Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er morsomt? Du hadde gjort alt annet enn å le om du fikk prøve det ut selv 

Anonymkode: 3b9cd...4c0

Jeg holder meg utenfor fengselet. De som er der kan ha det så godt.

Anonymkode: cb6e8...360

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder meg utenfor fengselet. De som er der kan ha det så godt.

Ikke alle som sitter i fengsel er onde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Ikke alle som sitter i fengsel er onde

Har helle ikke sagt de er onde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 30.11.2018 den 2.05, AnonymBruker skrev:

Har helle ikke sagt de er onde.

Noen mennesker i veldig desperate situasjoner kan finne på å gjøre ting de ellers ikke ville gjort i hevn på de som påførte de mye smerte og lidelse. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg tipper dette vil variere fra sted til sted. Og selvfølgelig avhenger det i hva man har gjort. Har man begått narkotikalovbrudd er det nok større sjanse for å bli sjekket enn om man har kjørt for fort. Jeg tror de ser an mennesket litt. F.eks hun på TV fikk et eget rom pga angst, og fikk tilbud om rehabilitering. 

Sarpsborg kvinnefengsel er eneste med fellesrom, så enkeltrom er normalen men det endrer jo heller ikke kontroll tiltakene.

Behandlingstilbudene i fengsel består av mentale treningsprogrammer i gruppe og ca 1 time i mnd solo med psykolog om man er heldig. Rusrehabiliteringen er grei nok men sliter man psykisk eller fysisk er man dømt til å bli værre pga manglende behandlingstilbud desverre. 

Desverre er det sånn at alle på avdelingene kontrolleres , uavhengig av hva man sitter for.  Det er kjent strategi at de gjengangskriminelle presser og lurer førstegangssonerne som sitter for feks trafikklovbrudd til å oppbevare dop på cella si for de osv. Men noen avdelinger har mindre kontroller enn andre og som oftest endrer man avdeling etter hvor lenge man har igjen av dommen og ikke hvordan type lovbrudd man sitter for, foruten vold,  de holdes ofte lengre på streng avdeling. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Noen mennesker i veldig desperate situasjoner kan finne på å gjøre ting de ellers ikke ville gjort i hevn på de som påførte de mye smerte og lidelse. F.eks en far som slo ned kjæresten til dattera fordi dattera ble mishandlet. Han anmeldte seg selv, og fikk samfunnsstraff. Han var full av skyldfølelse og gråt da han fortalte hva han hadde gjort. Han ville bare det beste for dattera og på et tidspunkt så rant begeret over for han også.

Ja eller personer som har forsvart seg selv i overfall og begått drap med uhell, personer med hjertefeil som har fått illebefinnende på veien og kjørt på noen uten vilje, folk som har blitt lurt og utnyttet og ikke engang gjort noe kriminelt selv med overlegg men f eks fått plantet noe i bilen sin på Sverigetur eller utnyttet av en kjæreste. Mange kvinner sitter pga kjærester som f eks oppbevarte dop i deres hus uten deres viten, og mange sitter for for eksempel en kjæreste som har svindlet i deres navn og dermed ble de dratt inn i saken uten å ha gjort noe selv. Rettssystemet er ikke rettferdig og med at for eksempel voldtektsmenn blir frikjent pga manglende bevis og uskyldige blir straffet pga indisier og antakelser. Fengselssystemet i Norge er ikke godt og episoden i går viste bare 1/12del av sannheten og Helene burde vært mye mer kritisk, for eksempel under medisinutdelingen stilte hun ikke et eneste spørsmål om hva det å dope ned innsatte gjør med psyken og skaper eller opprettholder en avhengighet. Det blir som på gamlehjem at betjentene gjør det for å slippe noe styr og mas fra dem og de tar i mot fordi de har ikke annet å gjøre enn å tenke og tenke og tenke pga manglende stimuli og derfor blir medisiner høydepunkt for de

Det skader både psyke og organer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
På 30.11.2018 den 2.15, AnonymBruker skrev:

Sarpsborg kvinnefengsel er eneste med fellesrom, så enkeltrom er normalen men det endrer jo heller ikke kontroll tiltakene.

Behandlingstilbudene i fengsel består av mentale treningsprogrammer i gruppe og ca 1 time i mnd solo med psykolog om man er heldig. Rusrehabiliteringen er grei nok men sliter man psykisk eller fysisk er man dømt til å bli værre pga manglende behandlingstilbud desverre. 

Desverre er det sånn at alle på avdelingene kontrolleres , uavhengig av hva man sitter for.  Det er kjent strategi at de gjengangskriminelle presser og lurer førstegangssonerne som sitter for feks trafikklovbrudd til å oppbevare dop på cella si for de osv. Men noen avdelinger har mindre kontroller enn andre og som oftest endrer man avdeling etter hvor lenge man har igjen av dommen og ikke hvordan type lovbrudd man sitter for, foruten vold,  de holdes ofte lengre på streng avdeling. 

