Arabella Skrevet 7. oktober 2016 #61 Skrevet 7. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle skjønner det. Uten den brukeren. Anonymkode: e06ce...506 Man skal selvfølgelig aldri gå utifra det en person faktisk sier, men mer eller mindre gjette seg til hva vedkommende mener. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #62 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, Arabella skrev: Man skal selvfølgelig aldri gå utifra det en person faktisk sier, men mer eller mindre gjette seg til hva vedkommende mener. Anonymkode: e06ce...506
Runnershigh Skrevet 7. oktober 2016 #63 Skrevet 7. oktober 2016 Mange her som henger seg opp i det å lyve for presten. Løftene man gir i kirken er jo rettet til Gud. Prestens oppgave er jo liturgiene, ettersom dåpen er en liturgisk handling. Så det er løftet til Gud som er sentralt. Jeg synes derfor det er interessant å spørre dere som mener at dåpen er hyklers, hva dere mener om vielse for ikke-troende? En vielse i kriken er jo et løfte til Gud, så hva tenker dere om å stå å gi et løfte til en dere faktisk ikke tror eksisterer? Er ikke det like hyklersk? Eller mener dere at en vielse handler om tradisjon? Jeg er selv kristen, og ser på dåpen med ulike innfallsvinkler. Dette fordi jeg mener alle barn er Guds barn, og liturgien formidler i mine ører at "barnet nå endelig har blitt Guds barn". Noe alle barn selvfølgelig er, uavhengig av dåp eller ei. Samtidig ser jeg på dåpen som en høytidelig og flott tradisjon, hvor barnet står i sentrum. 1
Cuntzilla Skrevet 7. oktober 2016 #64 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg må innrømme jeg synes det er ganske merkelig. Har venner som ikke er kristne, som døper barna, har konfirmert seg og giftet seg i kirken, og de står der og hører på alt tytet om Gud som ikke betyr noe som helst for dem. De gjør det av tradisjon eller for å følge sedvane, eller fordi besteforeldre er kristne. De bryr seg nok bare ikke like mye som meg, jeg er så anti at hadde jeg fått vievann på meg så hadde det sikkert etset hull i huden min. 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #65 Skrevet 7. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg har lagt merke til er at de av mine bekjente som velger å døpe barna sine pga. "tradisjon" er de med lavest utdannelse, de "enkleste", de som altså ikke evner å reflektere over hva det egentlig vil si å døpe barna i kirken når de ikke selv er kristne. Anonymkode: a35a9...dc4 Det er som regel motsatt - andelen mennesker i landet som er aktivt, praktiserende kristne er liten. Det er likevel en del som velger å døpe barna, konfirmere seg kristent, gifte seg i kirken og begraves i kirken. Fokus på tradisjon og familie er generelt konservative verdier, og 'øvre' samfunnslag er generelt mer konservative enn de lenger ned på stigen. Det var nylig en artikkel om dette i Aftenposten, der en prest fortvilet over hvordan visse kristne tradisjoner ble mer og mer for de ressurssterke som kunne gjøre en "seremoni" ut av det hele, og at enkelte følte seg tvunget til å droppe f.eks. konfirmasjon fordi de ikke hadde mulighet til å stille med de dyre gavene de antok var normen. Om du observerer at de med lavere utdannelse ofte er opptatt av å døpe, så er det antakelig et forsøk på å komme seg inn i nettopp denne gruppen. Tradisjonelt sett har jo lavere samfunnslag vært preget av splittede hjem og dårlig økonomi, så det å bruke ressurser på å slike arrangement har ikke vært i fokus. Om de observerer at de ressurssterke ofte er litt 'gammeldagse', så vil de antakelig inn i denne gruppen selv. Du kan jo mene det du mener om å gjøre disse tingene uten å ha troen, men realiteten er at utover bibelbeltet på Sørlandet og noen troende her og der, så er dåp, konfirmasjon, kirkebryllup og (i aller høyeste grad) begravelse ting som utføres av mennesker der majoriteten ikke er aktivt praktiserende kristen eller troende. De synes rett og slett det bringer en høytidelighet til situasjonen som man ikke har ellers. (Personlig bryr jeg meg ikke så mye). Anonymkode: 82b45...7c0 4
