Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den var finurlig :ler:. Jeg har ikke tankestrek på mitt pc-tastatur og vet ikke hvordan jeg skulle finne den eventuelt, så jeg bruker bindestrek med mellomrom når jeg vil markere noe med tankestrek.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Den var finurlig :ler:. Jeg har ikke tankestrek på mitt pc-tastatur og vet ikke hvordan jeg skulle finne den eventuelt, så jeg bruker bindestrek med mellomrom når jeg vil markere noe med tankestrek.

 

Prøv Alt +0150 på det numeriske tastaturet: – Ja, det virker!

Og så er det så lett å huske! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det være én feil:

Den nå 47 gamle mannen som har innrømmet drapet på sin kone på Sømna i fjor, var utilregnelig i gjerningsøyeblikket og bør dømmes til tvungent psykisk helsevern.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komma etter gjerningsøyeblikket.

Tenkte et øyeblikk på at det skulle være fra Sømna, men ser at det er handlingen som skjedde der og da er det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Smultring skrev:

Her skal det være én feil:

Den nå 47 gamle mannen som har innrømmet drapet på sin kone på Sømna i fjor, var utilregnelig i gjerningsøyeblikket og bør dømmes til tvungent psykisk helsevern.

 

Etter 47 skal det stå "år". Ellers ser jeg ikke noe, men du er kanskje ute etter noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Komma etter gjerningsøyeblikket.

Tenkte et øyeblikk på at det skulle være fra Sømna, men ser at det er handlingen som skjedde der og da er det rett.

Nei, jeg tror ikke det bør være noe komma der. En enklere setning med samme syntaks vil være: Han var syk og bør få hjelp. Dette er den samme syntaksen så vidt jeg kan se. Ordet "og" binder sammen "var syk" og "bør få hjelp", og disse er ikke setninger. Da krever ikke reglene noe komma. 

40 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Etter 47 skal det stå "år". Ellers ser jeg ikke noe, men du er kanskje ute etter noe annet.

Du har rett! Jeg tror jeg overlater de mest subtile feilene til deg. Der gjør du en god jobb og lurte meg! Her var det ikke noe mer enn et manglende ord. 

 

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smultring skrev:

Nei, jeg tror ikke det bør være noe komma der. En enklere setning med samme syntaks vil være: Han var syk og bør få hjelp. Dette er den samme syntaksen så vidt jeg kan se. Ordet "og" binder sammen "var syk" og "bør få hjelp", og disse er ikke setninger. Da krever ikke reglene noe komma. 

Du har rett! Jeg tror jeg overlater de mest subtile feilene til deg. Der gjør du en god jobb og lurte meg!

 

2 timer siden, Smultring skrev:

Den nå 47 år gamle mannen som har innrømmet drapet på sin kone på Sømna i fjor, var utilregnelig i gjerningsøyeblikket og bør dømmes til tvungent psykisk helsevern.

@Smultring, jeg leser setningen slik (uthevet) og da snakker vi om helsetning og komma.

Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Smultring skrev:

Nei, jeg tror ikke det bør være noe komma der. En enklere setning med samme syntaks vil være: Han var syk og bør få hjelp. Dette er den samme syntaksen så vidt jeg kan se. Ordet "og" binder sammen "var syk" og "bør få hjelp", og disse er ikke setninger. Da krever ikke reglene noe komma. 

Du har rett! Jeg tror jeg overlater de mest subtile feilene til deg. Der gjør du en god jobb og lurte meg!

Ofte er det skummelt lett å overse at småord mangler fordi vi har en tendens til å legge dem til selv når vi leser, særlig når det, som her, ikke er noen tvil om hva som menes. Fin oppgave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

 

@Smultring, jeg leser setningen slik (uthevet) og da snakker vi om helsetning og komma.

Kjør debatt.

Vel, jeg kan ta feil, men jeg kan ikke annet enn å argumentere for den oppfatningen jeg har av den tekstbiten vi diskuterer. 

På høyre side av "og" står det "bør dømmes til tvunget psykisk helsevern". Dette er verken en helsetning eller en leddsetning av den enkle grunn at det ikke er en setning. Det skal normalt være både subjekt og verbal i en ytring for at den skal være en setning. Vi kan derfor ikke her henvise til kommaregler som handler om helsetninger og leddsetninger. Jeg tror det korrekte her er å snakke om sideordning av predikater. Det finnes en kommaregel som eksplisitt sier at sideordning av predikater ikke skal ha komma. Jeg kan finne det fram i Vinjes bok:

 

3. Som hovedregel IKKE komma når det til ett subjekt står to eller flere predikater forbundet med konjunksjon

Vinje går videre med å nevne tilfeller hvor komma er valgfritt i slike tilfeller. Men da vil det jo uansett ikke være feil med utelatt komma. Jeg klarer i det minste ikke å se at vi bør sette et komma i setningen vår. 

 

En ny og formodentlig vanskelig oppgave hentet fra:

http://lesesenteret.uis.no/getfile.php/Lesesenteret/B%C3%B8ker%20og%20hefter/pdf_utgaver/Bok%20i%20bruk%20VGS%20Bokmaal_Lav.pdf

 

Skjermbilde.PNG.aec0902f39810862f9d83ea1

 

 

 

 

 

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tekstbrokk? må vel være tekstblokk som er riktig.

Ellers er det vel sidestilt å bruke gaiden?

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

tekstbrokk? må vel være tekstblokk som er riktig.

Ellers er det vel sidestilt å bruke gaiden?

Du traff spikeren på hodet, men den ble ikke slått helt inn. Ikke tekstblokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I denne forbindelsen heter det vel en brokke (bruddstykke), tekstbrokke.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Arabella skrev:

I denne forbindelsen heter det vel en brokke (bruddstykke), tekstbrokke.

Det er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det da være en feil: 

Sitat

Ordet har lagt som en skygge over alle resultater og alle prestasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Kaffekrus skrev:

Ordet har ligget? :)

Eller ordet har logge og sovet :laugh:

 

Anonymkode: 6bc80...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

lagt=>ligget

 

1 minutt siden, Kaffekrus skrev:

Ordet har ligget? :)

Ja, dere svarte det samme, og det er riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...