Ja skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja eller personer som har forsvart seg selv i overfall og begått drap med uhell, personer med hjertefeil som har fått illebefinnende på veien og kjørt på noen uten vilje, folk som har blitt lurt og utnyttet og ikke engang gjort noe kriminelt selv med overlegg men f eks fått plantet noe i bilen sin på Sverigetur eller utnyttet av en kjæreste. Mange kvinner sitter pga kjærester som f eks oppbevarte dop i deres hus uten deres viten, og mange sitter for for eksempel en kjæreste som har svindlet i deres navn og dermed ble de dratt inn i saken uten å ha gjort noe selv. Rettssystemet er ikke rettferdig og med at for eksempel voldtektsmenn blir frikjent pga manglende bevis og uskyldige blir straffet pga indisier og antakelser. Fengselssystemet i Norge er ikke godt og episoden i går viste bare 1/12del av sannheten og Helene burde vært mye mer kritisk, for eksempel under medisinutdelingen stilte hun ikke et eneste spørsmål om hva det å dope ned innsatte gjør med psyken og skaper eller opprettholder en avhengighet. Det blir som på gamlehjem at betjentene gjør det for å slippe noe styr og mas fra dem og de tar i mot fordi de har ikke annet å gjøre enn å tenke og tenke og tenke pga manglende stimuli og derfor blir medisiner høydepunkt for de

Det skader både psyke og organer

Veldig godt perspektiv! Synes det er så dumt å dra uskyldige mennesker inn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja skjønner.

Kjenner jeg er veldig glad for at jeg ikke begikk det lovbruddet jeg var forferdelig fristet til å gjennomføre da jeg var 17. Jeg klarte å ikke gjøre det, og jeg fikk gjennomslag for det jeg søkte om. Saken gjaldt navneendring, og jeg ønsket å bytte etternavn der jeg tok vekk etternavn fra bioforeldre som kun har påført meg traumer. Og jeg hadde slitt i nærmere 10 år med ønsket om å bytte etternavn, jeg ville ha samme navn som fosterhjemmet. Pass, opprop og brevåpning var et mareritt, jeg ble hjemsøkt av et etternavn som bare brakte dårlige minner og skam. Fikk inkassovarsel pga jeg ikke klarte å åpne et brev... 

Da jeg skulle søke om bytte av etternavn, var jeg så veldig på nippet til å forfalske underskrift til biologiske foreldre. (Siden de fortsatt hadde foreldrerett, så måtte de egentlig signere, noe de nektet). Pga omstendighetene så ville jeg trolig ikke fått så lang fengselsstraff, men heldigvis fikk jeg gjennom søknaden uten å ty til noe så drastisk som å begå noe kriminelt. Tanken min var at jeg skulle straffe dem, og samtidig ha større sjanse for å få byttet navn. Sannsynligvis hadde jeg blitt straffet selv, og jeg måtte ha ventet lenger med å få innvilget søknaden. Så er glad for at jeg holdt hodet kaldt, og at pappas (fosterfar) underskrift var nok til at det gikk gjennom! Etter nærmere 10 år uten kontakt med biofamilie, så skulle det bare mangle- selv om jeg ikke var fylt 18 enda.

I et sånt tilfelle forstår jeg fristelsen veldig godt! Og jeg syntes også rettssystemet burde vært lagt opp på en annen måte for å se an enkelt tilfeller og at de ville gitt deg kanskje max 50 dager for dette. Istedet går det jo under dokumentforfalskning som ikke pleier å ha noen formildende omstendigheter, og dokumentforfalskning kan til og med bli dømt strengere enn voldtekt , vold og trusler :( På tide at både rettssystemet og fengselssystemet legges om og skulle ønske det var mer politisk perspektiv og spørsmål i dette programmet slik at de faktisk kanskje kunne bidratt til en endring. Lei for å høre om fortiden din ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Veldig godt perspektiv! Synes det er så dumt å dra uskyldige mennesker inn i dette.

Enig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sarpsborg kvinnefengsel er eneste med fellesrom

Ikke Bredtvet..? (Ærlig Spørsmål) Kjente ei som var "Livredd" for å sone der, -andre mente det var "helt greit".

Kan du komme med utfyllende Info. "Forklaring" på det..? Erfaring(er). ? Også mest mulig om soning. Kvinnefengsel i Norge, ønsker å lære !

A.(CAVE:Fnatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sliten&kjørt51 skrev:

Ikke Bredtvet..? (Ærlig Spørsmål) Kjente ei som var "Livredd" for å sone der, -andre mente det var "helt greit".

