Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nobile skrev:

Synes faktisk det er hårreisende at assistentene er så uvitende om hva de faktisk gir av medisiner og tilskudd til barna. Stusser også over hvem som er medisinsk ansvarlig som har deligert ut at assistenter kan gi medisiner. Og at et barn som ikke forstår sit eget beste selv skal få velge om han vil ha forstøver eller ikke. 

Synes heller ikke lederen hadde noe godt svar på uvitenheten blant de ansatte. Disse barna kan fort bli alvorlige syke fordi de har ikke så store kompensasjonsmekanismer som friske barn har, så jeg er overbevist om at det har vært noen episoder ved sykdom som kunne vært oppdaget tidligere med riktig personell til stedet. 

Når dette er sagt, så virker det som barna trives der, og blir stimulert med fine aktiviteter. 

Dette er jeg helt enig i. Greit at assistenter kan gi medisiner til en viss grad, men hun som skulle gi movicol mangler jo denne egenkontrollen som er så viktig i en slik jobb. Å gi medisiner er et stort ansvar. 

Anonymkode: 29799...201

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg helt enig i. Greit at assistenter kan gi medisiner til en viss grad, men hun som skulle gi movicol mangler jo denne egenkontrollen som er så viktig i en slik jobb. Å gi medisiner er et stort ansvar. 

Anonymkode: 29799...201

Apropos dette, jeg trodde alle som jobbet slike steder deltok på medisinkurs? Da får de en grunnleggende innføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på lignende sted, vi får ingen opplæring om hvilke medisiner som er hva. Men veldig nøye med hva som skal gis når, og sykepleiere legger ut medisiner for alle. Skjønner ikke hvorfor det er så ille, er andre ting som er mye viktigere.

Anonymkode: 329b9...954

Kjenner meg ikke igjen i dette og syns det er veldig rart det ikke blir opplyst om dette, da det har betydning for å observere virkning av medisinen. Men ellers enig i at det ofte er andre ting som er mer avgjørende for disse personene, som å møte mennesker som har tålmodighet, omsorg, tro og et stort hjerte for dem. 

Anonymkode: 2c83c...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Apropos dette, jeg trodde alle som jobbet slike steder deltok på medisinkurs? Da får de en grunnleggende innføring. 

Grunnleggende innføring i legemiddelhåndtering er ikke der samme som opplysninger om bestemte preparater.

Anonymkode: 2c83c...41e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Apropos dette, jeg trodde alle som jobbet slike steder deltok på medisinkurs? Da får de en grunnleggende innføring. 

For å kunne gi medisiner i det hele tatt så må man ha medisinkurs. Men du lærer veldig lite om selve medisinene og virkningen av de av et medisinkurs. Medisinkurs handler mer om å sjekke multidoser, dosetter og ordinasjonskort. Sjekke at det stemmer og at medisinene blir gitt til rett tid. Flere andre ting også, men det er ikke fokus på selve medisinene og dette er ikke de ansattes feil. 

Anonymkode: 29799...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grunnleggende innføring i legemiddelhåndtering er ikke der samme som opplysninger om bestemte preparater.

Anonymkode: 2c83c...41e

Det er veldig sant. Men, er det ikke sykepleierne som doserer og de ufaglærte som gir? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å kunne gi medisiner i det hele tatt så må man ha medisinkurs. Men du lærer veldig lite om selve medisinene og virkningen av de av et medisinkurs. Medisinkurs handler mer om å sjekke multidoser, dosetter og ordinasjonskort. Sjekke at det stemmer og at medisinene blir gitt til rett tid. Flere andre ting også, men det er ikke fokus på selve medisinene og dette er ikke de ansattes feil. 

Anonymkode: 29799...201

Ja, forstår.

Nei, det er vel mer mangel på ressurser som gjør at de ikke får opplæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, forstår.

Nei, det er vel mer mangel på ressurser som gjør at de ikke får opplæring. 

Nettopp. Medisiner kommer gjerne ferdig pakket fra apotek. Sykepleier deler ut og de som har medisinkurs gir. 

Anonymkode: 29799...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, forstår.

Nei, det er vel mer mangel på ressurser som gjør at de ikke får opplæring. 

På programmet sier hun jo at de har fått opplæring i å gi de ulike medisinene. Da er det ikke mye å forvente at de også kjenner til hva det gis mot. Hvis ikke er det jo enkelt å slå det opp. 

Anonymkode: d9ee6...da8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På programmet sier hun jo at de har fått opplæring i å gi de ulike medisinene. Da er det ikke mye å forvente at de også kjenner til hva det gis mot. Hvis ikke er det jo enkelt å slå det opp. 

Anonymkode: d9ee6...da8

Ja, er enig i at det var litt bekymringsverdig at de ikke visste hva de var. Hva gjør de hvis det oppstår en bivirkning og de ikke vet hva det skyldes? 

