Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenåringen var helt sjokka over måten hun møtte ungdommene på institusjonen. Betenkelig at en jente på 14 har mer forståelse for utfordringenene deres enn en dame som har gjort forarbeid for å møte dem. Ungdommen mener videre at hun er invaderende, i sårbare situasjoner. 

Jeg synes også stellet på sykehjem ble kommentert/fremstilt på en ekkel måte.

Anonymkode: ac0eb...f5c

Helene vet lite eller ingenting om de hun skal møte. Det ble lagt ut en link tidligere i tråden som forklarer det.

Anonymkode: 44e66...e4d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser overvektsklinikk-episoden nå.
Irriterer meg grønn over hvor mye Helene avbryter!! Midt i en setning og sånt, om å om å om igjen under samme samtale. 
La dem få snakke ferdig.. også klipp vekk det du anser som ubetydelig. Ikke avbryt midt i en setning! 

Anonymkode: b2a96...92e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var en lang tråd om serien! Ja, jeg er enig i at Helene er nedlatende og ekkel mot mange av menneskene hun snakker med. Jeg hadde følt meg dårlig om hun snakket til meg på den måten og jeg hadde de problemene! Hun avbrøt de mye i denne siste episoden. Hun snakker til de fleste som om de er dumme barn. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke hun er nedlatende eller ekkel, heller tvert i mot. Og om noen opplever henne slik, så tror jeg ikke hun mener å være frekk. 

Anonymkode: b7c49...0f1

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte de tidligere sesongene, men nå syns jeg hun bommer oftere og oftere  under intervjuene - hun faller litt igjennom.

Alt fra sånn " Oi, så mye dere spiser, skulle nesten tro det var jeg som hadde.. " når hun var på avdelingen for spiseforstyrrelser". Til hennes  pinlige sammenligning med egne unger / "ta de i øra" og  barna på den institusjonen i Halden. Helt drøyt at hun ikke forstod at tilnærmingen hun har til sine barn, ikke automatisk kan overføres til et barn som f.eks. har vært utsatt for grov omsorgssvikt og traumer i x antall år. 

Episoden i går var også dårlig. Det virker som det tok henne 3 dager å forstå at sykelig overvekt ofte er et utslag av andre problemer og utfordringer personen har /man bruker mat som medisin osv. I hennes verden så var alt forenklet ned til "Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare stopper når man ser man blir større, eller spiser sunt og trener". Rett og slett pinlig kunnskapsnivå på en voksen journalist. 

For ikke å snakke om at hun oftere og oftere avbryter folk - gjerne når de er midt i en personlig historie. Den historien gadd hun lissom ikke høre ferdig. 

Teksten i anførselstegn er ikke ordrette sitat. 

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jr.Garcon skrev:

Jeg likte de tidligere sesongene, men nå syns jeg hun bommer oftere og oftere  under intervjuene - hun faller litt igjennom.

Alt fra sånn " Oi, så mye dere spiser, skulle nesten tro det var jeg som hadde.. " når hun var på avdelingen for spiseforstyrrelser". Til hennes  pinlige sammenligning med egne unger / "ta de i øra" og  barna på den institusjonen i Halden. Helt drøyt at hun ikke forstod at tilnærmingen hun har til sine barn, ikke automatisk kan overføres til et barn som f.eks. har vært utsatt for grov omsorgssvikt og traumer i x antall år. 

Episoden i går var også dårlig. Det virker som det tok henne 3 dager å forstå at sykelig overvekt ofte er et utslag av andre problemer og utfordringer personen har /man bruker mat som medisin osv. I hennes verden så var alt forenklet ned til "Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare stopper når man ser man blir større, eller spiser sunt og trener". Rett og slett pinlig kunnskapsnivå på en voksen journalist. 

For ikke å snakke om at hun oftere og oftere avbryter folk - gjerne når de er midt i en personlig historie. Den historien gadd hun lissom ikke høre ferdig. 

Teksten i anførselstegn er ikke ordrette sitat. 