Kan du komme med utfyllende Info. "Forklaring" på det..? Erfaring(er). ? Også mest mulig om soning. Kvinnefengsel i Norge, ønsker å lære !

På bredtvet har man enkeltrom. Bredtvet kvinnefengsel er et av de strengeste fengslene i landet inkludert da fengslene for menn. Det sitter det mordere og kvinner med forvaringsdom som er direkte farlige for omgivelsene, men der som i andre fengsler er det jo forskjellige avdelinger, og den man er på den siste måneden før man slipper ut er helt grei. Men som nevnt er det slossing, mobbing, utpressing, og mye intriger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 30.11.2018 den 2.39, AnonymBruker skrev:

I et sånt tilfelle forstår jeg fristelsen veldig godt! Og jeg syntes også rettssystemet burde vært lagt opp på en annen måte for å se an enkelt tilfeller og at de ville gitt deg kanskje max 50 dager for dette. Istedet går det jo under dokumentforfalskning som ikke pleier å ha noen formildende omstendigheter, og dokumentforfalskning kan til og med bli dømt strengere enn voldtekt , vold og trusler :( På tide at både rettssystemet og fengselssystemet legges om og skulle ønske det var mer politisk perspektiv og spørsmål i dette programmet slik at de faktisk kanskje kunne bidratt til en endring. Lei for å høre om fortiden din ❤

Ja, jeg synes det hadde vært sykt å få fengselsstraff for dette i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På bredtvet har man enkeltrom.

Takk for svar 4c0 🙂

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som soner i fengsel mer enn et par måneder får traumer. Ja også  i norske fengsler blir man får man et traumesyndrom kalt post incarceration syndrome også kalt soningsskade på folkemunne. Det forekommer slossing og MYE inntriger i kvinnefengsel, også press og trusler både om penger og oppbevaring av dop for andre. 

Man blir styrt og kontrollert hver dag, får ikke mer enn tre timer mqx i fred og ro av gangen,  alltid kontroll av celler natt og dag og de banker ikke på først om du skulle sitte på do(om man er så heldig å ha eget toalett på cella. Noen steder har man ikke det og må ringe på alarmen og be om tillatelse til å gå på do og da er det kun om det passer for dem og ikke nødvendigvis når du selv er nøden)  eller ligger å onanerer.

Urinprøve mens noen står å ser direkte  på underlivet ditt hver uke, strippes naken og må sprike med rumpeballer og vagina før og etter hvert besøk. De gjør folk narkomane der ved å gi de medisiner , som vi så på programmet stod damene i kø og syns det var dagens høydepunkt å få sovepiller, man blir ikke akuratt behandlet med verdighet i norske fengsler nei. 

B.U.L.L.S.H.I.T

Ja det er grusomt. Folk tror at norske fengsler er så bra og humane men det er de virkelig ikke! Norske fengselsinnsatte ligger også høyest på selvmordstoppen i nord Europa og mange av fengslene i norge bryter med den europeiske menneskekonvensjonen /menneskerettighetene pga uverdig behandling og manglende tilbud til innsatte som har problemer. 

ENDA MER B.U.L.L.S.H.I.T! Kom gjerne med kilder her, spesielt det med at Norges fengsler (som er blant verdens beste) bryter med menneskerettighetene, for det har jeg kun hørt en mann påstå før (Breivik) og han ble avvist i menneskerettsdomstolen. 

1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

😢😢 Er overrasket. Han fengselsbetjenten sa at straffen var frihetsberøvelse, at man ikke skulle straffes innenfor murene i tillegg. De var opptatt av å formidle trygghet. 

Du må ikke tro på dette tullet. 

Dette er en person som har sett altfor mye på tv, hørt altfor mye på rykter og svartmaler situasjonen. Disse beskrivelsene er ikke representativt med norske fengsel generelt. 

Anonymkode: b833e...621

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vært en liten "Prøvetur" ...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙂 Ikke helt blåst...

(Hun burde prøve Spansk ...)

God Nul ... 

Tror ikke noe / meget få -system(er) er bedre, Vdr. Rehab. / "Tilbakeføring"

"Nye" Politiet er like bra IMO ! Takk, 621.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, AnonymBruker said:

Er 4 mannsrom på sykehus, så hvorfor ikke i fengsel.. 

Anonymkode: 3d0d1...493

Hehe, gjerne fordi de som sitter i fengsel har gjort kriminelle handlinger- som for eks å bruke vold, true, utpresse, noe de kan fortsette gjøre i fengsel. Mens de som er syke som regel 1. har ikke personlig forhold eller behov for å kontrollere personene på eget sykerom og 2 er for syke til å gjøre det 

Selvsagt er det bedre å ha enkeltrom på sykehus, men det er jo dyrt, så denne type ting må man gjerne vurdere fra individ til individ. Om man sparer flere milliarder i året på å ha fellesrom på sykehus der det går bra, selv om folk syntes det er ubehagelig og kjipt, så er det kanskje ikke verdt ta den kostnaden? Eller? Hva burde ubehag koste? Har ikke en spesiell sterk mening om det selv. 

