AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #21 Skrevet 7. oktober 2016 19 minutter siden, CaramelDevil skrev: De fleste døper jo for at det er tradisjon, ikke fordi man er kristen. Tradisjon står ganske sterkt hos noen familier. Jeg døpte mine pga det, og i tilfelle det finnes noe der ute, en slags trygghet. Jeg vil ikke godta at jeg er dum og et enkelt menneske for det. I mine øyne er den type antakelser som den TS kommer med, full av fordommer, uvitenhet, og det vitner om en enkel sjel. Du er kanskje den smarteste i vennegjengen eller? Å døpe et lite barn er en svært lite gjennomtenkt handling. Tradisjon, javel. Det blir for tynt å forsvare en slik handling med tradisjon. Velger man å døpe er man per definisjon lite reflektert. Anonymkode: 56347...122 13
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #22 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kjenner ei med høyere utdanning som misliker kristendommen som døpte grunnet tradisjon Anonymkode: bfed4...495
Rosa Sitron Skrevet 7. oktober 2016 #23 Skrevet 7. oktober 2016 Akkurat nå, Introvertaberta skrev: Her! På kirkens egne sider! https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/ Å lære å be sto visst. Men ser ikke problemet med det selv om man ikke skulle tro selv. Såtr ikke at en selv skal gå til nettverd, så da er ikke det noen sak. Opplæring av bibelhistorier tar jeg som en selvfølge at blir gjort. Vi er et kulturelt kristent land, opplæring i kristne fortellinger er en del av det å være norsk. Selv troen er en privatsak som praktiseres veldig ulikt fra person til person.
Fru Uperfekt Skrevet 7. oktober 2016 #24 Skrevet 7. oktober 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke kristen og ville aldri døpt mine barn i kirken. Det er ikke annet enn hyklersk. Jeg kunne heller aldri tatt på meg ansvaret som fadder, da jeg ikke er interessert i å lyve for kirken. Litt respekt kan man ha. Det jeg har lagt merke til er at de av mine bekjente som velger å døpe barna sine pga. "tradisjon" er de med lavest utdannelse, de "enkleste", de som altså ikke evner å reflektere over hva det egentlig vil si å døpe barna i kirken når de ikke selv er kristne. Oppegående mennesker som evner å reflektere over dette kan da umulig døpe barna sine? Det faller på sin egen urimelighet, gjør det ikke? Man har også de som velger å døpe pga. en kristen oldemor ol., men dette er jo enda verre! Om denne oldemoren er så kristen så vil hun da vel ikke at barnebarnet skal lyve for kirken? Finnes det noe mer hyklersk? Anonymkode: a35a9...dc4 Nå er jeg lav utdannet og kristen men har valgt å ikke døpe mine barn, ei heller hatt navnefest. Har en stor 1års fest for de istedenfor. Anser dåp og navnefest som om at en velger for barnet, og jeg mener de skal få velge selv. Om barnet etter fylte 12 år bestemmer seg for dåp så blir det døpt, og da vil det og bli konfirmasjon på det barnet. Uavhengig av om de velger dåp/konfirmasjon eller ei så får de en stor 18 års dag som symboliserer at nå er de myndige totalt selvstendige personer. 2
Rosa Sitron Skrevet 7. oktober 2016 #25 Skrevet 7. oktober 2016 2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Katolikker har nattverd de og Ja, men nattverden deres har en annen betydning, så en katolikk vil ikk ela en protestant gå til en katolsk nattverd, og vil heller ikke delta på en protestantisk nattverd uten å gå i mot hva de selv står for. Det er ikke alle sette står like sterkt hos så none bryter nok dette.