Arth88 Skrevet 7. oktober 2016 #66 Skrevet 7. oktober 2016 Kirker er sermonielle bygninger som vi i Norge har tradisjon for å bruke i ulike livsfaser, primært dåp, konfirmasjon, inngåelse av ekteskap og ved død. Det finnes ikke likeverdige seremonibygg her i landet, iallefall ikke i alle bygder og byer spredt rundt om i landet .Synes du det er like rart at dere ikke tar med dere kisten med bestefar til tinghuset når han skal begraves, for eksempel? Vi har jo andre religiøse bygg i Norge, men det er vel stort sett utelukkende protestantiske kirker, altså de som har vært endel av våre kulturarv i hundrevis av år som er i bruk av den generelle befolkningen. For de aller, aller fleste av oss ser på dåpen som en sermoniell, høytidelig feiring av både at babyen er kommet til verden og at barnet har fått navn. Det kristne budskapet om at man lover å oppdra barnet i den kristne tro eller at det er det som er hele poenget med dåpen vil mange være fullstendig uenig med i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #67 Skrevet 7. oktober 2016 2 timer siden, MTS skrev: Jeg har høy utdanning, og så vidt jeg vet er det heller ikke noe i veien med intelligensen min. Har likevel tenkt å døpe sønnen vi venter som følge av tradisjon i familien, og ikke på grunn av tro. Da har du lav intelligens om du gjør det pga tradisjon! Vet du hva dåpsritualet går ut på? Anonymkode: 8bcc5...5da 3
Testosteron Skrevet 7. oktober 2016 #68 Skrevet 7. oktober 2016 15 minutter siden, Runnershigh skrev: Mange her som henger seg opp i det å lyve for presten. Løftene man gir i kirken er jo rettet til Gud. Prestens oppgave er jo liturgiene, ettersom dåpen er en liturgisk handling. Så det er løftet til Gud som er sentralt. Jeg synes derfor det er interessant å spørre dere som mener at dåpen er hyklers, hva dere mener om vielse for ikke-troende? En vielse i kriken er jo et løfte til Gud, så hva tenker dere om å stå å gi et løfte til en dere faktisk ikke tror eksisterer? Er ikke det like hyklersk? Eller mener dere at en vielse handler om tradisjon? Hvor har du det fra at "En vielse i kirken er jo et løfte til Gud?" Det står ikke at det er slik på https://kirken.no/nb-NO/bryllup/ De som gifter seg, gir løftet sitt til hverandre - ikke til Gud. Ekteskapet er ikke en kristen oppfinnelse. Derfor er heller ikke en vigsel et religiøst rituale slik dåp og nattverd er det. Hvis vigsel var et kristent sakrament, hvordan kunne da tingrettene utføre vigsler? Hvordan kunne Humanetisk Forbund utføre vigsler? Hvordan kunne Det mosaiske trossamfunn gjøre det? Hvordan kunne muslimske, buddistiske og hinduistiske trossamfunn gjøre det? Det er ingen dobbeltmoral i at ateister gifter seg i kirka like lite som det er dobbeltmoral av ateister å delta på en del andre aktiviteter som kirka arrangerer, f.eks. konserter eller skirenn. Når man gifter seg i Den norske kirke, så lover man ikke noe man ikke mener. Man lyver ikke når man svarer "ja" på vigslerens spørsmål om man vil gifte seg med den andre. Det gjør man derimot hvis man ikke er kristen, men likevel lover offentlig at man skal oppdra ungen "i et liv i den kristne forsakelse og tro." https://kirken.no/nb-NO/daap/dapsliturgien/ 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #69 Skrevet 7. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud, her er du igjen, slitomst måte å diskutere med, du er ikke så dum at du ikke skjønner hva personen mener. dåpkjole,selskapet osv, Diskutere for hver sin pris ikke sant? Anonymkode: e06ce...506 Hets og mobbing må da være verdens aller største tegn på manglende intelligens. Anonymkode: 7d1f0...765