 

Jeg er veldig uenig. Hun stiller relevante spørsmål og ting alle lurer på. Ikke sikkert hun personlig lurer på det, men stiller dem slik på en folkelig måte. 

Jeg syns jeg hører en sofasliter eller 2 som sier ligger det en lat ungdom og sover for pengene sine, mens jeg må blabla for mine!!!! Er det dette skattepengene mine går til!!! 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig uenig. Hun stiller relevante spørsmål og ting alle lurer på. Ikke sikkert hun personlig lurer på det, men stiller dem slik på en folkelig måte. 

Jeg syns jeg hører en sofasliter eller 2 som sier ligger det en lat ungdom og sover for pengene sine, mens jeg må blabla for mine!!!! Er det dette skattepengene mine går til!!! 

Anonymkode: 40fe3...468

Så hun forutsetter at den gjengse nordmann er lite intelligent, og stiller spørsmål -som hun tror den uintelligente ville spurt om -mens hun later som hun selv er like uintelligent?

Den forklaringen kjøper jeg ikke 😅 Den gjengse nordmann er heller ikke så lite intelligent og nedlatende - håper jeg.  Når hun avbryter, så gjør hun også det fordi hun spiller "folkelig"  ?

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig uenig. Hun stiller relevante spørsmål og ting alle lurer på. Ikke sikkert hun personlig lurer på det, men stiller dem slik på en folkelig måte. 

Jeg syns jeg hører en sofasliter eller 2 som sier ligger det en lat ungdom og sover for pengene sine, mens jeg må blabla for mine!!!! Er det dette skattepengene mine går til!!! 

Anonymkode: 40fe3...468

I overvekt-episoden i går så spurte hun samtlige de samme spørsmålene. Det er ikke å stille relevant spørsmål. ble litt irritert over at hun måtte spørre absolutt alle om dette med å spise med følelser. Er det så forbanna vanskelig å forstå at overvekt handler ikke bare om latskap eller det å være kunnskapsløs rundt mat og basic "kalori inn og kalori ut". Det er så mye mer enn som så, og det virket nesten som at hun leitet etter et svar som passet hennes egne fordommer. Det fremstår som mas når hun stiller de samme spørsmålene til alle. Så ikke de siste 10 minuttene, klarte ikke mer så jeg slo av.

Anonymkode: b2a96...92e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Så hun forutsetter at den gjengse nordmann er lite intelligent, og stiller spørsmål -som hun tror den uintelligente ville spurt om -mens hun later som hun selv er like uintelligent?

Den forklaringen kjøper jeg ikke 😅 Den gjengse nordmann er heller ikke så lite intelligent og nedlatende - håper jeg.  Når hun avbryter, så gjør hun også det fordi hun spiller "folkelig"  ?

Nei, men er man uintelligent som lurer på det hun spør om da? Har ikke rukket å se den siste episoden enda, men med ungdommene. Jeg beklager at jeg framstilte det slik. 

Uansett på den måten fikk de som jobbet der forklart hvordan de jobber, hvorfor de gjør som de gjør og så videre. 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Så hun forutsetter at den gjengse nordmann er lite intelligent, og stiller spørsmål -som hun tror den uintelligente ville spurt om -mens hun later som hun selv er like uintelligent?

Den forklaringen kjøper jeg ikke 😅 Den gjengse nordmann er heller ikke så lite intelligent og nedlatende - håper jeg.  Når hun avbryter, så gjør hun også det fordi hun spiller "folkelig"  ?

Og forresten, jeg selv har noe uvanlig ved meg. Og du aner ikke hva den gjengse nordmann faktisk spør etter. (Det er så jeg tidligere himlet med øynene og lurte på hva faen.) Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede og den gjengse nordmann vet skammelig lite om hvordan det er. 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spurte seg selv foran kamera om hvordan noen virkelig kan klare å bli så tunge som de tyngste blir. Som om de ikke hadde en realitetssjekk og så hvor det bar og stoppet det selv før det gikk for langt. Hun har nok aldri vært tung noen gang, eller hatt noen innbilt bikiniovervekt for den delen, så hun aner ikke stort om temaet, aner ikke at tunge mennesker som regel bare er en helt vanlig utgave av seg selv, selv når de blir tyngre og tyngre. Det er deres normal. Har man vært tung hele livet, så er det helt hverdagslig å veie mye, klærne blir trange, bevegeligheten blir dårligere etc. og selvmedisineringstrangen er en evig løsning på alt som er vanskelig. Den gode, bedøvende virkningen varer dessverre bare i fem minutter og så må det tilføres nytt igjen. Hun aner ingenting om det og de spørsmålene, programmet hennes bar preg av det. Nei, jeg likte ikke måten hun behandlet temaet på, eller menneskene på klinikken. 
Forstår at det er fint å ha utleverende mennesker i et slikt program, for det blir det seertall av, men for min del blir det for personlig, nært og sårt. Spesielt en av mennene virket høytflyvende og følelsesmessig ustabil. Jeg tenker at litt beskyttelse mot så massiv tv-eksponering hadde vært bedre i hans tilfelle. 
I tillegg likte jeg dårlig at det skulle fyres opp under at "tykke mennesker er i så veldig godt humør hele tiden". Hele oppholdet er en lang latterkule for alle sammen. Det er jo ikke sannheten. De overdriver fordi de har et kamera foran seg, det er litt forventet og de må levere. 

Anonymkode: 5a5e5...561

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun spurte seg selv foran kamera om hvordan noen virkelig kan klare å bli så tunge som de tyngste blir. Som om de ikke hadde en realitetssjekk og så hvor det bar og stoppet det selv før det gikk for langt. Hun har nok aldri vært tung noen gang, eller hatt noen innbilt bikiniovervekt for den delen, så hun aner ikke stort om temaet, aner ikke at tunge mennesker som regel bare er en helt vanlig utgave av seg selv, selv når de blir tyngre og tyngre. Det er deres normal. Har man vært tung hele livet, så er det helt hverdagslig å veie mye, klærne blir trange, bevegeligheten blir dårligere etc. og selvmedisineringstrangen er en evig løsning på alt som er vanskelig. Den gode, bedøvende virkningen varer dessverre bare i fem minutter og så må det tilføres nytt igjen. Hun aner ingenting om det og de spørsmålene, programmet hennes bar preg av det. Nei, jeg likte ikke måten hun behandlet temaet på, eller menneskene på klinikken. 
Forstår at det er fint å ha utleverende mennesker i et slikt program, for det blir det seertall av, men for min del blir det for personlig, nært og sårt. Spesielt en av mennene virket høytflyvende og følelsesmessig ustabil. Jeg tenker at litt beskyttelse mot så massiv tv-eksponering hadde vært bedre i hans tilfelle. 
I tillegg likte jeg dårlig at det skulle fyres opp under at "tykke mennesker er i så veldig godt humør hele tiden". Hele oppholdet er en lang latterkule for alle sammen. Det er jo ikke sannheten. De overdriver fordi de har et kamera foran seg, det er litt forventet og de må levere. 

Anonymkode: 5a5e5...561

Helt enig i det du sier her! Jeg har i utgangspunktet alltid likt serien og programlederen, men etter de to siste episodene har jeg endret helt mening. Spesielt etter episoden fra ejveklinikken. Minner om min mor, som ser veldig ned på overvektige, har null forståelse for at enklelte mennesker blir overvektige og kan regelrett si æsj hvis det kommer et overvektig menneske på TV... 

Anonymkode: 29799...201

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men er man uintelligent som lurer på det hun spør om da? Har ikke rukket å se den siste episoden enda, men med ungdommene. Jeg beklager at jeg framstilte det slik. 

Uansett på den måten fikk de som jobbet der forklart hvordan de jobber, hvorfor de gjør som de gjør og så videre. 

