Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er betenklig at det er de samme som kommer tilbake flere ganger. Åpenbart fungerer ikke den norske psykiatrien. Eller så eksisterer det pasienter som aldri vil bli friske og som like godt kunne bodd i slike hjem med behandlere rundt seg

Anonymkode: 7babd...fcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er betenklig at det er de samme som kommer tilbake flere ganger. Åpenbart fungerer ikke den norske psykiatrien. Eller så eksisterer det pasienter som aldri vil bli friske og som like godt kunne bodd i slike hjem med behandlere rundt seg

Anonymkode: 7babd...fcd

Det tenkte jeg også. I tillegg fikk jeg litt inntrykk av at det virket litt "hipp som happ" hva de på avdelingen gjorde i situasjonene som kom frem i episoden iallefall. Det får meg bare til å tro mer på at psykologi vel så mye som annet består av gjetning når det gjelder mange ting.

I tillegg syns jeg Helene dummer seg litt ut innimellom. Hun virker hyggelig og søt, men likevel. 

Anonymkode: 40b8b...bc3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er betenklig at det er de samme som kommer tilbake flere ganger. Åpenbart fungerer ikke den norske psykiatrien. Eller så eksisterer det pasienter som aldri vil bli friske og som like godt kunne bodd i slike hjem med behandlere rundt seg

Anonymkode: 7babd...fcd

Med ti års erfaring fra psykiatri føler jeg at det definitivt er dem som aldri blir friske :( Om det var mulighet for å bli frisk om psykiatrien i Norge/verden var bedre vet jeg ikke. Synes generelt tilbudet er ganske dårlig.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist, men det er faktisk sånn at visse blir aldri friske fra psykisk sykdom. Man kan si det er en kronisk sykdom som varer livet ut. Og visse er så syke at det eneste man kan gjøre er å forsøke holde liv i de. 

Der jeg bodde før var det et tilfelle med en ung jente som ble lagt inn flere ganger i uka fordi hun svelget alt mulig, batterier, glasskår, spiker, tøy og så videre. Hun hengte seg flere ganger, dessverre hang hun for lenge siste gangen og døde.

Hun hadde døgnovervåkning og en egen liten institusjon, med to personale til enhver tid. Det eneste som drev henne var å lure personalet, finne på måter å skade seg på.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er betenklig at det er de samme som kommer tilbake flere ganger. Åpenbart fungerer ikke den norske psykiatrien. Eller så eksisterer det pasienter som aldri vil bli friske og som like godt kunne bodd i slike hjem med behandlere rundt seg

Anonymkode: 7babd...fcd

De samme pasientene kommer tilbake flere ganger i somatikken også, bare for å ha den sammenligningen. Akkurat som psykisk syke kan få forverring av sykdommen eller trenger justering på medisiner, gjelder dette også mennesker med kols, hjertesvikt, diabetes, ulcerøs colitt og epilepsi ved et "vanlig" sykehus. Ikke alle i somatikken blir friske heller, noen er kronikere som gradvis forverres, og kolsere som røyker vil heller ikke bidra med det de kan for å bli bedre. Jeg syns det var en fin episode, men den viser ikke den tunge psykiatrien. Den nye pasienten de sender vekk fordi han er krevende, det er de pasientene mange av oss opplever i det daglige. De som utagerer fordi de ikke få medisinene de vil ha, og som skremmer andre pasienter, truer personalet og utgjør en risiko. Samtidig er det fint å vise at psykisk syke også kan være oppegående, reflekterte personer, med god innsikt i egen sykdom. 

Anonymkode: a421e...8be

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, AnonymBruker said:

De samme pasientene kommer tilbake flere ganger i somatikken også, bare for å ha den sammenligningen. Akkurat som psykisk syke kan få forverring av sykdommen eller trenger justering på medisiner, gjelder dette også mennesker med kols, hjertesvikt, diabetes, ulcerøs colitt og epilepsi ved et "vanlig" sykehus. Ikke alle i somatikken blir friske heller, noen er kronikere som gradvis forverres, og kolsere som røyker vil heller ikke bidra med det de kan for å bli bedre. Jeg syns det var en fin episode, men den viser ikke den tunge psykiatrien. Den nye pasienten de sender vekk fordi han er krevende, det er de pasientene mange av oss opplever i det daglige. De som utagerer fordi de ikke få medisinene de vil ha, og som skremmer andre pasienter, truer personalet og utgjør en risiko. Samtidig er det fint å vise at psykisk syke også kan være oppegående, reflekterte personer, med god innsikt i egen sykdom. 

Anonymkode: a421e...8be

Men menensker med diabetes blir ikke innlagt på sykehus flere ganger i året, det hadde vitnet om en dårlig behandling av diabetes. Akkurat som dette vitner om dårlig behandling innen psykiatri.

Anonymkode: 7babd...fcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er løsningen? Tvang er et alvorlig inngrep i et menneskets liv. 

Og folkens, med Samhandlingsreformen får kommunene mer og mer ansvar i forhold til Psykisk helse og Rus. Leser stadig vekk om naboer som protestere mot at det bygges boliger for denne gruppen. Hvor skal de bo, hvor skal de jobbe og hvem vil være venn med de?

Jobber innenfor feltet, mer en 20 års erfaring. Er skremt over utviklingen. Pasientgruppen blir dårligere, de bor alene og får lite oppfølgning. Vi som jobber i utegående team roper høyt om dette,  men blir dessverre ikke hørt

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men menensker med diabetes blir ikke innlagt på sykehus flere ganger i året, det hadde vitnet om en dårlig behandling av diabetes. Akkurat som dette vitner om dårlig behandling innen psykiatri.

Anonymkode: 7babd...fcd

Kanskje ikke diabetes, men jeg vet om haugevis av folk som er innlagt på sykehus mange ganger i året pga feks tarmproblemer. Det er bare sånn det er, og ingenting å gjøre med. Målet er bare å ligge kortest mulig, og at det skal gå så lenge som mulig mellom hver gang. Men at det kommer til å skje er noe alle vet.

Anonymkode: f3861...37e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men menensker med diabetes blir ikke innlagt på sykehus flere ganger i året, det hadde vitnet om en dårlig behandling av diabetes. Akkurat som dette vitner om dårlig behandling innen psykiatri.

Anonymkode: 7babd...fcd

Jo, det er faktisk en del med diabetes som er innlagt flere ganger i året, fordi de har en vanskelig medisinerbar sykdom eller dårlig evne til å ivareta sykdommen sin. Slik er det med mennesker med psykisk sykdom også, de fleste er ikke innlagt,  men noen er hyppig innom. 

Anonymkode: a421e...8be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje ikke diabetes, men jeg vet om haugevis av folk som er innlagt på sykehus mange ganger i året pga feks tarmproblemer. Det er bare sånn det er, og ingenting å gjøre med. Målet er bare å ligge kortest mulig, og at det skal gå så lenge som mulig mellom hver gang. Men at det kommer til å skje er noe alle vet.

Anonymkode: f3861...37e

Er konklusjonen din at noen mennesker vil alltid være så psykisk syke at de må bli innlagt flere ganger i året?

Om det er tilfelle, burde det ikke være andre opplegg som er bedre? For eks at de lever på et slags sykehjem, elelr i nærheten av et? Det er mye ressurser som går vekk om man skal ha utrykning til selvmord flere ganger i året til samme person. Jeg ser heller ikke hvordan disse menneskene kan ha en bra livskvalitet på egen hånd om de vil uansett bli syke igjen. Hvorfor ikke ha et community eller hjem for disse menneskene?

Anonymkode: 7babd...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det finnes fysiske sykdommer som ikke kan kureres, så sier det seg selv at det også eksisterer psykiske sykdommer som ikke kan kureres. Det er nå en gang slik at det finnes folk som aldri kan bli bedre eller friske.

Anonymkode: b1f96...3d5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er konklusjonen din at noen mennesker vil alltid være så psykisk syke at de må bli innlagt flere ganger i året?