Frøkensina Skrevet 7. oktober 2016 #26 Skrevet 7. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et av valgene jeg respekterer mine foreldre aller mest for er at de ikke døpte meg. Jeg fikk velge selv når jeg ble gammel nok. Anonymkode: 56347...122 Samme her 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. oktober 2016 #27 Skrevet 7. oktober 2016 Akkurat nå, VinterSnø skrev: Ja, men nattverden deres har en annen betydning, så en katolikk vil ikk ela en protestant gå til en katolsk nattverd, og vil heller ikke delta på en protestantisk nattverd uten å gå i mot hva de selv står for. Det er ikke alle sette står like sterkt hos så none bryter nok dette. Siden jeg har lang vei til nærmest katolske kirke så deltar jeg i protestantisk nattverd, og om vi f.eks er i utlandet så deltar min ateistiske mann lett på katolsk nattverd. Men jo jeg vet forskjellene naturlig nok 2
Rosa Sitron Skrevet 7. oktober 2016 #28 Skrevet 7. oktober 2016 (endret) 4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Siden jeg har lang vei til nærmest katolske kirke så deltar jeg i protestantisk nattverd, og om vi f.eks er i utlandet så deltar min ateistiske mann lett på katolsk nattverd. Men jo jeg vet forskjellene naturlig nok Mine katolske venner drar ikke i protastantiske nattverder fordi de anser det som synd. Poenget moitt var dog at for en konservativ katolikk vil man ikke kunne kreve at personen er med på en nattverd i DNK. Og jeg har fått streng beskjed fra katolske prseter at jeg ikke får lov til å delta på en katolsk nattverd fordi det bryter med hva de mener, og de ikke har lov til å gi meg en nattverd som ikke jeg står for. Men velsignelsen kunne jeg få under nattverden. Personlig syntes jeg dette er dumt, da jeg gjerne ville ha deltatt på nattverd da jeg bodde i et katolsk land. Endret 7. oktober 2016 av VinterSnø
Rosa Sitron Skrevet 7. oktober 2016 #29 Skrevet 7. oktober 2016 10 minutter siden, Introvertaberta skrev: Her! På kirkens egne sider! https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/ Du sier du er kristen, og så vet du ikke dette? Om du leser hva man faktisk sier ja til så er det opplæring i den kristne tro. og det er en veldig vag formulering som kan tolkes slik man vil. https://kirken.no/globalassets/kirken.no/dap/2014/gudst2011_2012_ordning_daap_hovedgudstj_bokmaal.pdf
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. oktober 2016 #30 Skrevet 7. oktober 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #31 Skrevet 7. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ei med høyere utdanning som misliker kristendommen som døpte grunnet tradisjon Anonymkode: bfed4...495 Høyere utdanning henger ikke nødvendigvis sammen med høy intelligens. Anonymkode: 56347...122 11
Gjest Baremenneske Skrevet 7. oktober 2016 #32 Skrevet 7. oktober 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Norge døper vi barna våre? Nå nærmer dåpsstatistikken seg 50%, så man kan da ikke si at i Norge døper vi barna våre? Jeg synes det er ekstremt hyklersk å skulle døpe barna grunnet tradisjon. Snakk om å ha liten respekt for de som døper barna sine fordi de faktisk er kristne. Anonymkode: b48da...712 ...Og mye mindre hyklersk å reagere så voldsomt kun fordi andre gjerne vil holde på tradisjoner og velger det??? Ble døpt jeg også, men aldri sett på meg selv som kristen. Har heller aldri gjort meg noe å være døpt. Det hindrer meg ikke i noe! -Men da er jeg vel en blant de andre 50% da.... 😆
MTS Skrevet 7. oktober 2016 #33 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg har høy utdanning, og så vidt jeg vet er det heller ikke noe i veien med intelligensen min. Har likevel tenkt å døpe sønnen vi venter som følge av tradisjon i familien, og ikke på grunn av tro. 4
Lykkehjerte Skrevet 7. oktober 2016 #34 Skrevet 7. oktober 2016 27 minutter siden, VinterSnø skrev: Jeg er kristen og ser ikke problemet med at folk døper som tradisjon. Så lenge de respekterer kirken er det ingen problem. Dette! Så tenker jeg også at, hver enkeltes forhold til tro og Gud, er personlig, og jeg kjenner til flere som av ulike grunner, ikke ønsker å stå frem til omverdenen sin, om sin tro og forhold til kristendommen. Noen er for eksempel ikke helt sikker i sin tro, og noen er ikke sikre nok på seg selv for å ville står for dette utad. Det kan altså være enkle, men også flere og sammensatte årsaker til at man utad forklarer sitt ønske om dåp. At man forklarer det pga tradisjon, eller som noen nevnte, pga en flott dåpskjole som bare måtte bli brukt.. Det er nok en del "skapkristne" rundt omkring, om man kan kalle det for det. Kjenner til flere som er kristne, som rett og slett har skjult dette for store deler av sitt nettverk, for både venner og familie. Jeg vet at flere av de personene, syns det er enklere å si at de døper pga tradisjon, fordi de blant annet ikke ønsker reaksjoner eller diskusjoner rundt om hvorvidt de er kristne eller så. Eller at de blir satt i situasjon som gjør at de føler at de må forsvare sin tro. Det kan være så mange årsaker som ligger til grunn for å ikke være åpen om sin tro. I enkelte miljøer er det rett og slett enklere å jatte med frasene om tradisjon, enn å gå dypere inn i temaet. 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #35 Skrevet 7. oktober 2016 Hadde akkurat denne diskusjonen med noen her om dagen. Enig i at man ikke skal døpe barna om man ikke er kristen, hyklerisk å juge i kirka. Anonymkode: 33790...d59 1