Anonymkode: 40fe3...468

Jeg syns man fremstår  uintelligent/lite reflektert, hvis man tror at den "målestokken" man legger til grunn for egne barn - regler/krav/forventninger osv. Automatisk er riktig for alle barn. 

Det er vel den siden av henne jeg syns har blitt mer og mer "avslørt". At hun kun tar utgangspunkt i sin egen virkelighet, og tilsynelatende har lite kunnskap og lav innlevelsesevne for mennesker i andre situasjoner. Hun begynner alltid i feil ende, og på institusjonen i Halden f.eks. så hadde hun fra første sekund veldig fokus på hvorfor sover han til 11 ???? Hvorfor går han ikke på skole ???? Samme væremåten gikk igjen på den klinikken for overvektige. 

 De som jobbet i Halden fikk jeg veldig godt inntrykk av, og de forklarte godt hvordan ting henger sammen, det er jeg enig i. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og forresten, jeg selv har noe uvanlig ved meg. Og du aner ikke hva den gjengse nordmann faktisk spør etter. (Det er så jeg tidligere himlet med øynene og lurte på hva faen.) Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede og den gjengse nordmann vet skammelig lite om hvordan det er. 

Anonymkode: 40fe3...468

Skjønner, og tviler ikke på det. Men om en av de du nevner da skulle lagd et eget TV program om psykisk utviklingshemmede, så hadde jeg jo fortsatt tenkt " 🙄 for en type" når han/hun kom med en rekke nedlatende spørsmål - selv om personen som hadde programmet lærte mye av det selv. Jeg hadde i alle fall ikke sett noen grunn til å 👍 for en dyktig og flink programleder. Jeg kjøper som tidligere sagt heller  ikke den der at hun kun "spiller enkel" og spør kun om det hun tror "sofa-slitere" lurer på". Da burde hun formulert seg på en helt annen måte, og gjort det klart at hun ikke er like fjern som de. Pluss det at hun stadig avbryter folk midt personlige historier - det fremstår usympatisk. 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun spurte seg selv foran kamera om hvordan noen virkelig kan klare å bli så tunge som de tyngste blir. Som om de ikke hadde en realitetssjekk og så hvor det bar og stoppet det selv før det gikk for langt. Hun har nok aldri vært tung noen gang, eller hatt noen innbilt bikiniovervekt for den delen, så hun aner ikke stort om temaet, aner ikke at tunge mennesker som regel bare er en helt vanlig utgave av seg selv, selv når de blir tyngre og tyngre. Det er deres normal. Har man vært tung hele livet, så er det helt hverdagslig å veie mye, klærne blir trange, bevegeligheten blir dårligere etc. og selvmedisineringstrangen er en evig løsning på alt som er vanskelig. Den gode, bedøvende virkningen varer dessverre bare i fem minutter og så må det tilføres nytt igjen. Hun aner ingenting om det og de spørsmålene, programmet hennes bar preg av det. Nei, jeg likte ikke måten hun behandlet temaet på, eller menneskene på klinikken. 
Forstår at det er fint å ha utleverende mennesker i et slikt program, for det blir det seertall av, men for min del blir det for personlig, nært og sårt. Spesielt en av mennene virket høytflyvende og følelsesmessig ustabil. Jeg tenker at litt beskyttelse mot så massiv tv-eksponering hadde vært bedre i hans tilfelle. 
I tillegg likte jeg dårlig at det skulle fyres opp under at "tykke mennesker er i så veldig godt humør hele tiden". Hele oppholdet er en lang latterkule for alle sammen. Det er jo ikke sannheten. De overdriver fordi de har et kamera foran seg, det er litt forventet og de må levere. 