Bra de ikke hadde hatt negative situasjoner som følge av at mange var ufaglærte, men de kan komme med mindre de får bedre oppfølgning. Jeg tror de kan gjøre det veldig godt med aktiviteter, omsorg, matlagning, kos og kjærlighet, men at de muligens burde få bedre opplæring i medisiner og sykdommene barna har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På programmet sier hun jo at de har fått opplæring i å gi de ulike medisinene. Da er det ikke mye å forvente at de også kjenner til hva det gis mot. Hvis ikke er det jo enkelt å slå det opp. 

Anonymkode: d9ee6...da8

Enig i dette. Det står også ofte på ordinasjonskortet hva det er. 

Anonymkode: 29799...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sykepleier syns jeg det er sjokkerende at ufaglærte gir medikamenter de ikke vet hva er. Omsorgsdelen trenger man absolutt ikke være sykepleier eller helsefagarbeider for å utøve. Men medikamenter!! Det er den som gir som også er ansvarlig, lurer på om de som jobber der vet det selv? 

Anonymkode: fd868...60f

Har jobbet i bolig i over 20 år. Mange ufaglærte, spes i helgestillinger. Vi har 5 beboere. Det gis sikkert 50 forskjellige medisiner fordelt på disse 5 i løpet av et døgn. Det viktige her er ikke å vite nøyaktig hva hver enkelt tabl inneholder/virkning (litt avhengig av hva slags medisin da) , men å følge prosedyren når den gis( fra dosett el feks medisin taske med på tur). Alle ansatte må gjennom opplæring i HVORDAN gi, ikke nødvendigvis hva man gir. Og det er jo alltid noen i bakhånd man kan kontakte hvis det ikke er syke/vernepleier på vakten. ( fra andre boliger feks) Det er rett og slett umulig og fylle alle stillinger med syke/vernepleiere.  

Vi har også til tider hatt regler på at to ansatte skal være med på utdeling av medisiner, den ene gir, den andre teller.

Og alltid signeres det etterpå, om medisiner er gitt. Ganske sikkert i Villa Habibi også. 

 

Anonymkode: f1096...d93

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På programmet sier hun jo at de har fått opplæring i å gi de ulike medisinene. Da er det ikke mye å forvente at de også kjenner til hva det gis mot. Hvis ikke er det jo enkelt å slå det opp. 

Anonymkode: d9ee6...da8

Altså... på min arbeids plass kan det gis 50 tabl i løpet av et døgn fordelt på de ulike beboerne. Det som er viktig er å følge prosedyrene i HVORDAN gi. Det får man opplæring i, hvis ikke får man ikke lov å gi. 

All påfylling av dosetter foretas såklart av syke/vernepleiere, mens vi ufaglærte gir dem.  

Må det gis andre medisiner ved behov, som beroligende eller Ibux feks, er det VI som kjenner dem som gjør den vurderingen best. Innenfor en ramme vi har fått opplæring i. Og alt må registreres, hva som er gitt , virkning osv. 

Anonymkode: f1096...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså... på min arbeids plass kan det gis 50 tabl i løpet av et døgn fordelt på de ulike beboerne. Det som er viktig er å følge prosedyrene i HVORDAN gi. Det får man opplæring i, hvis ikke får man ikke lov å gi. 

All påfylling av dosetter foretas såklart av syke/vernepleiere, mens vi ufaglærte gir dem.  

Må det gis andre medisiner ved behov, som beroligende eller Ibux feks, er det VI som kjenner dem som gjør den vurderingen best. Innenfor en ramme vi har fått opplæring i. Og alt må registreres, hva som er gitt , virkning osv. 

Anonymkode: f1096...d93

Jeg mener så klart at begge deler er viktig og at det er den utbredte ressursmangelen som gjør at man ikke kan stille strengere krav til faglig bakgrunn. 

Det jeg ser er at det typisk er de ufaglærte som tar del i den medisinske behandlingen som forsvarer den manglende medisinske kompetansen de har. Jeg har egentlig ikke hørt noen andre forsvare dette, tvert imot. Der jeg jobber er alle assistentene medisin-, sykepleie- eller psykologistudenter. De er opptatt av å vite hva slags medisiner som gis og hva de er for selv om de ikke engang får lov til å dele de ut. Det er ikke anledning for ufaglærte å jobbe der, og det er ikke anledning for at andre enn sykepleiere deler ut medisiner. Det innebærer også et større press på sykepleierne. At det gis 50 tabletter i løpet av et døgn er strengt tatt ikke en unnskyldning til å ikke vite hva man gir. 

Anonymkode: d9ee6...da8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så lenge medisiner er dosert riktig av sykepleier og beskrevet hvordan de skal gies så er det helt innafor.. Om disse barna hadde bodd hjemme fulltid så er det faktisk foreldre uten medisinkompetanse som gir medisiner i eget hjem. Ikke noe hårreisende med det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mortilen skrev:

Altså, så lenge medisiner er dosert riktig av sykepleier og beskrevet hvordan de skal gies så er det helt innafor.. Om disse barna hadde bodd hjemme fulltid så er det faktisk foreldre uten medisinkompetanse som gir medisiner i eget hjem. Ikke noe hårreisende med det. 