Om det er tilfelle, burde det ikke være andre opplegg som er bedre? For eks at de lever på et slags sykehjem, elelr i nærheten av et? Det er mye ressurser som går vekk om man skal ha utrykning til selvmord flere ganger i året til samme person. Jeg ser heller ikke hvordan disse menneskene kan ha en bra livskvalitet på egen hånd om de vil uansett bli syke igjen. Hvorfor ikke ha et community eller hjem for disse menneskene?

Anonymkode: 7babd...fcd

Fordi de ikke vil leve i et «community», kanskje? Psykisk syke har også rett til å bestemme over egne liv. (Og jeg vet uansett ikke om et slikt community ville blitt noe mindre resursskrevende.) 

Anonymkode: f3861...37e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Fordi de ikke vil leve i et «community», kanskje? Psykisk syke har også rett til å bestemme over egne liv. (Og jeg vet uansett ikke om et slikt community ville blitt noe mindre resursskrevende.) 

Anonymkode: f3861...37e

Jeg får egentlig inntrykk av at de fra episoden ville likt og følt seg trygg i et community. Men det er begrenset hvor mye man kan tvinge noen, ja

Ressurskrevende. Vi beveger oss inn i et veldig vanskelig området. Hvordan vil vi prioritere ressurser. La oss si at noen blir innlagt 4 ganger i året der de blir hentet av ambulanse. er det billigere å la dem bo på et hjem? Burde vi bry oss mye om kostnadene når det handler om syke mennesker? Om en eprson med diabetes trengte konstant overvåking, er det ikke bedre å ha han på sykehuset, eller i nærheten av det?

Anonymkode: 7babd...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er konklusjonen din at noen mennesker vil alltid være så psykisk syke at de må bli innlagt flere ganger i året?

Om det er tilfelle, burde det ikke være andre opplegg som er bedre? For eks at de lever på et slags sykehjem, elelr i nærheten av et? Det er mye ressurser som går vekk om man skal ha utrykning til selvmord flere ganger i året til samme person. Jeg ser heller ikke hvordan disse menneskene kan ha en bra livskvalitet på egen hånd om de vil uansett bli syke igjen. Hvorfor ikke ha et community eller hjem for disse menneskene?

Anonymkode: 7babd...fcd

Man har jo allerede forskjellige typer omsorgsboliger og institusjoner.

Anonymkode: 40b8b...bc3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får egentlig inntrykk av at de fra episoden ville likt og følt seg trygg i et community. Men det er begrenset hvor mye man kan tvinge noen, ja

Ressurskrevende. Vi beveger oss inn i et veldig vanskelig området. Hvordan vil vi prioritere ressurser. La oss si at noen blir innlagt 4 ganger i året der de blir hentet av ambulanse. er det billigere å la dem bo på et hjem? Burde vi bry oss mye om kostnadene når det handler om syke mennesker? Om en eprson med diabetes trengte konstant overvåking, er det ikke bedre å ha han på sykehuset, eller i nærheten av det?

Anonymkode: 7babd...fcd

Nei, jeg vil ikke bo sammen med andre syke og i hvert fall ikke i nærheten av sykehuset, det er triggende. Jeg har ikke vært innlagt på over 2 år, fordi jeg endelig fikk behandling som funket, så for meg så handlet det om at jeg ikke fikk behandling, derfor var jeg inn og ut av psykiatrisk. 

Anonymkode: deadb...2a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke imponert over Helene må jeg innrømme, synes ho virker litt kald og stiller fortsatt litt teite spørsmål.

Anonymkode: 05f3e...4ec

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.9.2016 den 21.12, atropos skrev:

Synes hun er litt klein. Men det siste intervjuet hun hadde med den demente dama var veldig sterkt. Bedre episode på sykehjemmet enn da hun var på hospits.

Enig, litt klein. 

Anonymkode: 25a46...c60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke imponert over Helene må jeg innrømme, synes ho virker litt kald og stiller fortsatt litt teite spørsmål.

Anonymkode: 05f3e...4ec

Enig

Anonymkode: 25a46...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke imponert over Helene må jeg innrømme, synes ho virker litt kald og stiller fortsatt litt teite spørsmål.

Anonymkode: 05f3e...4ec

Kald?? 

Anonymkode: 9288c...270

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...