Anonymkode: 5a5e5...561

Er så enig. Fedme er en sykdom. Faktisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mitt 1. år på Evjeklinikk, og jeg reagerte på følgene;

  • At det ble fokusert på det psykiske. Ja, mange har nok psykiske problemer, men ikke alle. Jeg og flere har klart å bli overvektige selv om vi ikke sliter psykisk.
  • Stort sett så er de fleste i godt humør, og er man ikke i så godt humør og i tillegg ikke har lyst å være sosial, da går man inn på rommet sitt.
  • Jeg tror ikke noe på at gjengen i brakka Helene var i var så usedvanlig hyggelige at de fra de andre brakkene kom innom for kaffe. De kom nok til brakka for de var nysjerrige på det som skjedde. 
  • Jeg syns det var ufint av henne å spørre Tønnes om det var faren som hadde missbrukt han og søsteren. 

Etter at Helene var der så er den nye matsalen tatt i bruk, og jeg synes den er finere enn den gamle. 

Anonymkode: d4dec...68c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i mitt 1. år på Evjeklinikk, og jeg reagerte på følgene;

  • At det ble fokusert på det psykiske. Ja, mange har nok psykiske problemer, men ikke alle. Jeg og flere har klart å bli overvektige selv om vi ikke sliter psykisk.
  • Stort sett så er de fleste i godt humør, og er man ikke i så godt humør og i tillegg ikke har lyst å være sosial, da går man inn på rommet sitt.
  • Jeg tror ikke noe på at gjengen i brakka Helene var i var så usedvanlig hyggelige at de fra de andre brakkene kom innom for kaffe. De kom nok til brakka for de var nysjerrige på det som skjedde. 
  • Jeg syns det var ufint av henne å spørre Tønnes om det var faren som hadde missbrukt han og søsteren. 

Etter at Helene var der så er den nye matsalen tatt i bruk, og jeg synes den er finere enn den gamle. 

Anonymkode: d4dec...68c

Enig!

Det burde vært klippet bort. Det er veldig privat og Tønnes virket ikke så lysten på å si hvem det var da han fortalte historien. Det spiller heller ingen rolle for programmet, så hvorfor spurte hun og hvorfor tok de det med i episoden?

Ellers er jeg lei av trynet på Helene når hun står og hører på de som forteller. Blir ikke klok på hva slags uttrykk det er, hele ansiktet er forknytt og blikket er ikke medmenneskelig men dømmende(?).

Nei, de burde finne en annen programleder. En jovial type som naturlig kommer inn under huden på folk og som virker mindre overrasket av alt. Kanskje en med mere livserfaring?

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange som angrer seg en stund etter de har deltatt. 

Anonymkode: 9288c...270

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker serien, men skal innrømme at jeg også reagerte på avbrytelser i nyeste episode. Ufint.

Når det gjelder typen spørsmål hun stiller, tror jeg dette er veldig bevisst basert på den type fordommer folk har. Hvis man tar sykelig overvekt, så er det veldig mange som tenker hvordan det er mulig å la det gå så langt. Det er mye fordommer om overvektige og da er det jo riktig tenker jeg å stille disse spørsmålene, selv om de kan virke dumme. 

Merk også at det ingen som deltar i serien blir tvunget til det. De som ikke ønsker bli filmet, blir ikke filmet. Og alle får nok se over og godkjenne før det sendes. 

Anonymkode: 78c32...9a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, loveli skrev:

Enig!

Det burde vært klippet bort. Det er veldig privat og Tønnes virket ikke så lysten på å si hvem det var da han fortalte historien. Det spiller heller ingen rolle for programmet, så hvorfor spurte de og tok det med I episoden?

Ellers er jeg lei av trynet på Helene når hun står og hører på de som forteller. Blir ikke klok på hva slags uttrykk det er.

Nei, de burde finne en annen programleder. En jovial type som naturlig kommer inn under huden på folk og som virker mindre dømmende.

Jeg er enig i dette. Jeg bøyer meg i støvet for hvordan Tønnes fortalte egen og søsteren sin overgrepshistorie, og hvordan det ledet til overspising. At vi blir invitert til å høre på noe så nært og sårt. Så klarer hun å stille et så keitete spørsmål om det var faren hans som forgrep seg på dem. Er det virkelig mulig... 

Anonymkode: bebc9...ec6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...