Gå til innhold

Dåp og intelligens

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er veldig merkelig å døpe barnet sitt hvis man ikke er religiøs. "Tradisjon" er en (for meg) ikke en god nok grunn til å gjennomføre et veldig religiøst ritual, hvor man blant annet blir pålagt å oppdra barnet i den kristne tro. Synes det er rart.

Anonymkode: d691d...dc0

Synes dette oppsummerer essensen i tråden veldig godt. Synes det er utrolig rart når ikke-kristne fortsatt døper. Når jeg VET at de ikke er kristne. Rart å stå der og late som man skal oppdra ungen i den kristne tro, når man vet med seg selv at det er helt uinteressant. Tror jeg hadde følt meg veldig utilpass. 

Anonymkode: abf6e...818

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Thyra skrev:

Jeg tenker på det mer som at man sier ja til at man vil at barnet skal vokse opp i en kristen kulturtradisjon. Om barnet skal ha en personlig kristen tro, får da han eller hun selv bestemme når vedkommende blir gammel nok. Er barnet døpt er det lettere å velge senere. Det er lettere å melde seg ut av kirken enn å døpe seg som voksen/ungdom. 

Hva legger du i kristen kulturtradisjon?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Jus sanguinis skrev:

At du ubegrunnet og ganske enkelt nekter å anerkjenne min argumentasjon hvorfor jeg og det norske folk ikke er hyklerske selv om vi ikke tror, så betyr ikke det i seg selv at vi faktisk er hyklerske.

Så fint at du er nasjonalist, det er jeg også (selvsagt). Men jeg synes at du har et noe trøblete forhold til nasjonens kristne kulturarv til nasjonalist å være.

Det er da ganske ulik kulturarv rundt i det ganske land. Og hvorfor ikke finne tilbake til enda eldre sikker, hvis man først skal ta vare på ordentlig norsk kulturarv og man uansett ikke tror på Gud? Hva med å gjøre skiri?

• Liker 1
Skrevet

En middelvei er fint, men en middelvei kan ikke være annet enn at den kristennasjonale norske kulturarven aksepteres som en naturlig integrert del av Norge og det norske folk. Du trenger ikke tro, slik heller ikke jeg gjør, men i det øyeblikket du forener krefter med kulturmarxistenes jihad mot kristendommen, da mener jeg du erklærer krig mot din egen nasjon og må selvfølgelig anses deretter - som en fiende.   

Dog forstår jeg hvor du kommer fra. Som barn av den kulturmarxistiske norske skole var også jeg tidligere indoktrinert i den antikristne hatkampanjen kamuflert som ateisme og ikke-gudstro. Hvilket falt seg naturlig ettersom jeg personlig aldri har kjent eller følt et religiøst behov.

Men etter hvert oppdaget jeg at dette er en bevegelse hvis religiøse fanatisme rivaliserer en hvilken som helst gudstro. Deretter ballet det på seg og jeg oppdaget også det selvsivilisasjonsforaktende, selvnasjonsforaktene og selvfolkeforaktene ideologiske prosjektet bak, også kjent som kulturmarxisme.

Religion har alltid også vært politikk, men nordmenn trenger også å forstå at det religiøst fanatiske kristenhatet vi ser bre om seg i Norge i dag i realiteten også inkluderer en god porsjon politisk motivert norgeshat. Nordmenn trenger også å forstå at dette politisk motiverte norgeshatet/kristenhatet i realiteten har alliert seg med politisk islam, slik vi i dag ser hele det politiske dramaet utspille seg for åpen scene i det norske ordskiftet hver eneste dag. Derfor trenger nordmenn også å forstå at det er viktigere enn noen gang, spesielt for religiøst rotløse norske barn, at det norske folk og den norske nasjon samler seg under sin egen kristne kulturarv og styrker norske barns  forståelse av hvem og hva de er i forhold til det religionspolitiske kartet.

