Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Smultring skrev:

Det er riktig. 

Jeg mener det ikke skal være komma i setningen. Den innskutte setningen fortsetter med en underordnet "da"-setning slik at "da"-setningen er en fortsettelse av som-setningen. Den innskutte setningen avsluttes med ordet "ettermiddag". Er det ingen som støtter meg på dette?

Jeg ser poenget med "gikk tur" i stedet for "skulle gå", men da må en ha konteksten for å avgjøre. 

Du har rett. Jeg var litt for kjapp i min dom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Du har rett. Jeg var litt for kjapp i min dom. :)

Jeg har i mellomtiden sjekket i Vinjes Skriveregler. Dersom det skal settes komma i vårt omtalte tilfelle, må dette begrunnes med at "da"-setningen er løselig tilknyttet som-setningen. Akkurat dette behersker jeg ikke helt, men det jo sånn at vi vanligvis ikke setter komma foran "da"-setninger når de kommer sist i en annen setning. 

Vinje ramser opp en del slike ytringer hvor leddsetninger har andre leddsetninger knyttet til seg: 

De hadde flaks som fant en fjellhylle som var stor nok

Den som sover mens andre våker, synder ikke

Dette er ikke enkelt, men jeg tenkte over dette før jeg publiserte sitatet, og mente at det ikke skulle være komma der. 

 

Endret av Smultring
Rettet opp noe som var veldig unøyaktig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Smultring skrev:

Det er riktig. 

Jeg mener det ikke skal være komma i setningen. Den innskutte setningen fortsetter med en underordnet "da"-setning slik at "da"-setningen er en fortsettelse av som-setningen. Den innskutte setningen avsluttes med ordet "ettermiddag". Er det ingen som støtter meg på dette?

Jeg ser poenget med "gikk tur" i stedet for "skulle gå", men da må en ha konteksten for å avgjøre. 

Sitat

Det var et groteskt syn som møtte Thomas Nordholm Hegge da han skulle gå tur ved Jyplevika onsdag ettermiddag.

Spørsmålet er hvor Thomas er når utsagnet fremsettes, eventuelt hvor det groteske synet er. Det er en grei setning om Thomas allerede er i Jyplevika, eller om det groteske synet finnes der Thomas er, eventuelt utenfor døren da han startet turen. Men slik setningen fremstår, synes det som om Thomas skal til Jyplevika og at det er der han ser noe grotesk. Så ja, kontekst er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Spørsmålet er hvor Thomas er når utsagnet fremsettes, eventuelt hvor det groteske synet er. Det er en grei setning om Thomas allerede er i Jyplevika, eller om det groteske synet finnes der Thomas er, eventuelt utenfor døren da han startet turen. Men slik setningen fremstår, synes det som om Thomas skal til Jyplevika og at det er der han ser noe grotesk. Så ja, kontekst er viktig.

Jeg synes det var godt sett! Jeg tenkte at det kanskje forholdt seg slik at han hadde kommet i gang med turen, men hadde dekket så lite av den planlagte distansen at "skulle gå" var greit. 

Slik det nå står, bør oppdagelsen komme ganske tidlig i turen, kanskje på veien til åsen der den virkelige turen begynner? Jeg tenkte ikke over dette i det hele tatt. Det er ofte slik at når en finner én feil i en tekst, blir det vanskeligere å se andre problemer enn den feilen en fokuserer på. Men noen språkfeil i streng forstand er dette vel ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg har i mellomtiden sjekket i Vinjes Skriveregler. Dersom det skal settes komma i vårt omtalte tilfelle, må dette begrunnes med at "da"-setningen er løselig tilknyttet som-setningen. Akkurat dette behersker jeg ikke helt, men det jo sånn at vi vanligvis ikke setter komma foran "da"-setninger når de kommer sist i en annen setning. 

Vinje ramser opp en del slike ytringer hvor den siste leddsetningen er del av en annen leddsetning som igjen er del av en helsetning:

De hadde flaks som fant en fjellhylle som var stor nok

Den som sover mens andre våker, synder ikke

Dette er ikke enkelt, men jeg tenkte over dette før jeg publiserte sitatet, og mente at det ikke skulle være komma der. 

