Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Episoden fra Hospice synes jeg var veldig reell, jeg jobber mye med døden og kjente meg igjen i mange av de eksistensielle utfordringene som ble vist, hvor ulikt mennesker forholdt seg til døden og det å skulle dø kan bli fornektet til det siste. Ensomheten, det triste og uunngåelige, sykepleieren som følte behov for å ta avstand til alt på enkelte fridager...

Ja en veldig sterk episode. 

Jeg ble litt redd da jeg så Helene gå inn til Hilde og datteren, for jeg skjønte at moren fornektet situasjonen ovenfor datteren og dersom Helene hadde sagt for mye ville det kunne endt dårlig. Så godt at hun leste situasjonen og samtidig fikk vist hvor utfordrende dette var. Det er mange som, forståelig og naturlig, forholder seg til dette på den måten Hilde gjorde. De ansatte respekterte og forsto det, var fint å se.

Anonymkode: 3ec80...66b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker på det så var det bra ift til de pårørende at øyeblikket ble festet på film. Trolig godt for dem å se hvor fredelig det var..

Kjempeflott program; folkeopplysning! Døden er så fjern fra mange; fint at folk får se dette. Kan bidra til å fjerne angst. Og hindre at folk trekker seg unna de som er døende.

Anonymkode: 4b0c2...7ab

Eller ikke. Jeg har separasjonsangst og fikk anfall av å lese den artikkelen fra dattera. 

Anonymkode: 06ab3...79e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg pustet gjennom hele episoden. Dæven altså, dette var sterkt! All ære til Helene som klarer dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sorbus skrev:

Takk, den tror jeg at jeg må se. 

Det året han ble syk var han med på ultralyd og ble far for andre og siste gang, må være utrolig vanskelig å være på Ul og se sitt ufødte barn, samtidig tenke på hvor lenge du får være med barnet og hvor mye du får være tilstede for det...

En kjenning av meg døde for noen år siden av kreft, fra han fikk diagnosen til han døde gikk det 2-3 måneder, 3 -4 uker før han døde ble han også far for første gang,

Desverre viser det hvor kort og brutalt livet kan bli, håper det kommer en mirakelkur for kreft og als i nær fremtid...

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trakk jo frem gutten med epilepsi som eksempel. 

Anonymkode: d9ee6...da8

Var vel ganske mye mer enn epilepsi som var problemet der i gården. Jeg kjenner jo flere som er uføre av epilepsi, ei fikk det når hun var 20, men de er ikke i nærheten like syke som det denne gutten var :( 

 

Anonymkode: f6531...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var vel ganske mye mer enn epilepsi som var problemet der i gården. Jeg kjenner jo flere som er uføre av epilepsi, ei fikk det når hun var 20, men de er ikke i nærheten like syke som det denne gutten var :( 

 

Anonymkode: f6531...c78

Det er jo fordi omfanget av epilepsi varierer, som jeg jo også skrev. Har alle du kjenner på seg beskyttelseshjelm kanskje? 

Anonymkode: d9ee6...da8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin episode i går ja, døden er god. På tide at man viser mer av virkeligheten på tv, alle skal dø. Men er dessverre tabu å snakke om.  Når du har akseptert døden blir livet mye bedre, gled deg til slitet er over. Du kan sovne inn for alltid. Dette er en grunnen til at jeg aldri skal ha barn, å sette et barn inn i verden vi lever i er totalt umenneskelig.. For mye krav og forventninger, vi er blitt slaver i den moderne verden.

Er selv tilhenger av aktiv dødshjelp, det hadde gjort ting så mye bedre for mange. Spesielt for eldre mennesker som lever i mange år med elendig livskvalitet med smerter og sykdom. Et samfunn kan ikke være pleiende, jo fler som dør jo bedre er det.