Gjest 2Bhonest Skrevet 7. oktober 2016 #36 Skrevet 7. oktober 2016 Dåpen er ikke den endelige konfirmasjonen på hvilken religion man skal tilhøre. Til det har vi... trommevirvel.... Konfirmasjon... For øvrig savner jeg en dokumentasjon på at lang utdanning er det samme som høy IQ.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #37 Skrevet 7. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke kristen og ville aldri døpt mine barn i kirken. Det er ikke annet enn hyklersk. Jeg kunne heller aldri tatt på meg ansvaret som fadder, da jeg ikke er interessert i å lyve for kirken. Litt respekt kan man ha. Det jeg har lagt merke til er at de av mine bekjente som velger å døpe barna sine pga. "tradisjon" er de med lavest utdannelse, de "enkleste", de som altså ikke evner å reflektere over hva det egentlig vil si å døpe barna i kirken når de ikke selv er kristne. Oppegående mennesker som evner å reflektere over dette kan da umulig døpe barna sine? Det faller på sin egen urimelighet, gjør det ikke? Man har også de som velger å døpe pga. en kristen oldemor ol., men dette er jo enda verre! Om denne oldemoren er så kristen så vil hun da vel ikke at barnebarnet skal lyve for kirken? Finnes det noe mer hyklersk? Anonymkode: a35a9...dc4 Drit lei av det argumentet om å juge i kirken og til presten, HVORDAN ER DET Å JUGE NÅR MAN HAR HATT EN SAMTALE MED PRESTEN Å FORTALT AT MAN IKKE TROR PÅ GUD!!! Anonymkode: e06ce...506 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #38 Skrevet 7. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke kristen og ville aldri døpt mine barn i kirken. Det er ikke annet enn hyklersk. Jeg kunne heller aldri tatt på meg ansvaret som fadder, da jeg ikke er interessert i å lyve for kirken. Litt respekt kan man ha. Det jeg har lagt merke til er at de av mine bekjente som velger å døpe barna sine pga. "tradisjon" er de med lavest utdannelse, de "enkleste", de som altså ikke evner å reflektere over hva det egentlig vil si å døpe barna i kirken når de ikke selv er kristne. Oppegående mennesker som evner å reflektere over dette kan da umulig døpe barna sine? Det faller på sin egen urimelighet, gjør det ikke? Man har også de som velger å døpe pga. en kristen oldemor ol., men dette er jo enda verre! Om denne oldemoren er så kristen så vil hun da vel ikke at barnebarnet skal lyve for kirken? Finnes det noe mer hyklersk? Anonymkode: a35a9...dc4 De fleste tenker nok ikke over det nei. De følger tradisjonene. Så kommer de som har "tenkt gjennom det". Så går det noen år og ungen vil ha borgerlig konfirmasjon. Å foreldrene er enig. Da vet de hverken hva dåp eller konfirmasjon er. Unger er ikke moden nok til å forstå dette. Jeg har ikke trodd nok, så to eldste ble ikke døpt. De skulle få velge selv. Yngste ble døpt.jeg fikk et annet syn, så da ble det slik. Så kom konfirmasjon. Hun ville ha borgerlig. Pga alle venner gjorde det sånn. Og konfirmasjonen ville hun ha. Teit å gå til presten og bla bla bla. Etter mange samtaler, så ble det kirkelig. Etterpå fikk hun vite at om det ble borgerlig så ble det ikke konfirmasjon. De fleste konfirmere seg pga pengene. Det skulle ikke skje her.De to eldste har døpt seg senere. Vi er ikke religiøse eller tilhører noe religiøst samfunn. Jeg har meldt meg inn i kirken igjen Anonymkode: 8de90...035
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #39 Skrevet 7. oktober 2016 33 minutter siden, MTS skrev: Jeg har høy utdanning, og så vidt jeg vet er det heller ikke noe i veien med intelligensen min. Har likevel tenkt å døpe sønnen vi venter som følge av tradisjon i familien, og ikke på grunn av tro. Beklager, men da er du nok ikke så intelligent som du selv tror. Ingen mennesker med høy intelligens og evne til å reflektere velger å døpe barnet sitt. Verken på grunn av tradisjon eller tro. Anonymkode: 56347...122 2
EvaLena Skrevet 7. oktober 2016 #40 Skrevet 7. oktober 2016 Er du så veldig intelligent da, TS. Skader det deg om jeg og sikkert mange andre er hyklere? Jeg kunne ikke brydd med mindre om hva folk velger av kirkelig eller borgerlig dåp, konfirmasjon osv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå