Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er litt skummelt å tenke på at de som jobber der, har ikke god nok kompetanse i mine øyne. Forstår at foreldre kan være desperate, men jeg hadde vært skeptisk til det stedet. Ang siste episoden, 

Anonymkode: b2a96...92e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg reagerte mest på var hun som ikke kunne svare på hva Movicol var. Virket ikke som om hun hadde noe peiling på hva hun gidde barnet.  Og hun som brukte hansker når hun satt ved kjøkkenbordet og holdt i 2 yoghurter. 

Anonymkode: 4fbb2...1db

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er hårreisende at assistentene er så uvitende om hva de faktisk gir av medisiner og tilskudd til barna. Stusser også over hvem som er medisinsk ansvarlig som har deligert ut at assistenter kan gi medisiner. Og at et barn som ikke forstår sit eget beste selv skal få velge om han vil ha forstøver eller ikke. 

Synes heller ikke lederen hadde noe godt svar på uvitenheten blant de ansatte. Disse barna kan fort bli alvorlige syke fordi de har ikke så store kompensasjonsmekanismer som friske barn har, så jeg er overbevist om at det har vært noen episoder ved sykdom som kunne vært oppdaget tidligere med riktig personell til stedet. 

Når dette er sagt, så virker det som barna trives der, og blir stimulert med fine aktiviteter. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Ja, den boken hadde vært noe. Louis Therox kunne vært eksempel på hvordan det kan gjøres: han er imponerende «nøytral» og stiller gode spørsmål, også kritiske, på en måte som gjør at menneskene/institusjonene kommer i fokus og ikke han selv. 

Helene er ikke mannen-på-gata, hun er en journalist som har valgt å lage en dokumentarserie hvor hun besøker spesielle steder med spesielle mennesker ofte med spesielle historier og jeg synes man kan forvente mer av henne av den grunn.

At de fleste vil ønske å ikke ha en funksjonshemning kontra å ha det, er selvfølgelig greit nok. Men disse foreldrene har to barn som krever oppfølging. Hva mener Helene de skal gjøre liksom? Mener å huske at hun spør typ «mener dere dette er et godt liv?» og med fortvilet mine understreker at det bare er hvile og medisiner helt fram til leggetid for gutten deres. Altså, det vet de nok. Jeg skjønner ikke hva hun vil med å kverne om det. Hva er alternativet når de sitter der i den situasjonen?

Anonymkode: da1ba...463

Er så enig!👊🏾

Anonymkode: 05f3e...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nei. En person med autisme ER ikke autist. Man er ikke diagnosen sin. Man burde aldri definere seg selv utfra en diagnose. Man har en diagnose med vanskene det medfører, men man ER et menneske, ikke et stempel.

Dette er snakk om talemåter, ikke hvordan man definerer en person i mine øyne. Mannen min er lam fra livet og ned. Han er også rullestolbruker. Han er verken lammelsen eller rullestolen, men det da mer "naturlig" å si at "han er rullestolbruker" eller "han er lam fra livet og ned" enn at "han er en mann med lammelse i beina som bruker rullestol"?  

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, Christiane_W skrev:

Dette er snakk om talemåter, ikke hvordan man definerer en person i mine øyne. Mannen min er lam fra livet og ned. Han er også rullestolbruker. Han er verken lammelsen eller rullestolen, men det da mer "naturlig" å si at "han er rullestolbruker" eller "han er lam fra livet og ned" enn at "han er en mann med lammelse i beina som bruker rullestol"?  

Jeg forstår godt hva du mener. Jeg har nok bare negative erfaringer med at jeg selv har strevd hele ungdomstiden med følelsen av å være stemplet som følge av en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt skummelt å tenke på at de som jobber der, har ikke god nok kompetanse i mine øyne. Forstår at foreldre kan være desperate, men jeg hadde vært skeptisk til det stedet. Ang siste episoden, 

Anonymkode: b2a96...92e

Dette er en brukergruppe som kan være svært utfordrende å jobbe med. I motsetning til hva en skrev tidligere i tråden mener jeg at de ble fremstilt på en verdig måte. Jeg har erfaring med å jobbe med denne problematikken og det er definitivt først og fremst "de gode stundene" som ble vist frem. Det ble ikke vist utagering og lignende adferd som er vanlig for personer som har disse funksjonshemningene. Noe jeg mener er helt riktig! At den ansatte ikke kunne svare presist på hva "medisinen var" (regulerende for avføring) er kanskje litt overraskende, men ikke direkte farlig mtp at dette ikke egentlig er "medisiner". 

 

Foreldre som i utganspunktet har ansvar for disse barna 24/7 er nok stort sett utrolig takknemlige for at det finnes mennesker som vil gi så mye omsorg og kjærlighet til barna deres så de kan ivareta samliv, andre barn/famile, stå i jobb etc. 