Gjest MissEhrmann
Skrevet
5 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

En middelvei er fint, men en middelvei kan ikke være annet enn at den kristennasjonale norske kulturarven aksepteres som en naturlig integrert del av Norge og det norske folk. Du trenger ikke tro, slik heller ikke jeg gjør, men i det øyeblikket du forener krefter med kulturmarxistenes jihad mot kristendommen, da mener jeg du erklærer krig mot din egen nasjon og må selvfølgelig anses deretter - som en fiende.   

Dog forstår jeg hvor du kommer fra. Som barn av den kulturmarxistiske norske skole var også jeg tidligere indoktrinert i den antikristne hatkampanjen kamuflert som ateisme og ikke-gudstro. Hvilket falt seg naturlig ettersom jeg personlig aldri har kjent eller følt et religiøst behov.

Men etter hvert oppdaget jeg at dette er en bevegelse hvis religiøse fanatisme rivaliserer en hvilken som helst gudstro. Deretter ballet det på seg og jeg oppdaget også det selvsivilisasjonsforaktende, selvnasjonsforaktene og selvfolkeforaktene ideologiske prosjektet bak, også kjent som kulturmarxisme.

Religion har alltid også vært politikk, men nordmenn trenger også å forstå at det religiøst fanatiske kristenhatet vi ser bre om seg i Norge i dag i realiteten også inkluderer en god porsjon politisk motivert norgeshat. Nordmenn trenger også å forstå at dette politisk motiverte norgeshatet/kristenhatet i realiteten har alliert seg med politisk islam, slik vi i dag ser hele det politiske dramaet utspille seg for åpen scene i det norske ordskiftet hver eneste dag. Derfor trenger nordmenn også å forstå at det er viktigere enn noen gang, spesielt for religiøst rotløse norske barn, at det norske folk og den norske nasjon samler seg under sin egen kristne kulturarv og styrker norske barns  forståelse av hvem og hva de er i forhold til det religionspolitiske kartet.

Men da får kirken gjøre om på liturgiet, da! Slik at foreldre slipper å love noe de ikke kommer til å oppfylle. Dersom foreldre blir oppfordret av prester til å lyve så er det på tide at kirken fornyer seg en smule!  Eller skal vi bare svelge kamel på kamel og holde kjeft fordi vi er redde for muslimene?

Skrevet
13 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Hjelpes. Du synes ikke du legger litt mye i det? For min del er det ikke andre grunner enn at jeg har det langt oppi halsen pga. oppflasking på frelse, skremselspropaganda og Visjon Norge.

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ganske ulik kulturarv rundt i det ganske land. Og hvorfor ikke finne tilbake til enda eldre sikker, hvis man først skal ta vare på ordentlig norsk kulturarv og man uansett ikke tror på Gud? Hva med å gjøre skiri?

Ja, selvfølgelig har vi også en samling ulike regionale kulturarver rundt i det ganske land. Det norske folk har da aldri vært et borgkollektiv (en Star Trek-referanse, for de uinnvidde). Men alle nordmenn har en integrert felles politisk, etnisk, religiøs, kulturell og språklig bakgrunn som forener oss som folk.

Det er heller ikke slik at eldre skikker har blitt fullstendig borte. Det er fortsatt rester av dem rundtomkring i det ganske land, og de er en integrert del av den norske bevisstheten selv om de ikke er spesielt fremtredende lenger.

Men hva angår kristendommen så kommer man ikke utenom at det er den mest sentrale og fremtredende delen av den norske kulturarven i dag. Det aller meste som har med norsk kultur å gjøre er solid innflettet med kristendommen. Dermed kaster man ut barnet med badevannet dersom man kaster ut kristendommen.

Å gå tilbake til enda eldre sikker innebærer jo uansett bare eldre religiøse sikker. Noe som fremstår som merkverdig lite konsekvent dersom man begrunner det med at man ikke er religiøs og ikke har en personlig tro på den kristne Gud. Da blir det bare kristenhat, som i praksis er det samme som politisk motivert norgeshat.

Skrevet
2 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Ja, selvfølgelig har vi også en samling ulike regionale kulturarver rundt i det ganske land. Det norske folk har da aldri vært et borgkollektiv (en Star Trek-referanse, for de uinnvidde). Men alle nordmenn har en integrert felles politisk, etnisk, religiøs, kulturell og språklig bakgrunn som forener oss som folk.

Det er heller ikke slik at eldre skikker har blitt fullstendig borte. Det er fortsatt rester av dem rundtomkring i det ganske land, og de er en integrert del av den norske bevisstheten selv om de ikke er spesielt fremtredende lenger.

Men hva angår kristendommen så kommer man ikke utenom at det er den mest sentrale og fremtredende delen av den norske kulturarven i dag. Det aller meste som har med norsk kultur å gjøre er solid innflettet med kristendommen. Dermed kaster man ut barnet med badevannet dersom man kaster ut kristendommen.

Å gå tilbake til enda eldre sikker innebærer jo uansett bare eldre religiøse sikker. Noe som fremstår som merkverdig lite konsekvent dersom man begrunner det med at man ikke er religiøs og ikke har en personlig tro på den kristne Gud. Da blir det bare kristenhat, som i praksis er det samme som politisk motivert norgeshat.

Dette blir bare for konspiratorisk til at jeg greier å forholde meg til det. :)

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Arth88 skrev:

Kirker er sermonielle bygninger som vi i Norge har tradisjon for å bruke i ulike livsfaser, primært dåp, konfirmasjon, inngåelse av ekteskap og ved død. Det finnes ikke likeverdige seremonibygg her i landet,  iallefall ikke i alle bygder og byer spredt rundt om i landet .Synes du det er like rart at dere ikke tar med dere kisten med bestefar til tinghuset når han skal begraves, for eksempel? Vi har jo andre religiøse bygg i Norge, men det er vel stort sett utelukkende protestantiske kirker, altså de som har vært endel av våre kulturarv i hundrevis av år som er i bruk av den generelle befolkningen. 

For de aller, aller fleste av oss ser på dåpen som en sermoniell, høytidelig feiring av både at babyen er kommet til verden og at barnet har fått navn. Det kristne budskapet om at man lover å oppdra barnet i den kristne tro eller at det er det som er hele poenget med dåpen vil mange være fullstendig uenig med i dag.

En kan fint gjennomføre en begravelse uten å blande inn kirken.

Det største problemet er å finne uvigslet jord.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, RaspberryPi skrev:

Jeg er hverken lavt utdannet eller spesielt kristen, men vil da likevel døpe barna mine i kirken. For meg er det mer kulturelt betinget. I Norge døper vi barna våre.

Gjør vi? Er det et sted jeg ikke er villig til å inngå kompromiss så er det hvorvidt mine fremtidige barn skal døpes. Det spiller ingen rolle hvor sterk tradisjonen er eller hvor kristen barnefar måtte være. Mine barn skal ikke døpes med mindre de tar et aktivt valg om dette selv. 

• Liker 3
Gjest 2Bhonest
Skrevet
4 timer siden, Testosteron skrev:

Retten til helligdagsgodtgjørelse er hjemlet i tariffavtaler - ikke Bibelen.

Ingen bibel, ingen helligdager. Det er vel ikke noe å diskutere.

Skrevet
3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

En kan fint gjennomføre en begravelse uten å blande inn kirken.

Det største problemet er å finne uvigslet jord.

Har du noen gang vært i en begravelse uten kirken i Norge?

Aldri hørt om det, her i Norge.

Anonymkode: e06ce...506

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes. Du synes ikke du legger litt mye i det? For min del er det ikke andre grunner enn at jeg har det langt oppi halsen pga. oppflasking på frelse, skremselspropaganda og Visjon Norge.

Nei, og jeg kan dessverre ikke gi hverken syn eller hørsel til dem som hverken vil se eller høre. Jeg er ikke Jesus. ;)

Men for all del, kritikk og selvransakelse er bare bra. Du forstår det sikkert ikke siden du er flasket opp på politisk kristenhat/norgeshat, men kritikk og selvransakelse er faktisk noe som er en sentral del av kristendommen som religion og derfor er en sentral del av vår kulturarv.Den antikristne propagandaen sier at opplysningstiden oppstod på tross av kristendommen, men sannheten er mer i retning av at opplysningstiden oppstod på grunn av kristendommen og kristen selvkritikk og selvransakelse.

