Gå til innhold

Dåp og intelligens

Fremhevede innlegg

Gjest MissEhrmann
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis presten vet at du ikke tror på Gud juger man ikke, da er det mer riktig å si at man juger til Gud.

Anonymkode: e06ce...506

Tenk over det du skrev der en gang til. 

Når man døper ungene sine så står man foran presten og lover å oppdra dem i den kristne tro. Har du ingen intensjon om å gjøre det, men allikevel svarer ja på spørsmålet så lyver du. Hvor vanskelig kan det være å skjønne noe så simpelt?

Om presten vet at du lyver, og sier at det er helt greit, så er jo det enda verre. Ikke overraskende, men ganske ille.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Introvertaberta skrev:

Når man døper ungene sine så står man foran presten og lover å oppdra dem i den kristne tro. Har du ingen intensjon om å gjøre det, men allikevel svarer ja på spørsmålet så lyver du. Hvor vanskelig kan det være å skjønne noe så simpelt?

Om presten vet at du lyver, og sier at det er helt greit, så er jo det enda verre. Ikke overraskende, men ganske ille.

Fuck off :)

Skrevet
4 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Så oppdra dine barn i den kristne kulturen, da. Det er hva de gjør de intelligente nordmenn som ikke tror.

Dessuten er det da vel ingenting i veien for å være åpen selv om du ikke tror? Du fremstår jo tross alt som mer religiøs enn muslimer i kristenhatet ditt. Så overgangen skulle jo egentlig ikke være så stor.

Hvor har du det fra at jeg hater kristendommen? Det gjør jeg slettes ikke. Jeg mener at det er respektløst overfor kirken når man med viten og vilje lyver til de bare for å ha et flott lokale å døpe ungene sine i. For, som du kanskje har fått med deg i denne tråden, gjør de fleste akkurat det!

Jeg ville aldri løyet for en prest. Derfor døper jeg heller ikke barna mine i kirken. Mange av de "kristne" her har ingenting imot å lyve for dprest og menighet, også er det jeg som hater kristendommen?! Jeg har iallefall respekt!

Anonymkode: a35a9...dc4

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis presten vet at du ikke tror på Gud juger man ikke, da er det mer riktig å si at man juger til Gud.

My eyes :ler:

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke tror på Gud gir man vel blaffen i at man lyver til noen/noe man ikke tror finnes? 😂

Anonymkode: 8370e...61b

Men hvorfor velger man da å døpe barna sine? Fordi kirken er et fint lokale, eller fordi dåpskjolen etter oldemor er så søt?

Hva slags forbilde er man for ungene sine da?

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor velger man da å døpe barna sine? Fordi kirken er et fint lokale, eller fordi dåpskjolen etter oldemor er så søt?

Hva slags forbilde er man for ungene sine da?

Noen burde å lese tråden.. Det er har blitt skrevet flere ganger, og vær bidig gang har du diskutert i mot det.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så å lyve til Gud er altså helt greit?

Kan du forresten forklare hva du mente når du skrev at jeg ikke jobber?

Trodde ikke du trodde på Gud jeg..

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er iallefall smart nok til å reflektere over hva det vil si å døpe mitt barn i kirken når jeg ikke selv er kristen.  Her er noe av det som sies under en dåp:

"Vil dere at NN skal døpes til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro?
Den som bærer barnet, foreldre/foresatte og faddere, svarer:
Ja."

SÅ hvis du ikke er kristen så lyver du da for presten! Om man ser på tradisjonen om å lyve for presten og kirken så, for all del, bare fortsett. For meg er det helt hinsides all fornuft!

Jeg tenker på det mer som at man sier ja til at man vil at barnet skal vokse opp i en kristen kulturtradisjon. Om barnet skal ha en personlig kristen tro, får da han eller hun selv bestemme når vedkommende blir gammel nok. Er barnet døpt er det lettere å velge senere. Det er lettere å melde seg ut av kirken enn å døpe seg som voksen/ungdom. 

Skrevet
1 minutt siden, Introvertaberta skrev:

Som norsk er du en naturlig del av den kristne kulturarven til det norsk folk, og da vil du naturlig oppdra dine barn i den kristne tro gjennom kulturelt å eksponere dem for nettopp den kristne tro. Dermed lyver du ikke til presten. Nordmenn flest har nemlig ikke en kulturmarxistisk ideologisk misjon om jihad mot kristendommen. Derfor vil det norske folk kulturelt oppdra sine barn i den kristne tro uten en gang å tenke over det, nettopp fordi de selv er en del av det norske folks kristne kulturarv.