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #70 Skrevet 7. oktober 2016 41 minutter siden, Runnershigh skrev: Mange her som henger seg opp i det å lyve for presten. Løftene man gir i kirken er jo rettet til Gud. Prestens oppgave er jo liturgiene, ettersom dåpen er en liturgisk handling. Så det er løftet til Gud som er sentralt. Jeg synes derfor det er interessant å spørre dere som mener at dåpen er hyklers, hva dere mener om vielse for ikke-troende? En vielse i kriken er jo et løfte til Gud, så hva tenker dere om å stå å gi et løfte til en dere faktisk ikke tror eksisterer? Er ikke det like hyklersk? Eller mener dere at en vielse handler om tradisjon? Jeg er selv kristen, og ser på dåpen med ulike innfallsvinkler. Dette fordi jeg mener alle barn er Guds barn, og liturgien formidler i mine ører at "barnet nå endelig har blitt Guds barn". Noe alle barn selvfølgelig er, uavhengig av dåp eller ei. Samtidig ser jeg på dåpen som en høytidelig og flott tradisjon, hvor barnet står i sentrum. Å gifte seg i kirken når man ikke er religiøs blir akkurat det samme. Anonymkode: a35a9...dc4 1
Testosteron Skrevet 7. oktober 2016 #71 Skrevet 7. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å gifte seg i kirken når man ikke er religiøs blir akkurat det samme. Anonymkode: a35a9...dc4 Hvorfor det? 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #72 Skrevet 7. oktober 2016 17 minutter siden, Arth88 skrev: Kirker er sermonielle bygninger som vi i Norge har tradisjon for å bruke i ulike livsfaser, primært dåp, konfirmasjon, inngåelse av ekteskap og ved død. Det finnes ikke likeverdige seremonibygg her i landet, iallefall ikke i alle bygder og byer spredt rundt om i landet .Synes du det er like rart at dere ikke tar med dere kisten med bestefar til tinghuset når han skal begraves, for eksempel? Vi har jo andre religiøse bygg i Norge, men det er vel stort sett utelukkende protestantiske kirker, altså de som har vært endel av våre kulturarv i hundrevis av år som er i bruk av den generelle befolkningen. For de aller, aller fleste av oss ser på dåpen som en sermoniell, høytidelig feiring av både at babyen er kommet til verden og at barnet har fått navn. Det kristne budskapet om at man lover å oppdra barnet i den kristne tro eller at det er det som er hele poenget med dåpen vil mange være fullstendig uenig med i dag. Men du kan jo ikke være uenig i det! For det er det som er en dåp! Da mener du altså at det er helt greit å stå og myve presten rett i ansiktet fordi dere har en tradisjon i å lyve. Hele poenget med dåpen er at man skal oppdra barnet i en kristen tro. Hvordan og hvorfor vil noen gjøre det når de selv ikke tror på det? Noe av det første foreldrene gjør med en nyfødt er å løpe til kirken og lyve om at det skal oppdras i kristen tro. Flott tradisjon! Anonymkode: a35a9...dc4 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #73 Skrevet 7. oktober 2016 3 minutter siden, Testosteron skrev: Hvorfor det? Hvorfor kan man ikke finne et annet lokale å gifte seg i? Hva er poenget med å gifte seg i en kirke og bli viet av en prest dersom man mener at det presten står for er bullshit? Anonymkode: a35a9...dc4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #74 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du kan jo ikke være uenig i det! For det er det som er en dåp! Da mener du altså at det er helt greit å stå og myve presten rett i ansiktet fordi dere har en tradisjon i å lyve. Hele poenget med dåpen er at man skal oppdra barnet i en kristen tro. Hvordan og hvorfor vil noen gjøre det når de selv ikke tror på det? Noe av det første foreldrene gjør med en nyfødt er å løpe til kirken og lyve om at det skal oppdras i kristen tro. Flott tradisjon! Anonymkode: a35a9...dc4 Hahaha, man lyver presten i tryne når man har fortalt at man ikke tro på Gud Anonymkode: e06ce...506
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #75 Skrevet 7. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er som regel motsatt - andelen mennesker i landet som er aktivt, praktiserende kristne er liten. Det er likevel en del som velger å døpe barna, konfirmere seg kristent, gifte seg i kirken og begraves i kirken. Fokus på tradisjon og familie er generelt konservative verdier, og 'øvre' samfunnslag er generelt mer konservative enn de lenger ned på stigen. Det var nylig en artikkel om dette i Aftenposten, der en prest fortvilet over hvordan visse kristne tradisjoner ble mer og mer for de ressurssterke som kunne gjøre en "seremoni" ut av det hele, og at enkelte følte seg tvunget til å droppe f.eks. konfirmasjon fordi de ikke hadde mulighet til å stille med de dyre gavene de antok var normen. Om du observerer at de med lavere utdannelse ofte er opptatt av å døpe, så er det antakelig et forsøk på å komme seg inn i nettopp denne gruppen. Tradisjonelt sett har jo lavere samfunnslag vært preget av splittede hjem og dårlig økonomi, så det å bruke ressurser på å slike arrangement har ikke vært i fokus. Om de observerer at de ressurssterke ofte er litt 'gammeldagse', så vil de antakelig inn i denne gruppen selv. Du kan jo mene det du mener om å gjøre disse tingene uten å ha troen, men realiteten er at utover bibelbeltet på Sørlandet og noen troende her og der, så er dåp, konfirmasjon, kirkebryllup og (i aller høyeste grad) begravelse ting som utføres av mennesker der majoriteten ikke er aktivt praktiserende kristen eller troende. De synes rett og slett det bringer en høytidelighet til situasjonen som man ikke har ellers. (Personlig bryr jeg meg ikke så mye). Anonymkode: 82b45...7c0 Enig. Jeg tror noe av myten om sørlandet som del av bibelbeltet skyldes at man på sørlandet finner et borgerlig / konservativt verdisyn i langt større grad enn andre steder i landet. Følger man den tanken du skriver om her, kan det forklare økt grad av deltagelse i religiøse seremonier, fremfor at det nødvendigvis skyldes personlig religiøs tro. Anonymkode: 7d1f0...765
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #76 Skrevet 7. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, man lyver presten i tryne når man har fortalt at man ikke tro på Gud Anonymkode: e06ce...506 Ja, det gjør du, siden du svarer ja på spørsmålet om du vil oppdra barnet i den kristne tro. Hvor vanskelig kan det være å få det inn i hodet? DU svarer ja, men du har ingen intensjon om å gjøre det. Det betyr at du lyver uansett hva du har sagt til presten i forkant. Anonymkode: a35a9...dc4 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #77 Skrevet 7. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg tror noe av myten om sørlandet som del av bibelbeltet skyldes at man på sørlandet finner et borgerlig / konservativt verdisyn i langt større grad enn andre steder i landet. Følger man den tanken du skriver om her, kan det forklare økt grad av deltagelse i religiøse seremonier, fremfor at det nødvendigvis skyldes personlig religiøs tro. Anonymkode: 7d1f0...765 Hva mener du med økt deltagelse? Færre og færre døper barna sine og færre og færre gifter seg i kirken.... Anonymkode: a35a9...dc4 2
Runnershigh Skrevet 7. oktober 2016 #78 Skrevet 7. oktober 2016 7 minutter siden, Testosteron skrev: Hvor har du det fra at "En vielse i kirken er jo et løfte til Gud?" Det står ikke at det er slik på https://kirken.no/nb-NO/bryllup/ De som gifter seg, gir løftet sitt til hverandre - ikke til Gud. Ekteskapet er ikke en kristen oppfinnelse. Derfor er heller ikke en vigsel et religiøst rituale slik dåp og nattverd er det. Hvis vigsel var et kristent sakrament, hvordan kunne da tingrettene utføre vigsler? Hvordan kunne Humanetisk Forbund utføre vigsler? Hvordan kunne Det mosaiske trossamfunn gjøre det? Hvordan kunne muslimske, buddistiske og hinduistiske trossamfunn gjøre det? Det er ingen dobbeltmoral i at ateister gifter seg i kirka like lite som det er dobbeltmoral av ateister å delta på en del andre aktiviteter som kirka arrangerer, f.eks. konserter eller skirenn. Når man gifter seg i Den norske kirke, så lover man ikke noe man ikke mener. Man lyver ikke når man svarer "ja" på vigslerens spørsmål om man vil gifte seg med den andre. Det gjør man derimot hvis man ikke er kristen, men likevel lover offentlig at man skal oppdra ungen "i et liv i den kristne forsakelse og tro." https://kirken.no/nb-NO/daap/dapsliturgien/ Jeg mente ikke at vigsler er en kristen oppfinnelse, men snakket om kristne vigselser, og ikke vigsler generelt. I kirkelig bryllup tilhører det kristen liturgi, Selvfølgelig er ekteskapsløftene til hverandre, men det som skiller en kristen vigsel fra andre vigsler er jo nettopp den kristne liturgien som blant annet innholder bønn og velsignelse. Det finnes ulike liturgier, men et av alternativene er jo at presten sier " For Guds ansikt og i disse vitners nærvær har dere nå lovet hverandre..." Jeg tolker dette som et løfte til Gud. Jeg kan fint forstå at mange velger å holde en bryllup i kirken på grunn av tradisjon, selv om man ikke er troende. På lik linje forstår jeg at mange velger dåp på grunn av tradisjon. Men jeg forstår ikke at man på den ene siden mener det er hyklersk med dåp, samtidig som man velger kristen vigsel uten å være troende? Hva er bakgrunnen for å velge kristen vigsel? Man velger jo blant annet å delta i bønn og velsignelse... Jeg tenker at mange velger kirken på grunn av tradisjon. Jeg tror man ikke er mindre intellektuell av den grunn. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #79 Skrevet 7. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke kristen og ville aldri døpt mine barn i kirken. Det er ikke annet enn hyklersk. Jeg kunne heller aldri tatt på meg ansvaret som fadder, da jeg ikke er interessert i å lyve for kirken. Litt respekt kan man ha. Det jeg har lagt merke til er at de av mine bekjente som velger å døpe barna sine pga. "tradisjon" er de med lavest utdannelse, de "enkleste", de som altså ikke evner å reflektere over hva det egentlig vil si å døpe barna i kirken når de ikke selv er kristne. Oppegående mennesker som evner å reflektere over dette kan da umulig døpe barna sine? Det faller på sin egen urimelighet, gjør det ikke? Man har også de som velger å døpe pga. en kristen oldemor ol., men dette er jo enda verre! Om denne oldemoren er så kristen så vil hun da vel ikke at barnebarnet skal lyve for kirken? Finnes det noe mer hyklersk? Anonymkode: a35a9...dc4 Vi valgte å døpe barna våre for å unngå årevis med stikk og kommentarer (mot meg) fra en av barnets oldeforeldre. Innrømmer gjerne at det er hyklersk, men vi valgte altså det framfor mye dårlig stemning i lang tid framover. Min mann og jeg har til sammen mer enn 15 års høyere utdannelse, og uavhengig av utdanningsnivå tror jeg ikke noen av oss er "enkle." Hovedinnlegget er i mine øyne basert på fordommer, og lite annet, så man kan jo lure på hvem som er "enkel" og lite reflektert? Anonymkode: 8370e...61b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #80 Skrevet 7. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke kristen og ville aldri døpt mine barn i kirken. Det er ikke annet enn hyklersk. Jeg kunne heller aldri tatt på meg ansvaret som fadder, da jeg ikke er interessert i å lyve for kirken. Litt respekt kan man ha. Det jeg har lagt merke til er at de av mine bekjente som velger å døpe barna sine pga. "tradisjon" er de med lavest utdannelse, de "enkleste", de som altså ikke evner å reflektere over hva det egentlig vil si å døpe barna i kirken når de ikke selv er kristne. Oppegående mennesker som evner å reflektere over dette kan da umulig døpe barna sine? Det faller på sin egen urimelighet, gjør det ikke? Man har også de som velger å døpe pga. en kristen oldemor ol., men dette er jo enda verre! Om denne oldemoren er så kristen så vil hun da vel ikke at barnebarnet skal lyve for kirken? Finnes det noe mer hyklersk? Anonymkode: a35a9...dc4 tja. Samboeren holder på med en doktorgrad og jeg har en IQ på 132. Vil absolutt si vi er oppegående mennesker. Vi døpte barna våra av tradisjonelle og kulturelle grunner, og føler meg absolutt ikke hyklerisk av den grunn. Jeg er oppvokst i en kristen tradisjon og finner det derfor veldig naturlig å døpe mine barn i kirken. Anonymkode: 97eb5...7cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå