Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

I denne tråden kan vi publisere sitater med språkfeil og la andre forsøke å finne feilene. Den som publiserer sitatet, bør komme med "fasit" når feilen er påpekt, eller når andre hensyn taler for dette (f.eks. at et døgn går uten at noen svarer). 

Sitater kan publiseres uten noen kommentarer fra den som kommer med sitatet. Oppgaven er da å finne alle feilene i sitatet. Men en kan også gi hjelp ved å antyde hva slags feil sitatet inneholder, eller fortelle hvor mange feil en selv finner i sitatet.  En kan gjerne komme med en link til kilden for sitatet dersom en ikke har endret på noe i sitatet.   

Hvem som helst kan publisere en ny oppgave når fasit på forrige er kommet, eller når sitatet virker å være avklart. 

Offisiell rettskrivning for bokmål og nynorsk er det vi vurderer sitatene etter. Denne kan i hvert fall avklare feilskriving av de fleste ord. Blir det diskusjon om grammatikken eller tegnbruken, kan en ofte finne fasit på korrekturavdelingen.no eller sprakradet.no. En annen temmelig fyldig grammatikk finnes her: 

https://www.ordnett.no/spr%C3%A5kverkt%C3%B8y/spr%C3%A5kvett

Et tips: Hvis en vet om en feil, kan en bruke en søkemotor for å finne eksempler på feilen og velge ut et sitat en vil publisere. Dersom en vet at ordet "nitidig" er feil, kan en søke på dette for å finne et sitat som inneholder denne feilen. 

 

Hva er galt i dette sitatet?:

Sitat

Dette er behørlig dokumentert i Arvid Svelis bøker.

 

Endret av Smultring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Smultring skrev:

I denne tråden kan vi publisere sitater med språkfeil og la andre forsøke å finne feilen. Den som publiserte sitatet, må komme med "fasit" når feilen er påpekt, eller når andre hensyn taler for dette (f.eks. at et døgn går uten at noen svarer). 

Sitatene kan hentes fra nettaviser, blogger og lignende. Sitatene skal inneholde nøyaktig én feil. Skulle det vise seg at sitatet ikke inneholder én feil, men f.eks. ingen eller to, har den som publiserte sitatet, gjort feil selv. Det er antagelig uunngåelig at dette skjer, selv om vi alle gjør vårt beste. Den som kommer med et sitat, må altså passe på at det inneholder nøyaktig én feil, mens de som gjetter på hva som er feilen, kan undersøke om sitatet faktisk inneholder nøyaktig én feil.  

Hvem som helst kan publiserte en ny oppgave når fasit på forrige er kommet. En trenger ikke oppgi hvor sitatet er hentet fra, med mindre konteksten er nødvendig for å avklare feilen. 

Offisiell rettskrivning for bokmål og nynorsk er målestokken for alle sitater. Denne kan i hvert fall avklare feilskriving av ord. 

 

Jeg får håpe jeg ikke roter dette til i starten og finner et sitat med nøyaktig én feil. 

Hva er galt i dette sitatet?:

 

Feilen ligger i at det skrives "behørig" og ikke "behørlig"? Fant det ut ved å Google "behørlig" da jeg aldri har brukt eller hørt det ordet før...

Anonymkode: c8fca...8a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anjah skrev:

Ordet "behørlig" er feil. Det staves "BEHØRIG" :)

Ditt forslag stemmer med min fasit. Jeg fant ikke "behørlig" i noen av de ordbøkene jeg har tilgang til på ordnett.no. 

Vel utført jobb som korrekturleser! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også her se bare én feil:

 

Sitat

Forsøket var mislykket, og det var såvidt han unnslapp med livet i behold.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Smultring skrev:
Sitat

Forsøket var mislykket, og det var såvidt han unnslapp med livet i behold.

 

Skal det stå så vidt 

Anonymkode: 6bc80...5a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klikket meg inn på en tilfeldig sak på Dagbladet, og allerede i ingressen var det en feil. Riktig nok er den ikke så ille, men en dyktig korrekturleser ville eliminert den. 

Sitat

Det som er så fryktelig trist, er at retorikken og fiendebildet Storhaug og hennes meningsfeller skaper dessverre bidrar til ytterligere ekstremisme og mer terror.

 

Anonymkode: 18260...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klikket meg inn på en tilfeldig sak på Dagbladet, og allerede i ingressen var det en feil. Riktig nok er den ikke så ille, men en dyktig korrekturleser ville eliminert den. 

 

Anonymkode: 18260...588

Skulle hatt eit komma der! Etter skaper;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal det stå så vidt 

Ja, det er riktig. :)

Ordet såvidt finnes ikke som oppslagsord i noen av ordbøkene jeg har tilgang til. Den varianten du foreslår, finnes derimot i ordbøkene. 

Enig med den som foreslo komma som svar på oppgaven ovenfor. 

 

Endret av Smultring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fjaselina skrev:

Skulle hatt eit komma der! Etter skaper;)

Stemmer! :) 

Anonymkode: 18260...588

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer! :) 

Anonymkode: 18260...588

Takk for at du bidrar i tråden! God oppgave! Den inneholder bare én feil så vidt jeg kunne se, og du kommer med "fasit". 

Her kommer en fra Aftenposten:

Sitat

Alle var inneforstått med at det var Foss som det skulle satses på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Smultring skrev:

Takk for at du bidrar i tråden! God oppgave! Den inneholder bare én feil så vidt jeg kunne se, og du kommer med "fasit". 

Her kommer en fra Aftenposten:

Sitat

Alle var inneforstått med at det var Foss som det skulle satses på.

*innenforstått

Anonymkode: 88c87...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*innenforstått

Anonymkode: 88c87...fdd

Nei. *Innforstått

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, sol87 skrev:

Nei. *Innforstått

Ja, det er det som er riktig. AnonymBruker fant for så vidt feilen, men løsningsforslaget ble ikke riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer med en siste oppgave for denne gangen:

Sitat

Jeg er overhode ikke interessert i å betale bomavgift!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Smultring skrev:

 

 

overhodet

Anonymkode: 6bc80...5a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

overhodet

Anonymkode: 6bc80...5a3

Det er riktig!

Overhodet er overhodet ikke interessert i å ta seg vann over hodet. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det også være én feil:

Sitat

FO Nordland stiller seg uforståelig til hvor Wiksaas henter sin kunnskap fra.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Smultring skrev:

Her skal det også være én feil:

 

Uforståelig er feil i den sammenhengen. Ordet "uforståelig" finnes, men er altså brukt feil.

"Nordland stiller seg uforstående til hvor Wiksaas henter sin kunnskap fra."

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Million skrev:

 

Det er riktig! Dette er vel en feil som korrekturprogrammer ikke finner, tror jeg. 

Jeg tar en ny oppgave i samme slengen:

Sitat

Ifølge Metrologisk institutt ventes ekstremværet Tor innover vårt område i kveld.

Jeg fjernet anførselstegnene rundt navnet på ekstremværet fordi instituttet selv ikke skriver slike navn med anførselstegn. Navn skrives da vanligvis uten anførselstegn, så jeg tar sjansen på at det riktigste er å ikke bruke anførselstegn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...