Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reagerte også på at han døde alene.. På sykehjemmet jeg jobber på og, sitter vi fastvakt døgnet rundt på de som er døende..

Anonymkode: abbc4...6d6

Jeg kjenner ikke til rutinene ved den aller siste fasen, men generelt sett så er hospice lovisenberg et fantastisk sted! Veldig bra! Mye bedre terminal pleie der enn sykehjemmet som ligger i samme bygg (som er et av Oslos beste sykehjem). 

Anonymkode: 3f74f...598

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig sterk episode. Minnet om den siste tiden med bestemor. Jeg var der hos henne 48 timer i strekk. Satt ved siden av henne, ga henne lypsyl, hjalp å fukte i munnen hennes med svamp da hun var tørst, men ikke klarte å drikke. Jeg tørket og vasket henne i ansiktet med en fuktig klut, det syntes hun var så godt. Husker veldig godt øyeblikket rett før hun døde. Jeg holdt hånden hennes og sa: "nå, bestemor, nå er du sliten. Du har vært veldig sterk, og det er greit å slippe nå. Jeg er veldig glad i deg". Et minutt senere tok hun sitt siste åndedrag. 

Det er det tøffeste jeg har vært med på, men jeg er så takknemlig og stolt over meg selv for å ha vært der med bestemor til siste slutt. Selv om det var tøft med mange lyder og lukter som ennå sitter i meg, så ville jeg ikke vært foruten denne opplevelsen ❤️

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elán skrev:

Utrolig sterk episode. Minnet om den siste tiden med bestemor. Jeg var der hos henne 48 timer i strekk. Satt ved siden av henne, ga henne lypsyl, hjalp å fukte i munnen hennes med svamp da hun var tørst, men ikke klarte å drikke. Jeg tørket og vasket henne i ansiktet med en fuktig klut, det syntes hun var så godt. Husker veldig godt øyeblikket rett før hun døde. Jeg holdt hånden hennes og sa: "nå, bestemor, nå er du sliten. Du har vært veldig sterk, og det er greit å slippe nå. Jeg er veldig glad i deg". Et minutt senere tok hun sitt siste åndedrag. 

Det er det tøffeste jeg har vært med på, men jeg er så takknemlig og stolt over meg selv for å ha vært der med bestemor til siste slutt. Selv om det var tøft med mange lyder og lukter som ennå sitter i meg, så ville jeg ikke vært foruten denne opplevelsen ❤️

❤️❤️❤️

Anonymkode: 39e7b...833

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig trist og fin episode. Mamma lå der noen uker. Synes det var veldig trist at han døde alene og ble egentlig jævlig sjokka da jeg så ansiktet hans. 

Jeg var hos mamma konstant de 3 siste døgnene hun levde. Den siste dagen fikk jeg en fæl følelse på skolen og fortet meg til mamma. Jeg kom dit og hun slet med å puste pga mye slim. Jeg ringte da pappa og ba han komme. Han sendte meg hjem for å slappe av litt og ca 4 timer senere døde hun. Pappa fortalte at pappa og en venn av de satt i hver sin ende av mamma og pratet med hverandre. Pappa holdt hånden og Nina koste på føttene til mamma. De satt og snakket og så pustet mamma dypt én gang og de så bort på henne og begge registrerte at det var veldig stille og ventet på neste drag men skjønte da at det faktisk var at hun døde. Jeg er glad jeg ringte pappa

 

Endret av Prøver18
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerte også på at han døde alene.. På sykehjemmet jeg jobber på og, sitter vi fastvakt døgnet rundt på de som er døende..

Anonymkode: abbc4...6d6

Dette tror jeg er høyst forskjellig. Har hatt to dødsfall i nær familie dette året, og begge døde alene på sykehjem. Det skjedde om natten, når nærmeste familie ikke var der. Vi har tenkt en del på at det ikke var greit at de var alene fordi begge var utrygge og visste at de ikke hadde lenge igjen. Familien hadde ikke mulighet til å være til stede hele døgnet i mange uker.

Anonymkode: b4885...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 18.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har uhelbredelig kreft, og for meg ble denne episoden en kjempesterk opplevelse. Alt jeg så ble en påminner om hva som antakeligvis venter meg, ikke i dag, ikke i morgen og antakeligvis heller ikke neste år, heller, men døden vil uvegerlig komme, og jeg kommer ikke til å bli særlig gammel. Programmet viser, som andre også har sagt, virkeligheten på en veldig realistisk måte, og den påminneren var ikke akkurat oppløftende.

Jeg har tenkt mye på det allerede, og denne episoden gjorde meg enda sikrere på at når tiden er inne vil min siste reise bli til Sveits. 

Anonymkode: 3b6f5...d66

❤️

Jeg har ikke uhelbredelig kreft, men har sånn 50% sjanse for å overleve av min type. Jeg klarte ikke å se programmet, selv om jeg ikke har en frykt for å dø. Det jeg har en frykt for er å måtte leve i et helvete fordi jeg ikke skal få lov til å forlate denne verden på mine egne premisser.

Det er ufattelig trist at vi enda ikke har tillatt aktiv dødshjelp her i landet. Jeg sier «enda», for det kommer jo, det tar bare alt for lang tid. At livskvantitet automatisk skal trumfe livskvalitet er for meg uforståelig. For mange er det jo en selvfølge at et menneske skal eksistere, koste hva det koste vil, også mot vedkommendes vilje. Det er vondt å tenke på.

Håper du har der bra, tross omstendighetene.

Anonymkode: 1c607...977

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

❤️

Jeg har ikke uhelbredelig kreft, men har sånn 50% sjanse for å overleve av min type. Jeg klarte ikke å se programmet, selv om jeg ikke har en frykt for å dø. Det jeg har en frykt for er å måtte leve i et helvete fordi jeg ikke skal få lov til å forlate denne verden på mine egne premisser.

Det er ufattelig trist at vi enda ikke har tillatt aktiv dødshjelp her i landet. Jeg sier «enda», for det kommer jo, det tar bare alt for lang tid. At livskvantitet automatisk skal trumfe livskvalitet er for meg uforståelig. For mange er det jo en selvfølge at et menneske skal eksistere, koste hva det koste vil, også mot vedkommendes vilje. Det er vondt å tenke på.

Håper du har der bra, tross omstendighetene.

Anonymkode: 1c607...977

Håper det går bra med deg❤️ Du kan velge å medisineres godt for å bli tilnærmet smertefri eller legges i koma hvis du virkelig blir plaget. Har vært med en pasient i samtale med smerteteamet på Radiumhospitalet og fikk inntrykk av de er veldig flinke. Vi skal alle dø en gang og jeg trøster meg med at jeg kan få masse smertestillende om jeg skulle trenge det. De dødsfallene jeg har vært med på har vært nesten smertefrie, kunn en med mye slim, og da kan man gi morfin. 

Anonymkode: cf8e4...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper det går bra med deg❤️ Du kan velge å medisineres godt for å bli tilnærmet smertefri eller legges i koma hvis du virkelig blir plaget. Har vært med en pasient i samtale med smerteteamet på Radiumhospitalet og fikk inntrykk av de er veldig flinke. Vi skal alle dø en gang og jeg trøster meg med at jeg kan få masse smertestillende om jeg skulle trenge det. De dødsfallene jeg har vært med på har vært nesten smertefrie, kunn en med mye slim, og da kan man gi morfin. 

Anonymkode: cf8e4...b5a

Godt å vite! :)

Anonymkode: 1c607...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 2.37, Elán skrev:

Utrolig sterk episode. Minnet om den siste tiden med bestemor. Jeg var der hos henne 48 timer i strekk. Satt ved siden av henne, ga henne lypsyl, hjalp å fukte i munnen hennes med svamp da hun var tørst, men ikke klarte å drikke. Jeg tørket og vasket henne i ansiktet med en fuktig klut, det syntes hun var så godt. Husker veldig godt øyeblikket rett før hun døde. Jeg holdt hånden hennes og sa: "nå, bestemor, nå er du sliten. Du har vært veldig sterk, og det er greit å slippe nå. Jeg er veldig glad i deg". Et minutt senere tok hun sitt siste åndedrag. 