Anonymkode: 2c83c...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg forstår godt hva du mener. Jeg har nok bare negative erfaringer med at jeg selv har strevd hele ungdomstiden med følelsen av å være stemplet som følge av en diagnose.

Det kan jeg godt forstå, og forsøker selv å være bevisst på å si "har schizofreni" eller har "anoreksi" for å poengtere at dette er noe vedkommende "har" og ikke "er". På den annen siden kan det bli vanskelig å skulle være hundre prosent konsekvent i dette som vist av flere eksempler ovenfor i tråden. Kanskje er dette ekstra viktig når det gjelder diagnoser eller "merkelapper" vi opplever som stigmatiserende eller mer belastende. 

Anonymkode: 2c83c...41e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg forstår godt hva du mener. Jeg har nok bare negative erfaringer med at jeg selv har strevd hele ungdomstiden med følelsen av å være stemplet som følge av en diagnose.

Jada. Vi har også noen negative erfaringer med at noen rapporterte tråden i sted og fikk slettet innlegg der noen ga uttrykk for hva de mente om en bruker og uttalelsene til denne...

Anonymkode: cb6e8...360

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier syns jeg det er sjokkerende at ufaglærte gir medikamenter de ikke vet hva er. Omsorgsdelen trenger man absolutt ikke være sykepleier eller helsefagarbeider for å utøve. Men medikamenter!! Det er den som gir som også er ansvarlig, lurer på om de som jobber der vet det selv? 

Anonymkode: fd868...60f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sykepleier syns jeg det er sjokkerende at ufaglærte gir medikamenter de ikke vet hva er. Omsorgsdelen trenger man absolutt ikke være sykepleier eller helsefagarbeider for å utøve. Men medikamenter!! Det er den som gir som også er ansvarlig, lurer på om de som jobber der vet det selv? 

Anonymkode: fd868...60f

Jeg er helt enig. 

Anonymkode: d9ee6...da8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som sykepleier syns jeg det er sjokkerende at ufaglærte gir medikamenter de ikke vet hva er. Omsorgsdelen trenger man absolutt ikke være sykepleier eller helsefagarbeider for å utøve. Men medikamenter!! Det er den som gir som også er ansvarlig, lurer på om de som jobber der vet det selv? 

Anonymkode: fd868...60f

Prinsipielt enig, men her skal ta høyde for at dette er et kort klipp hvor vedkommende kanskje ikke føler seg bekvem med å svare konkret om den medisinske virkningen. Ufaglærte som gir medisiner skal etter loven ha medisinkurs og det er ikke slik at de gjør medisinske vurderinger av dosering. Med forbehold om at det er brudd på regelverket her kan det godt tenkes at vedkommende i situasjonen med filming blir usikker på å utale seg om virkningen av "preparatet" Movicol. Som du som sykepleier vet at ikke akkurat er tunge medisiner for å si det mildt..

Anonymkode: 2c83c...41e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Uenig. Jeg virkelig hater konseptet om å definere mennesker utfra sykdommer. Det er å sette de i bås fremfor å se at de faktisk er mennesker som oss.

Man sier ikke «person med homoseksualitet» eller «person med venstrehåndhet». 

Men med gang man oppfatter noe som negativt skal man på død og liv separere det fra personen. Jeg sier «jeg er autistisk» og ikke «jeg har autisme». Å være autistisk betyr at hjernen min er annerledes, og jeg er født sånn. Autisme er en integrert del av den jeg er, og det er ingen måte jeg kan separere meg fra det. 

Anonymkode: 25025...44c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prinsipielt enig, men her skal ta høyde for at dette er et kort klipp hvor vedkommende kanskje ikke føler seg bekvem med å svare konkret om den medisinske virkningen. Ufaglærte som gir medisiner skal etter loven ha medisinkurs og det er ikke slik at de gjør medisinske vurderinger av dosering. Med forbehold om at det er brudd på regelverket her kan det godt tenkes at vedkommende i situasjonen med filming blir usikker på å utale seg om virkningen av "preparatet" Movicol. Som du som sykepleier vet at ikke akkurat er tunge medisiner for å si det mildt..

Anonymkode: 2c83c...41e

Tenker at man bør vite hva movicol er. Det er jo ett mildt legemiddel. Jeg jobber selv med psykisk utviklingshemmede, og det minste man bør gjør er å sette seg inn i medikamentene, samt hva dem er for og hvordan dem virker samt alvorlige bivirkninger. 

Anonymkode: 45018...fb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prinsipielt enig, men her skal ta høyde for at dette er et kort klipp hvor vedkommende kanskje ikke føler seg bekvem med å svare konkret om den medisinske virkningen. Ufaglærte som gir medisiner skal etter loven ha medisinkurs og det er ikke slik at de gjør medisinske vurderinger av dosering. Med forbehold om at det er brudd på regelverket her kan det godt tenkes at vedkommende i situasjonen med filming blir usikker på å utale seg om virkningen av "preparatet" Movicol. Som du som sykepleier vet at ikke akkurat er tunge medisiner for å si det mildt..