Nå skal jeg ikke gjøre dette til en religionsdebatt mellom religioner, men det er faktisk dette som er en sentral del av årsaken til vi og muslimene står nærmest uendelig langt fra hverandre rent sivilisatorisk (jeg kommer ikke til å svare på tilsvar til dette utsagnet i denne tråden, så alle kan bare glemme å poste det).

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://human.no/seremonier/gravferd/

Problemet er som brukeren over sier, å finne uvigslet jord.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://human.no/seremonier/gravferd/

Problemet er som brukeren over sier, å finne uvigslet jord.

Greit det går ann, men jeg personlig har aldri opplevd at noen har blitt begravt uten kirke sermoni.

Skrevet
5 timer siden, Nasken skrev:

Jeg er høyt utdannet og ikke religiøs. Allikevel skal vi døpe barnet vi venter i april. Dette gjøres fordi jeg synes det er en hyggelig tradisjon :) Dessuten så ser jeg på det slik at barnet blir døpt nå, og så kan han/hun få velge selv om han/hun vil konfirmeres kristelig eller borgerlig. Hvis man ikke døper barnet tar man jo egentlig litt bort dette valget, for jeg tror det er svært få som ville "giddet" døpe seg før konfirmasjonen i tenåringsalder :-P 

Feil

Om du velger dåp/navnefest så har du valgt for barnet.

Jeg er katolikk men velger likevel å ikke døpe barna mine ene og alene fordet jeg vil at de skal få velge selv. (Vi har sagt at når de er 12 år er de store nok til å velge selv)

Når det kommer til dåp av store barn, så kan en enten en gjør det katolsk eller protestantisk i en liten privat seremoni eller på lik linje som dåp av babyer.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Jus sanguinis skrev:

Nei, og jeg kan dessverre ikke gi hverken syn eller hørsel til dem som hverken vil se eller høre. Jeg er ikke Jesus. ;)

Men for all del, kritikk og selvransakelse er bare bra. Du forstår det sikkert ikke siden du er flasket opp på politisk kristenhat/norgeshat, men kritikk og selvransakelse er faktisk noe som er en sentral del av kristendommen som religion og derfor er en sentral del av vår kulturarv.Den antikristne propagandaen sier at opplysningstiden oppstod på tross av kristendommen, men sannheten er mer i retning av at opplysningstiden oppstod på grunn av kristendommen og kristen selvkritikk og selvransakelse.

Nå skal jeg ikke gjøre dette til en religionsdebatt mellom religioner, men det er faktisk dette som er en sentral del av årsaken til vi og muslimene står nærmest uendelig langt fra hverandre rent sivilisatorisk (jeg kommer ikke til å svare på tilsvar til dette utsagnet i denne tråden, så alle kan bare glemme å poste det).

Leste du egentlig innlegget mitt? Jeg er flasket opp på det motsatte. http://www.visjonnorge.com/tro/bonneemne

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Greit det går ann, men jeg personlig har aldri opplevd at noen har blitt begravt uten kirke sermoni.

Men de blir jo fortsatt begravt på ett gravlund,og  i Norge stort sett er i gravlunden forbindelse med en kirke. Alså en kirkegård.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er først blitt vanlig de siste årene. På bygda er det ofte ikke lagt til rette med seremonilokaler, og det har vært krangling rundt det å dekke til religiøs pynt. I byene har det nok vært enklere. 

Skrevet
4 timer siden, 2Bhonest skrev:

Synes at de som ikke er medlem av den norske statskirke, ikke burde fått utbetalt helligendagsgodtgjørelse ved bevegelige helligdager. Ikke de faste helligdagene heller.

De som ikke er medlem av statskirken, men likevel mottar helligendagsgodtgjørelse, er hyklere hele gjengen.

Det finnes andre kristne trossamfunn enn DNK, eller mener du at de som er medl i den katolske kirke og misjonsmenigheten f.eks er hedninger/ateister?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...