7 hours ago, AnonymBruker said:

B.U.L.L.S.H.I.T

ENDA MER B.U.L.L.S.H.I.T! Kom gjerne med kilder her, spesielt det med at Norges fengsler (som er blant verdens beste) bryter med menneskerettighetene, for det har jeg kun hørt en mann påstå før (Breivik) og han ble avvist i menneskerettsdomstolen. 

Dette er en person som har sett altfor mye på tv, hørt altfor mye på rykter og svartmaler situasjonen. Disse beskrivelsene er ikke representativt med norske fengsel generelt. 

Har faktisk lest det om sjekking av dop og nakenhet i et intervju av en tidligere fengselinnsatt (kvinne). Er noen år siden. så husker ikke hvor det intervjuet var. Vet ikke om det er sånn lenger, om det var et unntak, om det var løgn eller om det fortsatt er vanlig. Håper virkelig ikke det er vanlig, for det er mye kriminelle handlinger man kan gjøre der man har 0 interesse for dop og da virker dette unødvendig nedverdigende

Ellers var faktisk nylig kritikk rettet mot norske fengsler sin bruk av isolering https://www.nrk.no/norge/ny-fn-kritikk-for-glattcellebruk-1.8719209

Myndighetene må dessuten tåle kraftig kritikk for utbredt, langvarig og tilsynelatende vilkårlig bruk av isolasjon i norske fengsler. Sistnevnte kan innebære direkte brudd på torturkonvensjon.

Endret av magikeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Fordi jeg har sett på jailhouse fra USA. Og politiene der er jo omtrent farlige. Man sluker det man ser. Det var mitt inntrykk. Er glad for at det ikke er slik her i landet.

Men du trodde at det var slik her også?

Anonymkode: 97ce3...b25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Bare vært en liten "Prøvetur" ...

🙂 Ikke helt blåst...

(Hun burde prøve Spansk ...)

God Nul ... 

Tror ikke noe / meget få -system(er) er bedre, Vdr. Rehab. / "Tilbakeføring"

"Nye" Politiet er like bra IMO ! Takk, 621.

Gjør deg selv en tjeneste og oppsøk profesjonell hjelp! 

Anonymkode: 87e64...66b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, magikeren skrev:

Hehe, gjerne fordi de som sitter i fengsel har gjort kriminelle handlinger- som for eks å bruke vold, true, utpresse, noe de kan fortsette gjøre i fengsel. Mens de som er syke som regel 1. har ikke personlig forhold eller behov for å kontrollere personene på eget sykerom og 2 er for syke til å gjøre det 

Selvsagt er det bedre å ha enkeltrom på sykehus, men det er jo dyrt, så denne type ting må man gjerne vurdere fra individ til individ. Om man sparer flere milliarder i året på å ha fellesrom på sykehus der det går bra, selv om folk syntes det er ubehagelig og kjipt, så er det kanskje ikke verdt ta den kostnaden? Eller? Hva burde ubehag koste? Har ikke en spesiell sterk mening om det selv. 

Har faktisk lest det om sjekking av dop og nakenhet i et intervju av en tidligere fengselinnsatt (kvinne). Er noen år siden. så husker ikke hvor det intervjuet var. Vet ikke om det er sånn lenger, om det var et unntak, om det var løgn eller om det fortsatt er vanlig. Håper virkelig ikke det er vanlig, for det er mye kriminelle handlinger man kan gjøre der man har 0 interesse for dop og da virker dette unødvendig nedverdigende

Ellers var faktisk nylig kritikk rettet mot norske fengsler sin bruk av isolering https://www.nrk.no/norge/ny-fn-kritikk-for-glattcellebruk-1.8719209

Myndighetene må dessuten tåle kraftig kritikk for utbredt, langvarig og tilsynelatende vilkårlig bruk av isolasjon i norske fengsler. Sistnevnte kan innebære direkte brudd på torturkonvensjon.

Dette er en artikkel om glattcellebruk fra 2012. Ikke dokumentasjon på påstander som blir lagt frem i tråden her. 

Og ja de sjekker nok kroppens hulrom etc men de gjør det ikke før og etter besøk, eller spesielt ofte. Det er kun ved sterk mistanke, og overhodet ikke normalen. 

Vedkommende som kommer med sinnsyke påstander over her har sett for mye OITNB og andre fengselsserier. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...