Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes at helene kan være litt for direkte og uhøflig noen ganger, men hun tar jo hanen ved roten eller hva det heter så det er jo veldig læringsrikt, man får jo svar på de spørsmålene man egentlig lurer på

Anonymkode: 03d18...e87

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at helene kan være litt for direkte og uhøflig noen ganger, men hun tar jo hanen ved roten eller hva det heter så det er jo veldig læringsrikt, man får jo svar på de spørsmålene man egentlig lurer på

Anonymkode: 03d18...e87

Jeg tror ikke hun er bevisst direkte og uhøflig av seg. Hun stiller spørsmål på en langt mer ydmyk måte enn flere andre som har mer peiling enn henne på de forskjellige institusjonene hun sjekker inn på.

Endret av nicecar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Er dere spent på de nye episodene? Jeg har akkurat sett siste episode fra forrige sesong og er helt tom for ord. Har aldri sett et menneske dø før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Brimi skrev:

Er dere spent på de nye episodene? Jeg har akkurat sett siste episode fra forrige sesong og er helt tom for ord. Har aldri sett et menneske dø før. 

Når kommer de?

Ja det er sterkt. Jeg jobber i helsevesenet og har vært tilstede med flere pasienter som ligger for døden, og i de øyeblikkene de dør. Noen dør rolig, de fleste heldigvis, mens andre dør urolig på grunn av sykdommer i siste fase. Det kan sammenlignes med fødsel, de fleste fødes på en lignende måter men så har du noen som fødes på vei til sykehus, i gangen, fort, osv. 

Anonymkode: 3ec80...66b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når kommer de?

Ja det er sterkt. Jeg jobber i helsevesenet og har vært tilstede med flere pasienter som ligger for døden, og i de øyeblikkene de dør. Noen dør rolig, de fleste heldigvis, mens andre dør urolig på grunn av sykdommer i siste fase. Det kan sammenlignes med fødsel, de fleste fødes på en lignende måter men så har du noen som fødes på vei til sykehus, i gangen, fort, osv. 

Anonymkode: 3ec80...66b

Det har kommet en på nett-tv: Helene sjekker inn på barnevernsinstitusjon. Andre episode kommer til onsdag og tredje kommer om 12 dager :)

 

Anonymkode: 44e66...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så episoden fra Alfheim. Syns den var lite vellykket. Liker konseptet, men jeg syns ikke hun er flink. Opplever henne invaderende, lite fintfølende og litt umusikalsk rett og slett. Virker ikke som hun har veldig god innsikt i feks at en ungdom med reaktiv tilknytningsforstyrrelse vil kanskje fortelle noe ukritisk til en fremmed, men har vansker med nærere relasjoner. Syns det er litt betenkelig.

Anonymkode: 3bdbb...a13

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker serien godt men syns ikke Helene gjør en like god rolle i siste episode som i mange av de andre vi har sett med henne. Klarer ikke sette helt fingeren på hva det er jeg ikke liker ved det, men det er akkurat som hun ikke helt finner sin plass der. 
Bortsett fra det syns jeg ungdommene som stiller opp er råtøffe! Det krever mot. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ny sesong. En utrolig fin serie, som gir innsyn i hvor tøft og vanskelig andre kan ha det. Får en til å sette pris på det man har. 

Anonymkode: f3621...118

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så episoden fra Alfheim. Syns den var lite vellykket. Liker konseptet, men jeg syns ikke hun er flink. Opplever henne invaderende, lite fintfølende og litt umusikalsk rett og slett. Virker ikke som hun har veldig god innsikt i feks at en ungdom med reaktiv tilknytningsforstyrrelse vil kanskje fortelle noe ukritisk til en fremmed, men har vansker med nærere relasjoner. Syns det er litt betenkelig.

Anonymkode: 3bdbb...a13

Enig. Synes hun ikke helt forstår hvilken bagasje disse ungdommen har. Den reelle psykiske bagasjen, tror ikke hun helt forstår hva det innebærer og hva det gjør med et menneske å oppleve svikt og ustabilitet. Hun forstår ikke hvorfor de trenger stabilitet, kjærlighet, omsorg og trygghet. De trenger ikke strenge regler og krav om å rydde rommet om dekke på bordet. Slike ting vil komme av seg selv når de føler seg trygge i sitt eget hjem, og når de finner ro og trygghet rundt de personene de skal leve med. Før det så fokuserer de på trygghet og omsorg. For det å rydde rommet kan være høye krav for noen som har tusen andre ting å bekymre seg over og kjempe imot hver dag. Det er da en unødvendig kamp og konflikt som kanskje er helt normalt i normale hjem hos normale ungdommer. Dette er ungdommer med en vanskelig bakgrunn og som fortsatt sliter med sitt. Og da blir ryddig rom en filleting. Her har du ungdommer som står å diskuterer tannpuss som om det er en gedigen oppgave de aldri har utført tidligere... det sier litt om hvor fokuset deres er, for å sette det på spissen. 
Det virker det som at Helene hadde veldig vanskelig for å forstå dette med krav og forventninger. Og hva disse ungdommene faktisk trenger, for de trenger ei mor som viser omsorg. Ikke en kald miljøterapeut som kommer inn med hvit uniform og hansker og behandler dem som brukere. Så klart, relasjonen vil aldri være på et mor og datter nivå, men for ungdommen så skal det være genuint og trygt, og de voksne skal være profesjonelle, genuine og medmenneskelig. Det virker det som at Helene også sliter med å forstå. De voksne bryr seg og de er profesjonelle. Den balansen er komplisert, men samtidig ganske enkelt å forstå for oss utenforstående. 