I disse muslim- og innvandringstider har jeg selv blitt langt mer bevisst på min norskkulturelle tilhørighet til kristendommen og den kristne tro. Av den grunn har jeg faktisk aktivt begynt å oppdra/bevisstgjøre barna i familien min i forhold til at kristendommen er vårt folks religion. Dette mener jeg vil hjelpe barna å forstå seg selv og omgivelsene sine i tråd med at religion vil bli stadig viktigere i den norske fremtiden. Enten du liker det eller ikke vil religion takket være muslimsk masseinnvandring bli langt viktigere i fremtiden i Norge. For norske barn er det da viktigere enn noen gang at de lærer å bli trygge på hvem og hva de er i forhold til religionskartet som tvinger seg fram i det nye Norge.

Sånn sett lyver jeg definitivt ikke til presten selv om jeg ikke er religiøst troende selv.

• Liker 1
Gjest MissEhrmann
Skrevet
2 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Som norsk er du en naturlig del av den kristne kulturarven til det norsk folk, og da vil du naturlig oppdra dine barn i den kristne tro gjennom kulturelt å eksponere dem for nettopp den kristne tro. Dermed lyver du ikke til presten. Nordmenn flest har nemlig ikke en kulturmarxistisk ideologisk misjon om jihad mot kristendommen. Derfor vil det norske folk kulturelt oppdra sine barn i den kristne tro uten en gang å tenke over det, nettopp fordi de selv er en del av det norske folks kristne kulturarv.

I disse muslim- og innvandringstider har jeg selv blitt langt mer bevisst på min norskkulturelle tilhørighet til kristendommen og den kristne tro. Av den grunn har jeg faktisk aktivt begynt å oppdra/bevisstgjøre barna i familien min i forhold til at kristendommen er vårt folks religion. Dette mener jeg vil hjelpe barna å forstå seg selv og omgivelsene sine i tråd med at religion vil bli stadig viktigere i den norske fremtiden. Enten du liker det eller ikke vil religion takket være muslimsk masseinnvandring bli langt viktigere i fremtiden i Norge. For norske barn er det da viktigere enn noen gang at de lærer å bli trygge på hvem og hva de er i forhold til religionskartet som tvinger seg fram i det nye Norge.

Sånn sett lyver jeg definitivt ikke til presten selv om jeg ikke er religiøst troende selv.

Kort sagt er du hyklersk, stolt av det og mener at flere nordmenn burde gjøre det samme. Jeg applauderer deg for å være ærlig, og respekterer deg for at du, i det minste, har tenkt gjennom valgene dine (i motsetning til visse andre som markerer seg godt i debatten). 

Jeg elsker Norge og ser på meg selv som en nasjonalist (i ordets rette forstand), men jeg tror ikke på Gud og døper derfor ikke ungene mine i kirken. 

Skrevet
Akkurat nå, Introvertaberta skrev:

Kort sagt er du hyklersk, stolt av det og mener at flere nordmenn burde gjøre det samme. Jeg applauderer deg for å være ærlig, og respekterer deg for at du, i det minste, har tenkt gjennom valgene dine (i motsetning til visse andre som markerer seg godt i debatten). 

Jeg elsker Norge og ser på meg selv som en nasjonalist (i ordets rette forstand), men jeg tror ikke på Gud og døper derfor ikke ungene mine i kirken. 

Haha enda ett stikk til meg :tongue:

Gjest MissEhrmann
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha enda ett stikk til meg :tongue:

Nå imponerte du meg! Jeg mener det! 

Skrevet
1 time siden, Introvertaberta skrev:

Et lite tips fra sidelinja i debatten: Legg fra deg tastaturet. Du driter deg ut. 

Ditto!

Skrevet
4 minutter siden, Introvertaberta skrev:

At du ubegrunnet og ganske enkelt nekter å anerkjenne min argumentasjon hvorfor jeg og det norske folk ikke er hyklerske selv om vi ikke tror, så betyr ikke det i seg selv at vi faktisk er hyklerske.

4 minutter siden, Introvertaberta skrev:

Så fint at du er nasjonalist, det er jeg også (selvsagt). Men jeg synes at du har et noe trøblete forhold til nasjonens kristne kulturarv til nasjonalist å være.

Gjest MissEhrmann
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditto!

Hva har jeg skrevet som får deg til å mene det? 

Skrevet
Akkurat nå, Jus sanguinis skrev:

At du ubegrunnet og ganske enkelt nekter å anerkjenne min argumentasjon hvorfor jeg og det norske folk ikke er hyklerske selv om vi ikke tror, så betyr ikke det i seg selv at vi faktisk er hyklerske.

Så fint at du er nasjonalist, det er jeg også (selvsagt). Men jeg synes at du har et noe trøblete forhold til nasjonens kristne kulturarv til nasjonalist å være.

enig.

• Liker 1
Gjest MissEhrmann
Skrevet
13 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Jeg syntes det er litt drøyt at du bruker ord som "jeg og det norske folk" når nesten halvparten av alle nybakte foreldre IKKE døper barna sine.

Det jeg mener er hyklersk med det tror jeg faktisk du skjønner selv. 

Jeg har forøvrig ikke noe imot at barna mine er med i kirken når barneskolen er der før jul. De har fått velge selv. Det er nettopp her det ligger: De velger selv! 

Skrevet
8 timer siden, CaramelDevil skrev:

De fleste døper jo for at det er tradisjon, ikke fordi man er kristen. Tradisjon står ganske sterkt hos noen familier. Jeg døpte mine pga det, og i tilfelle det finnes noe der ute, en slags trygghet. Jeg vil ikke godta at jeg er dum og et enkelt menneske for det.

I mine øyne er den type antakelser som den TS kommer med, full av fordommer, uvitenhet, og det vitner om en enkel sjel. Du er kanskje den smarteste i vennegjengen eller?

I dåpen lover de voksne å oppdra barna i den kristne tro.

Veldig merkelig at ikke-kristne døper i kirken! Ganske hyklersk! 

Anonymkode: 36b0d...333

• Liker 1
Skrevet (endret)
36 minutter siden, Introvertaberta skrev:

Jeg syntes det er litt drøyt at du bruker ord som "jeg og det norske folk" når nesten halvparten av alle nybakte foreldre IKKE døper barna sine.

Den "nesten halvparten" er en politisk korrekt statistisk inkludering av alle andre med bakgrunn i fremmede folkeslag som har fått norsk statsborgerskap de senere årene, og disse igjen er i all hovedsak ikke-kristne. Med andre ord er det fortsatt et betydelig statistisk flertall av det norske folk som døper barna sine. Det drøye er dermed å benekte den åpenbare sannheten at det norske folk faktisk naturlig oppdrar sine barn i den kristne kulturarven de selv er en del av.

Sitat

Det jeg mener er hyklersk med det tror jeg faktisk du skjønner selv. 

Det blir ikke sannere bare fordi du gjentar det.

Sitat

Jeg har forøvrig ikke noe imot at barna mine er med i kirken når barneskolen er der før jul. De har fått velge selv. Det er nettopp her det ligger: De velger selv! 

Det er bare det at en kulturarv ikke dreier seg om fritt valg, men om en naturlig kulturell overføring fra generasjon til generasjon over lang tid. Du har ikke valgt din norske kulturarv. Den er overført og gitt deg av forutgående generasjoner bakover i tid. Spørsmålet er bare hvorfor du som selverklært nasjonalist ønsker å bryte nasjonens tradisjon og nekter å overføre den videre til dine barn?

Barna dine vil fortsatt selv velge om de tror selv om du som forelder gjør din generasjonsplikt og bevisstgjør barna dine på sitt folks kristne kulturarv.

Jeg må nesten få gjenta at du til selverklært nasjonalist å være har et noe trøblete forhold til både hva kulturarv er, hvordan den videreføres og den kristne norske kulturarven i seg selv.

Endret av Jus sanguinis
Gjest MissEhrmann
Skrevet
6 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Den "nesten halvparten" er en politisk korrekt statistisk inkludering av alle andre med bakgrunn i fremmede folkeslag som har fått norsk statsborgerskap de senere årene, og disse igjen er i all hovedsak ikke-kristne. Med andre ord er det fortsatt et betydelig statistisk flertall av det norske folk som døper barna sine. Det drøye er dermed å benekte den åpenbare sannheten at det norske folk faktisk naturlig oppdrar sine barn i den kristne kulturarven de selv er en del av.

Det blir ikke sannere bare fordi du gjentar det.

Det er bare det at en kulturarv ikke dreier seg om fritt valg, men om en naturlig kulturell overføring fra generasjon til generasjon over lang tid. Du har ikke valgt din norske kulturarv. Den er overført og gitt deg av forutgående generasjoner bakover i tid. Spørsmålet er bare hvorfor du som selverklært nasjonalist ønsker å bryte nasjonens tradisjon og nekter å overføre den videre til dine barn? Barna dine vil fortsatt selv velge om de tror selv om du som forelder gjør din generasjonsplikt og bevisstgjør barna på sitt folks kristne kulturarv.

Jeg må nesten få gjenta at du til nasjonalist å være har et noe trøblete forhold til både hva kulturarv er, hvordan den videreføres og den kristne norske kulturarven i seg selv.

At du gjentar dette gjør det heller ikke mer sant.

Selv om jeg betegner meg som nasjonalist så må jeg ikke lyve for en prest. Jeg må heller ikke tre religion nedover hodene på mine barn. Å kalle dåp en generasjonsplikt er bare for drøyt. For meg. 

Jeg skjønner hvor du vil. Du vil helst at alle skal døpes, at vi alle skal bruke kirken og at ingen skal melde seg ut for å holde oss "sterke" mot trusler som f.eks muslimer. Jeg mener at det er en middelvei. Du kan mene noe annet, men du kan ikke påstå at du har rett og jeg har feil. Vi er uenige om akkurat det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...