Anonymkode: e848e...e89

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fin episode i går ja, døden er god. På tide at man viser mer av virkeligheten på tv, alle skal dø. Men er dessverre tabu å snakke om.  Når du har akseptert døden blir livet mye bedre, gled deg til slitet er over. Du kan sovne inn for alltid. Dette er en grunnen til at jeg aldri skal ha barn, å sette et barn inn i verden vi lever i er totalt umenneskelig.. For mye krav og forventninger, vi er blitt slaver i den moderne verden.

Er selv tilhenger av aktiv dødshjelp, det hadde gjort ting så mye bedre for mange. Spesielt for eldre mennesker som lever i mange år med elendig livskvalitet med smerter og sykdom. Et samfunn kan ikke være pleiende, jo fler som dør jo bedre er det.

Anonymkode: e848e...e89

Døden er min verste fiende. 

Anonymkode: 06ab3...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nevian skrev:

Det ble masse tårer på meg da jeg så Hospice. Og så rart å se øyeblikket da Dag døde.

Jeg syntes det var fryktelig skummelt å se det øyeblikket Dag døde, spesielt når man ser at han tar det aller siste åndedraget. Tror jeg ble litt merka av å se det..

Anonymkode: 311c0...29d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr

Dette var en sterk episode som også ga meg noe å tenke på. Fikk inntrykket av at det ikke var helt 100 mellom Dag og sønnen hans, og det viser hvor viktig det er å følge opp ting og ikke la noe være usagt i nære relasjoner for man vet aldri når ens tid har kommet. Hvis inntrykket mitt stemte så kunne Dag sikkert ønske at han hadde bondet mer med sønnen, og etter at han døde kunne kanskje sønnen ønske at han tilbragte mer tid med faren i tiden før han døde. (Full mulig at jeg tolket situasjonen helt galt)

Gjorde spesielt inntrykk på slutten når det stod navn og dato til de andre gjestene som døde senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, jeg vet ikke om jeg tør å se episoden. Jeg er litt angstete i utgangspunktet når det gjelder sykdom og død. Litt usikker på om dette er eksponeringsterapi eller sten til byrden 🤯

Anonymkode: 3373b...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åh, jeg vet ikke om jeg tør å se episoden. Jeg er litt angstete i utgangspunktet når det gjelder sykdom og død. Litt usikker på om dette er eksponeringsterapi eller sten til byrden 🤯

Anonymkode: 3373b...1d5

Skjønner deg godt. Ikke lurt å se rett før du legger deg hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, jeg vet ikke om jeg tør å se episoden. Jeg er litt angstete i utgangspunktet når det gjelder sykdom og død. Litt usikker på om dette er eksponeringsterapi eller sten til byrden 🤯

Anonymkode: 3373b...1d5

Jeg hadde ikke anbefalt deg å se den. Jeg fikk angst og grøsset veldig av å se Dag dø..

Anonymkode: 311c0...29d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke anbefalt deg å se den. Jeg fikk angst og grøsset veldig av å se Dag dø..

Anonymkode: 311c0...29d

Da tror jeg  vi er ulike. Døden er fæl og skummel, men den er like naturlig som fødselen.

Anonymkode: f7474...8ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ung, i 20-årene. Det her er første gang jeg har sett noen dø, og jeg synes det var sterkt. Jeg tørkte noen tårer, men jeg tok det bedre enn jeg trodde. 

 

Anonymkode: 33d91...f71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uhelbredelig kreft, og for meg ble denne episoden en kjempesterk opplevelse. Alt jeg så ble en påminner om hva som antakeligvis venter meg, ikke i dag, ikke i morgen og antakeligvis heller ikke neste år, heller, men døden vil uvegerlig komme, og jeg kommer ikke til å bli særlig gammel. Programmet viser, som andre også har sagt, virkeligheten på en veldig realistisk måte, og den påminneren var ikke akkurat oppløftende.

Jeg har tenkt mye på det allerede, og denne episoden gjorde meg enda sikrere på at når tiden er inne vil min siste reise bli til Sveits. 

Anonymkode: 3b6f5...d66

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...