Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Smultring skrev:

Én feil:

Et annet problem er at villsvinkjøttet fra de dyrene som blir drept er uspiselig for mennesker. 

Dette var en merkelig setning, men jeg forsøker:

Et annet problem er at kjøttet fra de drepte villsvinene er (kan være) uspiselig for mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stemmer heller for at det skal være komma etter "drept".

(For øvrig er villsvinene radioaktive og derfor uspiselige. Jeg leste om dem i DB.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smultring skrev:

Én feil:

Et annet problem er at villsvinkjøttet fra de dyrene som blir drept er uspiselig for mennesker.

vilsvinkjøtt høres bedre ut enn *kjøttet, siden det refererer til flertallsform av dyr, selv om det ikke nødvendigvis er feil.

Er enig med svar oppfor (@Pawn Hearts) om at det skal være komma mellom drept og er.

 

Endret av Dr. A. Kula
La til tagging
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kommaet jeg tenkte på som feilen. Jeg vet ikke om jeg la merke til det som Arabella endret på, før jeg publiserte sitatet. Jeg liker hennes versjon bedre.

 

Endret av Smultring
innsetting av et komma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.4.2016 at 22.22, Pawn Hearts skrev:

En ny en, og det er jeg som har lagt inn feilen her (forfatteren selv ville aldri gjort en slik tabbe):

Som motvekt mot min egen grettenhet runder jeg av med å sitere et briljant eksempel på litterær omplanting, hentet fra Georg Johannessens Tu Fu.

Holder fortsatt på at det er feil med "Som motvekt mot...". Det skriker i mine ører. Må være riktig (og bedre) med "Som motvekt til..." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Smultring skrev:

Det var kommaet jeg tenkte på som feilen. Jeg vet ikke om jeg la merke til det som Arabella endret på, før jeg publiserte sitatet. Jeg liker hennes versjon bedre.

 

Er enig i at @Arabella sin versjon gir bedre språk, men det er flere av sitatene som er unødvendig kronglete i språket. Men dårlig språk er ikke feil, bare ikke like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Er enig i at @Arabella sin versjon gir bedre språk, men det er flere av sitatene som er unødvendig kronglete i språket. Men dårlig språk er ikke feil, bare ikke like bra.

"Motvekt mot" er riktig ifølge ordbøkene. Jeg trodde også det kunne være feil. 

Det vil føre for langt å finslipe sitater. Dessuten kan vi da ikke avklare hva som er riktig og feil. Det er jo litt subjektivt hva som er en god eller dårlig formulering. 

Jeg tar en ny oppgave:

Normalstraffen for et forsettelig drap i Norge ligger i 2015 på 12 års fengsel.

https://snl.no/drap

 

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

*forsettlig*

Min første tanke også. Men så måtte jeg sjekke linken for å se om det kunne være noe i fakta delen. Men fant ikke noe, og siden andre også tenker likt om forsettlig, så stoppet jeg faktasjekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

*forsettlig*

Ja, du har rett igjen. 

Det fins vel en regel om at ordenstall under 13 bør skrives med bokstaver, men det kan neppe regnes som en feil. Jeg foretrekker tallversjonen her. 

"i Norge" kunne kanskje stått etter "Normalstraffen". Jeg tror det er det som egentlig menes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smultring skrev:

Ja, du har rett igjen. 

Det fins vel en regel om at ordenstall under 13 bør skrives med bokstaver, men det kan neppe regnes som en feil. Jeg foretrekker tallversjonen her. 

"i Norge" kunne kanskje stått etter "Normalstraffen". Jeg tror det er det som egentlig menes. 

Det er jeg enig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Det er jeg enig med deg i.

Jeg tenkte på "grunntall", men det ble "ordenstall". Huff! Jeg trenger en pause virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Jeg tenkte på "grunntall", men det ble "ordenstall". Huff! Jeg trenger en pause virker det som. 

Det la jeg ikke merke til. Kanskje det er på tide å gå til sengs :ler:.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser to feil. Det skal være bindestrek i "e-postene". Så ville jeg satt komma etter "endret".

Nå så jeg en feil til. "Enten" skal stå etter "inneholdt".

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

feilfri ?

Nei, det er rett. Dette er en detaljfeil hvor noe ikke stemmer med ordboka. En lite spennende feil, men en feil er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg ser to feil. Det skal være bindestrek i "e-postene". Så ville jeg satt komma etter "endret".

Det var bindestreksfeilen jeg tenkte på. 

Jeg har ikke noen kommafasit. Jeg tror det er valgfritt med komma der. Komma foran "slik at" tror jeg vingler fælt uten at jeg har funnet noe system i det. Hvis det skal settes komma der, så må en bruke regelen om komma foran unødvendige leddsetninger. Ordet "mens" er jo en konjunksjon her, så "andre ble endret" blir en hovedsetning med en bisetning knyttet til seg. Som hovedregel setter en jo ikke komma da. 

Jeg tittet i Vinjes Skriveregler nettopp. Når det gjelder "slik at", må kommasettingen bero på skjønn, skriver han. Jo løsere "slik at"-setningen er knyttet til hovedsetningen, desto sterkere blir argumentet for å sette komma. 

Jeg synes du bør la tvilen komme meg til gode. 

 

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at vi har noe forskjellige oppfatninger :). Jeg påstår ikke at min er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...