Anonymkode: 2c83c...41e

Det er jo ingen som forventer en lang utgreiing om virkningsmekanismen til medisinene, men å vite hva man gir til brukere/pasienter mener jeg er minstekravet når man deler ut medisiner. 

Anonymkode: d9ee6...da8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at man bør vite hva movicol er. Det er jo ett mildt legemiddel. Jeg jobber selv med psykisk utviklingshemmede, og det minste man bør gjør er å sette seg inn i medikamentene, samt hva dem er for og hvordan dem virker samt alvorlige bivirkninger. 

Anonymkode: 45018...fb0

Enig. Hårreisende.

Reagerte også litt på hun ene ansatte, så ut som hun dro den ene gutten litt etter armen etter han hadde sagt ha det til foreldrene sine. Men mulig det bare så sånn ut.

Anonymkode: 3ee54...579

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nei. En person med autisme ER ikke autist. Man er ikke diagnosen sin. Man burde aldri definere seg selv utfra en diagnose. Man har en diagnose med vanskene det medfører, men man ER et menneske, ikke et stempel.

Det er faktisk mange med autisme som selv ønsker å bli kalt autister fordi diagnosen definerer hvem de er. Fordi det jo handler om hvordan man tenker, hvordan man oppfatter verden og hvordan man reagerer. Det kan ikke sidestilles med en del sykdommer i så måte, fordi det handler om en nevrologisk annerledeshet som påvirker hvem man er. 

Det er jo mange ting vi kaller oss og andre uten at det gjør at vi ikke er mennesker. Jeg er norsk, kvinne, brunette, distre, nokså lav, pratsom osv.... For mange med autisme er det å si at man er autist på lik linje med disse tingene, det er bare noe som beskriver hvem man er. Det betyr ikke at det er alt man er. 

Jeg syns man skal la menneskene med diagnose bestemme hvordan de vil bli definert selv og ikke komme og fortelle dem at dersom de kaller seg selv autister, så er det det eneste de er. Og om noen ikke ønsker denne beskrivelsen lar man være å kalle dem det. Men jeg syns ikke vi som nevrotypiske skal komme og overkjøre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på lignende sted, vi får ingen opplæring om hvilke medisiner som er hva. Men veldig nøye med hva som skal gis når, og sykepleiere legger ut medisiner for alle. Skjønner ikke hvorfor det er så ille, er andre ting som er mye viktigere.

Anonymkode: 329b9...954

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen som forventer en lang utgreiing om virkningsmekanismen til medisinene, men å vite hva man gir til brukere/pasienter mener jeg er minstekravet når man deler ut medisiner. 

Anonymkode: d9ee6...da8

Enig i det, og jeg personlig reagerte på det også. Jeg kunne aldri tenke meg å ikke i det minste lure på hva som blir gitt. Samtidig tenker jeg at dette ikke akkurat er avgjørende for omsorgen som blir gitt. Det blir litt flisespikkeri i det store bildet tenker jeg. Igjen, dette er vanlige mennesker som filmes for TV. Hun visste det var for magen, og kan godt tenkes hun angret på å ikke ha svart bedre for seg i etterkant. Kanskje meningsløst å debattere dette i det hele tatt, men syns det er trist at mennesker som står i disse jobbene (som bak «TV-fasaden» er veldig krevende) skal bli kritisert på en enkelt uttalse som dette. 

Anonymkode: 2c83c...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, Zinatara skrev:

Det er faktisk mange med autisme som selv ønsker å bli kalt autister fordi diagnosen definerer hvem de er. Fordi det jo handler om hvordan man tenker, hvordan man oppfatter verden og hvordan man reagerer. Det kan ikke sidestilles med en del sykdommer i så måte, fordi det handler om en nevrologisk annerledeshet som påvirker hvem man er. 

Det er jo mange ting vi kaller oss og andre uten at det gjør at vi ikke er mennesker. Jeg er norsk, kvinne, brunette, distre, nokså lav, pratsom osv.... For mange med autisme er det å si at man er autist på lik linje med disse tingene, det er bare noe som beskriver hvem man er. Det betyr ikke at det er alt man er. 

Jeg syns man skal la menneskene med diagnose bestemme hvordan de vil bli definert selv og ikke komme og fortelle dem at dersom de kaller seg selv autister, så er det det eneste de er. Og om noen ikke ønsker denne beskrivelsen lar man være å kalle dem det. Men jeg syns ikke vi som nevrotypiske skal komme og overkjøre. 

Enig i mye av dette. De som har diagnosen burde selv velge hvilken beskrivelse de ønsker å ha ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...