Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det eneste som irriterer meg med disse programmene (så sesong 1 også) er alle de småteite spm. til de som bor og jobber der. Noen kan oppleves som litt frekke.

Den ekleste ep. var den fra asylmottaket på Dikemark i forrige sesong, den sleskete sjefen der...... BRRR

Endret av Antoinette
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykisk syke er syke så lenge at de ikke vet om noe annet. Er de sterkt medisinert i åresvis også så blir de ikke bedre. Hjernen blir jo skadet. Blir man utsatt for en operasjon og avhengig av morfin etterpå så kan man ende opp psykisk syk med angst og abstinenser. Bygg ut avrusningsklinikker og følg opp smertepasienter bedre. De finnes de som ikke ønsker å bli bedre også. De lever i bobla si.

Anonymkode: addce...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en veldig interessant og bra serie som lærer meg mye om plasser, personer, og systemer jeg kan lite om fra før. Er enig i at det av og til blir litt dumme spørsmål og hun kan virke klein, men samtidig er jeg glad for at hun stiller nettopp disse spørsmålene. Har sett lite av sesong 1, men episoden fra psykiatrien synes jeg var veldig interessant og fin. Veldig bra konsept fra nrk. Synes programlederen også gjør en bra jobb, og fremstår rolig og trygg ☺️

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke den siste episoden om psykiatrien. Jeg syntes den virket fordomsfull og at den framstiller en veldig stereotypisk del av psykiatrien, og at dette vil underbygge folks fordommer heller enn å dempe dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg likte ikke den siste episoden om psykiatrien. Jeg syntes den virket fordomsfull og at den framstiller en veldig stereotypisk del av psykiatrien, og at dette vil underbygge folks fordommer heller enn å dempe dem. 

Hva i episoden mener du bygger opp under fordommer? Jeg synes det var en grei episode, jeg. 

Anonymkode: e0625...d88

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i episoden mener du bygger opp under fordommer? Jeg synes det var en grei episode, jeg. 

Anonymkode: e0625...d88

Som jeg skrev, så valgte hun å intervjue mennesker som faller inn under stereotypiene i psykiatrien, og jeg tror at dette vil føre til enda større fordommer blandt folk flest. Hun kunne valgt en annen avdeling eller andre pasienter å intervjue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, altflyter skrev:

Som jeg skrev, så valgte hun å intervjue mennesker som faller inn under stereotypiene i psykiatrien, og jeg tror at dette vil føre til enda større fordommer blandt folk flest. Hun kunne valgt en annen avdeling eller andre pasienter å intervjue.

På hvilken måte var de stereotypiske mener du? Jeg tenkte ikke noe over det da jeg så episoden, men tenkte heller at folk får se at helt normale mennesker også kan bli syke. 

Anonymkode: e0625...d88

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, altflyter skrev:

Som jeg skrev, så valgte hun å intervjue mennesker som faller inn under stereotypiene i psykiatrien, og jeg tror at dette vil føre til enda større fordommer blandt folk flest. Hun kunne valgt en annen avdeling eller andre pasienter å intervjue.

Det er litt vanskelig å finne folk som lar seg intervjue i en sånn situasjon, aldri i livet om jeg hadde latt meg selv blitt intervjuet (eller vært frisk nok) da jeg var innlagt

Anonymkode: b7c4f...deb

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, altflyter said:

Som jeg skrev, så valgte hun å intervjue mennesker som faller inn under stereotypiene i psykiatrien, og jeg tror at dette vil føre til enda større fordommer blandt folk flest. Hun kunne valgt en annen avdeling eller andre pasienter å intervjue.

Men hva er stereotypene?

At de hører stemmer og ser syner? Eller hva?

Anonymkode: 7babd...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er stereotypene?

 

Anonymkode: 7babd...fcd

Overvektige og lite pene. 

Anonymkode: b1b4e...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Helene stiller typiske spørsmål som folk flest lurer på, men ikke tør å spørre om. Tror det er den vinklingen de vil ha på programmet, typiske intervjuspørsmål ville nok virket mer skremmende for beboerne. Denne vinklingen kan lette på stigmatiseringen samfunnet har av beboere på instutisjoner. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 10.14, Antoinette skrev:

Det eneste som irriterer meg med disse programmene (så sesong 1 også) er alle de småteite spm. til de som bor og jobber der. Noen kan oppleves som litt frekke.

Den ekleste ep. var den fra asylmottaket på Dikemark i forrige sesong, den sleskete sjefen der...... BRRR

Er det ikke bedre å stille spørsmål enn å holde kjeft? Spørsmål kan oppleves som frekke, men det er eneste måten å få ny kunnskap på. 

Anonymkode: c6d06...344

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del medisiner har dessverre den bivirkningen at den gir vektøkning. Synes det ville vært veldig rart om programlederen skulle velge intervjuobjekter etter utseendet deres. 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overvektige og lite pene. 

Anonymkode: b1b4e...089

Jeg har vært innlagt flere ganger og jeg er virkelig ikke overvektig eller spesielt stygg, ikke de andre som var der heller. Er nok heller du som har fordommer.

Anonymkode: b7c4f...deb

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært innlagt flere ganger og jeg er virkelig ikke overvektig eller spesielt stygg, ikke de andre som var der heller. Er nok heller du som har fordommer.

Anonymkode: b7c4f...deb

Samme her.

Og for øvrig var da en av hovedpasientene i programmet en anorektiker.

Anonymkode: 40b8b...bc3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun er litt korttenkt noen ganger, sånn som når hun går bort til han som var nyinnlagt som var ganske fra seg i den første episoden fra sesong 2. Å gå bort til ham med kamera er kanskje ikke det lureste i den situasjonen? Det gikk jo fint da, men synes det var litt dumt. Ellers så synes jeg hun takler det fint

Endret av nutella
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, nutella skrev:

Synes hun er litt korrtenkt noen ganger, sånn som når hun går bort til han som var nyinnlagt som var ganske fra seg i den første episoden fra sesong 2. Å gå bort til ham med kamera er kanskje ikke det lureste i den situasjonen? Det gikk jo fint da, men synes det var litt dumt. Ellers så synes jeg hun takler det fint

Fikk inntrykk av at dette var avklart på forhånd. Hvis ikke er jeg enig med deg.

Anonymkode: 40b8b...bc3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk inntrykk av at dette var avklart på forhånd. Hvis ikke er jeg enig med deg.

Anonymkode: 40b8b...bc3

Det tenkte jeg ikke på, det kan godt hende! Ble litt smånervøs på hennes sine vegne :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en grei institusjon. Rent og lyst og utsikt mot et vann. 

Sandviken i Bergen er helt tragisk, er du ikke syk fra før så blir du det hvertfall etter å ha vært der.

Anonymkode: 99841...f7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Helene var på rasp i sesong 1 presterte hun etter opphold å gi alle pasientene hennes egen bok med blant annet hvordan få inn mer trening i hverdagen. Vet flere av pasientene reagerte på det, og trakk seg fordi de ikke kunne stå innefor Helenes og NRKs vinkling som var veldig fordomsfull i forhold til spiseforstyrrelser. 

Synes hun var veldig flink på Akutt psykiatrisk, og de fikk frem mennesket bak diagnosen. 

Og du over over her som har fordommer om at de er overvektige og lite pene i slike setninger - jeg er undervektig og ikke stygg, men forsatt en av de som har rent ned dørene på Sandviken. Ganske oppegående til tross for diagnoser også. 

Anonymkode: 5906e...9fe

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...