sannheten som du kaller det, ikke er en potensiell sannhet. 

Det er aldri noe farlig å ikke ha døpt barnet sitt. Punktum. 

Anonymkode: 8235e...07f

• Liker 2
Skrevet

Problemet her blir jo at den ene potensielle sannheten som du kaller det, ikke er en potensiell sannhet. 

Det er aldri noe farlig å ikke ha døpt barnet sitt. Punktum. 

Anonymkode: 8235e...07f

Alt vi ikke har motbevist er en potensiell sannhet.

Men det hjelper ikke å argumentere mot noen som ikke er villig til å ta inn erkjennelser som går ut over det de allerede har bestemt seg for å  t r o . Eller?

Å avslutte sitt argument med punktum er for feiginger. Er du tøff, stiller du heller et spørsmål ;) 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg er ikke døpt.

Mine fremtidlige barn kommer ikke til å bli døpt. Så fremt det ikke betyr ufattelig mye for han og hans familie. 
Men ellers så ville jeg ikke ha kastet bort penger på å døpe barnet. 

Såvidt jeg vet er dåpen gratis.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Herregud, her er du igjen, slitomst måte å diskutere med, du er ikke så dum at du ikke skjønner hva personen mener. dåpkjole,selskapet osv,

Diskutere for hver sin pris ikke sant?

• Liker 6
Skrevet

Herregud, her er du igjen, slitomst måte å diskutere med, du er ikke så dum at du ikke skjønner hva personen mener. dåpkjole,selskapet osv,

Diskutere for hver sin pris ikke sant?

Kjære, vene da! Det er da aldeles frivillig om man vil ha en spesiell dåpskjole eller ikke. For barnet er det faktisk revnende likegyldig. Selskap er man heller ikke forpliktet til. Som jeg skrev, er dåpen gratis. Mulig man må betale et lite gebyr hvis man døper barnet i en annen kirke enn den man sogner til.- Jeg blir oppgitt over folk som skaper problemer av noe som ikke behøver å være et problem.

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Arabella skrev (På 7.10.2016 den 17.24):

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
4 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg blir oppgitt over folk som skaper problemer av noe som ikke behøver å være et problem.

I LIKE MÅTE.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Snakker så klart om festen etter da, det er ikke gratis. Aldri hørt om noen som har døpt et barn, og ikke hatt fest etterpå. Sikkert noen som gjør det, men ikke som jeg har hørt om. Beklager dårlig formulering fra min side. Skulle ha nevnt det i første omgang. 

Alle skjønner det. Uten den brukeren.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener det er veldig merkelig å døpe barnet sitt hvis man ikke er religiøs. "Tradisjon" er en (for meg) ikke en god nok grunn til å gjennomføre et veldig religiøst ritual, hvor man blant annet blir pålagt å oppdra barnet i den kristne tro. Synes det er rart.

Anonymkode: d691d...dc0

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...