 

Om jeg skal si noe generelt om disse eksemplene, så er det at i første så kan første setningsleddet stå for seg selv uten tillegget. Det går ikke i andre eksempel. Om vi tar det som utgangspunkt skal det ikke være komma etter Hegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to ytringene er veldig ulike. Jeg er ikke opplagt nok til å analysere dem. Hvis du vil bli gal, så les om leddsetninger. Det er særdeles vanskelig, synes jeg. Men en må kunne noe om dette hvis en skal kunne sette komma noenlunde riktig. 

Én feil:

 

Sitat

Medlemmer som ikke har betalt kontingenten, risikerer å miste medlemsskapet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medlemskapet 

Komma skulle være rett :nigo:

Endret av Dr. A. Kula
Påspanderte et smileglis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Medlemskapet 

Komma skulle være rett

Det var skuffende at jeg ikke klarte å lure deg med ordet "kontingent". Du har helt rett!

Kommaet er helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smultring skrev:

Det var skuffende at jeg ikke klarte å lure deg med ordet "kontingent". Du har helt rett!

Kommaet er helt riktig.

Dette forstår jeg ikke. Hva mener du? Om man bruker entall eller flertall har vel ikke noe å si, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Dette forstår jeg ikke. Hva mener du? Om man bruker entall eller flertall har vel ikke noe å si, eller?

Det må jo bare stå i forhold til hverandre. Både kontingent og medlemskap er entall og står til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Dette forstår jeg ikke. Hva mener du? Om man bruker entall eller flertall har vel ikke noe å si, eller?

Jeg tenkte på at ordet "kontingent" kan feilstaves som "kontigent". Da kunne det jo hende at noen ville tro at "kontingent" var feil. Jeg skrev dette ordet feil i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Det må jo bare stå i forhold til hverandre. Både kontingent og medlemskap er entall og står til hverandre.

Det kan du si, men medlemskap har ingen flertallsform. Det er ingen grammatisk sammenheng mellom kontingent og medlemskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Arabella skrev:

Det kan du si, men medlemskap har ingen flertallsform. Det er ingen grammatisk sammenheng mellom kontingent og medlemskap.

Men der er vel kontingent og medlemskap like?

Det gir like lite mening å snakke om kontingentene, som medlemskapene. Alle kontingentene jeg betaler sammenfaller jo med alle medlemskapene mine. Men flertallsformen for medlemskap i ubestemt er jo også medlemskap. 

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Smultring skrev:

Det var skuffende at jeg ikke klarte å lure deg med ordet "kontingent". Du har helt rett!

Kommaet er helt riktig.

Nå er det engang slik at de ordene du har problemer med ikke nødvendigvis sammenfaller med de jeg og andre har problemer med. 

Dessuten om så var, så ville vel jeg også ha lært!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Men der er vel kontingent og medlemskap like?

Det gir like lite mening å snakke om kontingentene, som medlemskapene. Alle kontingentene jeg betaler sammenfaller jo med alle medlemskapene mine. Men flertallsformen for medlemskap i ubestemt er jo også medlemskap. 

Du har selvfølgelig rett. Jeg var distré, driver med multitasking nå. Jeg spiser med den ene hånden, løser kryssord og skriver på Kg med den andre. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én feil:

Sitat

Hun henger ut familien min på nettet. Hun er fullstendig skrupuløs og mangler empati og sosiale antenner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 7.4.2016 at 14.42, Smultring skrev:

Jeg tar en ny oppgave i samme slengen:

Sitat

Ifølge Metrologisk institutt ventes ekstremværet Tor innover vårt område i kveld.

Jeg fjernet anførselstegnene rundt navnet på ekstremværet fordi instituttet selv ikke skriver slike navn med anførselstegn. Navn skrives da vanligvis uten anførselstegn, så jeg tar sjansen på at det riktigste er å ikke bruke anførselstegn. 

Skal det ikke være inn over, og ikke innover her?

Anonymkode: 9fafd...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Skruppelløs?

Riktig! Det andre ordet passer ikke inn i sammenhengen. Det må være snakk om en sammenblanding av to ord. 

Jeg tror "innover" er riktig. Bruken her synes å stemme med eksempler i ordboka:

 

 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smultring skrev:

Riktig! Det andre ordet passer ikke inn i sammenhengen. Det må være snakk om en sammenblanding av to ord. 

Jeg tror "innover" er riktig. Bruken her synes å stemme med eksempler i ordboka:

 

 

Skjermbilde.PNG

Er ikke helt sikker på om det er feil. Været kommer inn (mot land fra kysten) men også over land ( uten kontakt, men som i over). Dog er jeg enig i at innover også er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...