Det er det tøffeste jeg har vært med på, men jeg er så takknemlig og stolt over meg selv for å ha vært der med bestemor til siste slutt. Selv om det var tøft med mange lyder og lukter som ennå sitter i meg, så ville jeg ikke vært foruten denne opplevelsen ❤️

❤️Klem til deg. 

Jeg var også hos min bestemor. Hun var tilstede da jeg kom til verden, det føltes så riktig og godt å være der da hun gikk ut av verden. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Zenhouse skrev:

❤️Klem til deg. 

Jeg var også hos min bestemor. Hun var tilstede da jeg kom til verden, det føltes så riktig og godt å være der da hun gikk ut av verden. 

Klem til deg også ❤️ det er spesielt å se noen du er glad i dø, men det er så godt i etterkant å vite at man har vært der og at personen ikke har gått bort alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette programmet tatt juleferie? Jeg ser ingen "kommende" episoder.
Gleder meg uansett til neste, hvor enn det blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MalloryK skrev:

Har dette programmet tatt juleferie? Jeg ser ingen "kommende" episoder.
Gleder meg uansett til neste, hvor enn det blir

Jeg tror sesongen er ferdig?

Anonymkode: 3ee54...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk dette var siste program i siste sesong. Det er begrenset hvor mange ulike institusjoner som finnes og som kan besøkes på en slik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, MalloryK skrev:

Har dette programmet tatt juleferie? Jeg ser ingen "kommende" episoder.
Gleder meg uansett til neste, hvor enn det blir

Det var bare 4 episoder i denne sesongen som skulle sendes. Hvis du klikker deg innpå NRKTV og «Helene sjekker inn», så står det 1:4, 2:4, 3:4 og 4:4. 

Anonymkode: 33d91...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Hospice episoden på lørdag,
og jeg står midt oppe i dette med min far nå.
Han har uhelbredelig kreft og antageligvis ikke så altfor lenge igjen,
men veldig vanskelig å si. Per nå har han lenge hatt en stabil perioden,
føler jeg/vi bare går og venter på "tippen", at det skal gå nedover..
Jeg er en sånn type person som liker å vite om hva som kommer,
så da jeg var på "juleverksted" med min bestevenninne som er sykepleier, hennes søster og mor
(dette er mennesker jeg har kjent hele livet, samme med Pappa,
de er som familie å regne for oss) ble vi enige om å se episoden sammen der og da.
Veldig spesiell og sterk episode, tøft å se, men samtidig er jeg glad jeg har sett den.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kommer det ikke noen flere episoder / sesonger av dette ?                 

Anonymkode: e1e2b...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.12.2018 den 2.17, Haugenjenta skrev:

Jeg så Hospice episoden på lørdag,
og jeg står midt oppe i dette med min far nå.
Han har uhelbredelig kreft og antageligvis ikke så altfor lenge igjen,
men veldig vanskelig å si. Per nå har han lenge hatt en stabil perioden,
føler jeg/vi bare går og venter på "tippen", at det skal gå nedover..
Jeg er en sånn type person som liker å vite om hva som kommer,
så da jeg var på "juleverksted" med min bestevenninne som er sykepleier, hennes søster og mor
(dette er mennesker jeg har kjent hele livet, samme med Pappa,
de er som familie å regne for oss) ble vi enige om å se episoden sammen der og da.
Veldig spesiell og sterk episode, tøft å se, men samtidig er jeg glad jeg har sett den.

❤️Klem og gode tanker til deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg at hun Michelle ikke visste at moren skulle dø. Grusomt trist. På en side må pasienten selv bestemme hva de forteller, samtidig kan man synes at det er viktigere at barna får vite sannheten i en slik situasjon.

Anonymkode: 8dd4d...01a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt Helene sjekker inn og syns det er en fantastisk serie, men har ikke turt å se denne siste episoden enda. Har aldri sett noen dø så vet ikke hvor godt jeg tåler det rett og slett. Høres sterkt ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...