Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere? 

Noen som reagerte på siste episode der hun besøkte sykehjemmet? 

 

Anonymkode: 87e64...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes hun er litt klein. Men det siste intervjuet hun hadde med den demente dama var veldig sterkt. Bedre episode på sykehjemmet enn da hun var på hospits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så den. Syntes det var en bra episode hvor hun tok opp noen viktige ting, men syntes også hun stilte litt ledende spørsmål til beboerne der og at det ble litt sånn "huff stakar deg som må bo på sykehjem" osv. Mange som bor på sykehjem synes det er fint fordi de har vært ensomme og bodd alene i mange år. 

Syntes også det ble litt teit ved det morgen stellet hun observerte, beboeren som ble stelt var veldig giktisk og huffet og auet seg litt når hun ble snudd på. Men pleierne var veldig forsiktige og viste empati synes jeg, men etterpå spør Helene pleierne om det var verdig at beboern skulle ha det sånn når hun ble stelt. Altså.. det er vel bedre at dama får stell og blir vasket og byttet på og oppleve litt smerter enn å ligge i sin egen urin hele dagen?? Dama hadde det fint etterpå og smilte og det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på morgenstellet.. Helene var jo på gråten fordi den eldre damen ynket seg. Verdig? Hva skulle de ha gjort da liksom? Hun følte nok sikkert takknemlighet etterpå når hun var ren og tørr..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reagerte på det samme som dere andre. 

er mange pasienter som er sånn, men etterpå er de så glade og fornøyde over å komme ut til de andre menneskene og få kost seg med frokost og det sosiale, i stedet for å ligge i sengen sin med ja, urin. 

så jo så nydelig og fornøyd hun var med baileys og pinneis :)❤️ 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerte enda mer på hospits-episoden. De spørsmåla ho stilte: "hvorfor skal vi hjelpe dem?" Osv. Synes ho virka litt ignorant. Sykehjem-episoden synes jeg hi kom seg litt, men enig med flere her. 

Anonymkode: 05f3e...4ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hjelpepleier gjennom mange år, og nå sykepleier reagerte jeg på utrrykket om "den pisslukta". Heldigvis for NRKs del satt jeg på et pasientrom og så akkurat den kommentaren, uten å kunne forlate pasienten min. Hvis ikke hadde jeg nok ringt NRK. Lite verdig å stå på TV i beste sendetid å lire utavseg "den pisslukta". Hun burde skamme seg!

Anonymkode: 8e6ef...180

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere andre her! Jeg liker egentlig programmet, men i sykehjem-episoden synes jeg det var veldig tydelig at hun ikke hadde noe som helst forståelse for hva som egentlig foregikk! Godt gjort å etter å ha bodd nesten 1 uke på sykehjem fortsatt kalle beboerne/brukerne for pasienter. Begynne å gråte over en pasient som uffer seg under stell og spørre om det er verdig - det er vel ikke mer verdig å ligge der i urin og avføring uten å få komme ut av senga i løpet av dagen? ..og når hun snakket om at det var "mobbing" når noen andre beboere var i krangel med en dement (og derfor aggressiv) dame.. vel, da er du ikke helt med, altså!

Likevel har jeg sett alle episodene og kommer nok også til å se fengelsepisoden :P

Anonymkode: 49629...7b8

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at hun reagerer på ting mange i den bransjen har blitt for blaserte til å reagere på!

Anonymkode: 51440...148

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med dere andre her! Jeg liker egentlig programmet, men i sykehjem-episoden synes jeg det var veldig tydelig at hun ikke hadde noe som helst forståelse for hva som egentlig foregikk! Godt gjort å etter å ha bodd nesten 1 uke på sykehjem fortsatt kalle beboerne/brukerne for pasienter. Begynne å gråte over en pasient som uffer seg under stell og spørre om det er verdig - det er vel ikke mer verdig å ligge der i urin og avføring uten å få komme ut av senga i løpet av dagen? ..og når hun snakket om at det var "mobbing" når noen andre beboere var i krangel med en dement (og derfor aggressiv) dame.. vel, da er du ikke helt med, altså!

Likevel har jeg sett alle episodene og kommer nok også til å se fengelsepisoden :P

Anonymkode: 49629...7b8

Hvilke steder skal hun være i de siste tre episodene?

Anonymkode: b1dea...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerte enda mer på hospits-episoden. De spørsmåla ho stilte: "hvorfor skal vi hjelpe dem?" Osv. Synes ho virka litt ignorant. Sykehjem-episoden synes jeg hi kom seg litt, men enig med flere her. 

Anonymkode: 05f3e...4ec

Ja, hun stiller noen merkelige spørsmål. Men jeg tenker at noe av greia er at hun representerer den litt naive nordmann som ikke vet om alle ondene i verden og hvordan slike ting fungerer. At hun prøver få svar på spørsmålene og de litt fordomsfulle tankene folk hjemme i stua sitter og tenker på. For det er jo noen mennesker som mener at man ikke burde hjelpe rusmisbrukere og som ikke skjønner hvorfor de ruser seg osv

Anonymkode: 0a4df...5ae

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde litt av meninga var at hun ikke vet så mye om de stedene hun sjekker inn på, og dermed blir spørsmålene "dumme", som kanskje vi som sitter hjemme i stua også ville stilt. At hun begynner å gråte er vel bare en reaksjon på noe hun ikke hadde sett på nært hold før. Alle vet hvordan det er på sykehjem, at de gamle og de syke blir stelt og tatt vare på, men det er noe helt annet å stå å se på morgenstell som hun gjorde.

Anonymkode: 23603...9c9

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overså AB rett over her som skrev noe av det samme jeg prøvde å få frem.

Anonymkode: 23603...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hjelpepleier gjennom mange år, og nå sykepleier reagerte jeg på utrrykket om "den pisslukta". Heldigvis for NRKs del satt jeg på et pasientrom og så akkurat den kommentaren, uten å kunne forlate pasienten min. Hvis ikke hadde jeg nok ringt NRK. Lite verdig å stå på TV i beste sendetid å lire utavseg "den pisslukta". Hun burde skamme seg!

Anonymkode: 8e6ef...180

Hvorfor det? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 26. september 2016 at 1.11, Gumman87 skrev:

Jeg reagerte også på morgenstellet.. Helene var jo på gråten fordi den eldre damen ynket seg. Verdig? Hva skulle de ha gjort da liksom? Hun følte nok sikkert takknemlighet etterpå når hun var ren og tørr..

Hun sa jo selv at hun ble rørt av måten de gjorde det på? At de greide å håndtere stellet på en så verdig måte eller noe i den duren. Dere vet hva å bli rørt betyr, sant?

Anonymkode: 123c6...975

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen som ser på sesong 2? Synes dagens episode var interessant..

Anonymkode: e269b...aea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som ser på sesong 2? Synes dagens episode var interessant..

Anonymkode: e269b...aea

Skal se etterpå, men jeg har trua. Likte sesong 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en fin episode. Veldig sterkt med hun dama som hadde doktorgrad og som plutselig ble alvorlig syk, utrolig tøft av henne å være så åpen på TV. Er så utrolig mange fordommer mot schizofreni-diagnosen. Syns Helene var flink til å snakke med dem, hun gravde ikke før mye og stilte ikke så dumme spørsmål som jeg syns hun gjorde mye i sesong 1. 

Anonymkode: b7c4f...deb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...