Foreldre får selvfølgelig også opplæring i å gi medisiner. Utover det har jeg ikke møtt foreldre som har et slikt ansvar som ikke vet hva barnet får medisiner mot. 

Anonymkode: d9ee6...da8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre får selvfølgelig også opplæring i å gi medisiner. Utover det har jeg ikke møtt foreldre som har et slikt ansvar som ikke vet hva barnet får medisiner mot. 

Anonymkode: d9ee6...da8

Men hun sa jo at de hadde fått noe opplæring..  movicol kan man få reseptfritt på apoteket. Ingen krise.  Hun visste det hadde noe med magen å gjøre, helt innafor. Hvor dyptgående skal kunnskapen ligge ? Jeg antar at legene, sykepleier har god nok peiling og har lært de opp på hva de skal ta, når de ska ta det og hvordan.  Det må være det viktigste.  

Har jobbet i lignende bolig selv. Vi hadde sykepleiere på jobb 24/7, men iblant skjedde det uventa ting og jeg gav, som 19 åring, masse medisiner til brukere. Hadde jeg peiling på hva alt var? Nei! Brukeren fikk medisiner til tiden, dosert og sjekket. Var aldri utrygg og det håper jeg ikke foreldrene ville vært utrygge på heller. Godt ivaretatt. Var to til stede og medisine jeg gav var ferdig dosert, sett over av to sykepleiere innen jeg fikk de utdelt for å gi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. hun som var usikker på hva movicol er.. Det kan tenkes at hun visste hva der var, men plutselig ble usikker siden det ble vist på TV og man blir redd for å si noe feil. En annen ting er at hun kanskje synes det var ubehagelig å nevne tarmer/avføring da hun var usikker på om det var kult å si på tv da mange synes dette er ganske privat. Personlig forteller ikke jeg at jeg av og til trenger hjelp med avføringsmidler. Synes ikke det er en informasjon folk hverken trenger eller ønsker å vite. Det er en privatsak. En ting er å si det til et par nære i forbifarten. Men her sier hun det på tv, om en annen. 

Det jeg reagerte mest på i denne episoden var hun utenlandske som var med han som sa "hadet" til foreldrene sine. Som en annen her nevnte dro hun han med seg inn i stuen. Hun sa ingenting, avledet han ikke, trøstet han ikke. Håper hun bare var veldig ukomfortabel med kameraet (hun kan isåfall velge å ikke bli filmet), og at det ikke er pga hun selv er dårlig i norsk muntlig. Jeg har kollegaer selv som vegrer seg til å kommunisere på norsk fordi de ikke føler seg trygge nok i språket, og dermed "løser det" med å ikke kommunisere i det hele tatt, noe som åpenbart kan være fortvilende, utrygt og skape uro og sinne.

Anonymkode: 0ffe7...d38

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet på en avlastningsbolig. Jeg reagerte også veldig på at de ikke visste helt hva de ga. Der jeg jobbet fikk jeg ikke gi fluortablett eller reseptfrie vitaminer engang, siden jeg ikke har medisinsk kompetanse eller medisinkurs. Eneste jeg fikk lov til å gi var akuttmedisin ved epilepsi, noe som jeg selvsagt fikk god opplæring i hvordan det fungerte, når jeg skulle gi og hvordan jeg skulle gi det. Hendte av og til at man måtte ringe ansatte som ikke var på jobb, for å spørre om man kunne gi noen med hodepine en paracet. Synes det er bra å ha det såpass strengt, selv om det kan være litt tungvindt for de med medisinsk kompetanse å måtte gå til alle brukerene. En annen ting jeg reagerte litt på var hvordan de ansatte snakket om brukerene når de var til stede. Der jeg jobbet var vi veldig opptatte av at vi ikke skulle snakke om brukerene, men heller til de. Enkelte ting er selvfølgelig greit, men jeg synes det er litt merkelig å snakke om diagnoser og sånt mens barnet hører på. 

Anonymkode: 23fdd...768

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting, og kan ikke redigere som anonym. Når jeg var ny, måtte jeg selvsagt vite en del om brukerene, også de som ikke kunne snakke vanlig. Da formulerte de som allerede jobbet der det som litt sånt "Sant vel du liker godt å spille håndball, Per?" eller "Husker du den gangen sykebilen måtte hente deg?" for å involvere brukerene med i samtalen. Om de ikke har noe språk får de selvsagt ikke sagt så mye, men det gir iallfall brukeren følelsen av at de er med i samtalen, og at vi ikke sitter og snakker om vedkommende uten h*n har innflytelse. Vi hadde jo ikke likt om noen satt og bare "Birgitte liker veldig godt å gå på tur, men hun har store problemer med beina sine" osv. Tenk om noen snakket for oss på den måten og man bare satt der helt uten noe man skulle sagt?

Anonymkode: 23fdd...768

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...