Jeg har virkelig ikke sansen for Helene. Synes serien er spennende, men det er ikke på grunn av henne. 
Hun er busende og innvandrende, har svært lite kunnskap om det elementære innen for psykologi og er svært ofte ufølsom og lite forsiktig rundt folk som har store psykiske utfordringer. Greit at  noen må stille de vanskelige spørsmålene, men det er lov å ha litt empati og forsiktighet når man stille de tøffe spørsmålene. Ofte så viser hun sympati og ikke empati, og det er ikke en bra ting. Det merkes at hun ikke er en profesjonell. Synes det blir feil å bruke en ufaglært journalist til å utføre denne jobben, de hadde trengt en journalist med en psykologi-bakgrunn. For det krever litt for å møte disse menneskene på en god måte. 

Anonymkode: b2a96...92e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Synes hun ikke helt forstår hvilken bagasje disse ungdommen har. Den reelle psykiske bagasjen, tror ikke hun helt forstår hva det innebærer og hva det gjør med et menneske å oppleve svikt og ustabilitet. 

Anonymkode: b2a96...92e

Samme har jeg tenkt. Det er litt sånn holdninger man finner i samfunnet, da. "Du som er ufør, hvorfor klarer du ikke jobbe når du klarer gå på tur 3 ganger i uka??"

Det viser manglende innsikt for hva en person går gjennom og hvilke kamper og strevelser personen har. Man tror at ungdommen bare har det litt kjipt og burde klare "enkle" oppgaver like bra som dem selv. De forstår ikke hvordan enkelte hendelser i livet snur opp ned på alt og hvordan det påvirker evnen til å gjøre selv de minste ting. Lav empati. 

Anonymkode: 502de...c66

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så episoden fra Alfheim. Syns den var lite vellykket. Liker konseptet, men jeg syns ikke hun er flink. Opplever henne invaderende, lite fintfølende og litt umusikalsk rett og slett. Virker ikke som hun har veldig god innsikt i feks at en ungdom med reaktiv tilknytningsforstyrrelse vil kanskje fortelle noe ukritisk til en fremmed, men har vansker med nærere relasjoner. Syns det er litt betenkelig.

Anonymkode: 3bdbb...a13

Jeg er også enig i dette. Liker egentlig Helene godt og liker absolutt serien, men stusser av og til på måten hun stiller spørsmål på. Føler hun innimellom leser de hun intervjuer dårlig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at jeg ikke er den eneste som ikke har så veldig sansen for Helene.  Alt jeg liksom hører er at hun er så varm, inderlig og oppriktig nysgjerrig, mens jeg selv synes hun blir påtatt og påtrengende der hun "gurimalla'er" seg gjennom oppholdene sine.  

 

Anonymkode: e9370...883

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenåringen var helt sjokka over måten hun møtte ungdommene på institusjonen. Betenkelig at en jente på 14 har mer forståelse for utfordringenene deres enn en dame som har gjort forarbeid for å møte dem. Ungdommen mener videre at hun er invaderende, i sårbare situasjoner. 

Jeg synes også stellet på sykehjem ble kommentert/fremstilt på en ekkel måte.

Anonymkode: ac0eb...f5c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenåringen var helt sjokka over måten hun møtte ungdommene på institusjonen. Betenkelig at en jente på 14 har mer forståelse for utfordringenene deres enn en dame som har gjort forarbeid for å møte dem. Ungdommen mener videre at hun er invaderende, i sårbare situasjoner. 

Jeg synes også stellet på sykehjem ble kommentert/fremstilt på en ekkel måte.

Anonymkode: ac0eb...f5c

Det var i den sykehjemsepisoden (første sesong?) jeg mistet sansen for henne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt fra ansatte på RASP (episoden om spiseforstyrrelser) at hun ga pasientene boka hun har skrevet om trening. Altså- HALLO, hvor fjern kan man bli?

Anonymkode: 3bdbb...a13

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må si at jeg sikkert ikke hadde taklet det like bra å få kamera opp i ansiktet og en veldig pågående fremmed like bra som det ungdommene på Alfheim gjorde.  De "skylder" ikke verken Helene eller NRKs seere å fortelle historien sin.

Anonymkode: e9370...883

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt fra ansatte på RASP (episoden om spiseforstyrrelser) at hun ga pasientene boka hun har skrevet om trening. Altså- HALLO, hvor fjern kan man bli?

Anonymkode: 3bdbb...a13

😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De litt «dumme» spørsmålene stilles vel fordi det er noe mange seere kanskje sitter å lurer på når de ser programmet. Ikke alle er like opplyste Det er jo nettop en av grunnene til at dette programmet er så flott! Man lærer og tabuer blir brutt ned. 
 

Har en sønn med CP, og får ofte høre «å ja, men det går kanskje over etterhvert?» Når jeg svarer nei, blir de litt satt ut. «Men.. det blir kanskje bedre med årene?» Nei...

Endret av Irja
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

39 minutter siden, Irja skrev:

De litt «dumme» spørsmålene stilles vel fordi det er noe mange seere kanskje sitter å lurer på når de ser programmet. Ikke alle er like opplyste Det er jo nettop en av grunnene til at dette programmet er så flott! Man lærer og tabuer blir brutt ned. 

Jeg har jobbet som journalist et par ganger, og jeg reagerer på hvordan Helene jobber. Det er ikke spørsmålene i seg selv som er dumme, men hvordan hun stiller spørsmålene - og hvordan hun møter menneskene som er i sårbare situasjoner. Hun er veldig pågående, og stiller spørsmålene når det ikke passer seg. Det å lese intervjuobjektene og deres situasjon er en viktig del av arbeidet som journalist. Man skal være nysgjerrig, men man skal også gi rom - og være litt tilbakeholden.

Anonymkode: 33d91...f71

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...